Op 9 september 2023 12:30:48 schreef Toon99:
Ja

De op het test rapport gemeten accu capaciteit van 526Wh is niet bepaald de beloofde capaciteit van 620Wh, bijna 100Wh verschil...

Op 9 september 2023 12:52:26 schreef Bobosje:
[...]

De op het test rapport gemeten accu capaciteit van 526Wh is niet bepaald de beloofde capaciteit van 620Wh, bijna 100Wh verschil...

Ik hen het nagekeken maar ik dacht dat het 620 was.maar blijkt idd 520 te zijn. Dus 520 klopt. Maar dan nog is er iets niet in orde

35V is ook gemeten met onbelaste cellen gok ik zo. vermoedelijk ga je onder last van de motor een stuk lager uitkomen en dus tikt de BMS al tegen leeg aan..

Op 9 september 2023 18:50:15 schreef Toon99:
[...]

Ik hen het nagekeken maar ik dacht dat het 620 was.maar blijkt idd 520 te zijn. Dus 520 klopt. Maar dan nog is er iets niet in orde

Van de originele accu capaciteit van 396Wh naar de gereviseerde (beloofde) accu capaciteit van 620Wh is 56,57% meer capaciteit. Je hebt echter maar 526Wh gekregen en dat is maar 32,83% meer capaciteit. De actieradius van de gereviseerde accu (met 526Wh) zou wel groter moeten zijn t.o.v. actieradius van de originele accu maar 50% meer km's haal je niet met maar 32,83% meer capaciteit.

Op 9 september 2023 19:49:06 schreef Bobosje:
[...]

Van de originele accu capaciteit van 396Wh naar de gereviseerde (beloofde) accu capaciteit van 620Wh is 56,57% meer capaciteit. Je hebt echter maar 526Wh gekregen en dat is maar 32,83% meer capaciteit. De actieradius van de gereviseerde accu (met 526Wh) zou wel groter moeten zijn t.o.v. actieradius van de originele accu maar 50% meer km's haal je niet met maar 32,83% meer capaciteit.

Dat klopt helemaal
Echter de vraag is of de indicator aangepast kan wordenn op de nieuwe cellen, ongeacht hoeveel het is

Op 9 september 2023 12:30:19 schreef Arco:
[...]
Als dat bedrijfje heeft gezegd dat dit moet kunnen werken, dan moeten zij het maar werkend maken...

Ik zou er idd ook verder geen woorden meer over vuil maken. Je hebt garantie (mag ik toch hopen) en zelf knutselen wordt dan niet op prijs gesteld.
Terug ermee, en wel zo snel mogelijk. Laat ze het maar uitzoeken. Ieder z'n vak en dit is het hunne.

Als de actieradius ongeveer 30% groter is t.o.v. de originele accu (onder ongeveer gelijke omstandigheden) en de accu indicator na die ongeveer 30% extra actieradius aangeeft dat de accu leeg is dan is er verder niets aan de hand.

na 30-40km houd de fiets ermee op volgens TS.
een 250W motor dat op 250W continue werkt zou met een 520Wh accu dan meer dan 2uur moeten kunnen rijden. 2uur aan 25km/h moet je dus minstens 50km halen.
in realiteit verbruikt een 250W motor veel minder eens die op snelheid is. in praktijk komt een 520Wh accu dan ongeveer op 80-100km.

Op 9 september 2023 10:44:42 schreef Toon99:
Voor mijn gevoel zit er dan nog zo'n 50% in de accu die dus niet worden gebruikt.

op 35V heb je geen 50% meer over. als de motor aan staat, zal die 35V inzakken richting 31-32V en dat is toch einde accu. althans voor het overgrote deel van de batterijen. je zit dan in dit knikje en daar is nog 10% over dan.

tegenwoordig zijn er cellen die hun volle capaciteit halen bij ontladen tot 2,85V en die zitten op 32V belast dan ongeveer op 3000mAh ontlading (35% resterend) bij een cell die op 2,8V dus 4600mah heeft (0%). je zit dan in die grote rode kader in het midden, maar dan belast eerder onderaan rechts.
MAAR dat ontladen tot 2,8V haal je zowieso niet, een BMS grijpt al lang in dan.
realistisch ontladen tot 3.0V kom je maximaal op 4000mAh uit, en jouw fiets schakelt uit rond de 3000mAh ontlading. schiet er 25% bruikbare capaciteit over dat jouw fiets dus niet haalt.
als die dus 40km ver raakt met 75% capaciteit, dan is die accu niet wat beweert wordt (chinese cellen) of jouw fiets heeft een groot probleem (motor wikkeling met sluiting, slepende remblokken, lagers gaar...)

