Op 20 oktober 2023 07:03:07 schreef EricN:
Een ganse uitleg over een testknop bijgevoegd in het toestel en dan geen zijn. Hooooogst onwaarschijnlijk. Is het niet simpelweg deze:
Ok, test gaat,zowel de compressor als de ventilatie draait zachtjes bij test 1 , bij 2 valt alles inderdaad stil maar that’s it, de compressor en ventilatie stijgen niet in toeren nadien .
Misschien best afwachten tot de opstart condensator er is.
Alvast bedankt
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Die zou volgens de uitleg een foutcode tonen op het display? En de eerste stap na een druk op die knop is zo te zien FULL POWER mode, dat gaat niet direct natuurlijk, het is een inverter regeling. Dat gaat geleidelijk naar het maximum, blijft ie traag draaien dan is er iets mis natuurlijk.
Hij is opnieuw gevuld met gas en koelt niet, compressor draait. Ik hoop dat het niet dat diafragma is dat kapot is, als die niet goed werkt kan hij ook geen druk opbouwen.
Mogelijk wacht die regeling tot de verdamper koud wordt en gaat dan pas naar Full Power gaan.
De regeling grijpt niet in, met testknop moet de compressor naar max vermogen gaan. Ventilator gaat eerst laag in toeren draaien , dat klopt...
CrossFireX
Ze noemen die condensator Running Cap Motor, dus geen start elco maar bedrijfs elco. Motor werkt niet zonder die condensator.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (19%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bij lg zijn printen en sensoren beruchter als compressoren. het zou me niet verbazen als er weer eens een rohs soldering slecht is in de buurt van de igbt die de compressor aanstuurt. een keer de soldeerbout erover halen dus..
Op 18 oktober 2023 22:06:26 schreef smd:
Wat een halve zool om zomaar de leidingen door te knippen en ja dan snap ik het dat de garantie over is.
Gisteren bij een klant geweest waar de 'monteur' alvast de gehele compressor weg had geknipt want hij was toch niet meer te maken, compressor weg en ingeleverd als oud ijzer. Moest ineens aan dit topic denken.
Was overigens in Rotterdam.
Op 20 oktober 2023 18:55:35 schreef smd:
De regeling grijpt niet in, met testknop moet de compressor naar max vermogen gaan. Ventilator gaat eerst laag in toeren draaien , dat klopt...
Die gaat dus niet naar een hoger toerental, vandaag was de opstart condensator aangekomen,
dus direct vervangen maar helaas geen verandering.
Diafragma of membraan, ventiel stuk in de compressor zou volgens mijn technieker de compressor warm laten lopen en dat doet die dus ook niet.
Het blijft dus echt een raadsel.
Bij de eerste testfase krijg ik het volgende (zie foto ) op mijn display, nog een keer drukken legt die alles stil , maar is de display weer normaal, na een aantal minuten begint die dan weer zacht te draaien maar koelt dus niet.
Moest er iemand zijn die denkt de koelkast te kunnen fixen, een vergoeding kan steeds besproken worden .
Ik heb wel gezien dat er nog een condensator naast de print zit, misschien de verkeerde vervangen?
De grootste van 450 VAC en 18 uF is vervangen
Op 19 oktober 2023 06:35:23 schreef EricN:
Een invertercompressor met aanloopcondensator of bedrijfscondensator. Werkelijk nog nooit gezien. Is dit typisch LG? Bij samsung die ik wel dagelijks te zien krijg nog nooit tegen gekomen. Heeft het een naam? Wordt de condensator tijdelijk ingeschakeld?(startcondensator) Ik vermoed dat er dan toch enige sprake is van onbalans in de aansturing daar de 3 wikkelingen een andere belasting krijgen met die condensator?De reactie v LG is heel begrijpelijk.
Als de koelkast in test modus staat en ik de freezer en express freeze toets gelijk indruk komt er een 5 op de display dus foutcode 5 , volgens mij storing op de sensor .
Hoe kan ik zien of die stuk is , aangezien die gewoon niet koelt ?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lees ik daar op de zeer slechte foto niet: "defrost fuse"? Ontdooiing mankt...
Welke waarde meet de 4uF condensator?
