Zijn er wel de juiste cellen ingezet? (verschillende gebruiksdoeleinden vereisen verschillende celtypes)
Zo werkt een cel uit een laptop niet goed in een fiets of powertool, omdat die niet gemaakt is voor die hoge belastingen. (aangenomen beide zelfde mAh)

Originele handleiding zegt het volgende :
400Wh Stand 1 85-160 km , Stand 2 64-98 km, Stand 3 53-67 km, Stand 4 44-64 km , stand 5 22-46 km.
Dochterlief fietst altijd in stand 1, haalde ervoor zo'n 30 km.

Dus vanaf het begin met de originele accu klopte het al niet.
Dat zou kunnen dat je dochter dan steeds tegen de volle wind en of heuvelop fiets, maar dan zou op de terugweg dat weer andersom moeten zijn.
Als dan volgens meting de accu capaciteit in orde is lijkt het mij dat de fiets ergens een stuk meer verbruikt dan zou moeten.

Als je zegt dat je dochter in stand 1 fiets dan zegt me dat ze gewoon rustig aan fiets met een snelheid van tussen de 15 en 20km/h. Klopt dat zo ongeveer?

En wat we ook nog niet weten hoeveel gewicht gaat er op die fiets mee zit daar bv steeds een zware boekentas op?

Zijn er wel de juiste cellen ingezet? (verschillende gebruiksdoeleinden vereisen verschillende celtypes)

Volgens de test is er met een ontlaad stroom van 5A getest. 5A op 35 / 41V = 175 - 205W.
Om 20km/h te fietsen zit je op ongeveer 100W. Dat is dus ruim onder het test vermogen en ook al zijn het dan de verkeerde cellen dan nog moet je zolang je onder die 5A blijft dezelfde resultaten behalen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (20%)]

Op 10 september 2023 13:30:28 schreef Arco:
Zijn er wel de juiste cellen ingezet?

Ik zou haast denken van wel, gezien de lage interne weerstand (0,04Ω). Bij zo'n mooie lage Ri snap ik niet dat de belaste spanning dan alsnog van 35V naar 33V zou kunnen vallen, zoals boven verschillende keren gesteld wordt. Als alleen de Ri een rol speelt in het vallen vd spanning dan zou je al 50A moeten trekken en richting 2kW aan vermogen uit die accu halen.
Kan het zijn dat de accutester direct op cellen heeft gemeten zonder BMS etc. ertussen?

antwoorden op jullie vragen :

Kan het zijn dat de accutester direct op cellen heeft gemeten zonder BMS etc. ertussen?
Ik heb een filmpje met de meetdraden naar dichte accu behuizing, dus met BMS

Als je zegt dat je dochter in stand 1 fiets dan zegt me dat ze gewoon rustig aan fiets met een snelheid van tussen de 15 en 20km/h. Klopt dat zo ongeveer?
Ja ong 20 km/h.

En wat we ook nog niet weten hoeveel gewicht gaat er op die fiets mee zit daar bv steeds een zware boekentas op?
Nee, niets achterop

Zijn er wel de juiste cellen ingezet?
type is inr18650mj1

ok, zou dus kunnen zijn dat de accu goed is, maar dat er te zware weerstand is ?
Waar moet ik dan aan denken? Vorige eigenaar had er 2 nieuwe buitenbanden op gezet, zou er een aandraaimoment kunnen zijn ?

iets anders ?

Werken alle 5 standen van de ondersteuning wel?
Levert de motor steeds meer kracht in oplopende standen of is stand 1 gelijk aan stand 5?

En verder, als 2 streepjes 20km halen hoeveel km haal je dan met de laatste 3 streepjes?

Dat laatste ga ik nu eerst testen

Op 10 september 2023 12:43:11 schreef Toon99:

Als ik het service menu in ga dan was vanochtend de status :

20 km gereden, 2 van 5 strepen weg (zowel op display als op accu indicator)

Batt Voltage 36517 mV
Remaining Cap. 5731 mAH
Full Charge Cap. 14842 MaH
Cell 01 3652 mV
Cell 02 3662 mV
Cell 03 3662 mV
Cell 04 3662 mV
Cell 05 3662 mV
Cell 06 3662 mV
Cell 07 3662 mV
Cell 08 3659 mV
Cell 09 3588 mV
Cell 10 3654 mV

3,6V per cel, dan zijn ze idd al aardig leeg. je zit in principe al onder de 50%.
als je van vol naar 36,5V gaat na 20km, dan moet er in de motor toch iets aardig fout zijn dat die zulke hoge stromen trekt.
9Ah eruit op gemiddeld 38V (van 42 naar 36V), zit je aan 324Wh. 20km ver aan 20km/h, dat is dus 1 uurtje.
die motor trekt dus gemiddeld 324W gedurende een uur. dat is veel, heel veel. met dat vermogen rijd mijn fiets tegen de 35km/h.

die inr18650mj1 zijn aardig goeie cellen.

hef de fiets op, draaien de wielen goed? loopt de motor zwaar als je het bekrachtigde wiel doet draaien, slepende remmen?

wat zegt servivemenu als die volgeladen is?
ik zou hier al beginnen met een watt meter tussen accu en fiets te zetten en daarmee te gaan fietsen. vermoedelijk is dit al iets teveel om uit te voeren?
vanwaar ben je ergens?

