Ik denk toch dat er ergens wat verkeerd begrepen is.

Ook in de diverse voorbeeldschema's van Victron komt die combi gewoon voor.

bv https://www.victronenergy.nl/upload/documents/VE-direct-drawing-with-P…

Bij verkeerdom aansluiten sluit een diode de voeding kort en springt de zekering. Als die diode zelf ook meegaat zal ie, na vervangen van de zekering, ook weer de zekering eruit laten klappen.

Ik heb dat ook bij diverse Meanwell voedingen gezien: De diode voorkomt schade en de zekering klapt bij verkeerd aansluiten, maar die diode gaat wel samen met de zekering mee in de dood. En is daarna geen diode meer, maar een draadbrugje.. Nieuwe zekering springt, ook met correct aansluiten, dan direct door de defecte diode.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (47%)]

Dit staat letterlijk in de manual van de Smartsolar.

"Verwijder zekering om deze te controleren. Als de zekering defect is, vervang dan de zekering door een nieuwe zekering. Maar voordat de nieuwe zekering geplaatst wordt, controleer dan eerst de accupolariteit en corrigeer deze als de accu polariteit verkeerd is.
Als de nieuwe zekering ook springt, beschouw het apparaat dan als defect. Omgekeerde polariteit van de accu valt niet onder de garantie."

En gezien een behulpzame mede tuinder wel even de accu zou opladen en de Victron heeft losgekoppeld om vervolgens de accu verkeerd om aan te sluiten.
Hetgeen de Victron de das heeft omgedaan.
Er zitten dan ook 2 zwarte draden van de accu naar de Victron dus verkeerd aansluiten was niet moeilijk. :)
Dat alles is vanaf morgen verleden tijd ik ga de nieuwe aansluiten en het geheel hufterproof maken. :-)
En laden met de Victron aangesloten moet inderdaad kunnen maar daarvoor zal men bij mij moeten aankloppen.

de victron zal een polariteits bescherming hebben in de vorm van een diode, maar dan kan er toch wel iets dood zijn gegaan. ingegoten en je kunt niet veel uiteraard. tenzij de print uit de behuizing gehaald kan worden en er net onder een printspoor is weggebrand..

Daar ben ik weer.
Is er een mogelijkheid om een zonnepaneel te testen?
Het volgende is het geval in het eerder genoemde tuinhuisje staat een 225AH huishoud accu die is aangesloten op een (nieuwe) Victron Bluesolar MPPT75115.
De aansluitvolgorde is eerst de accu daarna het paneel zodat de Victro kan bepalen wat de spanning is 12 of 24V.
Nu was bij de eerste keer aansluiten de accu leeg 11,5V kan het zo zijn dat het systeem niet werkt omdat er geen juiste spanning is gedetecteerd?
Want de accu is opgeladen meet nu 12,6V maar het werkt nog steeds niet uiteraard de aansluitvolgorde weer gehanteerd.
Er zitten 3 led's op de victron volgens het manual zou bij volledig geladen accu de gele led continu branden en als hij knippert wordt er opgeladen die brand nu dus niet.
Als de gele led uit is krijgt hij volgens de manual geen stroom van het paneel.
Maar ik meet op het onbelaste paneel 33V en als ik het paneel aansluit meet ik op de PV aansluiting de accu spanning.
Dus hoe kan ik het paneel testen of het daadwerkelijk goed werkt?

Kortsluitstroom meten

+ en - van het paneel aan elkaar en meten.

In veel datasheets staat een grafiek met opbrengst. Idealiter zou je een zonintensiteitsmeter in je buurt moeten hebben, dan weet je exact de lichtopbrengst en kun je de opbrengst matchen aan de datasheet. (Immers, de testcondities zijn bij 1000W/m2 instraling)

Op 22 juli 2023 20:19:50 schreef pa3gws:
En de vraag is dus wat is wijs wederom een MPPT75115 kopen of is er een beter model en is dat zinvol.

Weet je zeker dat het type goed is, ik vind het type namelijk niet terug bij Victron. Is het geen MPPT75/15 inplaats van MPPT75/115?

Deze dus.

En ik zou er weer een van Victron nemen als ik de buurman was. Ik gebruik die dingen zelf ook, zijn prima laders. Maar je kunt ook voor een smart lader gaan.

Maar zover ik weet is er niet één model beveiligt tegen ompolen.

Op 4 augustus 2023 13:27:51 schreef Lambiek:
[...]
Weet je zeker dat het type goed is, ik vind het type namelijk niet terug bij Victron. Is het geen MPPT75/15 inplaats van MPPT75/115?

