Hallo.
Ongeveer 7 jaar oud.
WhirlPool ADG 6200 Vaatwasser
Servicenr op zijkant: 8542 620 01001
Type: WAYFD
Programma pompt na ca 5 minuten af, piept en knippert dan 6 x de annuleren knop.
IK heb even gezocht en vond soortgelijke problemen, helaas geen oplossing.
Een monteur bellen voor diagnose geeft meteen aan dat het om de module gaat.
En dat dit 300 euro zou kosten
Wat ik enerzijds vreemd vind, dat dit zonder langs te komen meteen maar om de module moet gaan en niet om een ander kleiner onderdeel.
Hij raadt daarna aan om een nieuwe te halen.
Overigens niets gezegd over via hem aanschaffen, dus ja voor eigen gewin zal het denk ik niet zijn.
Het bedrijf heeft wel allemaal goede reviews.
Kan ik zelf nog ergens naar kijken?
Iets van vuil in die niveaukamer of iets dergelijks?
Ik vind het geluid dat de machine maakt ook anders klinken dan het normaal was. Maarja dan vraag je je af of je tijdens de werkende jaren wel goed geluisterd hebt. 
https://drive.google.com/drive/folders/1_L803Y5Ti1Jkh7A_NaszpnwWneBxvh…
Video van het geluid dat je een deel van de paar min werking hoort.
Er komt wel gewoon water door deze 'niveaukamer'.
Vandaag heb ik ook eens het een en ander los gehaald, zijpaneel en deur uit elkaar gehaald.
De module vind ik ook voor een stuk minder dan 250 euro.
https://parts.whirlpool.nl/nl/d/vaatwassers/modules-control-boards/J00…
Echter heb ik weinig zin om een mogelijk niet retourneerbare module te bestellen voor 120 euro als het dit niet perse is.
Wanneer ik de 2 rode kabels naar het plugje in de niveaukamer incl. plugje loshaal, dan komt er ook gewoon water in de niveaukamer en vaatwasser. Wellicht wel meer dan wanneer ik het stekkertje vast zet.
Waar kan ik zelf nog naar kijken?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Error 6 bestaat niet. Dat is een melding naar de klant dat het binnen de foutgroep E60 valt. Iets met water inlaat. Kan veel zijn. Om de juiste foutcode te krijgen (E60-E69) moet je even in de service mode.
Deze toestellen hebben niet de beste reputatie. Ellende bakken. 7j is al netjes 
Mss dat het iets banaals betreft dus even uitzoeken wat het probleem is eet geen geld maar gekke kosten zijn niet aan te raden.
Wat veel voorkomt zijn defecte motoren. Soms is mechanisch een zetje geven vd turbine genoeg om hem weer even te reanimeren. Flowmeters durven ook sneuvelen.
Wat bedoel je met niveaukamer? Een pressostaat zit in deze dacht ik niet in?
Het geluid is moeilijk op een filmpje in te schatten maar zo klinkt het alsof je afvoerpompje droog aan het draaien is. Zonder water dus.
Klinkt niet goed. 
Ik bedoelde deze:
https://fixpart.nl/nl/product/whirlpool-indesit-461972579691-481010386…
Labyrinth is de naam denk ik dan.
Als ik hem tijdens de paar minuten open ligt er ook een laag water in.
Wordt daarna afgepompd en is daarna ook weer vrij van water.
Bedoel je dat ik een emailadres moet zien te vinden voor een servicemanual of wil je die van mij hebben?
Whirlpool heeft een beleid:
209 euro maken we alles.
Kan hij niet gemaakt worden dan kost diagnose 120 euro als het binnen 15 minuten lukt.
De vraag o.b.v. wat ze hem niet zouden maken wordt 5 x beantwoord met 'dat beslist de monteur'.
Imo kan alles gemaakt worden zolang de onderdelen nog beschikbaar zijn.
maar 209 euro is hij niet meer waard krijg ik het idee.
Ik heb ergens gezien dat je de flowmeter kunt testen, maar de methode kan ik helaas niet meer terug vinden.
EricN
Idd. Labyrinth. Daar vanonder zit een flowmeter. Wieltje met magneet en reedcontact. Pulsteller dus vd water flow.
