Hallo allemaal,

Heb vandaag aan de uitgang van een acculader een set van 4x serieel 18650 geknoopt, en daaraan parallel m’n modem. Lekkere makkelijke en goedkope oplossing om bij stroomuitval WiFi aan te houden, want na 15 seconden gooit een tweede lijn weer spanning op de tent en gaat alles gewoon door. Alleen hadden al m’n 104 WiFi dingetjes (lampen enzo) moeite om eerst 5 minuten te wachten op ziggo.

Maarrrr, lader ziet natuurlijk niet meer dat accu’s vol zijn doordat modem ook stroom trekt, dus batterijen staan nu continu onder spanning…

Hoe kan ik dat simpel oplossen??

Op zich is het geen probleem toch, dat de lader het verbruik van het modem voedt?

Je moet denk ik alleen wel zorgen dat de laadspanning onder een veilige spanning blijft voor die cellen EN dat het BMS aan het balanceren toe komt.

Je kan daar geen slimme lader voor gebruiken, en ik hoop dat je een voorziening hebt gemaakt om de cellen te balanceren (als je "in serie" bedoelt, dat neem ik wel aan - serieel is wat anders).

Zoals je ze gebruikt, kun je alleen een lader gebruiken die de accu's laat 'floaten' op een vaste spanning van 16,0-16,4V.

Op 29 oktober 2023 22:10:44 schreef Henk H.:
Op zich is het geen probleem toch, dat de lader het verbruik van het modem voedt?

Je moet denk ik alleen wel zorgen dat de laadspanning onder een veilige spanning blijft voor die cellen EN dat het BMS aan het balanceren toe komt.

Daarom heb ik er 4 in serie gezet, zodat die set de 13.4v van de lader aan kan, vond ik redelijk snugger van mezelf:-)

Modem verbruikt 12v2A, lader levert 13.4v2.4A

Dank voor je reactie!

Op 29 oktober 2023 22:23:53 schreef maartenbakker:
Je kan daar geen slimme lader voor gebruiken, en ik hoop dat je een voorziening hebt gemaakt om de cellen te balanceren (als je "in serie" bedoelt, dat neem ik wel aan - serieel is wat anders).

Zoals je ze gebruikt, kun je alleen een lader gebruiken die de accu's laat 'floaten' op een vaste spanning van 16,0-16,4V.

Waarom 16.x Maarten? Serieel bedoel ik in serie, sorry:-) 4x3.7=14.8 staat onder 13.4 spanning, dus op ~90%. Is dat niet goed genoeg? Zou jij het anders doen?

13.4v is veel te weinig om die cellen fatsoenlijk op te laden. Moet 16.8v zijn voor 4 cellen (4 * 4.2v = 16.8, en dat moet wel een 'echte' CC lader zijn)

4 Li-Ion Accu's in serie gaan ook nooit vol raken op 12 volt. 12/4=3 volt en voor een 18650 Li-Ion is dat zo goed als leeg. Zonder verdere beveiliging en monitoring van de cellen loop je ook stevige risico's dat je backup een keer je huis aansteekt. Een of twee van je cellen hoeven alleen maar te depolariseren of intern in sluiting te gaan om de overige twee of drie te overladen met een onblusbare brandhaard als gevolg.

Als je niet precies weet wat je doet is knutselen met Li-Ion cellen levensgevaarlijk. Dan kan je beter Lifepo4 gebruiken.

Op 29 oktober 2023 22:43:10 schreef harry64:
4 Li-Ion Accu's in serie gaan ook nooit vol raken op 12 volt. 12/4=3 volt en voor een 18650 Li-Ion is dat zo goed als leeg. Zonder verdere beveiliging en monitoring van de cellen loop je ook stevige risico's dat je backup een keer je huis aansteekt. Een of twee van je cellen hoeven alleen maar te depolariseren of intern in sluiting te gaan om de overige twee of drie te overladen met een onblusbare brandhaard als gevolg.

Als je niet precies weet wat je doet is knutselen met Li-Ion cellen levensgevaarlijk. Dan kan je beter Lifepo4 gebruiken.

