Goedemorgen,
Deze website is me aangeraden om informatie te krijgen voor mijn Bosch fietsaccu Powerpack 400. Ik wil deze reviseren. Ik ben redelijk technisch aangelegd, maar van Voltages, amperes en cellen in een flinke accu weet ik te weinig om er zomaar aan te beginnen. Dat lijkt me ook gevaarlijk.
De originele accucellen in het pack bevatten deze info: LGDBMG11865,3,6v (11000 mAh) / 36V / 400Wh.
Er word gezegd dat ik "high-drain" cellen moet hebben, omdat er soms piekstroom is tussen 15-20A (bijv. bij in TURBO-stand weg fietsen).
Ook werd mij verteld dat ze in 4-parallel geschakeld zijn. Er zitten in totaal 40 cellen in. Bijgaand een foto van een aantal cellen...
Welke cellen zal ik dan bij bestellen moeten? En waar is dit nou betrouwbaar en enigzins normaal geprijsd te bestellen?
Ik hoop dat iemand me helpen kan 
Met vriendelijke groeten,
Daniel
Ik heb 2 jaar geleden met dezelfde vragen gezeten over dezelfde accu. nkon.nl heeft een heel assortiment van cellen. Echter, ik zag het zelf niet zitten om mijn accu te reviseren. Uiteindelijk realiseerde ik dat black friday eraan kwam en heb toen een nieuwe besteld.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Er heeft bij mij in mijn kantoorkamer een gast gezeten die fietsaccu revisies deed. Bij Bosch accus heb ik een gevoel dat die geweigerd werden of heel lang bleven liggen en nooit meer opgehaald werden.
Dat is een hint dat hij ze niet gereviseerd kreeg.
Als dat het geval is, dan zit er een BMS in wat een circuit heeft: "indien accuspanning (veel) te laag: deze accu is gevaarlijk, mag niet meer aangezet worden". Zodra je dus de eerste celgroep loshaalt, detecteert ie: 0V geldt zeker als veel te laag, dus nooit meer aan!
Dat betekent dus dat je "onder spanning" de cellen moet vervangen. Dat is niet makkelijk. De kerel die het professioneel deed kreeg het maar zelden voor mekaar.
Kortom, misschien is dino7 z'n advies niet eens zo gek.
STEL je fiets gebruikt 500W. (dat is 2x meer dan is toegestaan, maar dat heb ik een keer bij een "goedgekeurde" fiets gemeten (dat was 400W, maar we ronden af)). Dat is bij 36V zo'n 14A. Deel dat door 4 cellen en iedere cel krijgt 3.5A voor z'n kiezen.
Dan denk je dat een cel die 5A aankan wel prima zal zijn, maar ik raad echt aan daar forse marge op te nemen. Kies een accu die iets van 20A claimed aan te kunnen. Die 20A is dan het uiterste wat ze eventueel kunnen hebben, maar die 3.5A dat kan ie dan fluitend. Een accu die 5A aankan die zal hijgen en puffen bij 3.5A en dan sneller de geest geven als je dat vaker doet (optrekken bij een stoplicht. Duh!)
Gunstige prijs-kwaliteit verhouding:
https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/eve-inr18650-33v-31…
De beste:
https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sony-murata-us18650…
Wegens het grote prijsverschil kan je zeggen: "ik zet er wel weer nieuwe in als ie minder lang blijkt mee te gaan als de sony dingen". En: "het zou gewoon moeten kunnen. In theorie kunnen 40 van die cellen zo'n 1500W, dus met je 250W toegestaan zit je daar ruim onder.
Op 11 november 2023 11:31:51 schreef rew:
Als dat het geval is, dan zit er een BMS in wat een circuit heeft: "indien accuspanning (veel) te laag: deze accu is gevaarlijk, mag niet meer aangezet worden". Zodra je dus de eerste celgroep loshaalt, detecteert ie: 0V geldt zeker als veel te laag, dus nooit meer aan!
Ik heb zelf een oude lang losgekoppelde BMS gebruikt om een ander pack te repareren.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat zegt IETS maar niet alles: Het kan zijn dat ze pas de "vervelende" BMSen zijn gaan gebruiken na de versie die jij hebt.
