Ik heb een vraag over het pompje wat in een Primo SG-1 stoomstrijkijzer zit. Het is een pompje dat schijnbaar heel bekend is. Het is overal te koop, maar nergens gegevens, Sankyo KIN39601 15W.
Probleem is dat het strijkijzer niet of nauwelijks meer stoom geeft.
Ik heb eerst naar verstopping gekeken door kalkafzetting etc, maar daar is geen probleem te vinden. Alle kanaaltjes en slangetjes kun je gewoon door heen blazen. Ik heb ook het pompje onderzocht. Gewoon een proefopstelling. Twee slangetjes eraan, teiltje water erbij en pompen. Dan blijkt er maar een miezerig staaltje uit te komen. Wat dat betreft kan ik over het debiet niks vinden. De stroomopname van het pompje is met een RMS A-meter van Fluke ca 100mA. Het pompje is volgens het etiket 15 Watt. Het pompje zit kennelijk ook in veel espresso koffiemachines en is even groot als veel inlaatventielen vam wasmachines etc. Wie heeft er meer gegevens over de waterverplaatsing?

(Foto geplukt van het WWW)

werkt de diode nog die in serie zit met de spoel? kop eraf gedraaid en de kogel met veertje bekeken? kan kalk oid zijn.

Op 21 augustus 2023 22:47:09 schreef testman:
werkt de diode nog die in serie zit met de spoel? kop eraf gedraaid en de kogel met veertje bekeken? kan kalk oid zijn.

Electrisch heb ik het helemaal niet bekeken. Ik heb het pompje gewoon los van het strijkijzer getest op de werkbank net netspanning (via een 4 KVA scheidingstrafo).
De onderdelen van het pompje zijn brandschoon.

Veel debiet behoort er niet uit te komen. De druppels komen op een hete plaat (boiler) en dat zet enorm uit. Het debiet wanneer je de uitgang tegenhoudt is belangrijk. Overigens is "weinig debiet" zeer subjectief en moeilijk verifieerbaar op afstand. Wat ook veel voorkomt is dat het aangezogen water lucht zuigt. Barst in filter bv.
Hang mss met een darmpje de ingang eens in een recipiënt. Een net iets ander experiment dan je gedaan had.

Trilt het pompje?
Heb je er in de watervloeirichting perslucht doorgeblazen?

Op 21 augustus 2023 23:06:30 schreef EricN:
Veel debiet behoort er niet uit te komen. De druppels komen op een hete plaat (boiler) en dat zet enorm uit. Het debiet wanneer je de uitgang tegenhoudt is belangrijk. Overigens is "weinig debiet" zeer subjectief en moeilijk verifieerbaar op afstand. Wat ook veel voorkomt is dat het aangezogen water lucht zuigt. Barst in filter bv.
Hang mss met een darmpje de ingang eens in een recipiënt. Een net iets ander experiment dan je gedaan had.

Trilt het pompje?
Heb je er in de watervloeirichting perslucht doorgeblazen?

Het pompje werkt wel, je hoort het ankertje trillen en als er water in komt wordt het een stuk geruislozer.
Het uitgaande ventiel is eenvoudig te controleren, dat werkt met een spiraalveertje en een rubber dopje. Het andere ventiel aan de ingang is voor mij lastiger te controleren, omdat ik niet weet of ik iets stuk maak als ik dat onderdeeltje uit elkaar haal.Ik vraag me af hoe of waardoor het inlaatventieltje open gaat. Het pompje is kennelijk wel zelfaanzuigend,
Ik heb het pompje nog niet doorgeblazen met perslucht. Kan ik nog wel doen.
Ik had gedacht het debiet te kunnen bepalen door de gepompte hoeveelheid water in bijv 30 seconden te meten.
Overigens wordt het water aangezogen vanuit een voorraad tankje, waarna het eerst door een kalkfilter gaat en dan verder door het pompje naar de boiler. Via een slang gaat de stoom dan naar het strijkijzer. Het hele traject na het pompje kun je simpel met de mond doorblazen en zit dus volgens mij niet verstopt.

Correct. Die ingang kent vele omwegen. Daarom de tip om rechtstreeks in water te leggen.

Op 22 augustus 2023 12:15:32 schreef EricN:
Correct. Die ingang kent vele omwegen. Daarom de tip om rechtstreeks in water te leggen.

Het probleem lijkt opgelost. Volgens de gebruikster werkte stoom al langer niet goed meer.
In het pompje zitten twee ventielen, het ene vrij groot, maar het andere zit verborgen en is veel kleiner. Het wordt met een veertje in een inlaatbuisje getrokken en als je niet oplet forceer je gemakkelijk dat veertje. Dan weet je wel hoe het zit, maar kom naar eens aan zo'n veertje.
In elk geval is het veertje niet geforceerd, maar wel kwam er een klein vuiltje onder het klepje vandaan, waardoor het niet goed meer sloot.
Alles in elkaar gezet, maar toch maar een povere stoomopbrengst. Kwestie van valse lucht via de aansluiting op het waterreservoir, ic de anti-kalk capsule. Die sluit aan op een mondstukje met een O-ringetje. Dat ringetje had alle veerkracht verloren en de aansluiting lekte lucht.
Enfin weer een werkend apparaat.....
Dank allen voor de gegeven tips. Onder andere de wateropbrengst, die is niet groot, maar kennelijk ruim voldoende. De druk is ook groot. Als je het slangetje dichtknijpt krijg je een mooi strak straaltje.

Gelukkig!!maar deze pompjes zijn haast niet te verkrijgen, onderdelen uit een Senseo pompje passen ook evt, maar die geven te veel debiet helaas..