Daar schrik ik behoorlijk van Harry, ik haal ze meteen los voor de nacht (ook al worden ze niet warm)

Hoe kan ik het beveiligen dan?

Dank voor je reactie!

Op 29 oktober 2023 22:41:41 schreef Arco:
13.4v is veel te weinig om die cellen fatsoenlijk op te laden. Moet 16.8v zijn voor 4 cellen (4 * 4.2v = 16.8, en dat moet wel een 'echte' CC lader zijn)

Ik heb een 12v Parkline lader gebruikt die ik over had Arco, die voor Lions wordt gebruikt… of is dat te simpel gedacht?

Kan je er niet makkelijker een kleine ups tussen zetten?
Dat lijkt mij veel veiliger dan zelf knutselen.

Trekt dat ziggo modem serieus 2 ampere? Dat is 24 watt.
Dat lijkt mij wel heel erg veel.

Op 29 oktober 2023 22:56:35 schreef revado:

Met letterlijk 0.0 inkomen sinds 2 jaar (als zelfstandige ondernemer heb je nèrgens recht op!) moet ik even een beetje voorzichtig zijn met ons spaargeld…

Op 29 oktober 2023 22:56:35 schreef revado:

Trekt dat ziggo modem serieus 2 ampere? Dat is 24 watt.
Dat lijkt mij wel heel erg veel.

Ik brul alleen wat er op de sticker staat…

Op 29 oktober 2023 22:53:35 schreef P1966:
[...]

Ik heb een 12v Parkline lader gebruikt die ik over had Arco, die voor Lions wordt gebruikt… of is dat te simpel gedacht?

Een 12v lader is voor 3 cellen in serie, geen 4.

zorgen dat de reguliere voeding net meer spanning levert als de liion cellen. dan draait de modem op de voeding normaal, en valt terug op de liion bij stroomuitval. tussen liion cellen en voeding van modem een diode zetten zodat de cellen niet geladen kunnen worden door die voeding. de liion cellen hun eigen lader geven, en idd 3 cellen voor 12V gebruiken, 4,1V per cel laadspanning..

Wat is de zin hiervan? Stroomuitval kan op drie manieren: je eigen hoofdzekeringen, een storing in de laagspanning distributiekabel, of een storing in de middenspanning of hoogspanning. Bij een storing in MS of HS werkt de wijkkast van ziggo niet meer. Ook bij KPN is het dan over. Die backup batterijtjes in die kasten word niet naar omgekeken.

Maar ach, ik ben weer een beetje zuur.

Op 29 oktober 2023 23:10:37 schreef Arco:
[...]
Een 12v lader is voor 3 cellen in serie, geen 4.

Als ik dat zou doen, zouden ze (omdat dat modem stroom wegtrekt) structureel met 4.6 geladen worden, ook zoals ze vol zijn. Leek me niet echt stevig plan… Zonder modem had ik dat uiteraard gedaan, maar nu even niet…

Op 29 oktober 2023 23:19:32 schreef mvdk:
Wat is de zin hiervan? Stroomuitval kan op drie manieren: je eigen hoofdzekeringen, een storing in de laagspanning distributiekabel, of een storing in de middenspanning of hoogspanning. Bij een storing in MS of HS werkt de wijkkast van ziggo niet meer. Ook bij KPN is het dan over. Die backup batterijtjes in die kasten word niet naar omgekeken.

Maar ach, ik ben weer een beetje zuur.

Appartement is op 25A afgezekerd, vliegt er regelmatig lokaal uit. Komt dan automatisch weer terug na 10 seconden, maar dan jammeren 104 lampen dat WiFi niet beschikbaar is, en gedurende een kwartier hoop gezeik met schakelaars…

of is dat te simpel gedacht?

