Hallo,
Buren van mij hebben een Quooker-kraan met bijbehorende boiler, en ondanks dat het spulletje amper vier jaar oud is, is e.e.a. nu al voor de tweede keer defect geraakt. De eerste storing (helemaal geen kokend water meer) viel nog onder garantie, en toen is als ik het goed begrijp elektronica in de boiler vervangen.
Nu echter werkt de ledverlichting in de kraan niet meer, en komt er soms geen kokend water, maar meestal wel.
De servicedienst meldde dat dit vrijwel altijd duidde op een defect in de kraan, en dat er dus een nieuwe kraan moest komen -- tegen het 'coulance'bedrag van een kleine 500 euro.
Helaas pindakaas: ook de nieuwe kraan vertoont dezelfde problemen, ook na langdurige reset. Het probleem zit dus in de boiler.
Echter voordat de eigenaar de kraan terugstuurt, vroeg hij mij om er eens een blik op te werpen.
Ik zie dat de kraan met een vierpolige mini-jack-connector op de boilerelektronica is aangesloten -- maar daar houdt het ook meteen op, want aan die contacten te zien zit ik tegen een ingebouwde controller aan te kijken (bij benadering diodespanningen tussen pen 1-2 en 1-4). Is er iemand die hier meer over kan zeggen? Ik kan nog wel even een meetkabeltje maken om te kijken wat er tussen de verschillende pennen gebeurt aan spanning, maar omdat de kraan meestal nog wel functioneert verwacht ik eigenlijk alleen een voedingsspanning (vermoedelijk over pen 4-1) en een digitale signaalspanning (pen 2-1).
En heeft het zin om die boiler met elektronica open te maken (bijvoorbeeld wegens slechte elco's o.i.)? Ik begrijp dat dit een vervelende klus is, en als ik ook daar tegen een controller aanloop, denk ik dat dit weinig zinvol is.
Alvast dank voor enige informatie!
Ik heb 5 jaar geleden voor €217 het binnenwerk (€62), kap(€87) en afsluiter(31ex btw) zelf vervangen. Dat was na defect door bliksem. PRO 3L model.
Volgens mij was dat alle electronica die er is behalve het ledje in de kraan. Dat was bij ons ook al jaren kapot, maar dat heeft geen invloed.
Oja open maken was een prima klusje, half uurtje. Iets van 10 moertjes, sleutelpijpje zit bij de set.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (15%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bij een van de eerste modellen heb ik al eens de binnenkraan vervangen, het kalkfilter in de waterleiding ook. verder werkt dat ding nog steeds zonder uitval na bijna 20 jaar.
@K7Jz
Ik heb twee kranen waarvan eentje nieuw, en in beide doet de rode led het niet.
Wat ik ook aansluit op de 4-polige mini-jack, er gebeurt niets, en ook valt er niets te meten, afgezien dan van wat er op de diodemeetstand uitziet als aansluitingen van een controller. Er gaat geen led branden en ook met het bedienen van de ring verandert er niets aan wat de meter aangeeft. Er zitten in ieder geval geen weerstanden in het circuit zoals kennelijk in eerdere versies, en de ledaansluitingen zijn kennelijk ook niet direct naar buiten uitgevoerd.
Met 3,3 volt op pen 4 t.o.v. pen 1 (stroom: ca. 7,5 mA) verschijnt op pen 2 ook zo'n 3 volt; omdat er in rust echter tussen pen 2 en pen 4 oneindige weerstand bestaat, lijkt het me zo goed als zeker dat er in zowel de kraan als de boiler controllers zitten die via pen 2 met elkaar communiceren. Dan wordt het al snel erg lastig om nog problemen op te lossen.
Evengoed dank voor de respons, ik zal nog even overleggen of het zin heeft wanneer ik de boel verder openmaak. In ieder geval gaat die nieuwe kraan z.s.m. retour.
testman
de rode led gaat pas aan als de boiler bij gaat stoken, heb je daarop gewacht? en het kan dat de led verkeerdom aangesloten is, dus polariteit zit niet goed, dan licht de led ook niet op. de huidige range quookers zet je aan na een stroomuitval door op de bovenkant met je hand te vegen. dat moet je net weten want je ziet het niet in een donker kastje..
@testman
Ik zal eens kijken, al lijkt het me stug dat de eigenaar na vier jaar nog steeds niet precies weet hoe zijn Quooker werkt. Overigens gaat het dus om de rode led in de kranen die niet (meer) aan gaat, met soms ook een haperende heetwaterfunctie.
Ik heb echter tot op heden niks kunnen vinden over de elektronica van dit model, en zoals al aangegeven valt er aan de contacten van de mini-jack-connector niks zinnigs te meten.
hardbass
PE2BAS
Ik meen me te herinneren dat de draden tussen boiler en kraan een communicatie protocol is. Nu weet ik niet meer helemaal zeker welke dat was, maar ik vond het zelf niet zoon logische keuze. Pin me er niet op vast maar ik dacht dat het I2C was.
