Anoniem
Goedenmiddag,Vraagje:ik zou graag willen weten hoe groot de werkspanning van de elko's van mijn eindversterker zou moeten zijn bij mijn eindversterker.
Er staat namelijk niets op.Ik heb wel de spanning die er op staat gemeten die is 2x 27v.De capaciteit is 39.000uf.
Zodra de stekker in t stopcontact gaat staat er spanning op de elko's.
Ook zou ik graag weten of ik de elko's in capaciteit moet matchen?
Anoniem
Hierbij de foto (2x75w 8ohm 150w bij 4ohm)
De elkoos zijn gespoten er is niks te zien iig.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (38%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
35v werkspanning per elco kiezen kan(net), beter 50v maar die zijn duurder.
Hoe weet je de capaciteit als er niets op staat?
Ga je ze vervangen dan? en waarom?
[Bericht gewijzigd door vergeten op (19%)]
Zal een 18V trafo zijn die zonder belasting iets van 27V levert. Een vuistregel is om 80% van de werkspanning van de elco te gebruiken, dus een 35 of 40V elco zou hier logisch zijn. Ze hoeven niet te matchen. 75W in 8Ω uit deze spanning kan alleen als het een brugversterker is.
PS Wat is de maat van die dingen? Hoe weet je de capaciteit? 39.000µF is niet heel courant. Wat is de wisselspanning op de transformator?
Anoniem
Oke das mooi ja ik sprak iemand die zei je moet de rail spanning weten.
De 27v is belast gemeten.
De elkoos zijn gespoten er staat niets op.
Capaciteit heb ik gemeten met mm
Ze zijn 75x100mm
Ik wil ze gaan vervangen na 25 jaar nu heb ik nog vergelijk.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een gemeten voedingslijn van 27V onder belasting en bij nominale netspanning kan 10% hoger zijn op een zomerse dag met alle zonnepanelen aan. Reken dus dat er maximaal 30V op de elco komt te staan.
80% van 35V is 28V. Onder normale omstandigheden blijf je daarmee dus aan de veilige kant, maar als je netspanning te hoog is dan zit je al een klein beetje aan je levensduur te knabbelen. Ik zou inderdaad voor een elco van 40V of 50V gaan, net wat goed verkrijgbaar en passend is.
Is het een klasse A? Heb je de capaciteit 'in circuit' gemeten of met een poot los? Wat is de wisselspanning op de trafo? De spanning is te laag om zonder te bruggen 75W in 8Ω te krijgen. Ik ga uit van een significante rimpel, en het zou kunnen dat je uiteindelijk naar 50 of 63V elco's op zoek moet.
Met deze ruime maat heb je op zich alle ruimte om een 50V exemplaar te monteren. Ik denk dat ze misschien begonnen zijn met 47.000µF of meer en dat ze misschien opgedroogd zijn. Van die "screw-in" type elco's zijn verraderlijk, exemplaren van 50V van deze maat zijn tussen de 10 en 150mF. 
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (10%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mouser heeft een 47000 uF van 40V Die komt weer eind oktober. De enige voorraad elco > 39000uF > 40V voorzover ik kon zien. Oh, wacht. Dat was de snap-in categorie. Met schroefterminals: 2x duurder (EUR 25) maar wel op voorraad.
De moderne zijn fysiek behoorlijk kleiner dan wat je hebt, lijkt het.
Tegenwoordig lijkt het er op dat ze minder "tussenmaten" maken met condensatoren. De 39000 is de tussenmaat tussen 22000 en 47000.
Een hogere capaciteit kan vrijwel altijd.
Mijn laatste query: hier
[Bericht gewijzigd door rew op (30%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
In situ gemeten of losgemaakt ? Multimeters zijn niet echt betrouwbaar qua capaciteit meten. Leuk voor nieuwe elcos maar daar zou ik hier niet op af durven gaan. Ken je niet iemand met een goede LCR meter die ze even kan meten. Dan weet je zeker dat de meetwaarde niet door de ESR kan worden beïnvloed. Je zou kunnen kijken of je de lak kan verwijderen. Als je weet wat het is kun je in de datasheet ook kijken wat ze qua rimpelstroom aankunnen. Hogere spanning is qua afmeting groter en kan vaak meer stroom aan.
