Vraag, ik heb een schakelklok daar schakelde ik voorheen een ledlamp mee en daar wil ik nu mijn grannycharger voor mijn E-auto mee schakelen.
Nu staat er bij het schakelcontact 16(3)A.
Wat betekend dat precies? en kan ik mijn grannycharger (14A) daarmee schakelen?

Ik vermoed dat het maar een 3A schakelklok is wat enkel maar 16A piekstroom kan schakelen, maar dus niet iets wat continu meer als 3A trekt.

Maar voor veel betere antwoorden graag een foto van de schakelklok en of merk en type.

Een grannycharger waarmee je een elektrische auto kan opladen die trekt gewoon continu 14A, dat lijkt mij teveel voor zo een schakelklok.

N Flash monotron 200 is t

Nee zou het niet doen, 16A is puur voor een ohmse belasting, verwarmings elementen b.v.
En dan nog zou ik het zelf met een extra relais oplossen.

Grannycharger, alles goed met oma ??? ;)

Zou in jouw geval er zoiets tussen zetten.
https://www.elektrobode.nl/products/finder-relais-1m-20a-230vac-22-21-…

idd, het hoge getal is schakelvermogen bij cosinus 1 en het lage getal bij inductieve last, cos 0,4. een smps voeding als een oplader telt zeker niet als 1..

Ik heb deze er in gezet:
ABB E290-16-20/230

https://new.abb.com/products/nl/2TAZ312000R2012/e290-16-20-230

En nu de tijdklok dat ie s'avond één minuut (minder kan niet) in schakeld en 's ochtens één minuut inschakeld, dan gaat ie aan en uit.

Dat relays had ik er voor gekocht maar dat paste helaas niet meer in de MK,ondank de 2 x 2x12 modullen kasten.

T fijne van dit relais is dat het niet bekrachtgt hoeft te blijven worden.(bi-stabiel) scheelt weer een beetje stroom.

Bedankt voor de reacties!

een pulsrelais vind te lang bekachtigen niet bepaald fijn, de spoel word heet gezien de spoel daar niet voor gemaakt is. al zat gezien door een plakkende pulsdrukker dat het relais ook om zeep was.

Op 3 augustus 2023 23:14:42 schreef andre1973:
[...]

T fijne van dit relais is dat het niet bekrachtgt hoeft te blijven worden.(bi-stabiel) scheelt weer een beetje stroom.

[...]

Wat weer het nadeel is ook. Je weet nooit zeker in welke toestand het relais zich bevindt. Ergens een stoorpuls en het valt af of trekt weer aan. De thermostaat in de hobbyruimte werkte ook op die manier. Tot de batterij er de geest aan gaf als de verwarming aan stond. 35°C in het hok als het werd ontdekt. Jij zal de fout ontdekken als de auto 's morgens niet geladen is.

Op 4 augustus 2023 08:22:48 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Wat weer het nadeel is ook. Je weet nooit zeker in welke toestand het relais zich bevindt. Ergens een stoorpuls en het valt af of trekt weer aan. De thermostaat in de hobbyruimte werkte ook op die manier. Tot de batterij er de geest aan gaf als de verwarming aan stond. 35°C in het hok als het werd ontdekt. Jij zal de fout ontdekken als de auto 's morgens niet geladen is.

dit heb je niet met gewone pulsrelais, een batterij thermostaat is een heel ander verhaal, contacten batterij worden vuil en na het schakelen valt de besturing geheel weg.

Niks te maken met vuile contacten. Na het aanschakelen valt de uitlezing weg en er wordt geen nieuwe puls meer gestuurd om af te schakelen.

Valt bij TS de spanning weg en er is intussen een schakelmoment, dan zal het relais net het omgekeerde doen van wat TS verwacht. Bij een lichtkring geen probleem. Je ziet direct dat het fout zit. Bij een WCD ga je het pas merken als het fout loopt.

Op 1 augustus 2023 20:42:36 schreef andre1973:
Vraag, ik heb een schakelklok daar schakelde ik voorheen een ledlamp mee en daar wil ik nu mijn grannycharger voor mijn E-auto mee schakelen.
Nu staat er bij het schakelcontact 16(3)A.
Wat betekend dat precies? en kan ik mijn grannycharger (14A) daarmee schakelen?

