Goedemorgen,
Ik kom hier met iets waarschijnlijk zeer ongewoons. Mijn schoondochter werkt in een tweedehands winkel en heeft twee oude draaischijftelefoons op de kop kunnen tikken. Die heb ik aan de praat kunnen krijgen op mijn Fritz Box modem, aangesloten op glasvezel, dat werkt dus met behulp van een puls naar toon converter van Frits Kieftenbelt. Het probleem is, als je maar een toestel aansluit werkt de ingebouwde bel goed, maar als je beide toestellen parallel aansluit geven de bellen maar een korte "ping" i.p.v. een lange "ring". Ik vermoed dus, dat de modem te weinig stroom levert om beide bellen te laten rinkelen. Heeft iemand een idee hoe je het belsignaal, dat van de Fritz Box uitgaat, zou kunnen versterken? Als iemand een schema heeft, of bedenkt, kan ik het wel bouwen. Er zijn wel versterkers met externe bellen op de markt, maar dat is niet wat ik bedoel. Ik wil de ingebouwde bellen gewoon goed laten rinkelen.
Alvast bedankt en groet
Peter

Misschien ergens een oude kleine telefoon centrale op de kop tikken bijv. van Profoon.

Dat het werkt met 1 en de ping bij 2 valt me nog mee. De specs zeggen iets van "minimaal 50V" en de fritzbox specs zeggen iets van "levert ongeveer 40V". Volgens specs werkt het dus helemaal niet. (*)

(*) Ik heb ooit lang geleden daarnaar zitten kijken, De PTT specs waar de telefoons aan voldoen, die zijn de afgelopen 60 jaar niet verandert. De specs van de diverse ADSL->telefoon centrales natuurlijk wel. Mogelijk zijn de specs van jou telefoon-converter anders.

[Bericht gewijzigd door rew op (42%)]

Bedankt voor de snelle reactie. Het is geen probleem van de converter. Deze zet alleen maar het puls-signaal van de draaischijf om naar een toon-signaal, verder niets. Als de Fritz Box 40V levert is dit misschien voldoende, maar hij levert waarschijnlijk niet genoeg stroom voor twee bellen. Kun je ook ergens uitzoeken hoeveel stroom het modem levert? dat kan ik niet vinden.

Ik weet niet of er in de jaren andere bellen in de toestellen werden gebruikt maar wat voor toestellen zijn het T65 soms?

"maar wat voor toestellen zijn T65 soms?"
Deze vraag begrijp ik niet helemaal. Kun je het verder toelichten?

Het gaat trouwens om twee verschillende toestellen. Een T65 uit de jaren zeventig, en een HEEMAF uit 1955.

De vraag vertaald zal iets zijn: over welk type toestel gaat het?
De T65 was het laatste kiesschijftoestel. Tussen de inductortoestellen en de T65 zitten nog vele jaren en vele typen. Een fotootje wil meestal wel helpen. :)

Edit: ah, had effe moeten kijken voor het posten..

[Bericht gewijzigd door mvdk op (11%)]

Twee fysieke bellen op een ATA poort gaat meestal niet werken, is een te zware belasting. (die oude bellen gebruiken relatief veel stroom)

Dit is de HEEMAF, van de T65 maak ik straks nog een foto.

Een makkelijke oplossing is om een van de bellen uit te schakelen, of te vervangen door een elektronische bel met een moderner geluidje.

Een T65 is "aansluitfactor 1" toch?
Een ouderwetse telefoonaansluiting is "aansluitfactor 2.5".
Die Fritzbox waar ik ooit de specs van vond had iets van "aansluitfactor 1". Dus wat dat betreft klopt het dat 1 werkt en de tweede niet.

Hebben de meeste van die ADSL modems niet iets van twee analoge poorten? Of doen ze dat niet meer? Dan zou op verschillende poorten aansluiten misschien helpen.

Op 7 oktober 2023 13:43:44 schreef LittleRedRooster:
Dit is de HEEMAF, van de T65 maak ik straks nog een foto.

Dat van "maak een foto" was voor het geval jij het typenummer niet weet en iemand anders hier wel. Maar "T65" is wel ongeveer bekend waar we het over hebben. Het kan geen kwaad maar echt nodig is het niet meer. Met alleen "HEMAF" weten een aantal mensen (ik inbegrepen) niet waar het over gaat. Nu met de foto wel.

[Bericht gewijzigd door rew op (38%)]

"Twee fysieke bellen op een ATA poort gaat meestal niet werken, is een te zware belasting. (die oude bellen gebruiken relatief veel stroom)"

Dat is precies waar ik het over heb. Er moet toch een mogelijkheid zijn om het belsignaal te versterken met b.v. een opamp of i.d.? Volgens Fritz!Box is het belsignaal ca. 35V en 20mA. Kun je die 20mA opkrikken met een versterker? Wie weet dat?

"Hebben de meeste van die ADSL modems niet iets van twee analoge poorten? Of doen ze dat niet meer? Dan zou op verschillende poorten aansluiten misschien helpen."

Fritz Box heeft i.d.d. twee poorten - dat ga ik even testen. Bedankt!

Een hoop kan, maar het is niet "triviaal". Dus niet "koop deze module op aliexpress en die versterkt het belsignaal".