Ja, wat anderen zeggen doen en hun beleid zou ik even terzijde plaatsen. Ik zou nu even zelf (jij dus
) een diagnose stellen met de hier aangereikte tips. Zo weet je in hoeverre je raderen voor de ogen gedraaid bent en wat je echte kosten zijn.
Dus. Beginnen met mail. Dan service error uitlezing. Dan "zien" we wel verder. De teller staat nog op nul euro 
[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]
Thanks voor de correcties.
!
Deze labyrinth heb ik wel een beetje doorgespoeld na het demonteren, maar hij was niet echt vies en verwachte daar weinig van.
Goed plan de servicemode.
Emailadres is openbaar gemaakt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
binnen 5 min afpompen en een error klinkt mij als circulatiepomp kapot. als de machine water inneemt dan gaat de circulatiepomp doorgaans lopen als de filterbak halfvol staat.
Op 1 oktober 2023 09:09:35 schreef EricN:
Idd. Labyrinth. Daar vanonder zit een flowmeter. Wieltje met magneet en reedcontact. Pulsteller dus vd water flow.Ja, wat anderen zeggen doen en hun beleid zou ik even terzijde plaatsen. Ik zou nu even zelf (jij dus
) een diagnose stellen met de hier aangereikte tips. Zo weet je in hoeverre je raderen voor de ogen gedraaid bent en wat je echte kosten zijn.
Dus. Beginnen met mail. Dan service error uitlezing. Dan "zien" we wel verder. De teller staat nog op nul euro
Allright.
Thanks voor de mail.
Vanavond aan de slag gegaan.
5 sec de P knop inhouden, twee maal op start knop drukken en dan de P knop los laten.
Errors worden getoond.
- Error 6 x knipperen en 1 x knipperen. (Functie 1, error 1)
In het documentje staat dat dit de error van geen water is, dat kan kloppen. Ik heb eens tijdens het ouwehoeren ermee(na defect) de wateraansluiting een keer niet open gehad.
- Error 6 x knipperen en 12 x knipperen. (Functie 6, 12 keer knipperen.)
Daarna gaat eco lampje 10 x knipperen en in deze tijd met de P toets de error codes clearen.
Vervolgens start de active service test cycle.
Deze eindigd na ca 3 minuten al (geen 9 tot 14 min volgens de manual).
Hierna brandt(zonder knipper) van de programma lampjes de eerste even kort, daarna de tweede en de start en annuleren knop staan blijvend aan.
Tot ca 10 seconden later de lampjes uit gaan en er een (einde) piep komt.
Oftewel geen echte error aanduidingen na deze active service test cycle..
Nieuwe servicemode poging en hij heeft geen errors.
Programma gedraaid. Zelfde probleem, afgepompt na paar min met 6 x knipperen.
Servicecycle gedraaid.
- 6 x knipperen + 12 x knipperen
- Daarna gaat 2e programma lampje aan + start en stop knop
- Binnen een seconde gaan dan programma 3 ook aan i.c.m. programma 2 lampje en start en stop knop.
Vervolgens knippert het eco lampje alleen de 10 seconden voor reset van de foutcodes met de P knop.
Deze reset ik dan, vrijwel meteen start dan de test cycle.
Wanneer deze enkele minuten later klaar is.
Dan brandt het eerste programma knopje samen met de start en stop knop.
Binnen een seconde brandt dan vervolgens het tweede programma knopje samen met de start en stort knop vOor 1 a 2 seconden.
Dan de lampjes uit en een piep.
En klaar.
Dan komt het geinige, error 6-12 vind ik nergens.
Vrij simpel gezegd:
Geeft sowieso error code 6-12.
Na servicecyclus met lege historie komt er volgens mij geen foutcode uit. Iig geen knippersysteem.
Doe je dan een regulier programma, dan stopt deze weer met 6 x knipperen en een service cycle erna toont dan error 6-12 weer.
Op 1 oktober 2023 17:14:17 schreef testman:
binnen 5 min afpompen en een error klinkt mij als circulatiepomp kapot. als de machine water inneemt dan gaat de circulatiepomp doorgaans lopen als de filterbak halfvol staat.
hmm, dat zijn vrij prijzige dingetjes geloof ik. 
Vaatwasser ligt op zijn zijde.
