Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik zoek een nieuwe Aardlekschakelaat om de oude Siemens uit hetjaar '75 te vervangen. Die doet het nog wel, maar of hij nog betrouwbaar is, is de vraag
Ik het daarom wat rondgekeken op het Web en schrok van de prijsverschillen:
MMerk Verkoper Prijs
ABB Elektro Bode € 52,84
AEG/GE Elektro Shop € 33,95
Eaton MDH Elektro € 45,92
Eaton-Muller Electro Producten € 62,49
Eaton-Holec Elektro Kopen € 95,44
Schneider 123-Groepenkast €119,95
Schneider Electromat € 91,03
Kan iemand dat verklaren en welke zal ik nemen?
Schneider springt sowieso uit de band
Welke aardlek heb je nodig?
de schneider die jij hier schetst zou weleens een B karakterstiek kunnne hebben en die zijn perdifinitie duur.
ik heb in duitsland geshopt en dat scheelt me zo'n 10 a 20 euro per aardlek. Met totaal iets van 15 ALS was dat best de moeite waard!!
Om een goede vergelijk te maken qua prijzen zul je echt de exacte types moeten vergelijken. Er bestaan behoorlijk wat variaties.
jeronimo2003
Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
Maar ook per zaak zijn de verschillen behoorlijk.
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekschakelaar-mistral-lijn-2-po…
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik vergat te vertellen dat het om 3polige + N gaat zoals er nu ook een in zit.
Maar wat kwaliteit betreft, Zou die AEG/GE goed genoeg zijn, in aanmerking dat ik in de nabije(?) toekomst toch op 3p zal moeten overgaan en dan een komp;leet neiuwe groepenkast zal moeten aanschaffen.
Nu zit er bijvoorbeeld geen hoofdschakelaar in de meterkast.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je nu nog een bakelieten stoppendoos hebt, is de kans dat er geen dinrail zit onder de aardlek, welke moderne aardlekschakelaars wel nodig hebben. de eerste waren extra hoog en zaten nog vast met 2 schroeven op de bodem.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je hebt duidelijk niet overal dezelfde aardlekschakelaar gekozen.
Wat moet je hebben?
Aardlekschakelaar of aardlekautomaat soms?
Verder van belang is:
Aantal polen 3P+N of 1P+N
Nominaalstroom, 25A (meestal duurder dan 40A), 40A, 63A, of nog meer.
Verschilstroom 30 mA, 300 mA, of nog anders.
Normaal, tijdvertraagd, selectief, F.O. bestendig etc...
Type A, B, AC....
Instelbaar (tijd en/of verschilstroom)
Bij een aardlekautomaat vervallen enkele hier bovenstaande keuzen, maar komen er andere bij, nl. Stroom en karakteristiek.
Je kunt ook een foto maken van je component.
Tidak Ada
Op 5 oktober 2023 20:10:06 schreef testman:
als je nu nog een bakelieten stoppendoos hebt, is de kans dat er geen dinrail zit onder de aardlek, welke moderne aardlekschakelaars wel nodig hebben. de eerste waren extra hoog en zaten nog vast met 2 schroeven op de bodem.
Daar kan je toch een stukje rail op frotten 
@Toetrenietoe:
Daar kom ik morgen op terug.
testman
Op 6 oktober 2023 00:20:41 schreef Tidak Ada:
[...]Daar kan je toch een stukje rail op frotten.
tuurlijk kan ik dat, al zovaak gedaan ook. maar ik zou denken als je toch aan een andere kast moet, kan dat niet beter ineens ipv lapwerk..
Op 5 oktober 2023 16:12:17 schreef jeronimo2003:
Maar ook per zaak zijn de verschillen behoorlijk.
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekschakelaar-mistral-lijn-2-po…
De Mistral automaten serie van ABB is voor de internationale markt en kun je herkennen aan de blauwe wipper, veder ziet de automaat er exact zo uit als de 'Hollandsche' variant met de zwarte wipper, die wij al jaren kennen en aanzienlijk duurder is.
Het verhaal hier achter is dat ABB haar automaten bij derden laat maken en de Mistral automaten een veel grotere internationale oplage kennen dan de Nederlandse versie met zwarte wipper en opgedrukte tekst in Nederlands. Hierdoor is de Mistral serie goedkoper maar technisch gezien exact het zelfde model als met de zwarte wipper.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik snap dat niet: Waarom worden we hier in NL altijd belazerd met te hoge prijzen? (Die text zal me een worst wezen, 30 mA bijvoorbeeld is overal hetzelfde)
[Bericht gewijzigd door henri62 op (15%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het zou natuurlijk kunnen dat Nederlanders gemiddeld ter waarde van 10 euro aan "onnodige retouren" en "gratis support" vragen, hetgeen in bijvoorbeeld duitsland niet het geval is....
testman
Op 6 oktober 2023 08:41:29 schreef T-sec:
[...]De Mistral automaten serie van ABB is voor de internationale markt en kun je herkennen aan de blauwe wipper, veder ziet de automaat er exact zo uit als de 'Hollandsche' variant met de zwarte wipper, die wij al jaren kennen en aanzienlijk duurder is.