probeer eens op een lager standje te rijden dan. spanning zal zoveel niet inzakken verliezen en je zal ze lager kunnen leegtrekken.
zoals op deze grafiek is te zien. ontladen met 20A (witte lijn) is de accu leeg op 3.8Ah en ontladen met 10A haalt die al 4600mAh (bruine lijn)
https://lygte-info.dk/pic/Batteries2012/Samsung%20INR21700-50E%205000mAh%20(Cyan)/Samsung%20INR21700-50E%205000mAh%20(Cyan)-Capacity.png

alles hangt af van de gebruikte cellen. in een bestaande blok accu van 396Wh naar 520Wh gaan, is een aardige stap. je moet dan al VEEEEEL geluk hebben dat de cellen fysiek passen. dat is van 11Ah naar 14Ah.
in de meeste Ebike accu's krijg ik maar 8-12Ah in omdat die behuizing nu niet gemaakt is voor mijn type cellen en er overal lucht tussen zit.
8Ah x 36V = 288Wh en dat zou realistisch overkomen met uw 40km

Op 10 september 2023 07:22:31 schreef fcapri:
tegenwoordig zijn er cellen die hun volle capaciteit halen bij ontladen tot 2,85V en die zitten op 32V belast dan ongeveer op 3000mAh ontlading (35% resterend) bij een cell die op 2,8V dus 4600mah heeft (0%).

Het is niet zozeer de eindspanning als wel de ontlaadstroom die de capaciteit bepaald: ja, je krijgt er ietsje extra voor terug als je de ondergrenzen in het datablad aanhoudt, maar de cijfers worden veel gunstiger als je gewoon met minder stroom ontlaadt, vaak iets van 0,2C geloof ik, waardoor fabrikanten altijd aan hun rooskleurige cijfers komen.

Op 10 september 2023 07:22:31 schreef fcapri:
alles hangt af van de gebruikte cellen. in een bestaande blok accu van 396Wh naar 520Wh gaan, is een aardige stap. je moet dan al VEEEEEL geluk hebben dat de cellen fysiek passen. dat is van 11Ah naar 14Ah.

Mwah, laten we uitgaan van 5P10S: voor 11Ah zit je dan aan 5 cellen van 2200 mAh parallel. 14Ah is 'slechts' 2800mAh per cel en die zijn inmiddels heel aardig in staat 5 x Inom te leveren. Met 5 parallel zit je dan heel veilig kwa maximaal-ontlading en beide capaciteiten kun je in 18650 zo krijgen, dus een grote verhoging van de capaciteit in hetzelfde formaat is een eitje.

Ik gok ook nog steeds dat het gros van de accu's niet fysiek anders is, maar softwarematig begrensd wordt en er dus honderden euro's gevraagd wordt voor een bitje setten en clearen hier en daar.

@ topicstarter: terug naar dat bedrijf dus, vooropgesteld dat de fiets zelf het probleem niet is.

Als eerste: 14Ah is 518 Wh, niet 620.

Als tweede: 35V is bij veel cellen "bijna leeg" Er is niet veel meer over. De cellen in fcapri z'n plots hebben nog wel wat over onder de 3.5, maar ik heb niet genoeg gelezen om te weten of die cellen er inderdaad in zouden zitten.

Ik geef je op een briefje dat de reden dat ie afschakelt is dat er 1 celgroep onder de 3V duikt. Dus als hij origineel 14Ah was, dan zijn er nu nog 9 celgroepen van 13.9Ah en eentje van 9 of 10Ah. Dat kan een losse verbinding zijn of cellen die mishandelt zijn.

TS heeft een test-rapport van de gereviseerde accu gekregen waarin duidelijk staat dat de accu bij een gemiddelde ontlaadstroom van 5A 526Wh levert gedurende een ontlaad tijd van 2 uur, 46 minuten en 33 seconden.

Afgaande op het test rapport lijkt me de accu prima in orde.

TS moet de actieradius (de aantal km's) vergelijken met die van de originele accu (het liefst inderdaad op laagste stand ondersteuning / laagste stroom verbruik). Haalt TS geen grotere actieradius (plusminus 30% meer km's) t.o.v. de originele accu dan is er pas een probleem.

