Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en wist niet goed in welke sectie ik dit moest posten en of hier mss deze vraag al is gesteld geweest..
Ik zie op amazon een aanbieding van een windturbine van 5000watt.. heeft iemand deze thuis al geplaatst en vooral HOE is deze aangesloten en zal het echt werken?
Hier de link van de turbine:
https://www.amazon.com.be/-/nl/Windturbines-magnetische-windgenerator-…
Mvg Ferre
Op 30 oktober 2023 21:26:27 schreef McAwesome:
Ik zou hier ver van wegblijven, lijkt mij Chinese rommel...[bijlage]
[bijlage]Sowieso is het rendement van kleinere turbines bedroevend en voor deze prijs is dit te mooi om waar te zijn...
Zo te zien aan de roest inwendig, ook niet helemaal waterdicht.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik heb geruime tijd menig facebook groepjes opgevolgd om te kijken hoe het zit. 1 grote leidraad die ik er uit trek: werkt voor geen meter. De kosten baten zitten heel slecht. Ik zou beginnen met hetzelfde te doen. Volg wat groepjes. Laat anderen fouten maken waaruit je kunt leren zonder je broek te scheuren.
Hier in de gemeente staan 2 zelfgebouwde grote windmolens. Beide al heel oud. Ik heb ze nooit weten draaien hoewel beweerd werd dat ze zouden werken. Jammer. Ik wou dat ik beter nieuws had.
Ook altijd oppassen als iemand laat zien (aan de uitgang vd windmolen) met een VOLTmeter(!) Hoeveel de windmolen "geeft".
[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]
5000 watt misschien over een hele dag als het stevig waait.
De bouwkwaliteit is dermate slecht dat in het Nederlandse klimaat dat ding binnen 1 jaar waarschijnlijk al schroot is.
Ik ben er serieus naar aan het kijken geweest en inderdaad het meeste is schroot.
Tesup is een hele grote en al 4x zo duur als degene die TS hier ziet. Zoek even op internet en je komt erachter dat ook dat een puinhoop is.
De enige waar ik echt vertrouwen in vond was deze: http://www.genner.nl/producten/windgeneratoren/
Maar bedenk wel dat die 10x zo duur is als TS en dat je blij mag zijn als je er 1 kW uithaalt gemiddeld. 750 w is realistisch.
Het waait gewoon niet hard genoeg vaak..
De verhalen rond me heen over de windmolentjes is bedroevend. Een tje is fanatiek geweest om van een oude LG wasmotor naar een windmolen omgekat heeft, doet het beter dan de AE/ Amazon rommel..
Een stevige spindel-servomotor zou je moeten kunnen scoren. Daar kan men met de waterpijptang amper aan draaien als de uitgangen kortgesloten liggen.
Zelf een windmolen bouwen is natuurlijk leuk voor de hobby, leerzaam en het geeft voldoening ook. Er zijn inderdaad legio mogelijkheden wat dat betreft en ook Robert Murray-Smith heeft daar en berg video's over op YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC4AkVj-qnJxNtKuz3rkq16A
Verwacht echter niet dat je daarmee je elektriciteitsrekening significant omlaag krijgt. En stel dat je een echte degelijke turbine koopt, dan zijn de kosten zo hoog dat de terugverdientijd onrealistisch lang wordt en dan heb je nog het verhaal van de vergunningen (die je toch niet krijgt)(alleszins in BE, hoe het in NL zit weet ik niet).
benleentje
Golden Member
grote windmolen hebben wieken waarvan de hoek kan veranderen voor meer of minder wind. Het probleem met de kleine molens is dat ze dat niet hebben en dus ook pas goed werken als er veel wind staat, en zulke dagen zijn er niet heel veel. Of je moet een molen bouwen die met weinig wind als genoeg opwekt maar dan word het een gevaarlijk ding als het hard waait en zal je een goede rem nodig hebben maar ook een stevige draagmast.
Op 31 oktober 2023 19:27:59 schreef jerome:
Een stevige spindel-servomotor zou je moeten kunnen scoren. Daar kan men met de waterpijptang amper aan draaien als de uitgangen kortgesloten liggen.
Dat is met iedere servomotor wel. Alleen moeten die wel vreselijk hard draaien om er een beetje spanning uit te krijgen. Een spindelmotor heeft een erg lage motor KE, vaak zelfs minder dan 20V/KRPM
Als 'kijk-ons-eens-groen-zijn'-symbool werden die spiraalmolens nog wel eens bij bedrijven in de voortuin gezet. Kosten/baten zijn dan niet van belang, het gaat om de uitstraling.
Zelfs daar zie ik ze zelden of nooit meer.