Op 11 november 2023 11:31:51 schreef rew:
Er heeft bij mij in mijn kantoorkamer een gast gezeten die fietsaccu revisies deed. Bij Bosch accus heb ik een gevoel dat die geweigerd werden of heel lang bleven liggen en nooit meer opgehaald werden.
Dat is een hint dat hij ze niet gereviseerd kreeg.Als dat het geval is, dan zit er een BMS in wat een circuit heeft: "indien accuspanning (veel) te laag: deze accu is gevaarlijk, mag niet meer aangezet worden". Zodra je dus de eerste celgroep loshaalt, detecteert ie: 0V geldt zeker als veel te laag, dus nooit meer aan!
Dat betekent dus dat je "onder spanning" de cellen moet vervangen. Dat is niet makkelijk. De kerel die het professioneel deed kreeg het maar zelden voor mekaar.
Kortom, misschien is dino7 z'n advies niet eens zo gek.
STEL je fiets gebruikt 500W. (dat is 2x meer dan is toegestaan, maar dat heb ik een keer bij een "goedgekeurde" fiets gemeten (dat was 400W, maar we ronden af)). Dat is bij 36V zo'n 14A. Deel dat door 4 cellen en iedere cel krijgt 3.5A voor z'n kiezen.
Dan denk je dat een cel die 5A aankan wel prima zal zijn, maar ik raad echt aan daar forse marge op te nemen. Kies een accu die iets van 20A claimed aan te kunnen. Die 20A is dan het uiterste wat ze eventueel kunnen hebben, maar die 3.5A dat kan ie dan fluitend. Een accu die 5A aankan die zal hijgen en puffen bij 3.5A en dan sneller de geest geven als je dat vaker doet (optrekken bij een stoplicht. Duh!)
Gunstige prijs-kwaliteit verhouding:
https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/eve-inr18650-33v-31…De beste:
https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sony-murata-us18650…Wegens het grote prijsverschil kan je zeggen: "ik zet er wel weer nieuwe in als ie minder lang blijkt mee te gaan als de sony dingen". En: "het zou gewoon moeten kunnen. In theorie kunnen 40 van die cellen zo'n 1500W, dus met je 250W toegestaan zit je daar ruim onder.
THANX! 
Op 11 november 2023 12:17:53 schreef rew:
Dat zegt IETS maar niet alles: Het kan zijn dat ze pas de "vervelende" BMSen zijn gaan gebruiken na de versie die jij hebt.
Ja, dat laatste denk ik eerlijk gezegd, geziendit de "classic"variant is....
Bedankt voor je antwoord 
Heeft iemand ervaring met het "onder stroom houden" van een BMS wanneer deze los van de cellen moet? Ik weet namelijk niet of tijdelijk een externe cel erbij aan zetten zorgt voor problemen...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
doorgaans als een bms nog goed is, dan zorgen dat deze niet spanningsloos gaat idd. heb er weleens 5 aparte labovoedingen aangehangen met vrijwel dezelfde spanning als de cel op die plek had.
je kan ook gewoon een balance kabel bijsolderen op de meetweerstanden en daar dan tijdelijk een paar cellen op inpluggen. kabel kan je laten zitten dan
rew
Officieel wil je dat de originele of nieuwe accus niet plots grote stromen gaan leveren aan je hulpcellen. Dus formeel moet je alle betrokken cellen tot dezelfde spanning opladen voordat je begint. In de praktijk is het niet zo'n probleem, mits je niet al te dikke draden neemt (en die dunne draden niet doorfikken...).
Op 13 november 2023 21:32:18 schreef testman:
doorgaans als een bms nog goed is, dan zorgen dat deze niet spanningsloos gaat idd. heb er weleens 5 aparte labovoedingen aangehangen met vrijwel dezelfde spanning als de cel op die plek had.
Ik snap dit niet helemaaaaalll....
Kan ik zomaar een extra voeding aansluiten op die bms alvorens de originele aansluitingen los te solderen? Kan de bms dan niet teveel voeding krijgen en kapotgaan?
Ik denk dat een woordje van waarschuwing hier wel op zijn plaats is. Werken aan een accupack is gevaarlijk. Helemaal als er high-drain lithiumcellen in zitten en je een vervanging "onder spanning" wil doen om het BMS niet te laten panikeren.
