Hallo mijn jacuzzi gaat niet meer aan ik heb hem een jaar of 4 (tweedehands gekocht) een jaar terug begon hij verschillende keren te haperen vooral bij warm weer en nu gaat hij helemaal niet meer aan.
De besturing is zoals vermeld YM101E het bedienings display YM100.
Heeft iemand hier ervaring mee/een schema /onderdelen van?

Nee/nee/nee maar begin eens met A. het controleren van de tiptoetsen op de afstandsbediening op correcte werking (geen haperingen of overgangsweerstand) en B. met een geïsoleerd voorwerp zoals een plastic of houten stokje (geen potlood) op de printplaat, bekabeling enzovoorts duwen en tikken om te zien of hij daar op reageert. In de zin dat ie uitvalt als je er op tikt, of juist in leven springt.

Als dit allebei niet werkt, een busje koudespray halen en door systematisch zoeken, kijken welk onderdeel daar op reageert.

Mijn eerste vermoeden zou zijn dat er een slecht soldeercontact in zit, dat los komt bij het uitzetten van de printplaat bij warm weer, en bij kou weer op z'n plek terecht komt.
Mijn tweede zou zijn een versleten elco ergens, doch omdat deze besturing geen schakelende voeding heeft, is die kans ietsje kleiner (maar zeker niet afwezig).

Heb je 230 Volt op de print.
Is de glaszekering nog goed.
Meet op de trafo, ene kant moet 230V zijn, andere kant 12 Volt AC!

Het lijkt een trafo met middenaftakking.
witte draden zijn denk ik 230 volt voeding.
Zwart - geel en zwart andere geel zou beide 12 Volt zijn, dan is geel - geel 24 Volt
Alles AC, wisselspanning.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (45%)]

Ik denk dat de twee rode draden de 230v netvoeding zijn... (zitten bij de zekering en op een afgeschermd printdeel)

de toets aan/uit is gescheurd, daar kan vocht inzitten. best kans dat daar het probleem zit.

heb dat bij een whirlpool bad ook al eens gehad, dat werden 4 nieuwe knopjes erin solderen en het kunstof dekplaatje opnieuw verlijmen.

[Bericht gewijzigd door testman op (43%)]

Hallo iets duidelijker: de jacuzzi gaat met de tiptoetsen niet aan.
Ik heb de tiptoetsen gewisseld met een andere maar doet het nog steeds niet .
De veiligheid is ok , spanning op print aanwezig en de trafo is ook ok.

Ik weet alleen niet of de tiptoetsen waar ik mee gewisseld heb het wel doen deze zaten bij de jacuzzi toen ik hem kocht.

de knoppen werken doorgaans met een weerstand zodat elke knop een andere waarde geeft aan de print. als de knoppen vuil worden gaan die waarden teveel afwijken en werken die niet meer. als de reserveknoppen dus niet eerder getest zijn weet je ook niet of ze wel goed zijn.

als warmte een reden is, besturing in de koelkast gooien voor een uur of 3, en dan vlot testen of het dan werkt, zo ja knoppen..

ga ik proberen thx wordt vervolgt

werkt niet maar ik heb koudespray besteld als die er is ga ik daarmee aan de slag.

Komt er 5v op de bediening toe? Ik zie een 7805 op de koelplaat.

Hallo waar moet ik de 5 volt meten?

trafo zwart geel meet ik 9,9 volt tussen de gele 19+.
trafo is behoorlijk warm in rust.

ik heb de print ingespoten plots werkte hij maar met de 2e bedienning.
De bedinning waar hij op zat doet het niet.
Ik vermoed dat het probleem in de bediening/display zit.
Ik moet met het bedieningspaneel welk ik nu gebruik vaak drukken voordat hij aan gaat.

weet iemand welk ander display ik eventueel kan plaatsen

Het is misschien wel handig als je de edit gebruikt.

Tja. Dat zit vol oxidatie schade. Valse contacten. Het benodigd een renovatie projectje. Niet moeilijk in een zwembad omgeving. Als hij soms gaat is de stuurspanning in orde

Wat kan is dat ofwel de processor geen binnenkomend signaal "zien" vd bediening omdat er iets ondebroken is "doorgeroest" of dat de bediening een vals contact geeft en de processor een blijvende input krijgt en daar hij op flank reageert de medewerking weigert.

er zijn sowiso 2 toetsen die gescheurd zijn en dus lekwater op de print doorgeven. dus sowiso de bovenzijde herstellen met brede heldere tape ofzo. de vocht plekken schoonmaken, de druktoetsen vervangen die niet werken, wrs power. wrs wel weer aan de gang te krijgen.

alles goed gereinigd hij doet het nu al bijna 2 dagen.
thx voor reacties/tips.
gr.peter