Ik vind het hele Quooker principe erg tegenvallen en ze gaan met bosjes kapot als je geen waterontharder er voorzet, de meeste halen de 5 jaar niet. Onderhoud hoeft niet maar de thermosfles zit vaak vol met kalk. element defect, max beveiligingen defect, print defect, met bosjes.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Dat ganse gedoe en hype met zo een Qooker, alsof je dat niet hebt thuis, je er niet bij hoort. Hetzelfde met die Ring deurbellen, iedereen moet het plots in huis hebben. 
Kokend water uit de kraan... Het mocht eens wat. We deden het al 100 jaar zonder zo een ding. 
Allemaal overbodige luxe, maar ja iedereen moet het hebben, met alle problemen van dien. 
Ik draai gewoon de kraan open, en heb goed warm stromend water, zo simpel is het.
Ik Ben het gek genoeg met crossfireX eens:
Mijn zus en op mijn werk hebben zo'n Qooker kreng:
Meerdere maken mijn handen gebrand aan een sputterende kraan die kokend water op mijn hand spettert. Ik pak wel warm water uit de koffiemachine die ernaast staat voor mijn bakje thee.
Die Ring krengen gooien alle bewegingen zover ik weet de cloud in.. hoezo privacy?
testman
een quooker in deze regio houd het blijkbaar langer vol, maar dat is ook met andere machines op kraanwater met verwarming zo. net 7dH dus zacht water. een elektra boiler kom je hier zo tegen van 50 jaar oud die nog steeds werkt en nog nooit is ontkalkt. de quooker in mn voorbeeld is nog wel de 1e versie, dus zonder warm water boiler erbij. als je vaak thee drinkt wel makkelijk, echter die eerste modellen waren niet zuinig in stby modus, 22W nog.
die ring dingen zijn een ellende om te installeren, teveel merken hebben zo'n ding en allen werken weer net anders. ben er mee gestopt zo'n dingen te hangen, te vaak een gedoe de hele bestaande bellen boel aan de gang te krijgen, of de wifi is gewoon te slecht en breng dat de eigenaar maar aan t verstand..
Als je veel thee drinkt, vind ik die dingen best handig. Op veel plekken heb je eerder behoefte aan kokend water dan aan gewoon warm tapwater.
Ik snap alleen niet goed waarom het zo duur moet zijn en waarom er blijkbaar een digitaal systeem voor nodig is om water te koken, wat reparatie weer een stuk lastiger maakt als je een geprogrammeerde microcontroller daarvoor moet hebben.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 4 oktober 2023 21:04:32 schreef Ledlover:
Ik snap alleen niet goed waarom het zo duur moet zijn
Door de veiligheids eisen die eraan vastzitten?
@hardbass
Pin me er niet op vast maar ik dacht dat het I2C was.
Het lijkt erop dat dit een enkeldraadsprotocol is à la LIN (Local Interconnect Network), aangezien het spul met slechts drie draden werkt.
@Ledlover
Ik snap alleen niet goed waarom het zo duur moet zijn en waarom er blijkbaar een digitaal systeem voor nodig is om water te koken
Tja, dat heet dus 'overdesign', al valt er wel iets te zeggen voor het elimineren van mechanische schakelaars en thermostaten.
Hoe dan ook, de nieuwe kraan is retour leverancier en de buur zit nog steeds met een haperende Quooker waar hij noch ik iets mee kan aanvangen.
Overigens vind ik het ook onzinnige dingen; gewoon een waterkoker of desnoods een keteltje water op het (inductie)fornuis werkt prima. Een kopje theewater aan de kook brengen is bijna letterlijk een kwestie van tien tellen.
Hoe dan ook, dank aan iedereen voor de reacties en het meedenken.
Op 4 oktober 2023 19:58:36 schreef CrossFireX:
Dat ganse gedoe en hype met zo een Qooker, alsof je dat niet hebt thuis, je er niet bij hoort.
Precies, zo denk ik er ook over.
En wat warm water voor de thee betreft, met een waterkokertje heb je ook zo kokend water. 
Blijkbaar zitten hier minder actieve keukenprinsen dan ikzelf. Ik zou een Quooker (of concurrenten) na 15 jaar niet graag missen. Het liefst nog een warm/kokend variant. Snel warm water is echt luxe en fijn voor snel iets afwassen. (ik vind het ook lomp om een CV ketel op te stoken en 5 liter water weg te spoelen) Snel kokend water is heerlijk voor koken, erg vieze zaken schoonmaken, thee en andere warme dranken.
Ik heb het dan wel over een druk gezin waarbij je regelmatig 3 - 4 kopjes thee zet, de vaatwasser 2 keer per dag te klein is en elke minuut huishouden telt. Als je een week met 1 vork, een beker en een bord leeft en tussen 17:00 en 23:00 niks beters hebt te doen dan is wat overbodig ja.
CrossFireX
Nee tegen zo een simpel waterkokertje kan geen enkele Qooker tegenop met zijn verslindende energie vreter. Die Qooker heeft een veel grotere CO voetafdruk dan warm water van gas. En zeker tegenover een simpel waterkokertje moet ie het afleggen...
