Beste mensen,
Mijn LG koelkast is een paar maanden geleden stuk gegaan.
De koeling was uitgevallen s’nachts en tegen de ochtend lag er een grote plas water van het gesmolten ijs voor de koelkast.
Ik dacht dat de gas weg was dus technieker gebeld , die knipte een paar leidingen door en zei dat de compressor stuk was. Daar er 10 jaar garantie op de lineaire compressor is, heb ik LG aangeschreven. Die stuurde firma LetMeRepair, die me zei dat de compressor draait maar aangezien de leidingen doorgeknipt waren de koelkast onherstelbaar was.
Die heb ik dan door een derde technieker laten herstellen en gas laten bijvullen, doch de compressor draait enkel op save mode, dus koelt niet.
LG terug aangeschreven en die zeggen garantie is weg omdat de leidingen doorgeknipt zijn.
Wat kan ik best doen ? Is de koelkast nog te herstellen?
Zo ja, waarom springt die niet in power mode?
Graag uw advies

in dit topic was er ook zoiets https://www.circuitsonline.net/forum/view/161826#highlight=lg+compress…

nu kan de print ook stuk zijn, of temperatuur sensoren..

Ja, dat had ik gelezen, maar dat is nu net het omgekeerde probleem.
Bij mij komt de compressor niet in de power mode bij opstarten dus geen koeling .
Ik vind ook die omschakeling niet op het moederbord, enkel deze schakelaar, maar daar
komt helaas geen verandering.

Wat een halve zool om zomaar de leidingen door te knippen en ja dan snap ik het dat de garantie over is. Je had het beste LG kunnen inschakelen, goede leer!! Je moet meten of de compressor windingen nog heel zijn en de benodigde spanningen krijgt. Het lijkt er op dat daar iets mis gaat. Wel een verdacht dingetje dat kast wel draait in Save mode, maar wel hard of langzaam draaiend??

Wat een kieken om die leidingen door te knippen! Die zou eigenlijk alle kosten moeten vergoeden van dit!

De schakelaar die je toont is een dip-switch, om een of andere functie of adres in te stellen. Normaal moet je daar niks aan veranderen.

Is dit zo een Amerikaanse koelkast met twee grote deuren? Is het type compressor eentje van de opgenoemde in dit andere topic? Indien nee, dan is dit een ander type compressor zonder die Save of power mode spoel. Er zijn er ook met een condensator bij die grote en drie fase spoelen in de motor.

Ook met inverter maar totaal andere werking.

Edit;

Ja nu zie ik het, dit is een compressor met condensator, die heeft geen relais om over te schakelen, het is gewoon een drie fasige inverter compressor. Dus heeft geen power of save spoel.

Die werkt altijd van 0 tot 100 percent met inverter regeling, dus geen aparte spoelen in deze kast.

De opstart condensator zit net boven de draden die naar de compressor gaan.
Ik denk dat dit zo een Amerikaanse koelkast zal zijn met ijsblokjes.

Je moet eens goed kijken op die print, normaal zit er daar een LED op die met knippersignalen zegt wat er mis is.

Het was misschien een slechte condensator of sensor, maar nu heeft die slimmerik dan gewoon de leidingen doorgeknipt? Hij MOET nu normaal je kosten vergoeden dat je hebt gedaan. Je hebt bewijs van LG. In mijn geval zou het zijn besten dag niet zijn hoor... :(

Een invertercompressor met aanloopcondensator of bedrijfscondensator. Werkelijk nog nooit gezien. Is dit typisch LG? Bij samsung die ik wel dagelijks te zien krijg nog nooit tegen gekomen. Heeft het een naam? Wordt de condensator tijdelijk ingeschakeld?(startcondensator) Ik vermoed dat er dan toch enige sprake is van onbalans in de aansturing daar de 3 wikkelingen een andere belasting krijgen met die condensator?

De reactie v LG is heel begrijpelijk.

Alvast bedankt voor de antwoorden allemaal.
Die opstart condensator is die dan stuk dat de koelkast gewoon zeer stil blijft draaien?
Ik weet nog dat die ventilator ook veel meer koude lucht in de vriezer gaf en die zachtjes verder deed als de deur werd geopend. Nu blaast die dus enkel zo zacht.
Intussen ben ik al 500 euro kwijt en zit nog steeds met een defecte koelkast, dus als iemand zich geroepen voelt die tegen betaling te herstellen, heel graag.
Het is inderdaad een dubbeldeurige koelkast met ijsblokjes, crushed ice en gekoeld water, daarom zou ik die ook graag hersteld zien. Deur achter deur vind je zelden.

