IK ben geen echte techneut.
Mijn Miele C3 stofzuiger is 1/2 jaar oud. Bij stofzuigen was zak losgegaan en veel stof in motor gekomen. Stofzuiger stopte met zuigen (waarschijnlijk oververhitting?). Na enige tijd weer aangezet, en deed het weer voor ca. 30 seconden.
Stofzuiger gedemonteerd en motor met compressor schoon geblazen (kwam veel stof uit). Daarna weer geprobeerd, maar blijft steeds na 10-30 sec. uitvallen.
Graag advies (in lekentaal).
Zou graag iemand vinden, die dit kan oplossen.
Denk niet, dat ik dit onder garantie (die er nog opzit) kan laten repareren door Miele.
Heb je de stofzuiger eens laten draaien zonder filters en met stof zak ruimte open? Er zit bovenop ook een filter, die kan ook geheel verstofd zijn, zijn de motor schoepen nog open??
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In de garantieperiode moet de fabrikant aantonen dat JIJ compleet idiote dingen ermee hebt gedaan om te kunnen zeggen: "jep hij is kapot eigen schuld dikke bult".
Als "zag losgegaan" niet het gevolg is van "verkeerd type zak gebruiken", dan vind ik dat miele daar ook verantwoordelijk voor is. Maar ik zou het er niet bijvertellen. Het geeft ze een extra handvat om te zeggen: Eigen schuld dikke bult.
Dus ik zou "garantie" een kansje geven.
Op 27 juli 2023 15:06:29 schreef smd:
Heb je de stofzuiger eens laten draaien zonder filters en met stof zak ruimte open? Er zit bovenop ook een filter, die kan ook geheel verstofd zijn, zijn de motor schoepen nog open??
Ik heb de motor buiten de stofzuiger om laten draaien, en motor schoepen zijn open.
Op 27 juli 2023 15:51:35 schreef rew:
In de garantieperiode moet de fabrikant aantonen dat JIJ compleet idiote dingen ermee hebt gedaan om te kunnen zeggen: "jep hij is kapot eigen schuld dikke bult".Als "zag losgegaan" niet het gevolg is van "verkeerd type zak gebruiken", dan vind ik dat miele daar ook verantwoordelijk voor is. Maar ik zou het er niet bijvertellen. Het geeft ze een extra handvat om te zeggen: Eigen schuld dikke bult.
Dus ik zou "garantie" een kansje geven.
Ben bang, dat Miele kan zien dat ikzelf stofzuiger tot op de motor geopend heb, en dat dit reden is om garantie te laten vervallen. Dus was mijn idee, eerst zelf kijken en vragen aan experts.
Blijft de motor dan wel draaien buiten de stofzuiger? Blijft de motor de 230V behouden? Vingerafdrukken wegpoetsen, wat extra stof opzuigen en opsturen kan altijd nog
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Er is een probleem met de nieuwe stofzuigers.
1. Klep open
2. Nieuwe zak in
3. Klep dicht
4. Kijk je in aanzuiggat dan zie je dat zakrubber mooi weg is rond klepteut.
5. Klep open
6. Klep dicht
7 je kijkt in opening en ziet zakrubber ernaast zitten en alle van dat moment opgezogen stof komt er naast
Het is een epidemie en nog geen reactie v miele hierop gehad. Zakhouder vervangen is geen oplossing. Al geprobeerd.
Altijd originele zakken gebruiken!!!
Ik zou mooi uitblazen zodat er niets meer te zien is en onbeschadigd binnenbrengen bij je aankoopwinkel. Tot hiertoe nog geen gemor gehoord.
Op 27 juli 2023 17:41:08 schreef smd:
Blijft de motor dan wel draaien buiten de stofzuiger? Blijft de motor de 230V behouden? Vingerafdrukken wegpoetsen, wat extra stof opzuigen en opsturen kan altijd nog
Nee, motor stopt ook buiten stofzuiger om na ca. 10-30 sec, dus dit maakt geen verschil. Het ligt echt aan de motor. Ik (als leek) denk, dat de temperatuurbeveiliging geknapt is? Stofzuiger werd heet en toen stopte die ermee.
Op 27 juli 2023 18:41:11 schreef EricN:
1. Klep open
2. Nieuwe zak in
3. Klep dicht
5. Klep open
6. Klep dicht
7 je kijkt in opening en ziet zakrubber ernaast zitten en alle van dat moment opgezogen stof komt er naastHet is een epidemie en nog geen reactie v miele hierop gehad. Zakhouder vervangen is geen oplossing. Al geprobeerd.
Altijd originele zakken gebruiken!!!
Ik zou mooi uitblazen zodat er niets meer te zien is en onbeschadigd binnenbrengen bij je aankoopwinkel. Tot hiertoe nog geen gemor gehoord.
Ik heb originele zak (nog die bij aankoop nieuw geplaatst is) in stofzuiger gehad.Toch is zak losgeschoten met de nu geschetste gevolgen.
EricN
Mijn opsomming is ter voorkoming van toekomstig voorvallen zodat je weet waar op te letten.
Ik zou het niet overwegen om zelf te herstellen. Mss is er een wikkeling stuk met overstroom tot gevolg waardoor de veiligheid er vervroegd uit gaat. Kun je niet oplossen. Tenzij nieuwe motor. Moest het enkel de veiligheid zijn dan kan er mss geholpen worden met wisselstukken alhier. Maar kosten en risico's voor eigen rekening in een toestel onder waarborg.
Opsturen heeft het risico op verantwoordelijkheidsafschuiven van miele. Het is beide een gok. Ons advies is gegeven.
BE of NL?
Op 27 juli 2023 19:39:53 schreef EricN:
Mijn opsomming is ter voorkoming van toekomstig voorvallen zodat je weet waar op te letten.Ik zou het niet overwegen om zelf te herstellen. Mss is er een wikkeling stuk met overstroom tot gevolg waardoor de veiligheid er vervroegd uit gaat. Kun je niet oplossen. Tenzij nieuwe motor. Moest het enkel de veiligheid zijn dan kan er mss geholpen worden met wisselstukken alhier. Maar kosten en risico's voor eigen rekening in een toestel onder waarborg.
Opsturen heeft het risico op verantwoordelijkheidsafschuiven van miele. Het is beide een gok. Ons advies is gegeven.
BE of NL?
NL, bedankt voor je advies.
EricN
Met wat geluk kan iemand alhier die bij miele bekend is wat meer betekenen. Ik zou mss aanraden je mail bij je persoonlijke gegevens in te vullen. Ik vermoed dat dat soort hulp liever in prive sfeer gegeven wordt?
Op 27 juli 2023 20:36:38 schreef EricN:
Met wat geluk kan iemand alhier die bij miele bekend is wat meer betekenen. Ik zou mss aanraden je mail bij je persoonlijke gegevens in te vullen. Ik vermoed dat dat soort hulp liever in prive sfeer gegeven wordt?
Mijn maildres staat bij persoonlijke gegevens.
Ik heb nog wat verder youtube repair filmpjes gezien en zou het kunnen dat triac stuk is gegaan door stofhappen en oververhitting daardoor?
Zojuist nogmaals de motor ( buiten de stofzuiger om) gestart. Loopt ca. 60 seconden ( zie vonken van koolborstels) en stopt dan weer.
[Bericht gewijzigd door SolexOto op (12%)]
EricN
Dat is niet direct iets wat triacs doen. Meestal is dat goed of slecht. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar weinig waarschijnlijk. De vonken kunnen wijzen op mijn eerdere veronderstelling van defecte wikkeling of gewoon een subjectieve vaststelling daar kolen altijd wat vonken. De vraag is, wanneer is het meer dan wenselijk en dus problematisch? Niet zo subjectief maar via deze weg niet te achterhalen.
Ga je verder in demontage vd motor dan is het nog een stap moeilijker om het alsnog bij miele binnen te brengen.
Hopelijk reageert er nu iemand via mail om je verder te helpen. Het is het proberen waard. Niets te verliezen zo.
Edit: helaas, je mail is nog niet zichtbaar.
Op 27 juli 2023 21:41:34 schreef EricN:
Dat is niet direct iets wat triacs doen. Meestal is dat goed of slecht. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar weinig waarschijnlijk. De vonken kunnen wijzen op mijn eerdere veronderstelling van defecte wikkeling of gewoon een subjectieve vaststelling daar kolen altijd wat vonken. De vraag is, wanneer is het meer dan wenselijk en dus problematisch? Niet zo subjectief maar via deze weg niet te achterhalen.Ga je verder in demontage vd motor dan is het nog een stap moeilijker om het alsnog bij miele binnen te brengen.