Foutje een 1 teveel. :+
En bij deze is de polariteit niet verkeerd aangesloten geweest het is een nieuwe en ik heb hem aangesloten dus kan niet fout zijn. O-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (43%)]

Op 4 augustus 2023 14:43:12 schreef pa3gws:
En bij deze is de polariteit niet verkeerd aangesloten geweest het is een nieuwe en ik heb hem aangesloten dus kan niet fout zijn. O-)

Ik begrijp het niet helemaal, je vraagt advies of je weer een Victron moet kopen of iets anders. Heb je nu een nieuwe gekocht of is dit nog steeds de oude?

Als het de oude is dan is die toch verkeerd aangesloten geweest?

En lees de handleiding eens door.

https://stroomwinkel.nl/fileuploader/download/download/?d=0&file=c…

Dat ding begint pas te laden als de spanning 5V boven de accu spanning is, eerder niet. Op de functie led kun je precies zien wat de status is van de lader.

1000 maal excuus voor het onduidelijk zijn.
Er is inderdaad een nieuwe besteld en daar heb ik het nu over.
Het verhaal gaat verder van af mijn post die begint met daar ben ik weer. :+

Dat ding begint pas te laden als de spanning 5V boven de accu spanning is, eerder niet. Op de functie led kun je precies zien wat de status is van de lader.

Begrijp ik hier uit dat er eerst volle zon op moet staan wil er iets gebeuren?
Maar volgens de handleiding geeft de gele led de status aan brand hij = accu vol knipperen er wordt geladen brand hij niet geen spanning van de solar cel.
Dit is voor mij de eerste keer dat mij hier mee bezig houd en alleen om de buurtjes te helpen.
En ik meet op de pv aansluiting dus gewoon de accu spanning terwijl het paneel los 33V geeft.
Ik ben inmiddels dus het spoor volledig bijster want wat werkt er nu wel of niet?

Opstartspanning is accuspanning +5V
Maar dat haal je wel, bij een beetje licht geeft het paneel al snel 20V+ (en jij meet 33)

Geen idee waar je ergens zit, maar ik kan zo'n victron wel uitlezen (/updaten, heb de victron kabels) en ook wel een paar panelen / andere victron regelaars om te testen

edit: Delft.. da's niet echt in de buurt...

ik meet die 33V bij het paneel niet aangesloten als het paneel is aan gesloten meet ik accu spanning.
Ik ga morgen nog eens meten dan laat ik de resultaten hier weten.
Tot zover een ieder bedankt langzaam maar zeker begint het kwartje hier te vallen. :-p

Op 4 augustus 2023 16:40:12 schreef DJSmiley:
edit: Delft.. da's niet echt in de buurt...

Nee helaas dat is niet echt om de hoek. ;-)

Onbelast heb je de Voc, belast zakt die in, de MPPT probeert dan z'n optimale powerpunt te vinden en als het paneel niet voldoende vermogen kan leveren (geen/te weinig zon) dan zal ie 'hangen' op het punt van de accuspanning zonder dat er echt vermogen gaat lopen (en de lader dus uitblijft)

De autodetectie bij de Victron werkt eenmalig, alleen bij de eerste keer. Dan 'leest' ie of t een 12 of 24V accu is en zet ie die setting vast.

Dus niet zoals bij een PWM elke keer tijdens het opstarten.

Als dat ding dus ooit op 24V gekomen is dan moet je m dus echt handmatig (bluetooth dongle, cerbo, programmeerkabel) terugzetten naar 12V

De eerste keer stond de accu op 11,6V als hij dat heeft gezien als zijnde een 12V systeem dan is het wachten op de zon.

Op 4 augustus 2023 17:32:58 schreef DJSmiley:
De autodetectie bij de Victron werkt eenmalig, alleen bij de eerste keer. Dan 'leest' ie of t een 12 of 24V accu is en zet ie die setting vast.

Ik heb totaal geen ervaring met die dingen dus zeer waarschijnlijk weet jij dat beter dan ik, maar dit klinkt voor mij erg onlogisch. Waarom zouden ze dat niet gewoon opnieuw detecteren elke keer dat het ding spanningsloos is geweest?

In de manual staat duidelijk dat de detectie van de spanning de eerste keer bij aansluiten gebeurd.
Als dat fout gaat kan het alleen nog veranderd worden door in te loggen in de controller om hem dan op de juiste spanning zetten.
Dat zal zijn om te voorkomen dat om welke reden dan ook de controller gaat denken dat er een andere accu aan zit ( dit is een wilde gok).