EricN
Op 31 oktober 2023 20:02:19 schreef benleentje:
grote windmolen hebben wieken waarvan de hoek kan veranderen voor meer of minder wind. Het probleem met de kleine molens is dat ze dat niet hebben en dus ook pas goed werken als er veel wind staat, en zulke dagen zijn er niet heel veel. Of je moet een molen bouwen die met weinig wind als genoeg opwekt maar dan word het een gevaarlijk ding als het hard waait en zal je een goede rem nodig hebben maar ook een stevige draagmast.
Volgens mij zit er niet genoeg Watt (joule, pk, ...) In een dergelijk (molengrootte) oppervlakte wind om benodigde energie uit te winnen. Van zon weten we welke energie er in een vierkante meter zit en wat dus "oogstbaar" is. Dus een "weinig wind" schoepopstelling gaat volgens mij niets leveren. Met 50w mag je volgens mij al in de handen klappen. Als je weet dat een stel zonnepanelen 5000w levert is dat een groot verschil. Maar er zijn windmolen bomen. Mss is dat nog iets. Kosten baten alleszins niet. Wel leuk. https://www.arch2o.com/wind-turbine-tree-aeroleaves-newwind/
benleentje
Golden Member
In een dergelijk (molengrootte) oppervlakte wind om benodigde energie uit te winnen.
Dat klopt maar bij windkracht 10 word dat een ander verhaal en dan zou zo een molen best 1,5kW kunnen leveren en Bij windkracht 12 een keer 5kW.
Maar als je dan een molen maakt met belachelijk veel oppervlak zodat die het bij windkracht 2 al 1,5kW doet hoe ga je dat dan beveiligen bij windkracht 10 als je de hoek en dus het oppervlak niet kan verkleinen. Daar zal dan toch echt een serieus stevige rem in moeten zitten. Dus een eenvoudige windmolen is dan ineens niet meer zo eenvoudig.
En daar komt dan nog een stevige mast bij, ik kan het mis hebben maar ik denk dat een lantarenpaal oid niet geschikt is om ook werkelijk 5kW aan wind energie te kunnen weerstaan en dan heb ik het niet over de fundering maar echt over de paal zelf.
EricN
Wat ik merk bij lage windsnelheden is dat het zeer sterk wisselt op dat moment. Even licht van links. Dan niets. Dan wat van rechts. Ik zou denken dat je bij lage windsnelheden dus iets moet hebben dat zeer snel reageert op die fluctuaties en dus een lage massa nodig heeft. Gezien je dan ook een groot oppervlak nodig hebt om die kleine luchtverplaatsing te op te vangen is dat wat tegenstrijdig.
Op 31 oktober 2023 21:50:13 schreef benleentje:
[...]
En daar komt dan nog een stevige mast bij, ik kan het mis hebben maar ik denk dat een lantarenpaal oid niet geschikt is om ook werkelijk 5kW aan wind energie te kunnen weerstaan en dan heb ik het niet over de fundering maar echt over de paal zelf.
Ik denk dat de kost van een degelijke mast ook niet te onderschatten is want zelfs lantarenpalen en vlaggenmasten zijn nu ook niet spotgoedkoop, zeker in vergelijking met die Chinese windmolen.
Ik geloof ook nooit dat een lantaarnpaal het houdt als die molen echt 5 kW zou leveren. Je kan één en ander wel verstevigen door kabels van de top van de paal schuin naar de grond te spannen, maar dat kost ook geld (kabels en ankerpunten met eigen fundering) en dan heb je veel oppervlakte nodig plus het risico dat iemand tegen zo'n kabel aanloopt.
5000W in onzin op dat volume.
ik heb naar elvwis gekeken als windmolens, klein compact, ongeveer wat die van amazon doen, maar VEEEEL minder vermogen
https://www.elvwis.com/EN/ElvWiS-II-ALUMINIUM-Hybrid-with-Universal-Mo…
![]()
![]()
kleine 500€ en dan heb je MAX 190W aan vermogen (op windkracht 9 !).
aan 12m/s wind haal je daar dan 40W uit. 12m/s is al windkracht 6 hé.
meeste wind in be/nl is rond de 3-4bft, dat komt op 3-8m/s
ik wou zo eentje zetten aan de mast naast mijn loods. het grote voordeel is dat je die aan de zijkant van de mast bevestigd en ik dus wel legaal ben. de mast staat er en ik ga niet hoger 
monteer je een mast of zet je zoiets op je dak, moet je bouwvergunning aanvragen voor de hoogte.
als die 10W doet, 24h lang, brengt dat ook al wat op. vooral in de winter en snachts presteerd die verder en krijg ik mijn nacht(sluip)verbruik weg. want dit is energie dat ik ALTIJD betaal.
heb tijdelijk geen 500€ liggen om eens mee 'te spelen'.
je moet ook nog een systeem hebben om van die 12/24V dc naar 230 te gaan hé
[Bericht gewijzigd door fcapri op (10%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 31 oktober 2023 06:20:06 schreef Peter112:
5000 watt misschien over een hele dag als het stevig waait.
