Gaf geen stoom,na controle defecte crème pomp verstop.na reinigenpomp werkt .strijkijzer stoomt maar overdruk ventiel laat constant waterlopen.mijn vraag hoe word de hoeveelheid water in de schoonmaker begrenst?of is de temperatuur begrenzer defect en is die te hoog?Jef wat zou de oorzaak kunnen zijn.
Alvast bedankt

1. Waterhoeveelheid wordt geregeld via een meetpen. Zie je 2de foto. Het is een niveaumeting die de geleiding van stroom door water meet via een gouden pen. Neemt hij teveel water dan komt get er langs boven aan de stop uit

2. De druk wordt geregeld op 3-4 bar via een pressostaat met microswitch die zich naast het elektroventiel bevindt.

3. Meet de reële druk. Komt hij werkelijk boven de 4 bar? Meestal is gewoon de overdrukstop stuk of de o-ring.

4. Pompen verstoppen meestal door vrij gekomen ontkalkings hars bolletjes. Als niet alles weg is en de oorzaak van de harslek opgelost dan gaat het bandwerk worden.

5. Je schrijft "overdrukventiel" en dan denk ik aanhet overdrukventiel maar als jij niet juist weet welke het is zijn we over iets anders bezig. De witte stop bovenaan is het overdruk ventiel.

6. Bij overtemperatuur gaat de veiligheid er uit. Dat is blijkbaar duidelijk niet je probleem.

7. Zes was genoeg. Begin daar al mee.

Dank u voor de snelle en duidelijke respons.het zou dus aan de meedoen van het waterniveau kunnen liggen,zal ik dat eens controleren.Het overdruk ventiel!dat is moeilijk te testen denk ik.

Vgr

De meeste consumenten stoom apparatuur heeft een veiligheidsventiel van 1,5 bar of een boiler kleiner dan 800ml. Hiermee valt dit namelijk niet onder het stoomwezen.
De gemonteerde(Mater XP110) pressostaat kan tussen 0,5 en 1,5 worden ingesteld...

Blijft de pomp lopen als er water uit komt? Dan inderdaad de niveaustift even uitnemen en schoonkrabben.

Door de boiler op z'n kant te leggen kan het ook heel goed zijn dat er een kalk of ketelsteen deeltje tussen veiligheids(tbv overdruk voorkomen) of beluchtingsventiel(tbv onderdruk bij afkoelen voorkomen) zijn gekomen.
Afhankelijk van de uitvoering zijn deze vaak wel te demonteren om te reinigen en eventueel o-ring beluchter te vervangen.
Mocht er een instelbaar veiligheids ventiel op zitten en je niet de middelen hebt deze af te stellen niet demonteren!

Waar haal je de wijsheid dat laurastar op 1 bar werkt? Of lees ik je reactie verkeerd?

Op 6 augustus 2023 10:55:51 schreef STEFF:
Dank u voor de snelle en duidelijke respons.het zou dus aan de meedoen van het waterniveau kunnen liggen,zal ik dat eens controleren.Het overdruk ventiel!dat is moeilijk te testen denk ik.

Vgr

Overdrukventiel meten we met een speciaal hulpstuk dat we op de plaats vd stop draaien waarop een manometer past. De druk zou rond de 3,5 bar moeten zitten. Vanaf 4-4,5 gaat de veiligheid open met veel geweld dus het verschil tss pomp die niet stopt en overdruk door opwarming is groot.

Eric,
Bedank voor de goede tips.Ik heb de stift voor het waterpeil gereinigd, én nu geen overdrukwater meer werkt perfect!
Nogmaals dank