Goedenavond allemaal,
ik heb een elco uit een wegwerpcamera die is 350 volt.
Zou ik deze spanning kunnen gebruiken om er iets van 12 volt mee te voeden ?
En zoja wat is het makkelijkst qua schema ?

Een elco is geen accu. De capaciteit zegt wat over hoeveel (of waarschijnlijk) hoe laag dat bij de jouwe is.

Wat wil je voeden (hoeveel stroom of vermogen)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (20%)]

Een 350v elco kan je gewoon met 12v opladen tot 12v.

Maar dat is echt ongelooflijk nutteloos. Een 16v elco is veel compacter dan een 350v elco. Een 16v elco in flitscondensatorformaat kan 10.000µF zijn, ongeveer.

Kan je nog steeds niets mee 'voeden' voor meer dan een paar seconde, dat is ook helemaal niet het doel van een elco.

Okiedokie mijn excusses .. dacht dat ik er wat mee kon voeden.
Ik ben niet thuis in electronica ... ben meer van de scripts programmeren vandaar mijn domme vraag.
Dus ik zou er helemaal niets mee kunnen begrijp ik ?

Jawel, je kunt er een flitser mee laten flitsen als je 'm tot een hoge spanning oplaadt (maar dat is natuurlijk een voor de hand liggend antwoord).

Een elco kun je altijd wel ergens voor gebruiken, maar omdat een flits-elco weinig capaciteit bij een hoge spanning heeft, heb je er voor een laagspannings-toepassing weinig aan. De elco is enorm groot ten opzichte van z'n capaciteit, die je voor een gebruiksspanning van 12 Volt zo 10 keer zo klein (zo niet 20 keer zo klein) kunt krijgen.

Opzich kan elke elco iets voeden, maar de vraag is hoe lang en wat het stroomverbruik dan is. Een flitselco van 80 of 120 uF (gangbare waardes in wegwerpcamera-flitsers) gaat in ieder geval weinig bijzonders doen voor de meeste dingen. Een elco van 100000 uF daarentegen...

Er iets mee voeden kan je helemaal niet, is leeg in een paar seconden.

En verliest ook energie door gewoon te laten liggen.

Kan gebruikt worden om een andere elco te vervangen als die stuk is.

Op 5 september 2023 19:51:28 schreef fossie:
Goedenavond allemaal,

Sorry, maar nee dat gaat niet. Die elco is nl, ook nog eens leeg. En gelukkig maar, een opdonder krijgen van een 350 Volt is op zijn zachtst gezegd vervelend.

En zoja wat is het makkelijkst qua schema ?

Helaas is hier geen schema voor.

Een elektrolytische condensator is een apparaat dat energie enige tijd kan bewaren. Alleen is die bewaartijd zeer beperkt en is het ook nog eens erg weinig energie. Ja er bestaan supercaps. Alleen zijn ook die alles behalve ideaal.

Tijdens het piepen van je flitser wordt die condensator met een spanningsomvormer opgeladen naar die 300 volt of zoiets met energie die uit je batterij komt. Als de condensator is opgeladen blijft de energie die net voldoende is om een lampje een keer te laten flitsen enige tijd beschikbaar zolang je niet flitst tenminste. Als je niet flitst zal de energie na enige tijd ook vanzelf verdwijnen en is de condensator weer leeg.

Het is zo weinig energie dat een niet flitslampje maar een gewoon maar heel erg klein lampje van 300 volt ook maar en tel zal branden. Waarschijnlijk is die tel dan zelfs zo kort dat je gewoon helemaal niets ziet.

Op 5 september 2023 19:51:28 schreef fossie:
Goedenavond allemaal,

Nee. Zie de elco als een spaarvarken waar maximaal 350 munten in en uit kunnen, jij laat er 12 munten in en uit.

Voeden impliceert een constante aanvoer, een elco doet dat niet. Daar moet je eerst wat (munten) instoppen voordat je er weer (munten) uit kan halen. Is alles er uit gehaald is ie leeg.

En je moet er ook regelmatig wat munten bijwerpen, als je te lang wacht verliest ie ook veel munten...

Okiedokie duidelijk !
Heel erg bedankt voor jullie moeite om mijn vraag te beantwoorden :)
Mijn dank.

Op 5 september 2023 20:23:33 schreef CrossFireX:
En je moet er ook regelmatig wat munten bijwerpen, als je te lang wacht verliest ie ook veel munten...

Ah, een ingebouwde inflatie-simulator dus!

Op 5 september 2023 20:58:42 schreef Ledlover:
[...]
Ah, een ingebouwde inflatie-simulator dus!

Of een overheids-condensator :)