rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het zou natuurlijk kunnen dat Nederlanders gemiddeld ter waarde van 10 euro aan "onnodige retouren" en "gratis support" vragen, hetgeen in bijvoorbeeld duitsland niet het geval is....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 6 oktober 2023 08:41:29 schreef T-sec:
[...]De Mistral automaten serie van ABB is voor de internationale markt en kun je herkennen aan de blauwe wipper, veder ziet de automaat er exact zo uit als de 'Hollandsche' variant met de zwarte wipper, die wij al jaren kennen en aanzienlijk duurder is.
Het verhaal hier achter is dat ABB haar automaten bij derden laat maken en de Mistral automaten een veel grotere internationale oplage kennen dan de Nederlandse versie met zwarte wipper en opgedrukte tekst in Nederlands. Hierdoor is de Mistral serie goedkoper maar technisch gezien exact het zelfde model als met de zwarte wipper.
vroeg me dat al af, op t werk liggen de standaard 30mA/40A met zwarte knop, maar ook allerhande modellen van abb met een blauwe knop. van 30mA/25A tot 500mA/80A. tegenwoordig met keuringen en PV steeds meer afwijkende soorten nodig..
Op 6 oktober 2023 08:41:29 schreef T-sec:
....dan de Nederlandse versie met zwarte wipper en opgedrukte tekst in Nederlands. Hierdoor is de Mistral serie goedkoper maar technisch gezien exact het zelfde model als met de zwarte wipper.
Ik heb op het internet plaatjes van meerdere aardlekschakelaars en automaten bekeken, maar zie nergens specifiek Nederlandse tekst.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 5 oktober 2023 22:51:52 schreef Toeternietoe:
[....]Je kunt ook een foto maken van je component.
Hoi Toeternietoe,
Hier de foto's
De te vervangen ALS
Deze is alleen voor de zware groepen Wasmachines en Airco e.d.
Ik zoek dus een vervanger voor ie oude (1976) Siemens, tegen een hebbelijke prijs en als het effe kan van betrouwbare kwaliteit.
Beide zijn 3 + N en gewonen ALS-en, dus zónder karakteristiek en andere toeters.
Er zitten alleen smeltpatronen in de groepenkast. \
Speciale groep voor de Airco is 20A traag afgezekerd met automaten bij de aansluiting van de airco's (10 respo. 6 A B-karakteristiek.
testman
de bekende 2 aardlek HAF kast met de witte knopjes.
de merin gerin aardlek is ook een AC type aardlek nog.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Die AC typen horen niet meer thuis in een wereld vol tyristoren, triacs, gto's,..
https://abb-elsupport.nl/technische-vragen-en-antwoorden/modulaire-din…
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Een Schneider R9D54716 (aardlek automaat dus) daar betaalde ik 86,36 ex btw voor bij Itsme. By de TU € 116,70 bruto. Netto ca 76,=
Nou komt het: een aardlekschakelaar van Schneider (A9R01440) kost meer (TU): € 204,= bruto, netto net wat over de 105 euro (ex btw alles). Rara politiepet, dat slaat nergens op.
@ TS: houdt rekening met de plaats van de Nul aansluiting. Bij Siemens, Merin Gerlin en Schneider zit dat links, de overige merken rechts. Als je bedrading VD 6mm2 massief draad is, kan dat een uitdaging worden om dat aan de overige merken te passen, zeker als de kast 110mm hoog is en er wat meer draden onder een aansluiting zitten.
Spreek uit ervaring...
testman
dan word het dus een siemens of schneider, merin gerin is er niet meer.
https://www.euro-electronics.nl/Siemens-aardlekschakelaar-3PN-40A/30mA…
3P+N 30mA/40A siemens 60€
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Eric, ouderwetse aardlekschakelaars reageren niet op DC, sterker nog als er een DC component is dan worden ze "doof" voor de AC lekstroom die dan (veel) groter kan worden dan waar ze normaliter op afslaan.
Omdat er tegenwoordig steeds meer DC power-toepassingen zijn, wordt het beveiligen tegen DC lekstromen belangrijk alsmede het beveiligen tegen AC lekstromen als er een DC stroom loopt.
Overweeg (ik zeg niet dat je het moet doen... overweeg) om zo'n "kan ook tegen DC" aardlek te nemen. Die zijn allicht duurder, maar dan ben je voorbereid op de toekomst als je misschien een laadpaal voor je E-auto wil of zonnepanelen gaat aansluiten. (bij zonnepanelen is het geloof ik niet verplicht, maar het kan geen kwaad).
Er zijn diverse klassen gemaakt. Het zou logisch zijn dat "class AC" de ouderwetse AC aardlek zou zijn, maar zo is het JUIST NIET. Even opzoeken wat de klassen wel zijn.
[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]
Tidak Ada
Op 8 oktober 2023 08:35:38 schreef keebrev:
@ TS: houdt rekening met de plaats van de Nul aansluiting. Bij Siemens, Merin Gerlin en Schneider zit dat links, de overige merken rechts. Als je bedrading VD 6mm2 massief draad is, kan dat een uitdaging worden om dat aan de overige merken te passen, zeker als de kast 110mm hoog is en er wat meer draden onder een aansluiting zitten.
