Beste,
Ik ben nieuw op het forum en al meteen een vraagje.
Voor een project zou ik een controle/status bordje willen maken met 20 lampjes.
Deze worden aangestuurd door kleine eindcontactjes met rol.
Wanneer 1 contact word ingedrukt moet lampje waarmee deze is verbonden gaan oplichten.
Op zich lijkt me dit niet moeilijk om dit bekabeld te maken.
Helaas is de afstand van contactjes tot bord zeker 200 meter.
Bestaat er iets(zender/module)dergelijks waarmee ik dit kan? In welke richting zou ik moeten zoeken? Moet ook op 24V/DC werken. Mag ook wat kosten want moet feilloos werken.
Zie schets ter illustratie. Alvast bedankt.
Op 19 september 2023 19:13:54 schreef Wtube:
Ten eerste welkom.
Dat wordt denk nog moeilijk om een 20 kanaals zender ontvanger te vinden. Als je al wat vindt zit je met de te overbruggen afstand van 200 meter.
Mag ook wat kosten want moet feilloos werken.
Bekabeld gaat het waarschijnlijk meer feilloos werken dan via een zender ontvanger.
benleentje
Golden Member
Als de lampjes ledlampjes voor 24V mogen zijn dan loopt er maar heel weinig stroom en dan is 200 meter echt geen probleem voor een kabel en hoeven de aders ook maar 0,75mm2 te zijn. Eventueel dunner kan ook nog.
Op 19 september 2023 19:13:54 schreef Wtube:
Beste,
Voor een project zou ik een controle/status bordje willen maken met 20 lampjes.
Deze worden aangestuurd door kleine eindcontactjes met rol.
Wanneer 1 contact word ingedrukt moet lampje waarmee deze is verbonden gaan oplichten.
Op zich lijkt me dit niet moeilijk om dit bekabeld te maken.
Bestaat er iets(zender/module)dergelijks waarmee ik dit kan? In welke richting zou ik moeten zoeken? Moet ook op 24V/DC werken. Mag ook wat kosten want moet feilloos werken.
Zie schets ter illustratie. Alvast bedankt.
Daar bestaan zeker oplossingen voor. Maar heel makkelijk is dat niet. De informatie van twintig contacten zou je gewoon serieel kunnen doorsturen. via een eenvoudig zendertje dat je moduleert met de graycode.
Aan de ontvangerzijde moet de bitstream dan weer van serieel naar parallel worden omgezet en gedecodeert.
Vroeger had je daar mooie TTL IC's voor die dat konden. Maar dat is niet meer Nu zou ik dat probleem oplossen met een PIC of atmel cpu. Het coderen en decoderen naar graycode is met een cpu wel wat makkelijker.
Deze oplossing kan prima werken, maar de kans op storing is ook erg groot.
In plaats van dat hele simpele zendertje en ontvangertje kun je misschien beter een verbinding maken met lora, wemos, ziggbee of bluetooth. Met behulp van een cpu is het met deze systemen niet lastig om steeds een paar bytes aan info versturen waarmee je een paar lampjes aan of uit zet.
Ok ik dacht dat er via kabel op die afstand wel verlies zou zitten.
Dus je zou dan toch opteren voor kabel?
Hmmm misschien dan toch voor kabel gaan. Kan deftige netwerkkabel hiervoor dienen? Daar zitten toch al heel wat draadjes in.
Voor draadloos kan ik dergelijke systemen vinden:https://www.phoenixcontact.com/nl-be/wireless-multiplexers
Maar of dit bruikbaar is weet ik niet.
[Bericht gewijzigd door Wtube op (12%)]
Op 19 september 2023 21:26:41 schreef Ex-fietser:
[...]Daar bestaan zeker oplossingen voor. Maar heel makkelijk is dat niet. De informatie van twintig contacten zou je gewoon serieel kunnen doorsturen. via een eenvoudig zendertje dat je moduleert met de graycode.[bijlage]
Aan de ontvangerzijde moet de bitstream dan weer van serieel naar parallel worden omgezet en gedecodeert.Vroeger had je daar mooie TTL IC's voor die dat konden. Maar dat is niet meer Nu zou ik dat probleem oplossen met een PIC of atmel cpu. Het coderen en decoderen naar graycode is met een cpu wel wat makkelijker.
Deze oplossing kan prima werken, maar de kans op storing is ook erg groot.
In plaats van dat hele simpele zendertje en ontvangertje kun je misschien beter een verbinding maken met lora, wemos, ziggbee of bluetooth. Met behulp van een cpu is het met deze systemen niet lastig om steeds een paar bytes aan info versturen waarmee je een paar lampjes aan of uit zet.Bluetooth naar RS232 module:
[bijlage]
Dit gaat toch boven mijn petje hoor.