Ja ong 20 km/h.

Nee, niets achterop

Om 20km/h te fietsen heb je gemiddeld 100W nodig. Na 1 uur non stop fietsen zit je dan aan 20km en een verbruik van 100Wh.

Maar als dat gewoon nominaal fietsen is met ook stoplichten ertussen kan er bij veelvuldig hard optrekken extra verbruik zijn. Dus zeg 120Wh verbruikt.
Maar dat is dan als je dochter geen meter mee getrapt heeft. Als ze gewoon mee trapt dan zou het verbruik eerder zeg 75Wh zijn.

Op de originele accu van 400Wh en dan zonder mee trappen zou je met 120Wh je ruim 60km moeten kunnen fietsen en heb je nog iets over.

Als je normaal ook maar aan de 30km komt dan klopt er iets niet.

als je van vol naar 36,5V gaat na 20km, dan moet er in de motor toch iets aardig fout zijn dat die zulke hoge stromen trekt.

Dat is ook mijn gedachte het klopt gewoon niet. Dat haal je volgens mij nog niets eens met 2 lekke banden om maar iets raars te roepen.

Wat ook kan meespelen in het overmatige accu energie verbruik is het gewicht van dochterlief...

Ja maar dan moet je al richting de 130 kg of hoger gaan.

Op 10 september 2023 13:49:32 schreef Hensz:

Wat ik uit de handleiding van dat ding begrijp is het een echte-wereld test: gewoon aansluiten op de aansluiting die de consumenten ook beschikbaar hebben en dan kun je uit een enorm aantal testmodi kiezen (constante stroom, constant vermogen, enz.)

Op 10 september 2023 14:06:52 schreef Toon99:
ok, zou dus kunnen zijn dat de accu goed is, maar dat er te zware weerstand is ?
Waar moet ik dan aan denken? Vorige eigenaar had er 2 nieuwe buitenbanden op gezet, zou er een aandraaimoment kunnen zijn ?

Als een vorige eigenaar banden verwisseld heeft, kan het natuurlijk best zo zijn dat er mogelijk te strak aangedraaid is, al moet ik bekennen dat ik geen ervaring heb met elektrische fietsen in dat opzicht, en alleen van m'n eigen ervaring kan spreken met gewone fietsen, waarbij je echt niet te strak aan moet draaien om te voorkomen dat het achterwiel zwaarder loopt.

Was er bij sommige fietsen niet ook iets dat de motor opnieuw gecalibreerd moest worden als het wiel uitgenomen/losgedraaid was of zo?

Wat mij (negatief) opvalt is dit:

Batt Voltage 36517 mV
Remaining Cap. 5731 mAH
Full Charge Cap. 14842 MaH
Cell 01 3652 mV
Cell 02 3662 mV
Cell 03 3662 mV
Cell 04 3662 mV
Cell 05 3662 mV
Cell 06 3662 mV
Cell 07 3662 mV
Cell 08 3659 mV
Cell 09 3588 mV
Cell 10 3654 mV

Dat is een voor een recell-operatie (en dus praktisch fabrieksnieuw pack) een gigantisch grote afwijking in. 10 tot 15 mV is acceptabel en gewoon, maar dit is, ten opzichte van de meest volgeladen cellen, een verschil van 74 mV. Dat is in lithium-land heel veel voor een fabrieksnieuw pack. Dit lijkt erop te wijzen dat er mogelijk iets mis is met het BMS of dat er een slechte celgroep in zit.

Ter illustratie: na het zelf vervangen van een 4P4S pack heb ik de uitlees-connector van het BMS nog een jaar laten zitten. Na een keer of 20 cycles was de afwijking tussen meest volle en meest 'lege' celgroep nog steeds maar 11 mV.

Waar ik nu een beetje mee zit is dat ik wel geloof dat de accu goed is, maar dat er na de accu iets mis is, controller reeds vervangen. Geen verbetering.
En dat verwacht ik ook niet gezien de metingen.
Ik weet niet of dat een verantwoordelijkheid van de re-celler is.

Als je je als bedrijf waagt aan dit soort operaties is het naar mijn mening ook je verplichting als bedrijf om het BMS te controleren: kijk of dat ingrijpt bij foutsituaties, kijk of er niet ten onrechte gebalanceerd wordt, dat soort zaken. Als je dat als bedrijf niet kan of niet wil, zal het je vroeg of laat bezuren. Als je mazzel hebt op een veilig manier (accu rapporteert een foutstatus en kapt er gewoon mee) als je pech hebt op de slechtste manier (schuur in vlammen op).