Diegene in het groene vakje?
Deze afkoppelen, demonteren en uit elkaar halen.
Dat is dan mijn plan voor vandaag of morgen.
[Bericht gewijzigd door Jamiev op (34%)]
EricN
1. De motor uit elkaar halen is een risicovolle taak. Je kan water op stekkers en elektrische onderdelen morsen met kortsluitgevolgen. Je kan lekken veroorzaken....
Hoewel ik ook al eerder schreef dat motoren nogal eens miserie veroorzaken zou ik toch even andere zaken eerst proberen uitsluiten vooraleer zo drastisch tewerk te gaan, temeer een motor probleem je op kosten jaagt.
2. Toch eerst even duidelijk stellen: Draait tijdens alle werkzaamheden en testen de motor/circulatiepomp? Of slaat die nooit aan?
3. F6E12 staat inderdaad niet in de info. Verder zoekende in alle whirlpool data is daar bij andere modellen ook niets over te vinden. Dan maar google: Die stelt dat Het de OWI is of beter gezegd de optische sensor die vuil is. Het is een optie dus ik weet niet of jouw vaatwas deze heeft. Even visueel confirmeren. Doe de filter er uit en kijk in het gat waar de filter uit komt (plastieke bodem).
Zit daar iets van een 3 tal centimeter met doorschijnend of semi doorschijnende vorm? Een oog.
Met de tandenborstel proper schrobben.
Die kan ook stuk zijn, dan wordt het pas link. Niet volledige datasheet, onderdelen die mogelijk stuk zijn maar niet uit te meten zijn. Dan wordt het optie B, eliminatie en vooralsnog motor uit elkaar. Maar eerst, schrobben.
Van een virtuele watersensor wordt er niet gesproken bij dit model maar die kan er bij een ontbrekende OWI wel zijn. Dat is namelijk wateraanwezigheidsmeting door stroommeting vd motor , optie B dus.
Benieuwd of er een OWI aanwezig is.
EricN
Je foto:
Ik zie geen OWI. enkel een ntc (klein dingetje rechts onder je paarse vierkant. Met dunne gele draadjes. Temperatuursensor
Wit: afvoerpomp
Paars: waterwissel ventiel
Groen: miserie motor.
Ik vrees omdat de OWI niet aanwezig blijkt dat de google info ook mank is en dat je idd de motor moet open doen
Mss toch de vraag beantwoorden: Draait de circulatiepomp/motor bij al je testen? (wast hij?)
Ik heb al meegemaakt dat na het openen vd pomp en wat kuisen daar en eens rond draaien de motor terug een tijdje (kort tijdje) gaat. Moest dat blijken dan heb je een dubbele zekerheid dat het de motor is die je problemen veroorzaakt.
[Bericht gewijzigd door EricN op (22%)]
Dat zou wel mijn geluk weer zijn, de foutcode niet bekend. 
Ik heb onder het filter al eens de boel droog gedept met doeken en sponzen.
Daarna met wattenstaafje beetje gepoetst rondom dat witte ding rechts bovenin t gat.
https://drive.google.com/file/d/1ucJYT-ES8xn_W_tj9UDCnl_Y9pAjSB9Y/view…
Hoe kom ik er het makkelijkst achter op deze pomp draait?
Ik hoor zoveel geluiden wanneer hij op zijn onderkant staat te werken.
Maar of het van die pomp af komt vind ik lastig te horen vanaf de zijkant.
Wanneer ik hem tijdens de paar min van het programma draaien open ligt er wel een x aantal liters water onderin, maar om nou te zeggen dat dat uit de sproeiarmen is gekomen, dat denk ik niet.
[Bericht gewijzigd door Jamiev op (15%)]
EricN
Witte dingetje is temperatuursonde. Niet je probleem
Motor draaien is gewoon wassen. Dan hoor je water rond kletsen en bij bruusk openen vd deur krijg je een korte douche en zie je de sproeiarmen uitbollen.
Kans dat het iets anders is dan de motor slinkt. Tenzij die mooi afwast. Dan is er een 2% kans dat het de stroommeting is en dus de printplaat. Gebeurt ook wel eens.
Nee, er kletst geen water rond. 99% zeker.
Hoor meer die brommende geluiden i.p.v. lekker water rond kletsen.