Op 4 augustus 2023 18:23:17 schreef SparkyGSX:
...., maar dit klinkt voor mij erg onlogisch. Waarom zouden ze dat niet gewoon opnieuw detecteren elke keer dat het ding spanningsloos is geweest?

Het is precies zoals DJSmiley zegt, bij het opstarten kijkt hij naar de accu spanning en stelt zich daar op in 12VDC, 24VDC en ik meen ook 48VDC. Als de regelaar op 24VDC gestaan heeft de eerste keer moet hij gereset worden, hij kijkt dus eenmalig naar wat voor accu eraan zit.

Zojuist even wezen meten op de Batt. aansluiting meet ik 12,71V en op de PV. aansluiting precies hetzelfde 12,71V.
De zon schijn weliswaar niet maar toch zou het iets moeten doen lijkt mij.

Op 4 augustus 2023 19:45:12 schreef Lambiek:
[...]
hij kijkt dus eenmalig naar wat voor accu eraan zit.

Zou het een probleem kunnen zijn dat bij de eerste keer aansluiten de accu op 11,5V stond?

Nee, hij kent alleen 12 en 24V.

11.5 of whatever zal ie dus gewoon als een 12V accu selecteren.
Pas bij 18V+ ofzo (weet de waarde niet exact uit mn hoofd) zal ie m als 24V accu detecteren.

Heb je een regelbare voeding? als je die instelt ergens op 20-50V en met een stroombegrenzing van een paar A kun je die ter test ipv het paneel aansluiten en dan zien of de regelaar werkt.

Voeding op 24V / 5A zetten betekend dat je dus zo'n 126W erin stopt, en dan zou je aan de uitgang een ampere of 9,5 verwachten richting de accu (er zit natuurlijk iets rendementsverlies in)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (20%)]

Dat met de voeding had ik ook al bedacht maar op het volkstuinen complext is geen 230 voorhanden.
Alleen in de werkplaats en die zit aan de andere kant van het complex.
Dus dat is lastig maar ik vind het vreemd dat ik zowel op de batt. als op de pv aansluiting dezelfde spanning meet.

Op 5 augustus 2023 14:07:18 schreef pa3gws:
Zojuist even wezen meten op de Batt. aansluiting meet ik 12,71V en op de PV. aansluiting precies hetzelfde 12,71V.
De zon schijn weliswaar niet maar toch zou het iets moeten doen lijkt mij.

Nee, plus 5VDC. Dus als je paneel een volt of 18 geeft gaat hij wat doen.

Lees je wel wat er geschreven wordt?

Op 5 augustus 2023 21:01:39 schreef Lambiek:
[...]
Lees je wel wat er geschreven wordt?

Jazeker dat die 5V hoger er moet komen om de zaak op gang te brengen begrijp ik.
Wat ik dus even niet snap is dat ik de spanning van het paneel onbelast meet op ruim 30V en aangesloten op de Victron ik op de PV aansluiting gewoon de accu spanning meet.
Als ik het goed heb kan het paneel 29V en 7A leveren.
Houd dat in dat die 5V hoger er pas gaat komen als er een poosje de volle zon op staat en dat het met dit weer niet gaat lukken?
Of is er ergens toch nog iets mis?
Dit is voor mij de eerste keer dat ik met deze materie in aanraking kom geef mij maar een Pioneer CDJ2000 die krijg ik wel weer aan de gang. :-)

Je moet de stroom meten om iets zinnigs te kunnen zeggen. Het lijkt er op alsof de omvormer een "kortsluiting" is/wordt onder deze omstandigheden.

Als het ding dit doet bij een significante stroom, dan is er iets mis, als er 10, 20 of misschien wel 50 mA loopt, dan zeg ik: er is te weinig licht om het te laten werken zoals het hoort.

Als je open circuit zo'n 30V meet, dan zit het maximum power point zo'n 10 tot 15% lager. Dus 25-27V. Hij moet dan van 1A aan het paneel zo'n 2A naar de accu kunnen maken. Als de spanning bij het paneel inzakt naar 12.7V dan laat het ding zo'n 50% van de energie verloren gaan.

Hmm. Ik zie nu de foto. Het zou kunnen dat je gemeten "ongeveer 30V onbelast" een hint is dat er ECHT veel te weinig licht is.

Update.
Ik had zojuist een hele blije buurvrouw aan de deur.
De gele led op de Victron is gaan knipperen dus lijkt de zaak op gang te komen.
Dan is het slechte weer van de afgelopen week dus de boosdoener geweest nu een paar uurtjes zon en het lijkt goed te komen.
Een ieder tot nu toe super bedankt voor alle hulp. _/-\o_