Na héél veel trouwe jaren dienst is mijn 15W JBC soldeerboutje nu toch wel aan vervanging toe.
Het was altijd een fijn ding, nu schuift de punt er vanaf en krijg ik hem ook niet vast.
Nu is er een oerwoud aan soldeerbouten te koop. Maar wat ik zo zie, is dat vele ervan geen fijne punt hebben. Het liefst heb ik een scherpe punt, geen afgeschuinde dingen.
Wat kan iemand mij aanbevelen voor het solderen aan printjes?
Soldeerstation kopen, met geregelde temperatuur het liefste.
Op marktplaats zijn meerdere Weller TCP stations te koop, die zijn meestal prima.
Eleshop heeft leuke nieuwe soldeerstations.
Dan kan je punten naar keuze kopen.
[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik denk dat die ‘veer’/opgerolde draad bovenaan de punt een soort klemmechanisme is, en je eventueel met een volmetalen slangklem op die plek de boel nog wel vastgezet krijgt. Maargoed. Nieuwe boutjes.
Zelf heb ik een tweedehands weller magnastat gekocht als opvolger van de auyue 936 die de opvolger van mijn 10-euro-30W-generieke-stookpook was, maar stiekem vind ik de diverse cartridge/actieve punt boutjes er toch ook wel interessant uitzien, van de pinecil en klonen tot onbetaalbare metcal stations. (Het zal uiteindelijk wel uitdraaien op een atten oid).
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Een scherpe punt is niet mijn eerste keuze. De tip is te snel zijn warmte kwijt. Een 0,8 beitel type gebruik ik 99% van de tijd.
Veel hangt af van het budget dat je wil besteden. Ik zou toch kiezen voor een regelbaar station. Dan gaat het van 35€ tot meerdere handerd euro. Zie bijvoorbeeld eleshop. Een Hakko FX888D krijgt goede reviews en daar zijn wel wat verschillende puntjes voor verkrijgbaar.
Als je even de zoekfunctie gebruikt zal je meerdere draadjes vinden rond soldeerbouten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Met 15W kun je sowieso niet veel zinnigs doen...
Deze bijvoorbeeld: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2463159#2463159
Voor regelmatig gebruik geschikt:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07JN6NPRK/ref=sr_1_3?crid=2447JABZ7D64T…
Ik heb er nu 2 en afgezien van dat de warmtecapaciteit van de punt iets te klein is voor zwaarder werk is het na de dure Weller bouten m.i. een goede keuze. En reservepunten zijn goedkoop en van goede kwaliteit.
Koop iets van een gerenommeerd merk, dan kan je gewoon verschillende punten kiezen die bij verschillend werk passen. Willekeurige bout dus, maar met de punt die jij fijn vindt.
Als je bijvoorbeeld in een ouwe radio of TV werkt, is een vrij dikke afgeschuinde punt lekker.
Op printplaatjes met extra kleine 1/8w through hole weerstandjes is een potloodpunt weer fijner.
Voor sleepsolderen van SMD chips weer een andere enzovoorts.
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Misschien is het KSGER T12 soldeersysteem iets voor u? Ik noem dat bewust geen soldeerbout of soldeerstation, maar een systeem omdat u er alle kanten mee uit kunt:
A - Diverse 24 Vdc voedingen leverbaar.
B - Diverse controle-printen leverbaar met weinig of veel instellingen.
C - Diverse handvatten beschikbaar.
D - Er bestaan meer dan tachtig verschillende soldeerstiften.
E - Behuizingen van aluminium en van kunststof.
Een compleet bouwpakketje is al leverbaar voor ongeveer € 40,00.
Omdat het systeem zo onoverzichtelijk is heb ik op mijn blog een poging gewaagd om het gehele systeem overzichtelijk in kaart te brengen, mét een test van een van de leverbare stations:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/ksger-t12-soldeersysteem…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Op 4 november 2023 09:15:02 schreef Jeever:
Een interessante uitbreiding van het T12-systeem die ik nog niet kende:[bijlage]
U kunt hiermee uw T12 soldeerbout voeden uit de 18/20 V accu van een boormachine van Dewalt, Bosch, Milwauke of Makita. Te koop via de bekende Chinese postorderbedrijven voor ongeveer € 40,00. Google naar 'PTS300D'.
Dat is een handige tip, die kende ik ook nog niet.
Ga ik eens naar kijken, voor onderweg even een paar solderingen lijkt mij dat handig ( ik heb alles van Dewalt).
Nu een gassoldeerboutje maar dat maakt wel eens ongewenste schade aan de draadjes er om heen als je niet goed oplet 
Op 3 november 2023 14:20:25 schreef Jeever:
Misschien is het KSGER T12 soldeersysteem iets voor u? Ik noem dat bewust geen soldeerbout of soldeerstation, maar een systeem omdat u er alle kanten mee uit kunt:
E - Behuizingen van aluminium en van kunststof.[bijlage]
Omdat het systeem zo onoverzichtelijk is heb ik op mijn blog een poging gewaagd om het gehele systeem overzichtelijk in kaart te brengen, mét een test van een van de leverbare stations:
Sinds ik een T12 systeem heb gebruik ik mijn Weller nog zelden.