Kun je in de auto niet instellen wanneer die moet opladen? Veel E-Auto' s hebben daar wel een tijdinstelling voor.

Op 4 augustus 2023 13:58:44 schreef KGE:
[...]

Kun je in de auto niet instellen wanneer die moet opladen? Veel E-Auto' s hebben daar wel een tijdinstelling voor.

Dit is alleen voor als ie thuis regulier aan de lader gaat.
Heel soms zal ik m thuis ook buiten die tijd laden, maar dan kan ik in de mk ook de klok op manual zetten.

Regelmatig laad ik de auto ook op als ik onderweg ben, vandaar dat ik de laadtijd niet in de auto wil instellen.

En nu heb ik ook nog een delay relays liggen zag ik net, zit in een kastje waar ook n dinrail klok in zit, die zit er nu in, daar gaat nu het schakelsignaal van de klok in (zowel de op de spoel als op het schakel contact) dan krijgt het puls relais een veel kortere puls als ik de vertraging op ongeveer 58 seconden zet. Ik heb nu toch ruimte in de MK gemaakt. Net getimed, staat op een vertraging van ongeveer 56 seconden nu. vanavond ff kijken.

Waarom er nou een kast je was met een stekker, dan een tijdklok (24 hr instelbaar per 1/2 hr) met een delay van n 1/2 minuut ofzo?

Het tussen haakjes geplaatste geld voor sterk inductieve belasting, licht inductieve belasting mag een hogere stroom. Maar voor gelijkstroom wordt ook een lagere stroom aanbevolen.

Op 4 augustus 2023 12:57:59 schreef buckfast_beekeeper:
Niks te maken met vuile contacten. Na het aanschakelen valt de uitlezing weg en er wordt geen nieuwe puls meer gestuurd om af te schakelen.

Valt bij TS de spanning weg en er is intussen een schakelmoment, dan zal het relais net het omgekeerde doen van wat TS verwacht. Bij een lichtkring geen probleem. Je ziet direct dat het fout zit. Bij een WCD ga je het pas merken als het fout loopt.

ik ken dit probleem bij thermostaten wel, oa de chronotherm III is een bekende daarmee. vandaar dat de eerste modellen een 5 en 35 graden thermistor aan boord hebben. het schakelen geeft een piekstroom en trilling, slecht batterijcontact of vrijwel lege batterij en weg is de sturing.

bij een netgevoed pulsrelais moet de stroom echt uitgevallen zijn op 1 van de momenten dat het relais schakelt ( vooral de aan puls ) en dan nog is de auto niet vol, nou ja. nadeel is wel dat na zo'n moment de schakeling andersom werkt, aan puls word de uit puls en andersom.

Dat ie andersom werkt na een stroomuitval heb ik snel genoeg door als ik m aansluit, dan gaat ie namelijk meteen laden en dat geeft een paar extra piepjes en is goed te zien aan lampjes op het dashboard van de auto (dicht bij het raam)

Ik heb dit vooral gemaakt zodat ik kan aansluiten voordat de goedkope stroom start, maar pas gaat laden op laag tarief. (scheelt tegenwoordig meer dan 7 cent per kWh, dus snel meer dan één Euro per laadbeurt, en het is de sport).
Voorheen sloot ik m wel aan en deed ik de automaat uit en pas de automaat weer aan na het starten van laag tarief, dat hoef ik nu niet meer te onthouden om dat te doen.

Het werkt blijkbaar en je hebt nu twee tijdklokken en een relais en een stopcontact op een DIN-railtje zitten? Dat vraagt om een foto :)

Op 5 augustus 2023 15:39:56 schreef NordRack2:
Het werkt blijkbaar en je hebt nu twee tijdklokken en een relais en een stopcontact op een DIN-railtje zitten? Dat vraagt om een foto :)

Precies, Het werkt en idd er zit wel wat in nu, maar dat is het leuke als je af en toe wat vindt op een kofferbakmarkt ofzo.
Het geheel zit achter die B16/0,03A ALA.
(het is nu zaterdag dus laag tarief, dus staat ie op 1)

Ik heb ook zoiets in de MK zitten om een 6 kW element in mijn boiler (die ook aan mijn warmtepomp hangt) tijdelijk ff op te krikken zodat het bad te vullen is (boilervat is maar 150 liter, meer paste niet, maar het bad kunnen vullen was noodzakelijk voor de WAF.