Toch interessant dat dat reparatiebedrijf meteen zei:
6 x knipperen en na paar min afpompen = module stuk.
[Bericht gewijzigd door Jamiev op (34%)]
EricN
Tja, het hangt er vanaf hoe je dat tegen een klant communiceert. Persoonlijk zoek ik het eerst uit wat er mis is vooraleer ik met zekerheid iets communiceer. Je kan op voorhand een prognose maken van: het is 99% de motor maar dan doe je het toch eerst nog eens even open voor de zekerheid. maar ik ken er die alles verkocht krijgen zonder een schroevendraaier te verslijten en toch positieve feedback genereren vd klanten door hun manier van bewoording en hun houding die zeer geloofwaardig over komt. Niet iedereen trapt daar in maar dat blijkt een minderheid.
6x knipperen kan nochtans veel betekenen (E6F1-E6F10). In heel veel gevallen is het waterdebiet dat te laag is. Dat kun je als je fysiek aanwezig bent onmiddellijk auditief vaststellen/elimineren maar ik dacht dat het bij jouw telefonisch was?
"Module" is een veelgebruikt woord om klanten om te praten af te zien van kosten te maken maar in slecht enkele gevallen gaat dat kloppen en dan nog is dat soms oplosbaar.(relais, voeding chip, soldering, condensator..)
Maar zoals ik lees heeft je motor al een poosje werk geweigerd. Dat gaat dan je volgende klusje worden.
Ja de diagnose was telefonisch en zon 10 seconden. 
Oke, dan is het wss de motor.
Deze kost 190 euro.
Whirlpool maakt hem dan wss voor 209 euro.
Als ik een tang moet kopen voor deze 'slangenklemmen' dan zit ik ook al aan de 209 euro.
Echter lijkt het mij onverstandig om in dit apparaat nog 209 euro te steken.
Ik zie Inventums met 5 jaar garantie. voor 320-380 euro.
Dat lijkt mij een betere keuze dan.
EricN
Motor is eerder 100€.
Slangtang is niet nodig. Een gewone nagel trektang is prima. Gewoon niet volle kracht knijpen. Dan is de nieuwe klem in 2 
De oude klem kun je aan het "bruggetje" doorknippen met een kniptang of aan het uiteinde los knutselen met een vlakke schroevendraaier. Liefst zonder volle kracht los door de rubberen darm uit te schuiven 
Een gewone slangklem met schroef voldoet ook.
Om de motor eruit te krijgen moeten de slangklemmen overigens niet altijd los maar dat is wel heel omslachtig en via deze weg moeilijk uit te leggen.
Motor nr: C00324770
Als je de motorslangen toch los doet:
Aan de turbine uitgang hangt er kort slangetje. Dit heeft 2 klemmen. 1 aan de motorturbine en 1 aan de pot waar de filter in past. Doe die aan de pot los. Niet die aan de motorkant. Die is moeilijker terug vast te maken. De motor uitgangsteut is fragiel. Bij te sterk klemmen gaat het kunststof begeven.
[Bericht gewijzigd door EricN op (23%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik blijf Vlaams prachtig vinden. Een nageltrektang heet in het ABN een nijptang en is geen martelwerktuig zoals een Nederlander zou kunnen denken. Ook het lostrekken van darmen heeft niets met mishandeling te maken 
Haha ja ik bedoelde voor het monteren.
In het kader van de wetenschap heb ik de pomp wel gedemonteerd.
Wel later dan het lezen van bovenstaand bericht.
Ik zie de pomp her en der wel voor 90-120.
Lastige afweging.
Als ik deze vervang en het toch de module is, dan is dat zonde geld. haha.
Ook al vind ik 90 euro al een afweging.
Ik heb de pomp nog niet uit elkaar, best een uitdaging, maar het schoepenrad heeft wel speling als ik er mijn vinger op zet en een draaibeweging maak.
Tenzij dat zo hoort.
Ik kan het rad ook niet een rondje draaien.
Gaat beetje scheef en vrij vast.
Oorzaak is gevonden.
Schoepenrad circulatiepomp is afgebroken.
Nieuwe bestellen ala 97 euro.
https://www.onderdelenexpert.nl/whirlpool-bauknecht-circulatiepomp-vaa…
Dan zon tang ergens scoren omdat de klemmen er toch bij zitten.