Helaas wel. Dit type accu is niet zo vergevingsgezind. Beter is het al als je er tenminste nog een BMS tussen zet die het laden onderbreekt als er een cel defect gaat. Tevens fungeert de BMS dan ook als de stroom uit valt dat je de cellen te diep kan ontladen. Maar met een spanning van 13,4V = 3,35V per cel zijn de cellen al behoorlijk leeg. Een volle cel is 4,2V.
Men zegt dan een li-ion cel op 4V bijna net zo vol zit dus 16,8V is ook niet perse nodig. Maar of je modem 16V ipv 12V ook nog goed vind dat durf ik niet te zeggen

Maar als simpele en veilige alternatief voor op 13,4V zou ik een loodaccu nemen. Een loodaccu heeft al deze nadelen niet en kan je ook continu op 13,4V laten laden. De loodaccu zal dan nooit 100% vol zijn maar toch ca 95% vol.
Een nadeel van loodaccu's is wel de relatief korte levensverwachting dus elke 6 jaar is dan wel een keer op. Dat hangt ook een beetje vanaf hoe warm ze worden.

Ik had eerst ook een UPS staan maar die had een eigen verbruik van ca 30W en dat tikt over een jaar aardig door en dan nog eens elke 4 jaar nieuwe accu's. IK vond het uiteindelijk te duur voor die ene keer stroom uitval. Maar goed ik heb ook niet een heel domotica systeem of allerlei wifi dingen.

Als je toch met li-ion verder wilt dan zou je eigenlijk een schakeling nodig hebben die bij stroom uitval direct overschakelt op de lion accu. De lion accu laad je dan verder gewoon met een goede en geschikte li-ion lader. De accu zelf krijgt dan een BMS. Achter de accu met BMS een DCDC converter die van de 16V naar 12V gaat waarbij de stroom die de DCDC converter aankan ruim hoog genoeg is.
En als de netspanning weer terug is dan schakel je weer terug naar de 12V voeding van de modem en kan de lader de accu opladen zonder dat daar een modem als verbruiker achter hangt.
Dus wel een stukje minder simpel maar wel een stuk veiliger maar op zich nog wel goed te doen en alles is wel op ali verkrijgbaar.

maar dan jammeren 104 lampen dat WiFi niet beschikbaar is,

Ik vind het altijd wel apart mensen met hun hobbies ;). Zelf moet ik niet aan denken om zoveel lampen te hebben maar is snap dat wel goed waarom je graag iets hebt voor die korte stroom uitval.

Als het echt om maar 10 seconden gaat zou een paar heel erg grote condensatoren denk ik ook wel moeten kunnen. Een grote condensator is sowieso wel prettig dan heeft de elektronica die ik hierboven voorstelde zeker genoeg tijd om te schakelen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]

104 lampen??
En die hebben dan toch ook geen spanning meer?

Op 29 oktober 2023 23:18:03 schreef testman:
zorgen dat de reguliere voeding net meer spanning levert als de liion cellen. dan draait de modem op de voeding normaal, en valt terug op de liion bij stroomuitval. tussen liion cellen en voeding van modem een diode zetten zodat de cellen niet geladen kunnen worden door die voeding. de liion cellen hun eigen lader geven, en idd 3 cellen voor 12V gebruiken, 4,1V per cel laadspanning..

Zo ga ik het doen! Trek er 1 batterij uit, voedt modem apart. Zal waarschijnlijk ook die tweede voedingslijn met relaistje moeten onderbreken, want anders voed ik die transformator ook…

Waar zou jij welke diode zetten?

Op 29 oktober 2023 23:24:48 schreef benleentje:

Loodaccu gebruiken
Misschien condensator
.

Zinvolle tip, dank je. Accu naar gezocht, beetje fatsoenlijke kost 50, maar gebruik ik als backup!

Dank je Ben!

Op 29 oktober 2023 22:51:17 schreef P1966:
[...]

Daar schrik ik behoorlijk van Harry, ik haal ze meteen los voor de nacht (ook al worden ze niet warm)

Hoe kan ik het beveiligen dan?

Dank voor je reactie!