Ach wat kan het leven toch simpel zijn in plaats van overbodige luxe met allerlei toeters en bellen.
Een kraan met ingebouwd communicatie protocol...
Een prachtig voorbeeld over gecompliceerde toestellen...
We hadden het vroeger ook niet nodig, maar ja net als die deurbel moet de kassa blijven rinkelen.
Hoezo verbruikt een qooker meer dan een CV ketel die een tapvat op temperatuur houdt?
Mis ik iets, of zijn mensen gewoon een beetje achterlijk aan het doen omdat ze bepaalde verschillen in de dagelijkse behoeftes van mensen niet goed snappen?
Ik rijd geen auto, maar ik noem dat ook geen overbodige luxe enzovoorts enzovoorts want er zijn zat realistische scenario's waarin mensen er wél echt eentje nodig hebben. Goh, ja, je kan een bus pakken vanuit een dorpje die 1x per uur rijdt tot 20.00 uur, maar handig is anders.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (72%)]
Henk H.
Golden Member
Als die 1x per uur rijdt, mag je niet klagen 
Zelfde discussie bij ons thuis. Ik vind het overbodige luxe (maar ik drink geen thee). Voor de nieuwprijs van een Quooker kun je ook 30 jaar lang elk jaar een nieuwe waterkoker kopen, als je je stoort aan de kalkaanslag op waterkokers. Plus ongeveer 400 kWh extra stroomverbruik per jaar tov waterkoker met 3x per dag thee zetten in ons scenario (ik heb het gemeten).
Vrouwlief hield voet bij stuk en ik kreeg het advies "you can do that for the wife". Dat maar ter harte genomen. Scheelt wel wat gas plus elke keer een flinke slok koud water (terwijl de ketel wel staat te stoken ivm opwarmen van de leiding) terwijl je op warm water staat te wachten.
Maar goed, ik kan de voordelen we zien (al wegen die bij mij niet op tegen de nadelen).
CrossFireX
Een over gecompliceerde energievreter onderin je kast, met protocol sturing in de kraan, je moet er van houden...
Draaien en keren hoe je maar wil, dit is een luxe toestel dat je niet echt nodig hebt. En ook nog gevaarlijk, kokend water uit de tapkraan.
Niettemin die Qooker legt het af tegen een simpel waterkokertje... Het is een beetje een Apple onder de toestellen.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Helemaal eens met @CrossFireX ik sta zeer regelmatig in de keuken en mis dat ding absoluut niet.
En hoezo warm water ik zet een afwasteiltje met koud water in de gootsteen en spoel daar de erg vieze zaken even in af.
Na de hele kookpartij de teil legen en schoon heet water met afwas middel erin en we wassen de hele zaak af.
Dat kost 1 hooguit twee keer een teiltje halfvol met warm water.
Ik kan van de discussie genieten! 
Quooker zelf zegt namelijk over het gevaar: de kans dat je hand ernstig verbrandt onder een Quooker is klein. Een los deksel of stoom uit een ketel is veel gevaarlijker omdat je dan potentieel een liter water over je handen of lichaam krijgt.
Ik kan dat enigzins beamen omdat ik wel eens wat opspattend of direct koken water uit de Quooker op mijn hand heb gehad en dat leidt niet tot brandwonden.
Luxe: ja, overbodig: misschien. Op de prijs van een nieuwe keuken met inductieplaat, magnetronoven en kookeiland: weinig. Heb je een huurflatje met een keukentje met gaspitjes dat er al 20 jaar inzit, tja dan wordt het een pittige investering.
Ditzelfde verhaal kan je ook houden over auto's met elektromotoren in de stoelen (zelfs tbv massage!), de achterklep en niet vergeten: de ramen.
Idem: e-bikes, 70" inch tv's , mobieltjes met meer 'power' dan de Android instappers, vakanties in het buitenland, kleding in de stijl naar keuze, ingescheept voedsel, gezondheidszorg boven 80, middelbaar onderwijs voor arbeiders, meer onderdak dan stacaravan, 2 dagen vrij per week ... 
Op 6 oktober 2023 18:16:04 schreef K7Jz:
Ditzelfde verhaal kan je ook houden over auto's met elektromotoren in de stoelen (zelfs tbv massage!), de achterklep en niet vergeten: de ramen.
Idem: e-bikes, 70" inch tv's , mobieltjes met meer 'power' dan de Android instappers, vakanties in het buitenland, kleding in de stijl naar keuze, ingescheept voedsel, gezondheidszorg boven 80, middelbaar onderwijs voor arbeiders, meer onderdak dan stacaravan, 2 dagen vrij per week ...
Daar doen we ook niet aan mee. 
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
We moeten toch zuinig zijn met energie waarom dan zo een energie vreter in je keukenkastje stoppen? 
Maar ik lees hier dat de rode led stuk gaat komt er dan nog wel kokend water uit?
Dat zou best wel link kunnen zijn.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (37%)]