En wat slangenklemmen achter de hand houden voor het geval het niet lukt met die klemmen.
Of de boel dumpen? 
Thanks voor de reacties in ieder geval!
Ik zie verder niet hoe deze pomp nog verder open gaat.
Anders was ik mss nog wel krenterig en gek genoeg om het asje te vervangen en opnieuw te bevestigen aan het schoepenradje.
[Bericht gewijzigd door Jamiev op (17%)]
EricN
Mijn opmerking van de "trektang" (zie foto) gaat over het monteren van zulke klemmen. Ze (klemmen) kunnen maar 1x gebruikt worden tenzij je heel minutieus de klembult gaat open werken.
Maar bij een nieuwe motor zijn "verse" klemmen en een "nijptang" heeft zowat iedereen.
Het risico dat het ook de print is, is zeer klein. Dat zouden dan 2 problemen tegelijk zijn. Als het dezelfde motor met hetzelfde vermogen is gaat de print verder geen problemen geven.
Het zal dus idd een moeilijke afweging zijn. Als de machine terug 1,5j draait heb je je geld vd herstelling terug. Alles minder dan dat is een te dure herstel kost. De voldoening factor is er ook maar bij falen is er dan weer de ontgoocheling. Wij kunnen een ongebruikte motor in een schap zetten voor de volgende maar die luxe heb je helaas niet. Ik kan je geen advies hieromtrent geven. Wel benieuwd wat je gaat doen. Alles is ok zolang je de risico's aanvaard.
In ieder gaval nu je de pomp uit elkaar ziet: Wat vind je van de kwaliteit? 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
voor die klemmen heb je geen nijptang ( ik ken die tang als vlechttang overigens ) nodig. heb dat altijd met een zijkniptang gedaan, de oude klemmen open maken ook. toen zaten er nog geen nieuwe slangklemmen bij.
zomaar afgebroken is een groot woord, ik zie roest in het lager. wrs te zwaar gelopen..
Toch enigszins vermakelijk dit forum. 
Ik vind het bijna niet meer erg dat hij stuk is. 
IK ga er even over nadenken.
Het lijkt mij dat dus alleen deze pomp stuk is.
Wat de kwaliteit betreft.
Hij is 8 jaar gebruikt besef ik mij, gemiddeld 2 keer per week.
Enerzijds mag je niet klagen voor een budgetapparaat.
Anderzijds is het natuurlijk treurig dat het product op dit punt gaat roesten.
Op 2 oktober 2023 07:18:28 schreef testman:
zomaar afgebroken is een groot woord, ik zie roest in het lager. wrs te zwaar gelopen..
Hoe moet ik dit zien, te zwaar gelopen?
Waardoor kan dat komen?
Toch interessant, appte dat bedrijf nog eens.
Of hij zon pomp heeft liggen toevallig.
Geeft aan dat hij die niet heeft liggen en die 120 euro kost nieuw.
Hij zegt dat dat afbreken natuurlijk niet goed is, maar dat hij het vreemd vind dat de machine een code van geen water geeft.
Moest hem een berichtje sturen vanavond of morgenochtend, dan kijkt hij of hij nog een 2e handse heeft die ik gratis kan ophalen en proberen, volgens mij ook houden.
Geinig, zal die app nog wel even sturen.
Verder een Whirlpool WKIC 3C26 op het oog.
Deze is uit 2019.
Natuurlijk dezelfde ellende, maar hij zou werken en hij is uit 2019 en kost me minder dan de helft van een nieuwe pomp.
Wss is mijn plan.
- Deze vervanger ophalen.
- Als t bedrijf een gratis pomp heeft deze ophalen en em alsnog monteren. Testen in het kader van wetenschap en de machine als backup houden.
- De vaatwasser zo weg zetten in een berging, mocht de vervanger stuk gaan, dan kan ik altijd nog overwegen een nieuwe pomp voor deze te halen.
Wellicht dat ik rond black friday wel even een nieuw appparaat koop dan alsnog.
Maar als dat tweedehands vervang apparaat uit 2019 het 2 jaar blijft doen dan ben ik al voorzien.
Tegen die tijd ga ik wss verhuizen.