Als er kwalitatief goede elcos inzitten is 25 jaar niet echt veel. Veel van de dingen die ik repareer staan 24/7 aan (industrie/scheepvaart) en meestal zijn de elcos nog prima. Maar meten is weten. Anders zou ik de gemeten waarden noteren en niks vervangen. Mocht het ooit moeten dan weet je wat mogelijk de waarde is. Niet dat dat heel precies komt voor voeding elcos. Hooguit meer of minder rimpelspanning.
Anoniem
Ja idd helemaal in takt aangezet.
En de elkoos er in gelaten en doorgemeten.uiteraard uit en leeg.
Een goede cap meter heb ik niet.
De ontwerper heeft ook tegen mij gezegd omdat er weinig spanning loopt ze nog niet op zijn maar ja dat zei hij van de voorversterker ook haha.
Ik weet iig dat ik aan 40v genoeg heb ,passen gaat t sowieso niet wat ik er in wil zetten althans niet op de originele manier.
Het is geen klasse A en gemeten met de draden er nog aan duurde lang voordat hij op de 39000uf bleef hangen.
Bedankt allemaal voor jullie reaktie en hulp weer!
Ik dacht zelf aan Mlytic HC van mundorf maar die zijn alleen 80v
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ja idd helemaal in takt aangezet.
In takt ? Geen idee wat je bedoelt.
gemeten met de draden er nog aan duurde lang voordat hij op de 39000uf bleef hangen.
Dat is dus een zinloze meting. Een DMM is al niet geweldig qua meten maar zelfs met een echte LCR meter heeft in situ meten geen zin.
Het is zo simpel, draadjes los, testen of de cap leeg is, de capaciteit meten .
Mlytic HC van mundor
Je hebt dus idd geld te veel...koop een goede LCR meter van het geld dat je bespaart op gewone goede caps van 1 van de grote merken ipv high end snake olie gevulde overprijzde elcos
Anoniem
Ik bedoelde met in takt gewoon de versterker aan gezet en gemeten dus belast.
Oke dus ik moet ze eruit halen nogal een klus maar zal voordat ik wat ga aanschaffen ze eerst eruit halen.
En nee ik heb juist geen geld te veel, dat heb ik bij mijn voortrap ervaren uit een eerder topic,ik had daar elkoos ingezet na de gelijkrichter(voor de regelaar)van IC a 5euro per stuk maar daar sprongen mijn vullingen spontaan uit mijn kiezen haha zo slecht zo slecht dat ik dacht er is wat kapot en nu dus de Mundorf snake oils er in gezet maar die klinken top!
Dus ik kan wel eindeloos elkoos gaan aanschaffen tot ik de goeie heb maar dam ben ik duurder uit en nog belangrijker de print vind dat niet zo fijn.
staan die parallel over die eerste lijn? die lijken 10 000µF 35V te zijn.
misschien dat de goudkleurige al vervangers zijn?.
doekje met aceton (of nagellakverwijderaar) even snel over die zwarte verf en dan zal je ze wel te zien krijgen. ik zie in de gouden letters namelijk µF +20% staan, het getal staat er dus voor en is blijkbaar zwart gekleurd
ok, die foto is dus NIET diegene die je zocht
fred101
Golden Member
Op 20 september 2023 20:14:52 schreef srpp:
dat heb ik bij mijn voortrap ervaren uit een eerder topic,ik had daar elkoos ingezet na de gelijkrichter(voor de regelaar)van IC a 5euro per stuk maar daar sprongen mijn vullingen spontaan uit mijn kiezen haha zo slecht zo slecht dat ik dacht er is wat kapot
Bedankt, zo'n lachbui had ik even nodig. Ik hoop tenminste dat je dit niet serieus meent ? Wat jij ook denkt te horen, er valt geen verschil te horen. Dat kan gewoon niet. Zelfs de goedkoopste China crap doet exact het zelfde op die plek als de dingen waarmee ze jou oplichten.
Denk nu eens na ! Wat doet een elco daar ?, hoe is zo'n ding opgebouwd ?, welke parameters wat doen etc. Ik weet exact van binnen en buiten wat een elco is, ik heb een berg meetapparatuur om alles denkbaar aan die dingen te meten. Ik heb zelfs de voormalige moederbrug van GR, nog te koop in een "gewone" versie voor 15k, ik kan aF meten. Ik weet hoe voedingen werken, ik kan ze bouwen, repareren en ontwerpen. Ik heb zelf een fF meter, diverse ESR meters, diverse reformers/lektesters ontworpen en gebouwd. Condensators zijn mijn favoriete meet/analyseer-onderdelen En ik zeg je: er is geen verschil hoorbaar omdat het gewoon niet kan. Ook high end audio moet gewoon aan de natuurwetten voldoen.