Voor de 3D printeraars onder ons, nog meer accu oplossingen : https://www.thingiverse.com/search?q=t12&page=5&type=things&am…
Spog2
Honourable Member
Ik soldeer nog op 220V/230V 
Ik hoef die extra apparaatklont met trafo en display er niet bij op mijn buro.
Geef mij maar zo'n bout met een knopje, maar wel met T12 stiften.
Arco
Special Member
Zo'n accumodel zou handig zijn als er een bouthouder in verwerkt was, zo los niet zo erg handig... (ik haat al die losse zooi...)
Over de Mechanic C211 wordt online ook redelijk wat gestoeft. Aan 150€ geleverd is deze wat duurder. Doet blijkbaar niet onder voor het equivalent van JBC. Oogt ook goed op de werkbank. Ik denk dat ik me ga laten verleiden.
Ivm experiment voor het lassen van kunststof kocht ik deze zomer het 25€ soldeerstation van bij LIDL en moet zeggen dat het ding bijzonder goed werkt voor de prijs. Voldoende vermogen met 48W om de wat dikkere draad comfortabel te vertinnen. Als je 2 maal per jaar de soldeerbout bovenhaalt dan is het meer dan genoeg en een aanrader.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op 4 november 2023 10:53:00 schreef Arco:
Zo'n accumodel zou handig zijn als er een bouthouder in verwerkt was, zo los niet zo erg handig... (ik haat al die losse zooi...)
een snelle blik bij de bekende Chinese leert ons dat ze er ook zijn met een bouthouder, dus probleem opgelost 
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op 3 november 2023 12:54:19 schreef Bavelt:
Na héél veel trouwe jaren dienst is mijn 15W JBC soldeerboutje nu toch wel aan vervanging toe.
Het was altijd een fijn ding, nu schuift de punt er vanaf en krijg ik hem ook niet vast.Nu is er een oerwoud aan soldeerbouten te koop. Maar wat ik zo zie, is dat vele ervan geen fijne punt hebben. Het liefst heb ik een scherpe punt, geen afgeschuinde dingen.
Wat kan iemand mij aanbevelen voor het solderen aan printjes?
Zelf ben ik (ook) groot fan van de diverse soldeerstations van JBC. Een simpele allrounder is deze bijvoorbeeld: https://www.jbctools.com/cdb-soldering-station-product-1605.html
Handig is dat er vele punten te verkrijgen zijn (ik soldeer ook graag met een scherpe iewat afgenonde punt, maar wissel ook graag omdat het kan). Immers zeer snel met één hand te wisselen, zeer snelle opwarmtijd, groot vermogen doordat het verwarmingselement in de punt zelf zit, duidelijk display en de automatische stand-by.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 4 november 2023 10:48:04 schreef Spog2:
Ik soldeer nog op 220V/230V
Ik hoef die extra apparaatklont met trafo en display er niet bij op mijn buro.
Geef mij maar zo'n bout met een knopje, maar wel met T12 stiften.
Nadeel bij het overgrote deel van de rechttoe rechtaan 230V bouten is het heel stugge snoer. Het siliconen snoertje van een LR21 is dan een verademing. Een groot deel is dan nog klasse I. Mijn Weller WECP 20 doet het al meer dan 40 jaar uitstekend. Buiten een draaiknop is er geen display.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 3 november 2023 13:06:41 schreef Arco:
Met 15W kun je sowieso niet veel zinnigs doen...
Deze bijvoorbeeld: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2463159#2463159
Dit lijkt een goede kandidaat. Twijfelpunt is het stugge snoer. Mijn JBC-tje vond ik juist zo fijn omdat hij superlicht was met een dun snoer dat niet 'aan de bout trekt' en dat de soldeerbout aan het station vast zit. Vervangen is dan alles vervangen.
Prijstechnisch is het zeker wel Ok.
Arco
Special Member
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 3 november 2023 14:20:25 schreef Jeever:
E - Behuizingen van aluminium en van kunststof.[bijlage]
Op 3 november 2023 13:02:49 schreef Lucky Luke:
(Het zal uiteindelijk wel uitdraaien op eenattenoid).
Of een T12-gebaseerd systeem… 
Mooi overzicht, Jeever! Het verbaasd me dat er een kwikschakelaar in het handvat zit, al zijn er zo veel varianten dat er vast ook wel een met een ratelballetje is. (Al is dat kwa functioneren inferieur, en ik snuif het niet op, tenzij uit een kolencentrale of ongeluk, maar toch. Om een soldeerbout wakker te maken voldoet iets simpelers en minder giftigs ook prima - het wordt uiteindelijk onherroepelijk toch afval/uitstoot)
Gezien je zelf alles kunt aanpassen… ik zou zelfs mijn magnastatstation als voeding kunnen gebruiken.
Of een externe dubbelgeisoleerde voeding bij een aluminiumbehuisd station, dat dan ‘zacht’ geaard kan worden (punt ook).
accu-optie is ook handig.
Ga ik ‘s over nadenken.
Op 4 november 2023 22:40:46 schreef Arco:
Snoer is vrij soepel, geen problemen mee... (ik ben vrij kritisch daarin en niet snel tevreden...)
De 900M heeft ook een groot aaantal punten:[bijlage]
En Eleshop is een goede zaak? Ik heb er geen enkele ervaring mee...
Arco
Special Member
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs