Persoonlijk zou ik gewoon RS485 gebruiken. Dat kan héél simpel met SN75176A IC-tjes: https://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn75176a.pdf en is niet veel moeilijker dan RS232 in combinatie met een Arduino. Er is hier ook maar communicatie in één richting, dus geen gedoe met omschakelen tussen zender en ontvanger en protocollen.
Ethernet (en EtherCAT) zijn beperkt tot 100m tenzij je er een switch tussen zet in het midden.
Draadloos zou kunnen met LoRaWAN, NB-IOT, LTE-M, 4G, 5G. Dat alles kan vrij betrouwbaar zijn maar is behoorlijk complex voor dit verhaal, vooral omdat er niet veel data moet verstuurd worden.
Op 19 september 2023 22:28:59 schreef DJSmiley:
Is er al een ethernet link tussen de 2 plekken? Zo ja dan is het helemaal makkelijk.Dan kun je bv 2x https://www.wut.de/e-57730-ww-daus-000.php per kant gebruiken.
Zo nee, dan zou je 200m glas kunnen nemen. 200m glasvezel is goedkoper dan 200m stevige (grond)kabel.
Die dingen werken op 24V en kun je mooi netjes op een din rail plaatsen, en je kan een schakelaartje of kleine ledlamp direct vanuit dat ding voeden.
Ik heb eventueel wel een aantal van die (gebruikte) units liggen.
die dingen ondersteunen ook tig andere protocollen, dus je zou zelfs een simpele monitor kunnen plaatsen met alle inputs grafisch weergegeven (al dan niet elders via het netwerk) ipv lampjes.
Bedankt iedereen voor de vele input.
Ik begin eerst met bovenstaande. Kan hier 20 lampjes aangesloten worden? Er staat 12 uitgangen.
Verder is het inderdaad een industrieomgeving met vele storingsbronnen. Bijvoorbeeld 30+ lastoestellen.
Maar als ik laatste berichten lees zijn er toch veel die kabel zien zitten. Als dit echt mogelijk is dan kan ik dit gerust zelf bouwen en lijkt me simpel om te doen. Kabel is idd wel wat duur maar als ik externe hulp moet inroepen loopt de kost ook best wel op. Ik dacht als het draadloos kon, dat er iets plug and play op de markt is. Zeker met minstens 20 kanalen waar ik gewoon de lampje op kon aansluiten. Maar zoals hier te lezen is dit nog complexer dan ik in gedachten had.
Op 20 september 2023 07:50:49 schreef High met Henk:
Industriële omgeving: niet klooien, gewoon remote I/O units kopen
Bijvoorbeeld Phoenix Contact MUX
Bedoel je dit? https://www.phoenixcontact.com/nl-be/wireless-multiplexers
Dan zie ik het zitten want ze spreken van eenvoudig 
Ready-to-use: uitpakken, aansluiten en inschakelen.
[Bericht gewijzigd door Wtube op (43%)]
Op 20 september 2023 07:15:29 schreef Wtube:
[...]Bedankt iedereen voor de vele input.
Ik begin eerst met bovenstaande. Kan hier 20 lampjes aangesloten worden? Er staat 12 uitgangen.
Verder is het inderdaad een industrieomgeving met vele storingsbronnen. Bijvoorbeeld 30+ lastoestellen.
Ja, 12 uitgangen, maar met 2 van die dingen per kant heb je 24 in- en 24 uitgangen.
als er al ethernet is hoef je verder niets te doen behalve die dingen te configureren, ze kunnen gewoon als master/slave, dus input aan kant 1 maakt output aan kant 2 actief.
securitytechnisch zou je een apart vlan kunnen overwegen maar dat kan de netwerkbeheerder in notime configureren.
Kabel: Daarom mijn voorkeur voor glas als er niets is. Dat kost een paar convertertjes maar is op 200m goedkoper dan een stevige koperkabel, want in zo'n omgeving moet het toch beschermd liggen. En je hebt geen last van interferentie en/of aardings/potentiaalverschillen.
Maar goed, zo'n Phoenix contact oplossing of vergelijkbaar is natuurlijk ook een (betrouwbare) optie.
Op 20 september 2023 08:45:07 schreef Wtube:
Bedoel je dit? https://www.phoenixcontact.com/nl-be/wireless-multiplexers
Die is zonder kabel
Deze met: https://www.phoenixcontact.com/nl-be/producten/io-componenten-ib-il-24…
Op 20 september 2023 08:54:15 schreef High met Henk:
[...]Die is zonder kabel
Deze met: https://www.phoenixcontact.com/nl-be/producten/io-componenten-ib-il-24…
Dan lijken me deze systemen een mooie oplossing.Als de draadloze relatief betrouwbaar (wel duur in vergelijking met 24 aderige kabel) is heeft deze m'n voorkeur. Als ik er tenminste uitgangen genoeg heb om 20 ledjes afzonderlijk aan te sturen.