Lijkt inderdaad niet zo gemakkelijk.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ook ik zou voor kabel gaan, als het"feilloos" moet zijn. Let wel 100% foutvrij bestaat niet, maar met een bedrade configuratie komt men er wel het dichtste bij, altijd, onvermijdelijk.
Dat gezegd zijnde: het is volstrekt niet moeilijk om die 20 bits samen te vatten tot drie bytes oftewel 24 bits achter elkaar, dan is er zelfs ruimte voor start, stop, pariteit. Decoderen aan de andere kant is iets lastiger maar nog steeds zeer haalbaar. Hier zijn meerdere deelnemers die zoiets losjesweg uit hun mouw kunnen schudden; zelf zou ik er iets langer over doen.
Deze seriele informatie kan men nu per radio versturen, bv. met moduletjes voor UHF; maar men kan ze ook op kabel zetten, en dan volstaat een nul of afscherming en een enkele ader; er kan dus nu plots stevige en goed afgeschermde kabel gebruikt worden, misschien microfoonkabel uit de PA-wereld of misschien coax - op coax heb ik geen zicht.
Als het radiofonisch moet gaan dan zou ik STERK afraden om bluetooth of wifi of dergelijke te gebruiken, dat is consumentenspeelgoed en bovendien al te vlot kraakbaar.
NB ik denk niet dat het al vermeld werd, maar het kan erop aankomen: welke frekwentie dient er gehaald? M.a.w. hoe lang mag het duren voor het omzetten van een schakelaar "aan de andere kant" ontvangen wordt? Is bv. 1 update per seconde voldoende? 10? 100? 1000? 100 updates per seconde betekent 2400 bits per seconde, voor RS232 over kabel is dat een eitje over 200 meter. Sneller is zeker mogelijk maar is misschien overkill, en zou kunnen de bedrijfszekerheid verlagen.
Hopelijk helpt dit?
Is het hobby of werk? En ga je er een maken of 100?
Als het een one-off is, en het is werk: Kabel.
Alle effort die nodig is voor slimmere oplossingen verdien je nooit terug.
Als het hobby is (en je tijd gratis) kun je makkelijk iets met een arduino-bordje doen. Paulinha_B geeft hierboven een aanzet, al zou ik me niet druk maken over de kraakbaarheid van WiFi, een kabel doorknippen is nog veel makkelijker.
Bedankt.
Zal even zoeken welke kabel ik best ga gebruiken. Snelheid is zeker niet belangrijk. Dus dit is het probleem niet. Eerder is hier al 0.75mm dikte vermeld geweest. Dus iets in deze dikte vinden met zoveel mogelijk draden.
Op 19 september 2023 22:18:11 schreef blurp:
Is het hobby of werk? En ga je er een maken of 100?Als het een one-off is, en het is werk: Kabel.
Alle effort die nodig is voor slimmere oplossingen verdien je nooit terug.
Als het hobby is (en je tijd gratis) kun je makkelijk iets met een arduino-bordje doen. Paulinha_B geeft hierboven een aanzet, al zou ik me niet druk maken over de kraakbaarheid van WiFi, een kabel doorknippen is nog veel makkelijker.
Werk. Dus geen hobby. Ik wil over een afstand (op ledbordje)kunnen zien of een transportband vol staat of niet. Dit is als tussen oplossing.Dus zwaar high tech moet het niet zijn. Op deze transportbanden worden legplanken met goederen geplaatst. Hieronder kunnen simpele contacten geplaatst worden. Op die manier kunnen we over deze afstand dan zien als deze nog vol staan of al leeg zijn.
benleentje
Golden Member
NEtwerkkabel is denk ik net weer te dun, maar als je een doos kabel hebt staan kan je het gewoon proberen je hoofd de kabel niet eens uit te rollen. Uit de doos steekt het begin en het eind zoek je op in de doos.
Een goede 24V ledlamp heeft maar ca 20mA aan stroom nodig
https://nl.farnell.com/idec/yw1p-1buq4y/pilot-light-yellow-24vac-vdc/d…
Is er al een ethernet link tussen de 2 plekken? Zo ja dan is het helemaal makkelijk.
Dan kun je bv 2x https://www.wut.de/e-57730-ww-daus-000.php per kant gebruiken.
Zo nee, dan zou je 200m glas kunnen nemen. 200m glasvezel is goedkoper dan 200m stevige (grond)kabel.
Die dingen werken op 24V en kun je mooi netjes op een din rail plaatsen, en je kan een schakelaartje of kleine ledlamp direct vanuit dat ding voeden.
Ik heb eventueel wel een aantal van die (gebruikte) units liggen.
die dingen ondersteunen ook tig andere protocollen, dus je zou zelfs een simpele monitor kunnen plaatsen met alle inputs grafisch weergegeven (al dan niet elders via het netwerk) ipv lampjes.