Als het 4 losse cellen zijn, ten eerste de mechanische constructie en ten tweede een BMS ofwel Battery Managment System. Die BMS zijn er in vele soorten maten en vermogens. Jij hebt er i.i.g. een nodig die 4S(erie)1P(aralel) ondersteunt. Zo'n BMS meet per cel de spanning en als de BMS balancing ondersteunt ook dat de cellen min of meer alle vier de zelfde lading hebben. Bij een foutconditie, b.v. dat een cel niet wil laden of dat de spanning te hoog wordt (4.2 volt bij Li-Ion) schakelt het BMS de accu uit.

https://5.imimg.com/data5/FU/ZI/DI/SELLER-6114714/bm084-4s30a-li-ion-4.jpg

Je lader moet ook aan eisen voldoen. De laadstroom mag die van het maximale van de cellen niet overschrijden. Deze laadstroom of ontlaadstroom wordt uitgedrukt in C of delen daar van. C staat voor de capaciteit. Dus bijvoorbeeld een cel met 2 Ah ofwel 2000 mAh waar 1C wordt opgegeven mag met 2 Ah dan wel 2000 mAh geladen of ontladen worden. Hoger gaan is kans op fik.

Een bijvoorbeeld 5 Ah cel waar 0.5C wordt opgegeven mag max. 2.5 ampère laden of ontladen.

Met 4 cellen is het ook wel verstandig om een dropdown naar 12 volt te gebruiken. Hogere spanning vindt je apparaat niet leuk.

Een ander alternatief is je lithiumcellen parallel te zetten en zowel ingaand als uitgaand spanningsregelaars te gebruiken. Dat is naar mijn idee bedrijfszekerder en makkelijker aan de juiste spanningen aan te passen.

Een buck converter naar 4,0V ingaand met stroombegrenzing op 1C ofzo, een boost converter naar 12V uitgaand. Wel zorgen dat die afslaat bij iets van 3,3V als de cellen leeg zijn.

Bij Ali ben je met een beetje geluk voor een paar euro al klaar. Wel je cellen afzekeren, je weet maar nooit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]

Zinvolle tip, dank je. Accu naar gezocht, beetje fatsoenlijke kost 50,

Voor een 12V loodaccu die maar 10 seconde hoeft te overbruggen? Ik zat te denken aan een 7Ah accu. JE zegt dat je modem adapter 12V 2A is, een 7Ah accu kan dat op een goede manier zonder te diep ontladen 1 uur volhouden. Maar voor die ene keer dat het wat langer duurt heb je een maximum van 3,5 uur. En ik denk ook nietdat je modem de volle 2A verbruikt dus zal nog wel eens 4 uur kunnen zijn.

Een 12V 7Ah accu heb je al vanaf 12,95.
https://www.nkon.nl/vmf-12v-7ah-loodaccu.html?srsltid=AfmBOorzAUrh0tUD…

Dus voor 50,- kan je er dan 4 kopen en kan je ruim 20 jaar mee vooruit. Natuurlijk niet alle 4 tegelijk kopen maar in 20 jaar ben je dan 50,- kwijt.

Al die extra elektronica die je voor li-ion nodig hebt kost meer dan dat ( meer dan 3,- voor 1 accu bedoel ik) en dat kan ook allemaal kapot gaan.

Op 29 oktober 2023 23:33:54 schreef P1966:
[...]

Zo ga ik het doen! Trek er 1 batterij uit, voedt modem apart. Zal waarschijnlijk ook die tweede voedingslijn met relaistje moeten onderbreken, want anders voed ik die transformator ook…

Waar zou jij welke diode zetten?

recent nog iets dergelijks gemaakt in een auto, met starten moest de radio steeds opnieuw opstarten. dus een 74.000uf aan condensatoren op de continu gezet zodat de radio niet uitvalt. met een stel SB360 schottkey dioden voor een lagere spanningval, condensatoren worden wel gevoed uit het boordnet, maar leveren niet terug aan het boordnet.

de hogere backup voeding heb ik hier jaren zo gehad, de AGM backup accu's draaiden op 13,5V laadspanning, de systeem voeding was 14,2V. zonder relais nam de accu zo mooi de boel over als de lader uitviel.