De bouwkwaliteit is dermate slecht dat in het Nederlandse klimaat dat ding binnen 1 jaar waarschijnlijk al schroot is.
5000W ofer eeh hele dag is 120kWh! Dat zou rete tof zijn.
Get your f-ing units right!
Maar ook 5kWh lijkt me veel te optimistisch.
EricN
Op 1 november 2023 07:04:45 schreef fcapri :
als die 10W doet, 24h lang, brengt dat ook al wat op. vooral in de winter en snachts presteerd die verder en krijg ik mijn nacht(sluip)verbruik weg. want dit is energie dat ik ALTIJD betaal.
"Mijn nachtverbruik weg"....Een 10w sluipverbruik? Ik heb iets van 200w continue. Dan heb ik bij 4 bfrt 20 masten en "ventilatortjes" nodig. Een kleine 10.000€ zonder masten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 31 oktober 2023 20:18:35 schreef K7Jz:
Zelfs daar zie ik ze zelden of nooit meer.
Te veel mensen weten ondertussen dat het rendement nihil is op die manier. 
Op 1 november 2023 08:02:30 schreef EricN:
[...]"Mijn nachtverbruik weg"....Een 10w sluipverbruik? Ik heb iets van 200w continue. Dan heb ik bij 4 bfrt 20 masten en "ventilatortjes" nodig. Een kleine 10.000€ zonder masten.
een deel kan alvast weg.
ik zit nu rond de 90W continue nachtverbruik, kan het omlaagkrijgen naar 80W maar dat is te gek.
die pieken dat je ziet van 24h tot 6h smorgens naar 140 en 180W, is de koelkast in de keuken en de diepvries in het waskot. die kan ik niet weglaten. van die 90W constante lijn, daar kan wel wat weg
als mijn windmolen 10W doet voor 24uur lang, is dat 240Wh dat die heeft opgewekt en dat is al een groot deel van mijn 'sluipverbruik' snachts.
inclusief de koelkast en diepvries heb ik een verbruik van 0,835kwh tot 7h smorgens. als ik een windmolen heb die 30W continue doet voor 24h lang, is mijn 'nachtverbruik' al geneutraliseerd.
als de windmolen MEER doet op winderige dagen, kan ik al dagverbruik compenseren ook. maar dit is eigenlijk niet nodig omdat de zonnepanelen dit al voor hun rekening nemen (blauwe lijn= zonnepanelen, rode lijn is verbruik).
dit is trouwens de grafiek vandaag voor een 'slechte' winterdag
dit is een betere winterdag, zo een kleine 2weken terug
Die kleine piek tussen 8 en 9 (zomertijd op de laatste grafiek) gaat maar tot 500W, terwijl die piek op de middelste grafiek naar 1000W gaat. dit door een 'bewolkte' hemel met meer difuus licht dus
Spog2
Honourable Member
Ik denk dat hij best wel kan werken (draaien dus).
Maar hij bestrijkt een oppervlak van 1,92x1,6=3m2.
Een gemiddelde windsnelheid van aanname 5m/s (is al behoorlijk optimistisch) levert dan aan de as ongeveer 30W als deze turbine aerodynamisch 'in orde' is. Hij zou je dan bij goede electrische omzetting 200kWh/jaar op kunnen leveren.
Misschien kan die generator best even 5000W verwerken, maar daar heb je dan rond 28m/s voor nodig. Dat is zowat orkaankracht.
Ik zie geen maatregelen aan het product die duiden op een beveiliging tegen hoge windsnelheden: ik denk dat hij gewoon weg waait
bij 28m/s, want de wind sleurt er dan met zo'n 150kg kracht aan.
benleentje
Golden Member
je moet ook nog een systeem hebben om van die 12/24V dc naar 230 te gaan hé
En als dat ding een eigen verbruik + verliezen van minimaal 12W heeft dan is 10W uit de molen dus al te weinig.
Maar als je een verliesvrije converter zou hebben dan is 10W wel leuk maar ook niet meer dan dat. Voor 500 euro en tegen 30 cent kWh moet het al 19 jaar draaien om uit de kosten te komen.
heb tijdelijk geen 500€ liggen om eens mee 'te spelen'.
Voor deze spec's weet je het al en daar hoef je niet zo een ding voor te kopen.
Iets maken met boven en onder een steunpunt en lager is nog wel goed als zelfbouw te doen. Een of andere fiets motor ertussen en je bent er bijna al.
19jaar is overdreven,
het is een 250W generator, ik ben tevreden als het al eens 10W kan halen, maar bij winderig weer zal het wel meer genereren.
ook de energieprijs varieert, nu nog 30ct, maar als iedereen EV rijd tegen 2030 zal dat een stuk duurder zijn.
dan is het leuk als je je windmolen hebt draaien die ooit maar 500€ kostte