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (16%)]
Op 19 september 2023 22:28:27 schreef benleentje:
NEtwerkkabel is denk ik net weer te dun, maar als je een doos kabel hebt staan kan je het gewoon proberen je hoofd de kabel niet eens uit te rollen. Uit de doos steekt het begin en het eind zoek je op in de doos.Een goede 24V ledlamp heeft maar ca 20mA aan stroom nodig
https://nl.farnell.com/idec/yw1p-1buq4y/pilot-light-yellow-24vac-vdc/d…
Een goeie AWG23 netwerkkabel doet iets van 8 ohm per 100 meter. Dus 20mA, 200 meter heen en terug = minder dan een volt spanningsval. Ik zou niet verder zoeken 
Zou aan de kant van de LED-indicators wel wat overspanningsbeveiliging voorzien in de vorm van VDR's of TVS diodes.
Je zou deze kunnen kopen. Dit is meer een idee voor de prijsvorming en wat er mogelijk is. Er zullen vast nog wel andere aanbieders zijn. Koop niet de goedkoopste kabel. Ik heb het meegemaakt dat draden in een goedkope kabel onderweg van kleur veranderen. Dat is leuk foutzoeken als de kleuren aan het begin en einde van de kabel onderling niet kloppen.
Dan kan je beter een telefoonkabel of intercomkabel pakken met bv 2x20 aders.
Intercomkabel is 0,8 en werkt prima over lange lengtes.
Telefoonkaberl is 0,5 mm en werkt ook bij lage stromen.
Ik vindt 20 ma voor een ledje wel heel veel trouwens, dat kan veel lager met goede leds.
Utp is ook goed, maar voor 20 ledjes heb je minmimaal 21 aders nodig en dat zijn 3 UTP kabels ( 8 aders per kabel).
De oplossig van @dj-smiley is nog beter, dan is maar een netwerkkoppeling nodig dmv een utp kabel of via bestaand netwerk.
Is het in een gebouw of open terrein?
Die zou je, als het open terrein is, zelfs nog kunnen maken met 2 goede wifi accespoints die je point to point instelt ( besloten netwerk).
Edit: Die @ohm pi aangeeft bedoel ik met intercomkabel.
En inderdaad NOOIT besparen op de kwaliteit van kabel, altijd een merk nemen.
Bij UTP kabel is goedkoop vaak cladded copper, da's ijzerdraad met een laagje koper.
Waardeloze brol!
[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 19 september 2023 22:51:31 schreef revado:
Bij UTP kabel is goedkoop vaak cladded copper, da's ijzerdraad met een laagje koper.
Waardeloze brol!
Je bedoeld vast copper cladded aluminium! 
Copper cladded ijzerdraad nog nooit gezien.
Op 19 september 2023 22:51:31 schreef revado:
Utp is ook goed, maar voor 20 ledjes heb je minmimaal 21 aders nodig en dat zijn 3 UTP kabels ( 8 aders per kabel).
Als je voor die 20 leds 1 retourader gebruikt, dan is de spanningsval over die retourader afhankelijk van het aantal leds dat brandt.
Beter is de genoemde 20x2 aderige telefoonkabel. Voor elke led 2 aders gebruiken.
Wat de stroom betreft, tegenwoordige signaalleds hebben aan 1 of 2mA vaak genoeg. Heb je toch 20mA per led nodig, dan zou je er een transistor voor kunnen zetten. Dan hoef je over de lange afstand alleen maar de basisstroom te sturen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
... en wordt de zaak een pak storinggevoeliger 
Wat we nog niet weten is de omgeving. Ik meen te mogen veronderstellen dat het allemaal binnen eenzelfde gebouw gebeurt, of misschien binnen aparte gebouwen op eenzelfde terrein. Dat maakt het doorknippen van een kabel al minder waarschijnlijk, bv. Maar het is niet meer dan een aanname, het kan net zo goed zijn dat de uitlezing in de woning van de bedrijfsleiding komt, 200m van het bedrijfsgebouw vandaan. Of zoiets.
Verder ga ik uit van een industrie-omgeving, met nogal wat mogelijke storing vanwege motoren, trekmagneten, en wat nog al niet. Maar ook dat weten we niet. Voor de bedrijfszekerheid/betrouwbaarheid is het nochtans cruciale informatie.
De vele reacties overschouwende zie ik twee mogelijke benaderingen:
*/ zo simpel mogelijk, wat neerkomt op "zo dicht mogelijk bij het aanvankelijke idee van de topicstarter". Voordelen: simpel, overzichtelijk, betrouwbaar. Allemaal puntjes die voor de topicstarter best belangrijk zijn. Nadelen: duur (aan kabel) en niet zo eenvoudig om uit te breiden.