Spreek uit ervaring...
Goeie tip, daar zal ik op letten. Hopelijk heeft die AEG/GE dat ook
Tidak Ada
Op 8 oktober 2023 10:30:39 schreef High met Henk:
Ik Denk niet dat Tidak Ada nog aan de E-auto gaat...
Ik hoop het niet maar het zou zomaar ook een E-brommobiel kunnen worden 
testman
Op 8 oktober 2023 16:27:12 schreef Tidak Ada:
[...] Goeie tip, daar zal ik op letten. Hopelijk heeft die AEG/GE dat ook
dan kun je net zo goed emat of chint halen, aeg is ook inkoop china rommel..
het feit dat die aeg de helft of meer goedkoper als de rest is zegt al zat..
[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]
Op 6 oktober 2023 18:06:33 schreef henri62:
Ik snap dat niet: Waarom worden we hier in NL altijd belazerd met te hoge prijzen? (Die text zal me een worst wezen, 30 mA bijvoorbeeld is overal hetzelfde)
Omdat de ABB aardlekschakelaars met Nederlandse tekst en zwarte wipper in veel lagere oplagen worden gemaakt rekent de fabrikant hier vanzelfpsrekend meer geld voor. Als je ondanks deze wetenschap toch denkt dat je belazert wordt dan kies je voor de identieke en goedkopere variant met blauwe wipper.
ABB op haar beurt promoot de "Nederlandse" aardlekschakelaars natuurlijk. Het enige argument wat zij kunnen verzinnen is dat in een zeldzaam juridisch geval een claim neergelegd kan worden bij de installateur omdat hij geen aardlekschakelaar met Nederlandse tekst "aardlekschakelaar" heeft geplaatst, de leek/gebruiker daardoor niet weet dat dit de aardlekschakelaar is en hierdoor een schadegeval kan ontstaan. Ik vind hem leuk maar erg ver gezocht.
Tidak Ada
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 9 oktober 2023 13:42:23 schreef T-sec:
[...]Omdat de ABB aardlekschakelaars met Nederlandse tekst en zwarte wipper in veel lagere oplagen worden gemaakt rekent de fabrikant hier vanzelfpsrekend meer geld voor. Als je ondanks deze wetenschap toch denkt dat je belazert wordt dan kies je voor de identieke en goedkopere variant met blauwe wipper.
ABB op haar beurt promoot de "Nederlandse" aardlekschakelaars natuurlijk. Het enige argument wat zij kunnen verzinnen is dat in een zeldzaam juridisch geval een claim neergelegd kan worden bij de installateur omdat hij geen aardlekschakelaar met Nederlandse tekst "aardlekschakelaar" heeft geplaatst, de leek/gebruiker daardoor niet weet dat dit de aardlekschakelaar is en hierdoor een schadegeval kan ontstaan. Ik vind hem leuk maar erg ver gezocht.
Daarom staat er op de hedendaagse componenten (aardlekschakelaar, aardlekautomaat en/of installatieautomaat) geen tekst, maar genormaliseerde symbolen en afkortingen.
Trouwens dit verschijnsel kom je overal in de wereld tegen, ga maar eens naar je supermarkt. Daar vind je vele producten dubbel. Ander zakje erom, en ander prijsje erop. Ook hier wordt de consument be&^$#.
testman
hager heeft dat ook, de CDA540 aardlek tegen de CDA240 aardlek. voor de eerste heb je railtjes die zo op 3 of 4 B16 automaten passen maar de 2e is een stuk goedkoper. voor de duitse markt gekeurd zegt men dan.
nog zoiets, niko schakelaars zijn hier in NL goedkoper als in het land van productie, belgie. dat niko een marktaandeel heeft van een 70% in belgie maakt daar niet in uit. de reden dat belgen nog steeds schroefklemmen prefereren, wat duurder is om te maken. rest van de eu gebruikt steekklemmen, wat ook nog tijd scheelt..
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Ik dacht te menen dat het tegenwoordig de aanbeveling is om enkelfasige groepen niet achter een 3 fase aardlek te plaatsen. (lekstromen in elke eindgroep kunnen elkaar dan opheffen door de fasedraaing waardoor de aardlek ze niet ziet).
als je dan toch aan het overwegen bent om een keer de hele kast te vervangen, kun je dat beter allemaal tegelijk doen, en voor losse enkelfasige aardleks gaan. Klasse B zul je niet zomaar nodig hebben. De apparaten die dit vereisen komen doorgaans toch op een eigen groep met eigen aardlek.
Tidak Ada
Nee ik wil alleen die ene oude Siemens vervangen. Die is al 45+ keer getript, dus die vertrouw ik niet helemaal meer. Vandaar.
Tidak Ada
copy
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (91%)]
testman
denk dat het ding zn werk nog wel doet, koppel de tuin installatie maar eens af om te beginnen.
[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]
Tidak Ada