Hopelijk reageert er nu iemand via mail om je verder te helpen. Het is het proberen waard. Niets te verliezen zo.
Edit: helaas, je mail is nog niet zichtbaar.
Bedankt voor je hulp.
Mijn mailadres is nu zichtbaar. Hoop, dat iemand mij verder kan helpen. Ik wil wel eerlijk spel spelen tegenover Miele.
Op 28 juli 2023 18:28:00 schreef smd:
Test je hem op volle toeren of gereduceerd in toeren?? Word de lucht snel heel heet vanuit motor??
Getest op diverse toerentallen, ook volle toeren. Lucht wordt niet echt heet.
Alleen, zojuist nogmaals de stroom erop gezet en motor loopt niet meer. Lampje( toerentallen selectie) brandt ca. 1 sec.
[Bericht gewijzigd door SolexOto op (19%)]
Roland11
Golden Member
Had hier een oude C3 met deze symptomen, na het vervangen van de MKT foliecondensatoren + elco was het probleem opgelost. Een van de twee MKT's was flink in waarde terug gelopen. Maar bij een (bijna) nieuwe stofzuiger lijkt dat niet zo waarschijnlijk, toch?
Op 27 juli 2023 18:41:11 schreef EricN:
1. Klep open
2. Nieuwe zak in
3. Klep dicht
5. Klep open
6. Klep dicht
7 je kijkt in opening en ziet zakrubber ernaast zitten en alle van dat moment opgezogen stof komt er naastHet is een epidemie en nog geen reactie v miele hierop gehad.
Heb het met mijn C3 ook gehad. Al stond die niet aan, ik voelde het aan het sluiten van de deksel. Mijn oorzaak was dat het plastic deel aan de zak net niet ver genoeg in de houder in de stofzuiger geklemd zat. Hierdoor schiet hij er net uit bij het openen van de deksel.
Op 27 juli 2023 22:36:12 schreef SolexOto:
[...]
Bedankt voor je hulp.
Mijn mailadres is nu zichtbaar. Hoop, dat iemand mij verder kan helpen. Ik wil wel eerlijk spel spelen tegenover Miele.
Ik zou Miele gewoon eens bellen (optie 2 in het keuzemenu) en het eens voorleggen. Je hebt dan nog niets opgestuurd maar je weet misschien wel meer. Het forum gaat je in wel-of-niet garantiegevallen niet kunnen helpen.
EricN
Krijg je tegenwoordig dan geen extern telefonist ad lijn ipv een intern persoon die je met inzage kan verder helpen?
Wat de miserie betreft: met elke stofzuiger uit de toonzaal de testen uitgevoerd. Allen vertoonden ze deze problematiek. Uiteindelijk een nieuwe houder opgestuurd gekregen. Loste niets op. Toch raar dat wij nu net alleen over al die verschillende probleemgevallen beschikken?
Of zoals de Liebherr vertegenwoordiger met een afgestreken gezicht repliceerde na het plaatsen van mijn 100ste ntc net buiten de waarborg: "allez, gij zijt nu den eerste die mij dat meld". Ik krijg een akelige deja vu.
Ik ken het echt niet van de stofzuigers maar ik zie die dingen dan ook amper. Ik heb alleen ervaring met mijn eigen model.
Op 28 juli 2023 23:19:10 schreef EricN:
Krijg je tegenwoordig dan geen extern telefonist ad lijn ipv een intern persoon die je met inzage kan verder helpen?
Daarom staat er een instructie bij 
Iedereen heel hartelijk bedankt voor alle adviezen.
Ik ga eerdaags Miele bellen en probleem voorleggen. Zodra ik meer weet, meld ik mij.
Dit is mijns inziens een gevolg van een ontwerpfout. Miele zwijgt in alle talen!
Ik heb zelf een definitieve (en goedkope) oplossing gerealiseerd.
Het probleem is dat het pijpje van het bovendeel TE KORT is.
Middels mijn 3D printer eenvoudig een verlengpijpje gemaakt dat over het bovendeel-pijpje wordt geschoven. Nu komt het stof WEL volledig in de zak (zoals de bedoeling toch is). Het onderdeel (stl-file) is te vinden op de site thingiverse.com (thing:6711387).