Als eerste allemaal hartelijk dank voor jullie meedenken en technische uitleg.

Accu is dus van 36V/11aH/396Wh naar 36V/14aH/520Wh gegaan.
Voor de re-celling was de actie radius zo'n 30 km , op zich niet vreemd omdat accu's teruglopen in capaciteit, invloed gewicht, temperatuur en bandenspanning.

Originele handleiding zegt het volgende :
400Wh Stand 1 85-160 km , Stand 2 64-98 km, Stand 3 53-67 km, Stand 4 44-64 km , stand 5 22-46 km.
Dochterlief fietst altijd in stand 1, haalde ervoor zo'n 30 km.
Gezien alle invloedbare factoren ga ik ervan uit dat bij nieuwe fabrieks af accu en het fietsen in stand 1 50 km mogelijk moet kunnen zijn.
Geen idee of dit zo was, we hebben de fiets tweedehands gekocht.

Accu is voorzien van nieuwe cellen 14aH/520Wh, waarbij ik uitga van invloedbare factoren, dan zou er toch zeker meer dan 50 km mee gereden moeten kunnen worden. Hoeveel meer laat ik dan maar even in het midden.

Accu is volgens instructies tot 5x leeg gereden en daarna steeds in 1x naar vol geladen.

Gemiddeld aantal kilometers wat er steeds mee gereden is voordat accu leeg was is 25 km. Daarop contact gezocht met re-celler , accu en lader gebracht en is doorgemeten. Conclusie accu is goed.

Dat wil ik geloven omdat :
- testrapport dat aangeeft
- Display van fiets leeg aangeeft als deze is getopt en de indicator op de accu ook leeg is (display van fiets en accu indicator geven steeds hetzelfde aan)

Echter je meet dan nog steeds 34 tot 35 Volt als de fiets is uitgevallen.
Re-celler is schappelijk en meedenkend, conclusie was op dat moment dat er nog veel restcapaciteit in was die de software dan niet ziet.
Hij heeft mij ook verteld dat 41 volt vol is en 29 volt leeg is.

Mijn vraag is echter, zou dit softwarematig aangepast moeten worden ?

Als ik het service menu in ga dan was vanochtend de status :

20 km gereden, 2 van 5 strepen weg (zowel op display als op accu indicator)

Batt Voltage 36517 mV
Remaining Cap. 5731 mAH
Full Charge Cap. 14842 MaH
Cell 01 3652 mV
Cell 02 3662 mV
Cell 03 3662 mV
Cell 04 3662 mV
Cell 05 3662 mV
Cell 06 3662 mV
Cell 07 3662 mV
Cell 08 3659 mV
Cell 09 3588 mV
Cell 10 3654 mV

Jullie antwoorden heeft me geleerd dat er verschil is in meten en interpreteren belast/onbelast.

Verder weet ik niet of er bij een Sparta C-3 nog wat ingesteld kan worden via een of andere menu.

Waar ik nu een beetje mee zit is dat ik wel geloof dat de accu goed is, maar dat er na de accu iets mis is, controller reeds vervangen. Geen verbetering.
En dat verwacht ik ook niet gezien de metingen.
Ik weet niet of dat een verantwoordelijkheid van de re-celler is.

Kortom... ik ben een beetje lost in dit verhaal.

Op 10 september 2023 12:43:11 schreef Toon99:
400Wh Stand 1 85-160 km , Stand 2 64-98 km, Stand 3 53-67 km, Stand 4 44-64 km , stand 5 22-46 km.

De getallen van de fabrikant zijn altijd veel te rooskleurig, zulke getallen bevorderen de verkoopcijfers alleen maar.

Gemiddeld aantal kilometers wat er steeds mee gereden is voordat accu leeg was is 25 km. Daarop contact gezocht met re-celler , accu en lader gebracht en is doorgemeten. Conclusie accu is goed.

...

Geven die laatste 3 strepen maar 5 km actieradius ??????

Zijn er wel de juiste cellen ingezet? (verschillende gebruiksdoeleinden vereisen verschillende celtypes)
Zo werkt een cel uit een laptop niet goed in een fiets of powertool, omdat die niet gemaakt is voor die hoge belastingen. (aangenomen beide zelfde mAh)

Dochterlief fietst altijd in stand 1, haalde ervoor zo'n 30 km.