Sorry voor deze uitval maar ik wordt zo boos bij het idee dat ik zie dat iemand voor veel geld wordt opgelicht omdat hij zich door alle mede-audio-fools laat gekmaken. Op elk serieus electronica forum zijn er topics waar we in een deuk liggen om high end audio fools. Idem op CO, erg grappig. Lees eens het book, Analog Seekrets van Green, een gratis pdf die helemaal over onderdelen gaat, dieper dan welk ander lesbook (is een publicatie die op universiteiten werd gebruikt) oa over condensators.
De oude elco's waren slecht en nu ga je serieus schrijven dat je die versleten dingen niet hoorde en zelfs beter klonken dan goede nieuwe elcos van IC ? Op een plek waar geen audio komt, voor een regelaar, en dan nog het inspelen..zucht 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik ben het met de ontwerper van het ding eens: Deze dingen slijten nauwelijks. Ze kunnen best nog wel 10-25 jaar mee. Je loopt het risico dat moderne dingen een vergelijkbare levensverwachting hebben als die oude nu nog hebben.
Anoniem
Yep!
Het kan zeker ook goed klinken met goedkope elko's dat blijkt want die zaten er in maar die hadden duidelijk lagere ESR waarde misschien daarom, maar er is ook nog ESL die van belang is bij audio.
Anoniem
Op 20 september 2023 21:35:31 schreef rew:
Ik ben het met de ontwerper van het ding eens: Deze dingen slijten nauwelijks. Ze kunnen best nog wel 10-25 jaar mee. Je loopt het risico dat moderne dingen een vergelijkbare levensverwachting hebben als die oude nu nog hebben.
Ja zou best kunnen
fred101
Golden Member
maar er is ook nog ESL die van belang is bij audio.
Heb jij wel eens de ESL gemeten ? Weet je wel wat het is ? ESL doet helemaal niets bij audio. ESL is van belang bij RF op hoge frequenties. De draden aan die zwart gespoten elcos hebben heel veel meer zelf inductie dan de ESL van de aller-slechtste elco. Reken de ESL op max 20 kHz eens om naar reactantie. Dat is zo laag dat het totaal verwaarloosbaar is, zelfs als die elcos heel veel invloed op het audio zouden kunnen hebben maakt het niks uit
Echt je hebt geen idee waar je het over hebt, je laat je door oplichters gek maken en hoort dingen die niet bestaan. Het placebo effect is groot bij high end audio-fielen
Op 20 september 2023 19:40:10 schreef fred101:
In takt ? Geen idee wat je bedoelt.
Hij bedoelt intact. Als je het goed schrijft staat er ineens iets anders.
Voor de TS: luister maar gewoon naar fred101. Die elco's zitten in de afvlakking van de voedingsspanning, en niet in een audiopad.
Je gaat daar hoogstens iets van merken als je ze veel te klein kiest, in de vorm van brom.
En als jij denkt wel verschil te horen, kun je dat verschil dan eens omschrijven?
Anoniem
Nee Fred ik laat mij door niemand gek maken ik geloof alleen mijn eigen oren en zoals ik al eerder zei iedereen zo zijn hobby ,waarom elkaar niet in waarde laten.
Ik snap als je er genoeg verstand van hebt je een elko kunt vinden voor weinig geld die je kunt toepassen voor audio maar dat heb ik niet en ja bij Mundorf is dat al gedaan voor mij,daar betaal ik voor maar dan ben ik wel van een hoop gezeur af.
Anoniem
Op 20 september 2023 21:59:18 schreef KlaasZ:
[...]Hij bedoelt intact. Als je het goed schrijft staat er ineens iets anders.Voor de TS: luister maar gewoon naar fred101. Die elco's zitten in de afvlakking van de voedingsspanning, en niet in een audiopad.
Je gaat daar hoogstens iets van merken als je ze veel te klein kiest, in de vorm van brom.
En als jij denkt wel verschil te horen, kun je dat verschil dan eens omschrijven?
Met de LBA series van Ilinois cap klonk de versterker ingehouden krasserig hoog en gebrek aan laag en niet open.