Ach ja, op de print zie ik wel degelijk een rode led maar die knippert niet of is niet aan .

Op 18 oktober 2023 04:55:03 schreef Rudolf8885:
Ik dacht dat de gas weg was dus technieker gebeld , die knipte een paar leidingen door en zei dat de compressor stuk was. Daar er 10 jaar garantie op de lineaire compressor is, heb ik LG aangeschreven. Die stuurde firma LetMeRepair, die me zei dat de compressor draait maar aangezien de leidingen doorgeknipt waren de koelkast onherstelbaar was.

Dus LG geeft garantie en die garantie is "om zeep geholpen" door die eerste "technieker". Dus die gast heeft jou schade berokkend, die je als consument van een "expert" niet hoeft te verwachten. Ik zou hem aansprakelijk stellen.

Schrijf hem aan:
* LG zou de compressor op garantie vervangen hebben.
* Jij hebt leidingen doorgeknipt zodat LG zich niet verantwoordelijk voelt.
* Regel maar dat ie het weer gaat doen. Doe iets met LG, vervang zelf de compressor, zie maar.

Wat je zaak zwak maakt is dat je ondertussen een derde er aan hebt laten prutsen.

Ik zou ook eerst kijken of je die kerel aansprakelijk kan stellen, hij moet je in ieder geval vergoeden of toch voor een groot deel. Door zijn ingrijpen heb je meer problemen dan ervoor...

Hij moet nu je probleem oplossen, niet jij! :( En je hebt bewijs van LG ook nog. Ja wel jammer dat er ondertussen een derde aan heeft gewerkt.

Als die rode uit blijft is alles ok normaal. Dus hij draait wel en start op? Hoor je na de start de compressor versnellen of blijft zo? Wordt er iets koud?

Indien nee dan kan het een kapotte sensor zijn ergens. Inverter module of compressor kan niet, want dan hij geeft hij error signalen met die led.

De compressor kan wel draaien maar als die binnen kapot is, (een soort ventiel die stuk gaat) dan pompt ie geen vloeistof meer rond. Daar zijn zeer veel gevallen van bekend bij LG. Ik denk dat er hier een andere compressor in zal moeten. Dat ventiel binnen zal kapot zijn, bekend probleem. Dat draait ie en start wel, maar pompt geen vloeistof rond. Als ie draait maar geen koude opwekt dan vrees ik dat kapot ventiel binnen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (25%)]

Morgenavond komt de technieker alvast de opstart condensator nakijken en eventueel vervangen, ik hoop toch dat er geen ventiel stuk is in de compressor, aangezien mijn garantie verworpen wordt door LG. Ik heb klacht ingediend tegen de eerste hersteller die de leidingen doorgeknipt had , maar Belgische justitie kennende komt dat binnen een paar jaar voor en zeggen ze dat de strijdwaarde niet hoog genoeg is. De schade terugbetaald krijgen lijkt me een utopie.
Hopelijk morgenavond beter nieuws .
Alvast bedankt voor de reacties

In dit filmpje heeft hij zo een print die op die van jou lijkt, wel dezelfde koelkast. Interessant voor jou ook om te bekijken!

Ook voor EricN wat info, hij laat die zelfs op de tafel draaien met open compressor, zo eentje met condensator.

https://www.youtube.com/watch?v=-27ZBifnjWM

Wel in het spaans, dus je moet vertaling aanzetten in youtube en je taal kiezen. Ergens dichtbij het eind laat ie die compressor werken op de tafel.

Hier bouwt hij hem weer samen, is dezelfde koelkast als van jou.

https://www.youtube.com/watch?v=w7g8c-HN16o

In dit filmpje opent hij die compressor en toont je dat kapot diafragma waar ik het over had. Ook hoe het werkt.

https://www.youtube.com/watch?v=qjkExVOipdo

Maar de vraag is nog eigenlijk hoe hard loopt de compressor?? in den beginne moet de compressor op volle toeren draaien.... Gas is gevuld dus zou moeten werken. Maargoed, wil best wat voor je betekenen, maar denk dat Den Helder te ver is voor je..