De andere versie met kabel is dan waarschijnlijk met een datakabel? Dus deze moeten we dan alsnog leggen over deze afstand?
mvdk
Golden Member
Daar heeft Phoenix Contact, of hoe ze tegenwoordig mogen heten, toch industriële oplossingen voor? Veldmultiplexers, er komt zomaar weer iets omhoog borrelen. Verbonden met twisted pair. Binnen éèn en hetzelfde gebouw werkt dat goed.
Op 19 september 2023 23:58:10 schreef Paulinha_B:
... en wordt de zaak een pak storinggevoeliger
Omdat het over gelijkspanningssignalen gaat zijn storingen vrij makkelijk te onderdrukken.
Eén van de maatregelen daarvoor had ik al genoemd, geef elk contact 2 eigen aders.
Maar intussen zijn gesofisticeerder oplossingen gegeven die waarschijnlijk betrouwbaarder zijn.
Allen bedankt voor het meedenken naar al deze mogelijkheden.
Ik ga nu eens overleggen welke richting we zullen uitgaan. Kabel of draadloos systeem.
Op 20 september 2023 09:18:33 schreef Wtube:
Dan lijken me deze systemen een mooie oplossing.Als de draadloze relatief betrouwbaar (wel duur in vergelijking met 24 aderige kabel) is heeft deze m'n voorkeur.
Let er wel op dat deze maar tot 200 meter gaat en dat is waarschijnlijk bij vrij zicht. Je kunt ook een richt antenne gebruiken, dan gaat het tot 400 meter, maar ook bij vrij zicht.
Op 20 september 2023 10:41:45 schreef Lambiek:
[...]
Let er wel op dat deze maar tot 200 meter gaat en dat is waarschijnlijk bij vrij zicht. Je kunt ook een richt antenne gebruiken, dan gaat het tot 400 meter, maar ook bij vrij zicht.
Had ik gezien. Dit ging ik nog navragen aan de fabrikant. We zien wel.
Op 20 september 2023 08:51:53 schreef DJSmiley:
[...]Kabel: Daarom mijn voorkeur voor glas als er niets is. Dat kost een paar convertertjes maar is op 200m goedkoper dan een stevige koperkabel, want in zo'n omgeving moet het toch beschermd liggen. En je hebt geen last van interferentie en/of aardings/potentiaalverschillen.
glas lijkt mij beetje overkill. duur termineren etc..
nee das beetje te gek. Kun je nog beter eth en repeaters doen:
200 m voor RS232 lijkt mij te gek, maar RS485 heeft daar echt geen problemen mee
Op 20 september 2023 10:26:07 schreef Wtube:
Allen bedankt voor het meedenken naar al deze mogelijkheden.
Ik ga nu eens overleggen welke richting we zullen uitgaan. Kabel of draadloos systeem.
1e Keus lijkt mij kabel. Draadloos moet je alleen doen als kabel aanleggen niet of alleen tegen hoge kosten mogelijk is.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 20 september 2023 11:57:00 schreef High met Henk:
[...]
200 m voor RS232 lijkt mij te gek, maar RS485 heeft daar echt geen problemen mee
200m is inderdaad wel erg lang voor RS232, officeel gaat het maar veel korter en met de tegenwoordige RS232 brol die geen nette -12-7 / +12-7 V uitstuurd is dat denk ik kansloos.
Dan kun je beter serieel gaan met een currentloop signaal, dat werkt perfect over honderden meters en maar 2 draden nodig. (Bij RS485 heb je toch een GND nodig)
Heb ik ook zelf eens in elkaar geknutseld met dergelijke afstanden. Afhankelijk van de snelheid van je optocouplers is 1200-2400 baud geen probleem.
-edit- Volgens mij hebben we nu alles wel gehad of niet? Behalve de telepathische overdracht? 
benleentje
Golden Member
Nee dat zijn er echt maar 12 dus heb je er 2 nodig en dan is het al net zo duur al de kabel.
200 meter kabel x 4,50 = 900,-
2 IO modules 876,-
305 meter UTP kabel ca tussen 60 en 150,- per doos
Je hebt 3 dozen nodig dus 450,- Voor goede kabel natuurlijk
Naast deze 2 controllers heb je nog ergens een PC of telefoon nodig om naar een web interface te gaan. Als het dan de bedoeling is de 24 ingangen van de 2 modules altijd door iedereen gezien kan worden zou er dus ook nog continu een PC ergens moeten staan.
En als je dan echt 20 fysieke lampen wil aansturen dan komen daar nog een 1 of 2 modules bij die de lampen aansturen.
Voordeel van IO modules is dan wel dat je flexibiliteit hebt en je er ook nog eventueel een PLC aan kan hangen die er wat mee kan doen.
Draadloos is altijd storingsgevoelig maar hoe groot dat probleem voor je is weet ik niet. Ik las even snel bij die Phoenix dingen dat als er stroing is in de verbinding dat er dan een led gaat branden en alle uitgangen uitgaan. Als er dan ook een uitgang op dat ding zit voor als er storing is kan je dan een extra lamp laten branden.
Maar voordat je iets gaat maak even een totaal overzicht van de complete kostem voor bv bekabeld en remote IO oplossing en weeg dat af tegen de kans op storingen en hoe erg die storingen zijn. Maar ook of dit permanent is of dat je in de toekomst nog flexibiliteit in de opstelling kan verwachten.
