Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
't Is weer eens zo ver, iTV storing (landelijk zo te zien...
) bij KPN.
Alleen Nederland 1/2/3 werken nog...
Aantal storingsmeldingen:
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een betrouwbaar systeem te maken?
Zo nu en dan een 'glitch' is wel te begrijpen, maar urenlang uitval niet...
Gelukkig heb ik mijn satellietschotel nog... 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hier (Zuid Holland Zuid) werkt ook alles.Vorige week wel 3 x (kort) alles plat.Dat is al meer storing dan in 10 jaar bij Ziggo.
Bert_Camper
Golden Member
Zelfde probleem met KPN hier, regio Eindhoven.
Herstart van modem of TV ontvanger heeft geen effect.
Edit: Om 21:21 werkte het weer.
[Bericht gewijzigd door Bert_Camper op (14%)]
KPN heb ik eruit gedonderd m.b.t. tv. Moest die stomme doos elk uur opstarten, omdat beeld vastliep.
Nu NLziet en een oude lapdoos op tv aangesloten.
Intermep is nog wel van KPN.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrum/streams Tossa walk https://www.youtube.com/watch?v=rlFC_bg12dg
Hier ook storing om 19.50 uur vlak voor het journaal. De Arris VIP5202 opnieuw gestart, stekker los gehaald ect. en na een kwartier was er weer beeld. Internet via dezelfde fiber deed het wel.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]
Op 21 oktober 2023 19:58:03 schreef Arco:
...
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een betrouwbaar systeem te maken?
Zo nu en dan een 'glitch' is wel te begrijpen, maar urenlang uitval niet...
...
Dat ligt eraan wie je het vraagt 
Mijn ervaring is dat er ernstige, lees zeer extreem zware, tekorten zijn aan goed personeel. Vervolgens dobberen organisaties wat voort op holle projecten met veel 'consultants'. Het management zelf zit al 20 jaar in de IT en heeft een hoge pet op van zichzelf maar slikken de verkooppraatjes van eerder genoemde consultants voor zoete koek.
Vaak onstaat er dan een brij van best goede (dure) infrastructuur, cloud, clusters etcetera, op papier voor het management eigenlijk onfeilbaar. Wanneer het schip te groot is geworden om te keren, worden de zeldzame toppers onder de consultants vervangen door minder goede krachten en draait de boel vroeger of later in de soep. Ook al is alles 16 dubbel uitgevoerd in 4 onafhankelijk datacentra, er is altijd wel iemand die de verkeerde knop weet in te drukken of de knop voor 'rollback' niet kent.
Dit is wat simplistisch uit de doeken gedaan, ik weet het. Honderden updates en aanpassingen gaan wel goed, uiteindelijk blijft het ook mensenwerk en glipt er wel eens wat tussendoor.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nouja, je bent dus in het kader van de moderne tijd, allerlei dingen over het internet aan het jagen die daar grotendeels niet overheen horen. Elk extra tussenliggend protocol geeft weer een kans op storing.
Op 21 oktober 2023 22:13:34 schreef maartenbakker:
Nouja, je bent dus in het kader van de moderne tijd, allerlei dingen over het internet aan het jagen die daar grotendeels niet overheen horen. Elk extra tussenliggend protocol geeft weer een kans op storing.
Technisch gezien zou een hele stad van een enkele stream NPO1 met wat broadcast truukjes kunnen genieten. Ik vrees echter dat op veel punten duizenden identieke streams de wijken in gaan. Dat live pauzeren zonder harddisk en dergelijke maakt het er ook niet makkelijker op.
Op 21 oktober 2023 21:59:11 schreef K7Jz:
[...]Dat ligt eraan wie je het vraagt
Mijn ervaring is dat er ernstige, lees zeer extreem zware, tekorten zijn aan goed personeel. Vervolgens dobberen organisaties wat voort op holle projecten met veel 'consultants'. Het management zelf zit al 20 jaar in de IT en heeft een hoge pet op van zichzelf maar slikken de verkooppraatjes van eerder genoemde consultants voor zoete koek.
Vaak onstaat er dan een brij van best goede (dure) infrastructuur, cloud, clusters etcetera, op papier voor het management eigenlijk onfeilbaar. Wanneer het schip te groot is geworden om te keren, worden de zeldzame toppers onder de consultants vervangen door minder goede krachten en draait de boel vroeger of later in de soep. Ook al is alles 16 dubbel uitgevoerd in 4 onafhankelijk datacentra, er is altijd wel iemand die de verkeerde knop weet in te drukken of de knop voor 'rollback' niet kent.Dit is wat simplistisch uit de doeken gedaan, ik weet het. Honderden updates en aanpassingen gaan wel goed, uiteindelijk blijft het ook mensenwerk en glipt er wel eens wat tussendoor.
Je kan het niet beter verwoorden!
Precies mijn ervaring ook "in het veld" .
Daarom krijgen wij technici die nog wel met de handen kunnen en willen werken steeds meer te doen 
Ik heb zelf zelden uitval van IPTV via KPN.