Op 19 oktober 2023 22:38:26 schreef smd:
Maar de vraag is nog eigenlijk hoe hard loopt de compressor?? in den beginne moet de compressor op volle toeren draaien.... Gas is gevuld dus zou moeten werken. Maargoed, wil best wat voor je betekenen, maar denk dat Den Helder te ver is voor je..

Inderdaad, zou op volle toeren moeten draaien maar draait zeer zacht, met moeite hoorbaar en de blazers in de koelkast en vriezer net hetzelfde.
De opstart condensator is besteld , die zou tussen maandag en woensdag aankomen.
Moest het nog steeds niet in orde zijn , kan er nog gesproken worden over reiskosten en vergoeding.
Alvast bedankt

Compressor moet rustig beginnen en echt hoorbaar opgaan in snelheid, als ie traag blijft draaien is er iets mis denk ik. word de verdamper wel koud?

Zijn van die dingen geen service manuals met testmodes? Klinkt als een complex toestel. Moeilijk in te denken dat daar niet wat meer mee kan. De printen lijken toch sterk op samsung. Mogelijks dezefde leverancier. Bij samsung kan je de hele micmac. Van zelfdiagnose, verbruikeraansturing tot sensoruitlezing.

Normaal staat er op die dekplaat een schema met foutcodes en instellingen van die dip-switch en de werking ervan, er vast wel testmode zijn. Bij mij zit er een drukknop om alles apart te testen. Ik kan de compressor alleen laten draaien, de ventilators testen, de ontdooi installatie testen, alles uit, en normaal. Toont met een led in welke modus je zit. Anders stekker uit stopcontact en weer aan, dan gaat ie ook weer op normale werking.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (52%)]

Op 19 oktober 2023 22:53:26 schreef CrossFireX:
Compressor moet rustig beginnen en echt hoorbaar opgaan in snelheid, als ie traag blijft draaien is er iets mis denk ik. word de verdamper wel koud?

De compressor blijft zelfs 24 uur rustig en zacht doordraaien, gaat zeker niet op in snelheid, koelt niet , ook de verdamper wordt niet koud. Volgens mij draait die gewoon te zacht om het circuit te kunnen koelen.

Op 20 oktober 2023 00:27:23 schreef CrossFireX:
Normaal staat er op die dekplaat een schema met foutcodes en instellingen van die dip-switch en de werking ervan, er vast wel testmode zijn. Bij mij zit er een drukknop om alles apart te testen. Ik kan de compressor alleen laten draaien, de ventilators testen, de ontdooi installatie testen, alles uit, en normaal. Toont met een led in welke modus je zit. Anders stekker uit stopcontact en weer aan, dan gaat ie ook weer op normale werking.

Helaas heb ik die luxe er bij mij niet opstaan.
Er staat wel iets vermeld van een testknop maar vind die niet. Stekker er uit baat helaas ook niets.
De koelkast is intussen al meer dan een maand stuk en verscheidene maal opnieuw opgestart.

Op 19 oktober 2023 22:59:40 schreef EricN:
Zijn van die dingen geen service manuals met testmodes? Klinkt als een complex toestel. Moeilijk in te denken dat daar niet wat meer mee kan. De printen lijken toch sterk op samsung. Mogelijks dezefde leverancier. Bij samsung kan je de hele micmac. Van zelfdiagnose, verbruikeraansturing tot sensoruitlezing.

Bij deze koelkast dat over WiFi beschikt zou een foutdiagnose zelfs van op afstand kunnen gedaan worden volgens de gebruiksaanwijzing over de app LG thinQ maar helaas kan ik me niet registreren op die app omdat mijn e-mailadres in Nederland zou geregistreerd zijn inplaats van in België.
LG daar al meerdere maal over aangeschreven via mail en whatsapp, helaas geen reactie.

Een ganse uitleg over een testknop bijgevoegd in het toestel en dan geen zijn. Hooooogst onwaarschijnlijk. Is het niet simpelweg deze:

Ja die is het.

In dit filmpje uitleg wat die testknop allemaal doet.

https://www.youtube.com/watch?v=70y61Sq_NU0