Het verhaal hier achter is dat ABB haar automaten bij derden laat maken en de Mistral automaten een veel grotere internationale oplage kennen dan de Nederlandse versie met zwarte wipper en opgedrukte tekst in Nederlands. Hierdoor is de Mistral serie goedkoper maar technisch gezien exact het zelfde model als met de zwarte wipper.
vroeg me dat al af, op t werk liggen de standaard 30mA/40A met zwarte knop, maar ook allerhande modellen van abb met een blauwe knop. van 30mA/25A tot 500mA/80A. tegenwoordig met keuringen en PV steeds meer afwijkende soorten nodig..
Op 6 oktober 2023 08:41:29 schreef T-sec:
....dan de Nederlandse versie met zwarte wipper en opgedrukte tekst in Nederlands. Hierdoor is de Mistral serie goedkoper maar technisch gezien exact het zelfde model als met de zwarte wipper.
Ik heb op het internet plaatjes van meerdere aardlekschakelaars en automaten bekeken, maar zie nergens specifiek Nederlandse tekst.
Tidak Ada
Op 5 oktober 2023 22:51:52 schreef Toeternietoe:
[....]Je kunt ook een foto maken van je component.
Hoi Toeternietoe,
Hier de foto's
De te vervangen ALS
Deze is alleen voor de zware groepen Wasmachines en Airco e.d.
Ik zoek dus een vervanger voor ie oude (1976) Siemens, tegen een hebbelijke prijs en als het effe kan van betrouwbare kwaliteit.
Beide zijn 3 + N en gewonen ALS-en, dus zónder karakteristiek en andere toeters.
Er zitten alleen smeltpatronen in de groepenkast. \
Speciale groep voor de Airco is 20A traag afgezekerd met automaten bij de aansluiting van de airco's (10 respo. 6 A B-karakteristiek.
testman
de bekende 2 aardlek HAF kast met de witte knopjes.
de merin gerin aardlek is ook een AC type aardlek nog.
Tidak Ada
Die AC typen horen niet meer thuis in een wereld vol tyristoren, triacs, gto's,..
https://abb-elsupport.nl/technische-vragen-en-antwoorden/modulaire-din…
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Een Schneider R9D54716 (aardlek automaat dus) daar betaalde ik 86,36 ex btw voor bij Itsme. By de TU € 116,70 bruto. Netto ca 76,=
Nou komt het: een aardlekschakelaar van Schneider (A9R01440) kost meer (TU): € 204,= bruto, netto net wat over de 105 euro (ex btw alles). Rara politiepet, dat slaat nergens op.
@ TS: houdt rekening met de plaats van de Nul aansluiting. Bij Siemens, Merin Gerlin en Schneider zit dat links, de overige merken rechts. Als je bedrading VD 6mm2 massief draad is, kan dat een uitdaging worden om dat aan de overige merken te passen, zeker als de kast 110mm hoog is en er wat meer draden onder een aansluiting zitten.
Spreek uit ervaring...
testman
dan word het dus een siemens of schneider, merin gerin is er niet meer.
https://www.euro-electronics.nl/Siemens-aardlekschakelaar-3PN-40A/30mA…
3P+N 30mA/40A siemens 60€
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Eric, ouderwetse aardlekschakelaars reageren niet op DC, sterker nog als er een DC component is dan worden ze "doof" voor de AC lekstroom die dan (veel) groter kan worden dan waar ze normaliter op afslaan.
Omdat er tegenwoordig steeds meer DC power-toepassingen zijn, wordt het beveiligen tegen DC lekstromen belangrijk alsmede het beveiligen tegen AC lekstromen als er een DC stroom loopt.
Overweeg (ik zeg niet dat je het moet doen... overweeg) om zo'n "kan ook tegen DC" aardlek te nemen. Die zijn allicht duurder, maar dan ben je voorbereid op de toekomst als je misschien een laadpaal voor je E-auto wil of zonnepanelen gaat aansluiten. (bij zonnepanelen is het geloof ik niet verplicht, maar het kan geen kwaad).
Er zijn diverse klassen gemaakt. Het zou logisch zijn dat "class AC" de ouderwetse AC aardlek zou zijn, maar zo is het JUIST NIET. Even opzoeken wat de klassen wel zijn.
[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]
Tidak Ada
Op 8 oktober 2023 08:35:38 schreef keebrev:
@ TS: houdt rekening met de plaats van de Nul aansluiting. Bij Siemens, Merin Gerlin en Schneider zit dat links, de overige merken rechts. Als je bedrading VD 6mm2 massief draad is, kan dat een uitdaging worden om dat aan de overige merken te passen, zeker als de kast 110mm hoog is en er wat meer draden onder een aansluiting zitten.
Spreek uit ervaring...
Goeie tip, daar zal ik op letten. Hopelijk heeft die AEG/GE dat ook