De laatste keer weet ik niet eens meer precies.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 21 oktober 2023 22:21:57 schreef K7Jz:
[...]Technisch gezien zou een hele stad van een enkele stream NPO1 met wat broadcast truukjes kunnen genieten. Ik vrees echter dat op veel punten duizenden identieke streams de wijken in gaan. Dat live pauzeren zonder harddisk en dergelijke maakt het er ook niet makkelijker op.
Die duizenden identieke streams vrees ik ook, maar dat ging in dit geval niet eens mis, denk ik... Daar geldt vooral bandbreedteverspilling en onnodige milieubelasting.
Voor mij blijft het het wiel opnieuw uitvinden. DVB-C is perfect geschikt voor broadcasten met zo min mogelijk overhead en afhankelijkheid van aanvullende apparatuur die ook uit de lucht kan gaan. Alleen het pauzeren is een probleem. Zodra je pauzeert ben je aangewezen op zo'n stream. Hoeveel mensen zouden daadwerkelijk pauzeren? Dat lijkt me geen heel groot probleem qua overhead.
Arco
Special Member
Tijd geleden gaven ze op hun forum toe, dat de soft/firmware en itv website vervangen waren, omdat niemand meer wist hoe de oude software precies werkte... 
Bijna alle personeel die er aan gewerkt had was vertrokken, daarom moest men opniew beginnen...
(dat was trouwens geen succes, het duurde ruim een jaar voordat alles weer enigszins werkte als voorheen...)
Op 21 oktober 2023 20:34:56 schreef Hubie:
Hier (Zuid Holland Zuid) werkt ook alles.Vorige week wel 3 x (kort) alles plat.Dat is al meer storing dan in 10 jaar bij Ziggo.
Maar Ziggo kan er ook wat van, met onderhoud en updates.
En dat doen ze n s nachts, maar als je veel s nachts kijkt is dat goed balen.
Vroeger werd onderhoud aangekondigd maar dat kan er kennelijk niet meer af.
En bij een update viel om 02.00 alle kanalen behalve de standaard kanalen uit, maw alleen wat je ook zonder kaartje kan zien deed het nog.
En toen geen enkele melding op hun storings nummer en site.
Om 06.30 nog niet goed.
s middags werkte het dan weer wel toen ik de TV weer aanzette en Ziggo gebeld,
"Krijgen nachtkijkers korting op het abo? Nee dus, maar wij worden wel elke keer gepakt met onderhoud ed!!
Vergelijk dat eens met de FM radio zenders, die vallen nooit meer uit, ook niet voor onderhoud.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 22 oktober 2023 22:18:55 schreef pararuud:
[...]Maar Ziggo kan er ook wat van, met onderhoud en updates.
En dat doen ze n s nachts, maar als je veel s nachts kijkt is dat goed balen.
Vroeger werd onderhoud aangekondigd maar dat kan er kennelijk niet meer af.
En bij een update viel om 02.00 alle kanalen behalve de standaard kanalen uit, maw alleen wat je ook zonder kaartje kan zien deed het nog.
En toen geen enkele melding op hun storings nummer en site.
Om 06.30 nog niet goed.
bij kpn komt er 2 daags van tevoren netjes een mail dat er onderhoud gepleegd gaat worden aan wijkcentrales oid, waar ik nog geen last van heb ondervonden, doorgaans midden in de nacht. uitval ook geen last van, als je dat experiakreng maar veilig in de doos laat zitten 
Op 21 oktober 2023 23:59:35 schreef Arco:
omdat niemand meer wist hoe de oude software precies werkte...
Ook wazig is het feit dat ze voor itv-online (web, mobiel) een andere software stack (en ik geloof zelfs opslag) hebben dan voor TV-kijkers.
benleentje
Golden Member
Alleen het pauzeren is een probleem. Zodra je pauzeert ben je aangewezen op zo'n stream. Hoeveel mensen zouden daadwerkelijk pauzeren? Dat lijkt me geen heel groot probleem qua overhead.
Ik gebruik dat toch echt heel vaak. Als er tegenwoordig 1 groot voordeel is, is het dat wel. Even pauzeren tot 59 minuten
en daarna reclameloos (reclame doorspoelen) de film afkijken. Maar pauzeren ook gewoon omdat je even naar de wc moet oid.
Maar dat pauzeren kan ook lokaal opgelost worden in de mijn kastje zit 8gb geheugen.
Op 22 oktober 2023 23:24:50 schreef testman:
[...]bij kpn komt er 2 daags van tevoren netjes een mail dat er onderhoud gepleegd gaat worden aan wijkcentrales oid, waar ik nog geen last van heb ondervonden, doorgaans midden in de nacht. uitval ook geen last van, als je dat experiakreng maar veilig in de doos laat zitten
Expirimenten box noem ik die dingen...
Hier een Fritzbox en nooit uitval.
Arco
Special Member
De experiabox is niet het probleem, maar alles wat erachter zit (aan KPN zijde...
)
Experiabox is hier nog nooit uitgevallen. (internet en telefoon blijven gewoon werken bij iTV storing...)
Gewoon een gebrek aan redundancy. (men schijnt tegenwoordig niet meer te begrijpen wat dat is...)