*/ alternatief is gesofistikeerder, met bv. multiplexing zodat overdracht over een enkele ader of zelfs draadloos mogelijk wordt. Nadelen: complexer en dus minder betrouwbaarder. Gaat misschien ook wel boven het technische petje van de topicstarter, zodat er al direct externe hulp dient ingeroepen, wat ook niet altijd goedkoop is. Voordeel: kan goedkoper zijn, door de veel minder dure bekabeling, als er goede hulp kan bekomen worden aan een aanvaardbare kost. Voordeel: eenvoudig uit te breiden, met bv. alarmmeldingen als er meer dan 15 van de 20 actief zijn (ik noem maar wat) of een statuspagina in html die doorheen het hele bedrijf kan worden weergegeven, bv. met pc's in de zgn. kiosk-modus.
De vraagstelling nog eens goed overlezende lijkt het me dat de topicstarter wel eens voor de eerste benadering zou kunnen kiezen, tot spijt van alle techneuten 
En wat met RS485? Dat is een vrij simpele seriële interface die speciaal gemaakt is voor de industrie en langere afstanden kan overbruggen.
Dit kan je perfect implementeren in combinatie met een Arduino-bordje en aangezien je maar één zender en één ontvanger hebt heb je geen ingewikkeld protocol nodig.
Draadloos zou ik niet doen omwille van de betrouwbaarheid en al helemaal niet met van die goedkope Chinese modules. Die zijn werkelijk een ramp.
Paulinha_B
Honourable Member
Op 20 september 2023 00:03:56 schreef McAwesome:
En wat met RS485? Dat is een vrij simpele seriële interface die speciaal gemaakt is voor de industrie en langere afstanden kan overbruggen.
Dit kan je perfect implementeren in combinatie met een Arduino-bordje en aangezien je maar één zender en één ontvanger hebt heb je geen ingewikkeld protocol nodig.Draadloos zou ik niet doen omwille van de betrouwbaarheid en al helemaal niet met van die goedkope Chinese modules. Die zijn werkelijk een ramp.
Tsja, maar voor rs485 zijn er al direct drie draden, signaal plus en min en massa/afscherming. Daarmee gaat een goed deel van het kostenvoordeel te niet. Het hangt af van de omgeving, maar als die niet al te "lawaaiierig" is dan is rs232 perfect voldoende. We weten al dat de snelheid niet al te kritisch is, en zoals ik reeds eerder stelde, 200 meter bij 2400 Bd is zeer wel haalbaar en best betrouwbaar. rs485 lijkt me overkill, maar is misschien nodig als er echt veel rommel in de aether hangt.
Ook zie ik de topicstarter nog niet zo 1-2-3 een Arduino programmeren - of een ESP32 of Raspi of een PLC. Als die ambitie er is dan kan dit wel een heel mooi en "dankbaar" project worden, iets waarmee "eer kan behaald worden" zoals men in het zuiden wel zegt 
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (11%)]
Op 19 september 2023 23:21:22 schreef vergeten:
[...] Je bedoeld vast copper cladded aluminium!
Copper cladded ijzerdraad nog nooit gezien.
Uit china wel degelijk tegen gekomen!
Heet CCS, Copper Cladded Steel.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Ik heb altijd een magneetje bij me om deze kabel eruit te halen. Zelfs bij de krokodillensnoertjes van de Baco blijft ie plakken. 0,8 ohm over 15 cm.
Paulinha_B
Honourable Member
(( sorry voor de taalneukerij ))
"cladded" is geen Engels, eerder pseudo-Engels, net zoals "beamer" trouwens... In het echte Engels is het "copper-clad" en ik denk zelfs dat ze het ook in de VS zo zeggen.
Zoiets misschien?
https://velleman.eu/products/view/?id=461908
Het is wel maar getest tot 50m maar misschien werkt het ook over een langere afstand.
Ik heb dat kitje vroeger zelf ook voor van alles gebruikt (niet over 200m) en het werkte wel goed.
Met twee zo'n kitjes zou je maar 4 draden nodig hebben. Dat is goedkoper dan een kabel met veel meer aders.
Paulinha_B
Honourable Member
Ja, die veel-aderige kabel is de killer van het oorspronkelijke idee, wegens de kost. Maar de topicstarter gaf aan dat kost niet het eerste criterium is.
Verder zie ik vooral niet graag DIP-IC's in voetjes, dat is dan weer nefast voor de betrouwbaarheid - vooral in een (pseudo-)industriele omgeving, waarover het gaat naar ik nog altijd vermoed - veel stof, volop vibratie, al wat men niet wil voor elektronica - en betrouwbaarheid is nu juist wel belangrijk.
En aan de zendende kant zie ik nauwelijks bescherming - 1 weerstand per ingang, zo lijkt het - ik zou toch minstens een serieweerstand willen zien plus twee clampingdiodes.
Kortom: ik zou dit kitje niet aanbevelen voor de topicstarter, maar het kan wel inspiratie bieden.