Dus vanaf het begin met de originele accu klopte het al niet.
Dat zou kunnen dat je dochter dan steeds tegen de volle wind en of heuvelop fiets, maar dan zou op de terugweg dat weer andersom moeten zijn.
Als dan volgens meting de accu capaciteit in orde is lijkt het mij dat de fiets ergens een stuk meer verbruikt dan zou moeten.

Als je zegt dat je dochter in stand 1 fiets dan zegt me dat ze gewoon rustig aan fiets met een snelheid van tussen de 15 en 20km/h. Klopt dat zo ongeveer?

En wat we ook nog niet weten hoeveel gewicht gaat er op die fiets mee zit daar bv steeds een zware boekentas op?

Zijn er wel de juiste cellen ingezet? (verschillende gebruiksdoeleinden vereisen verschillende celtypes)

Volgens de test is er met een ontlaad stroom van 5A getest. 5A op 35 / 41V = 175 - 205W.
Om 20km/h te fietsen zit je op ongeveer 100W. Dat is dus ruim onder het test vermogen en ook al zijn het dan de verkeerde cellen dan nog moet je zolang je onder die 5A blijft dezelfde resultaten behalen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (20%)]

Op 10 september 2023 13:30:28 schreef Arco:
Zijn er wel de juiste cellen ingezet?

Ik zou haast denken van wel, gezien de lage interne weerstand (0,04Ω). Bij zo'n mooie lage Ri snap ik niet dat de belaste spanning dan alsnog van 35V naar 33V zou kunnen vallen, zoals boven verschillende keren gesteld wordt. Als alleen de Ri een rol speelt in het vallen vd spanning dan zou je al 50A moeten trekken en richting 2kW aan vermogen uit die accu halen.
Kan het zijn dat de accutester direct op cellen heeft gemeten zonder BMS etc. ertussen?

antwoorden op jullie vragen :

Kan het zijn dat de accutester direct op cellen heeft gemeten zonder BMS etc. ertussen?
Ik heb een filmpje met de meetdraden naar dichte accu behuizing, dus met BMS

Als je zegt dat je dochter in stand 1 fiets dan zegt me dat ze gewoon rustig aan fiets met een snelheid van tussen de 15 en 20km/h. Klopt dat zo ongeveer?
Ja ong 20 km/h.

En wat we ook nog niet weten hoeveel gewicht gaat er op die fiets mee zit daar bv steeds een zware boekentas op?
Nee, niets achterop

Zijn er wel de juiste cellen ingezet?
type is inr18650mj1

ok, zou dus kunnen zijn dat de accu goed is, maar dat er te zware weerstand is ?
Waar moet ik dan aan denken? Vorige eigenaar had er 2 nieuwe buitenbanden op gezet, zou er een aandraaimoment kunnen zijn ?

iets anders ?

Werken alle 5 standen van de ondersteuning wel?
Levert de motor steeds meer kracht in oplopende standen of is stand 1 gelijk aan stand 5?

En verder, als 2 streepjes 20km halen hoeveel km haal je dan met de laatste 3 streepjes?

Dat laatste ga ik nu eerst testen

Batt Voltage 36517 mV
Remaining Cap. 5731 mAH
Cell 01 3652 mV
Cell 02 3662 mV
Cell 03 3662 mV
Cell 04 3662 mV
Cell 05 3662 mV
Cell 06 3662 mV
Cell 07 3662 mV
Cell 08 3659 mV
Cell 09 3588 mV
Cell 10 3654 mV

3,6V per cel, dan zijn ze idd al aardig leeg. je zit in principe al onder de 50%.
als je van vol naar 36,5V gaat na 20km, dan moet er in de motor toch iets aardig fout zijn dat die zulke hoge stromen trekt.
9Ah eruit op gemiddeld 38V (van 42 naar 36V), zit je aan 324Wh. 20km ver aan 20km/h, dat is dus 1 uurtje.
die motor trekt dus gemiddeld 324W gedurende een uur. dat is veel, heel veel. met dat vermogen rijd mijn fiets tegen de 35km/h.

die inr18650mj1 zijn aardig goeie cellen.

hef de fiets op, draaien de wielen goed? loopt de motor zwaar als je het bekrachtigde wiel doet draaien, slepende remmen?

wat zegt servivemenu als die volgeladen is?
ik zou hier al beginnen met een watt meter tussen accu en fiets te zetten en daarmee te gaan fietsen. vermoedelijk is dit al iets teveel om uit te voeren?
vanwaar ben je ergens?

Ja ong 20 km/h.