Er zijn in deze tijd weinig mensen die jou probleem hebben. 20 jaar geleden waren er nog een hoop mensen die T65 toestellen hadden en voor het eerst een ADSL modem kregen. Die hebben toen geconstateerd dat het niet werkt en een oplossing gevonden. Waarschijnlijk "T65 de deur uit".

Wat er moet gebeuren is dat er een "isolatie" komt tussen "ingaande" en "uitgaande" kant van de "versterker". Isolatie voor 50Hz, maar juist geleiding voor de telefoon spraak signalen. Beide kanten op! Dan moet de versterker luisteren naar de 50Hz beltoon op de ingang en indien dat present is een stevigere versie daarvan op de uitgang zetten. Het lastige is de "isolatie" voor de 50Hz is kritisch: Als hij zijn eigen "versterkte 50Hz" door de "geleiding voor spraaksignalen" toch nog een BEETJE hoort en hij versterkt dat weer, dan gaat het dus rondzignen en stopt het niet meer.

Probleem opgelost! Twee poorten gebruiken en beide rinkelen zoals het hoort!

Bedankt allemaal!

Die oude toestellen hadden een aansluitfactor 2.5 (dus 5.0 samen), ik denk dat die fritz!box dat niet kan leveren op 1 enkele poort.
(aansluitfactor staat ook nergens vermeld, bij een Experiabox bijv. staat wel aansluitfactor 5 vermeldt...)

Ze doen het nu tenminste, dus verder niet over nadenken! :-D

Op 7 oktober 2023 14:07:29 schreef LittleRedRooster:
Probleem opgelost! Twee poorten gebruiken en beide rinkelen zoals het hoort!

Bedankt allemaal!

goed gevonden en achteraf logisch.

Het versterken van een belsignaal is nog vrij lastig. Je moet in elk geval een voldoende hoge sinusspanning genereren, maar er moet ook stroomdetectie op zitten. Zodra je de telefoon opneemt moet de belspanning afschakelen, anders blaas je dingen op.

Op 7 oktober 2023 14:14:09 schreef Arco:
Die oude toestellen hadden een aansluitfactor 2.5 (dus 5.0 samen), ik denk dat die fritz!box dat niet kan leveren op 1 enkele poort.
(aansluitfactor staat ook nergens vermeld, bij een Experiabox bijv. staat wel aansluitfactor 5 vermeldt...)

Jep, ik had ‘aansluitfactor’ oorspronkelijk verkeerd begrepen als ‘aantal equivalente telefoons’ waarbij de ‘oertelefoon’ aansluitfactor 1 had en moderner spul lager, zodat er meer op 1 lijn kon.

Dat is niet zo, de oertelefoon had aansluitfactor 2.5 en de berekening is anders: https://nl.wikipedia.org/wiki/Belastings-_en_aansluitfactor

Anyway, ik ken nog iemand die een T65 op een modern voipmodem heeft aangesloten en daar mogelijk nog een 2e of 3e toestel bij wil. Waarschijnlijk is mijn omgeving niet representatief voor de standaardmens, maar het komt dus wel degelijk vaker voor.

Aansluitfactor gebruikte men alleen hier, meeste landen gebruiken REN (Ringer Equivalence Number)

De belsignalering van een analoge lijn is officieel ong 75 volt en 25 Hz.
Op die 25 Hz "klinkt" de bel ook mooi, op 50 Hz is de frequentie eigenlijk te hoog.
De meest ATA's ( ook modems dus) hebben een belspanning van iets van 40 volt en dat is al laag voor een mechanische bel in een oud toestel.
Met een extra bel, of 2e toestel, stort de spanning helemaal in en is het afgelopen.
Er bestaan van oa KPN uit de vroegere tijd zg. lijnversterkers.
Als je zo'n ding kan vinden kunnen er ook meerdere toestellen parallel op aangesloten worden.
Die dingen gebruikten we vroeger om een nevenlijn ( toestel in een andere straat of gebouw) via kpn huurlijn aan te sluiten.
Ze maken een volledig galvanische scheiding van de in en uitgaande lijn.
Een enkele keer zijn ze nog te vinden.
De oplossing van TS door 2 poorten te gebruiken op de ATA is ook een eenvoudige.

Moderne ATA's maken meestal de belspanning in blokgolf, omdat dat niet veel uitmaakt en een stuk eenvoudiger is als sinussen opwekken...

Ze veranderen/superponeren simpelweg de lijnspanning.
Als die normaal bijv. 36v is, dan schakelen ze die tijdens bellen om tussen 16 en 56v in een 25/50Hz ritme...

En 40v is inderdaad weinig: de belspanning hoort tussen de 75 en 110v te liggen officieel...

Mijn vuistregel is 90V. Geen idee waar ik dat vandaan heb.

Ik neem aan, ook al vanwege de "halve" frequentie, dat die AC in de
centrale met een motorgeneratortje werd opgewekt, vanuit de
batterijspanning van -48VDC.

Ik dacht altijd dat men bij een analoge telefoonlijn dacht in termen van stroom - was het geen 20 mA? - eerder dan van spanning. Een beetje zoals bij een LED.