[Bericht gewijzigd door EricN op (21%)]
Op 26 oktober 2023 20:00:08 schreef EricN:
Lees ik daar op de zeer slechte foto niet: "defrost fuse"? Ontdooiing mankt...Welke waarde meet de 4uF condensator?
Welke foto bedoelt u? Ik zie nergens iets van fuse
Ik weet niet hoe ik de waarde van een condensator kan uitlezen , ben jammer genoeg geen technieker
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
CrossFireX
De motor draait, wordt wat warm, geen koude. Dus simpel, of slecht diafragma in de motor, of geen of te weinig koelvloeistof is het enige dat nog over blijft. Zelfs als de motor op zijn minimum draait moet er toch enige koude opgewekt worden. Heb je niks dan is er iets anders mis.
Maar dat is voor de technieker die het systeem gevuld heeft, heeft hij dat getest na het vullen? Indien ja en het werd ook koud, dan is er nu weer iets anders stuk.
Op 27 oktober 2023 13:31:10 schreef CrossFireX:
De motor draait, wordt wat warm, geen koude. Dus simpel, of slecht diafragma in de motor, of geen of te weinig koelvloeistof is het enige dat nog over blijft. Zelfs als de motor op zijn minimum draait moet er toch enige koude opgewekt worden. Heb je niks dan is er iets anders mis.Maar dat is voor de technieker die het systeem gevuld heeft, heeft hij dat getest na het vullen? Indien ja en het werd ook koud, dan is er nu weer iets anders stuk.
De technieker heeft de leidingen hersteld, vocht verwijderd , capillair of hoe dat noemt vervangen en terug gas opgezet , compressor en ventilator draaien zachtjes maar koelen niet. De compressor stuurt volgens mij geen gas door de leidingen. Want je voelt nergens koude.
Kan het zijn dat beide sensoren stuk zijn en die daarom het bevel niet krijgt te koelen?
Want als de koelkast in de testfase staat en ik druk tegelijkertijd freeze en express freeze voor iets langer dan een seconde dan verschijnt een 5 en foutcode 5 zou volgens mijn opzoekwerk een storing op de sensor zijn.
Ik heb zonet een foutje begaan vrees ik, die kleine condensator afgekoppeld en de koelkast stond nog aan.
Nu , die draait nog wel, maar de testknop doet niets meer.
CrossFireX
Maar zelfs al was die sensor stuk, de compressor draait wel, dus er moet iets koud worden. Als die de hele tijd zachtjes draait maar geen koude opwekt, dan is er iets mis in het koelsysteem zelf. Zelfs al draait die zachtjes dat betekend dat de compressor werkt, dus er moet koude zijn op de verdamper.
Indien er totaal niks koud word dan zit het probleem dus in het koelsysteem zelf.
Een andere condensator of sensor gaat daar niks aan veranderen, er moet eerst sprake zijn van koude op de verdamper in dit geval, dan kunnen we verder.
Je kan de gehele koelkast vervangen, die verdamper moet eerst koud worden, dat is het begin.
Ik begrijp niet als je een technieker vraagt, dat je die dan laat vertrekken, laat staan betalen, als het niet werkt. Was een kleine moeite om de druk van de compressor te meten als de leidingen los waren. Werkte het toen wel, dan is er een lek en draait de motor zonder koelgas. Hoeveel vermogen neemt de kast met traag draaiende motor?
CrossFireX
Hij was opnieuw gevuld, dus werd dat wel getest op stand invriezen???
Het minimum is dat de verdamper koud wordt, dan pas kan je andere oorzaken gaan zoeken. Maar zelfs je verdamper wordt niet koud, dat is dus verdacht en wellicht is je gas weer ontsnapt door een lek ergens. Maar daar heb je toch garantie op, op die vulling??
Op het minimum doet mijn LG koelkast zo een 33W, jou Amerikaanse kast, dat zou een heel stuk meer moeten verbruiken op minimum. Die 33W is gemeten met een RMS Wattmeter in mijn geval.
geheel met Jerome eens, een Technieker kan de kast makkelijk de zuigdruk meten, dan weet je of kast wat doet. Kast kan je niet "blind" afvullen, dat luistert met r600A erg nauw, Teveel koelt slecht, te weinig ook niet. Wil best naar je kast kijken, dan moet je hem wel langsbrenegn...