Nee, niets achterop

Om 20km/h te fietsen heb je gemiddeld 100W nodig. Na 1 uur non stop fietsen zit je dan aan 20km en een verbruik van 100Wh.

Maar als dat gewoon nominaal fietsen is met ook stoplichten ertussen kan er bij veelvuldig hard optrekken extra verbruik zijn. Dus zeg 120Wh verbruikt.
Maar dat is dan als je dochter geen meter mee getrapt heeft. Als ze gewoon mee trapt dan zou het verbruik eerder zeg 75Wh zijn.

Op de originele accu van 400Wh en dan zonder mee trappen zou je met 120Wh je ruim 60km moeten kunnen fietsen en heb je nog iets over.

Als je normaal ook maar aan de 30km komt dan klopt er iets niet.

als je van vol naar 36,5V gaat na 20km, dan moet er in de motor toch iets aardig fout zijn dat die zulke hoge stromen trekt.

Dat is ook mijn gedachte het klopt gewoon niet. Dat haal je volgens mij nog niets eens met 2 lekke banden om maar iets raars te roepen.

Wat ook kan meespelen in het overmatige accu energie verbruik is het gewicht van dochterlief...

Ja maar dan moet je al richting de 130 kg of hoger gaan.

Op 10 september 2023 13:49:32 schreef Hensz:

Wat ik uit de handleiding van dat ding begrijp is het een echte-wereld test: gewoon aansluiten op de aansluiting die de consumenten ook beschikbaar hebben en dan kun je uit een enorm aantal testmodi kiezen (constante stroom, constant vermogen, enz.)

Op 10 september 2023 14:06:52 schreef Toon99:
ok, zou dus kunnen zijn dat de accu goed is, maar dat er te zware weerstand is ?
Waar moet ik dan aan denken? Vorige eigenaar had er 2 nieuwe buitenbanden op gezet, zou er een aandraaimoment kunnen zijn ?

Als een vorige eigenaar banden verwisseld heeft, kan het natuurlijk best zo zijn dat er mogelijk te strak aangedraaid is, al moet ik bekennen dat ik geen ervaring heb met elektrische fietsen in dat opzicht, en alleen van m'n eigen ervaring kan spreken met gewone fietsen, waarbij je echt niet te strak aan moet draaien om te voorkomen dat het achterwiel zwaarder loopt.

Was er bij sommige fietsen niet ook iets dat de motor opnieuw gecalibreerd moest worden als het wiel uitgenomen/losgedraaid was of zo?

Wat mij (negatief) opvalt is dit:

Batt Voltage 36517 mV
Remaining Cap. 5731 mAH
Cell 01 3652 mV
Cell 02 3662 mV
Cell 03 3662 mV
Cell 04 3662 mV
Cell 05 3662 mV
Cell 06 3662 mV
Cell 07 3662 mV
Cell 08 3659 mV
Cell 09 3588 mV
Cell 10 3654 mV

Dat is een voor een recell-operatie (en dus praktisch fabrieksnieuw pack) een gigantisch grote afwijking in. 10 tot 15 mV is acceptabel en gewoon, maar dit is, ten opzichte van de meest volgeladen cellen, een verschil van 74 mV. Dat is in lithium-land heel veel voor een fabrieksnieuw pack. Dit lijkt erop te wijzen dat er mogelijk iets mis is met het BMS of dat er een slechte celgroep in zit.

Ter illustratie: na het zelf vervangen van een 4P4S pack heb ik de uitlees-connector van het BMS nog een jaar laten zitten. Na een keer of 20 cycles was de afwijking tussen meest volle en meest 'lege' celgroep nog steeds maar 11 mV.

Waar ik nu een beetje mee zit is dat ik wel geloof dat de accu goed is, maar dat er na de accu iets mis is, controller reeds vervangen. Geen verbetering.
En dat verwacht ik ook niet gezien de metingen.
Ik weet niet of dat een verantwoordelijkheid van de re-celler is.

Als je je als bedrijf waagt aan dit soort operaties is het naar mijn mening ook je verplichting als bedrijf om het BMS te controleren: kijk of dat ingrijpt bij foutsituaties, kijk of er niet ten onrechte gebalanceerd wordt, dat soort zaken. Als je dat als bedrijf niet kan of niet wil, zal het je vroeg of laat bezuren. Als je mazzel hebt op een veilig manier (accu rapporteert een foutstatus en kapt er gewoon mee) als je pech hebt op de slechtste manier (schuur in vlammen op).