Dat valt wel mee met glasvezel, je kan kant en klare OM3 kabels bestellen op iedere lengte waar de ( LC of SC) connecoren al aan zitten.
Zelfs grondkabel.
De fusielassen zijn dan al gemaakt.
Wat misschen wel een belangrijk punt kan zijn.
TS spreekt over diverse lopende banden monitoren,
Staan die vlak bij elkaar, of verspreid over een grotere ruimte?
In het laatste geval kan een multikabel met lasdoosjes om af te takken wel eens heel veel makkelijker zijn dan alles naar een punt brengen, dan via een interface over een kabel transporteren en weer uitpakken bij de ledjes.
En wat kan er storen met ledjes en vaste schakelaars?
En draadloos is echt de allerlaatste oplossing die je moet willen zoals al eerder gezegd.
Ik probeer nog eens aan de hand van een schets wat de bedoeling is. Is wel wat simplistisch getekend maar is puur ter illustratie.
Voor alle duidelijkheid zijn het geen automatische rolbanden maar eerder een gewoon rek met rollen van max 1,8m lengte waarop 2 planken gelegd worden met materiaal.
Bijvoorbeeld:
Zie deze schets hoe de indeling is:
Zoals je ziet staan deze rolbanden 1-20 verspreid over een ruimte. Elk met 2 contacten in.
Stel dat ik met kabel werk (of het zal werken blijft de vraag) dan heb ik zeker 240 meter multikabel (rode kleur op schets) nodig. Ik zou vanaf de contacten tot een lasdoos met 2 aderige kabel kunnen werken (blauwe kleur op schets)
Dus hier komen ook nog ettelijk meter kabel bij.
Het is de bedoeling om 2 contacten samen te verbinden per rolband.
Wanneer 1 van de 2 contacten ingedrukt worden hebben we genoeg aan deze informatie.
Zodat ik per rolband met 1 kabel vertrek om 1 ledje aan te sturen tot eindpunt (ledbord)
Op zich zie ik het wel zitten om via kabel te gaan maar ik moet weten of dit wel kan werken. De ledjes in het ledbord moeten natuurlijk oplichten. Zoals eerder gezegd vertraging mag er op zitten. Dit maakt niks uit maar ze moeten wel 100% werken. Kan dit werken?
Op 21 september 2023 09:53:58 schreef Wtube:
(of het zal werken blijft de vraag) dan heb ik zeker 240 meter multikabel (rode kleur op schets) nodig.
Dat is simpel te testen, rol een paar haspels af en test het met een schakelaar, een stekkervoeding en een ledje.
Neem de langste lengte die je nodig hebt en je weet het.
Ik zie geen enkel probleem.
Neem kabel van 0,8 mm.
Je kan ook 24 volt leds en voeding gebruiken, dan is de stroom maar de helft.
Die zijn ook gewoon te koop.
Als je de AC versie neemt heb je alleen maar een trafo nodig voor de voeding.
Vertraging is onmeetbaar klein met deze afstand.
Grote flatgebouwen hangen vol intercom toestellen en belletjes, die werken ook via 0,8 mm kabel over grote lengtes kabel.
En wil je zekerheid, dan zoals Lambiek ook zegt testen.
Neem 2 rollen 0,8 mm 2 aderig en zet die in serie.
Op 21 september 2023 12:46:15 schreef revado:
Als je de AC versie neemt heb je alleen maar een trafo nodig voor de voeding.
DC heeft twee voordelen:
1) veel meer sensoren voor te krijgen
2) een DC voeding is goedkoper dan een trafo
0,8mm kabel is ongebruikelijk in de industrie: dat is echt telecomkabel. "Wij" gebruiken dan gewoon 0,5mm2.
Op 20 september 2023 09:19:23 schreef mvdk:
Daar heeft Phoenix Contact, of hoe ze tegenwoordig mogen heten, toch industriële oplossingen voor? Veldmultiplexers, er komt zomaar weer iets omhoog borrelen. Verbonden met twisted pair. Binnen éèn en hetzelfde gebouw werkt dat goed.
Die waren al genoemt toch? En Phoenix heet nog altijd Phoenix 
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (33%)]
Op 21 september 2023 12:52:42 schreef GJ_:
0,8mm kabel is ongebruikelijk in de industrie: dat is echt telecomkabel.
Hangt er vanaf over welke industrie het gaat. Ik ken 0,8 mm onder de benaming thermostaatkabel. En telecomkabel bestaat in verschillende diktes, van 0,4 tot 0,8 mm.
Geen kabel voorhanden. We kunnen dit inderdaad proberen.
Is eender welke 24Vdc voeding bruikbaar?
Zelf zou ik deze contacten gebruiken: https://benl.rs-online.com/web/p/limit-switches/3608641?gb=b
En dergelijke leds: https://benl.rs-online.com/web/p/panel-mount-indicators/1950274?redire…
Led wel op, de getoonde eindschakelaar is alleen de kop, daar moet het schakelelememt nog bij.
En die led zou kunnen, daar heb je nog wel een 24VDC voeding bij nodig.