Ik heb een polyester motorboot waarop ik een Mastervolt scheidings transformator wil installeren (Mastervolt GI 3.5).

Ik wil er een wissel schakelaar naast zetten om als de boot op de werf staat de transformator te overbruggen / omzeilen, om het het schip op de aan de wal aarde te “hangen”

Dit omdat de boot ook op de wal aan de walstroom ligt. (als je vervolgens aan metalen delen zoals de schroef werkt, niet met 2 verschillende aardes te maken krijgt)

Is er iemand die een schema kan tekenen en weet met welke schakelaar ik dit ka uitvoeren

mvg Philip Oldenboom
<mastervolt gi 3.5.pdf>

In de bijlage zie het apparaat (ik denk dat je het als zeiler wel iets zegt!)

Waarom in vredesnaam op een plastic scheepje een scheidingstrafo?
Die is ervoor om te zorgen dat de romp van een stalen schip niet wordt opgegeten, daar heb jij nu net geen last van.
Houd het geld in je zak.
Ding heb jij niet nodig..

Dag Jinny,
Er zijn een paar metalen onderdelen aan het scheepje die onder het plastic hangen (aandrijfassen roerbladen ed) ( en mijn anodes verdwijnen nog al snel dus vandaar (de uitgave is ook al gedaan)
groet Philip

Dat is aan de ene kant een prima teken, ze doen hun werk, aan de andere kant als er met een scheepje als de jouwe dat soort dingen gebeuren is er iets heel erg mis met de installatie.

Wat ik altijd voorstel met dergelijke scheepjes is om de installatie zwevend te maken.
Dwz, nergens, maar dan ook nergens aan de metalen delen vastmaken.
Niet luisteren naar verhalen van Victron of Mastervolt, die gaan nooit uit van een zwevend net.

Een zwevend net is perfect veilig als je los vd walstroom ligt, en aan de walstroom lig je achter de walstroomaardlek.
Je maak van je scheepsnet een veredeld verlengsnoer zeg maar.

Als je op de werf droog ligt heb je nog steeds te maken met maar een (1) aarde, die van de wal.
Immers, het ligt overal los van.

Ik zou dus eerst kijken -wat- er mis is met je installatie.
Daarna, en pas daarna, kijk je of je de scheidingstrafo kan installeren.

Bij je scheidingstrafo kan je ook de neuter van de aarding loshalen, die heeft op jouw scheepje geen nut.
Als dat allemaal voor elkaar is, dan heb je ook geen schakelaar nodig.
Dan ligt alles los van elkaar en heb je niet te maken met twee aardingen.

Ik hoop dat je eea van deze dame wilt aannemen, dit is hoe het het veiligste werkt...

Jinny, je moet mogelijk even vragen hoe snel "snel" is.

Mijn ervaring met dat soort termen als "snel" en "boten" is: Op de rotterdamse havendagen waren we te gast bij een sleepboot. Volgens de machinist kon deze boot super snel ingezet worden, want hij kon de motor ERG snel aanslingeren. Toen ik vroeg: "En hoe snel is snel?", was het antwoord: "Binnen een uur of acht!". Kennelijk is dat voor een sleepboot erg snel, maar ik als landrot vind het best langzaam....

Dank voor je meedenken Jinny
Het is alleen een behoorlijk grote installatie aggregaat laders airco's .....

Op 20 augustus 2023 21:42:19 schreef Philip Oldenboom:
Dank voor je meedenken Jinny
Het is alleen een behoorlijk grote installatie aggregaat laders airco's .....

Goed, bij een polyester motorboot denk ik aan een scheepje van een meter of 10 a 12 of zo.
Max 15.
Dat is een perfecte waarde om de zaak zwevend te houden.

Maar vertel dan eens wat er allemaal aan vermogen wordt gebruikt?

Ter info, ik gebruik een 15 kWh ongeveer per dag aan boord.
Ik woon op een schip.
ff 20 meter lang, groot genoeg om geen zwevend net meer te willen.
Daar zit een driefase 25A walstroomtrafo in.
32A driefase aansluiting.
Ik maak mijn eigen nul na de trafo.
Laders hangen hier ook en een 15kVA generator zit ook in het systeem.
Incl inverters die van 24V 230 maken en een 24V systeem waar de rest van het schip op draait.

Op 20 augustus 2023 20:54:38 schreef rew:
Jinny, je moet mogelijk even vragen hoe snel "snel" is.

Mijn ervaring met dat soort termen als "snel" en "boten" is: Op de rotterdamse havendagen waren we te gast bij een sleepboot. Volgens de machinist kon deze boot super snel ingezet worden, want hij kon de motor ERG snel aanslingeren. Toen ik vroeg: "En hoe snel is snel?", was het antwoord: "Binnen een uur of acht!". Kennelijk is dat voor een sleepboot erg snel, maar ik als landrot vind het best langzaam....

Rotterdamse havendagen..
Wijnhaven....
We zijn aan boord...

Sleper, stoom geval dus, opstoken voordat je kan varen, dan is 8 uur vanaf koud snel ja..