De kleinste kortsluiting is genoeg om een draad of nikkelstrip te doen oproken of zelfs exploderen met een regen van gesmolten metaal, daar wil je echt niet met je neus bovenop zitten. Als je de kortsluiting niet tijdig kan wegnemen kunnen de lithiumcellen in thermal runaway gaan en krijg je prachtig vuurwerk dat pas stopt wanneer je hele accupack uitgebrand is...
rew
Eens met subsonic. Er ontbreken kennelijk vaardigheden die noodzakelijk zijn om dit tot een goed einde te brengen.
Je bent vast ergens anders goed in, maar accus repareren: "nu nog effe niet".
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb je een spotwelder of moet je die ook gaan kopen ?
Eens met mijn voorgangers, in dit geval niet aan beginnen. Daarnaast heb je een heel grote kans dat het zonder kennis en vooral ervaring gewoon mislukt en een hoop geld voor niks gaat uitgeven.
fcapri, testman en rew hebben een grote ervaring met accupack bouwen/revisie als die zeggen "gewoon even dit of dat" dan is dat niet "gewoon even" voor een totale leek (qua kennis van electronica en ervaring)
[Bericht gewijzigd door fred101 op (30%)]
Op 17 november 2023 09:22:09 schreef rew:
Eens met subsonic. Er ontbreken kennelijk vaardigheden die noodzakelijk zijn om dit tot een goed einde te brengen.Je bent vast ergens anders goed in, maar accus repareren: "nu nog effe niet".
Daarom doe ik het dus nu ook niet en stel ik onnoemelijk veel vragen alvorens er aan te beginnen.
als je zelf kabels moet bijsolderen op de packs, om dan de cellen er vantussen te prutsen, dat is idd wachten tot de moment dat 2 draadjes raken, en alles verdampt. echt alles
k heb ze al eens gepost, bij mijn eerste zelfbouw ebike accu de fout gemaakt door 2 draden verkeerd te zetten.
18V zat dus invers op de andere 18V blok ipv in serie op 36V.
de dean connectors, wat toch al aardig koper is, waren weg.
brandwonden en verdampt koper aan de vingers:
mijn besluit: ik werk NIET onder spanning met lipo's, nu niet, nooit meer.
ik koppel de BMS af, en als die stuk is, vervang ik die.
die bosch powerpacks heb ik al gezien dat je ermee kan communiceren, misschien dat je die kan unlocken?
mijn beste raad is daarom: op de bms een extra balance kabel, daar meet je tussen de 'extra accu' en de balance kabels ELKE spanning (verwacht je 0V op 2 pennen en zie je daar de volle accu spanning, dan NIET aansluiten).
testaccu inpluggen, originele uittrekken, cellen vervangen, WEER meten, daarna originele gereviseerde inpluggen testaccu eraf
en in principe zag de bms niks.
die test accu mag een simpele zijn met bv kleine platte cellen van een gsm. zolang ze maar een 3,5V hebben om de bms voor de gek te houden
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
ja, ferme steekvlam, flinke knal. zag een paar seconden paarse vlekken. collegas ook ferm geschrokken.
deftige li-ion doen al vlot 10C. als je zo dan 5 cellen parallel zegt, dan heb je 50x 3Ah ofzo of 150A.
lees hier: 150A continue onder normaal gebruik. kortsluitstroom is een pak hoger.
ik gebruikte RC lipo packs die 30C doen, en met 3 stuks parallel.
had 90C x 3Ah = 270A continue ontlaadstroom.
kortsluitstroom... HEEEL VEEL
k heb nu een accu'tje onderweg uit hongkong.
12V 5,5Ah en 140C ontlaadstroom. dat ding doet 770A CONTINUE. dat wil je niet kortsluiten
Die US18650VTC6 waarvan hierboven sprake hebben een interne impedantie van 12.8mΩ, 4 stuks parallel hebben dan een kortsluitstroom van (kort door de bocht) 1200A. Daar kan je flink mee lassen 
PVD copper coated vingertoppen, cool
Zal je wel een paar dagen gevoeld hebben... Als ik met dergelijk materiaal speel heb ik ook altijd een veiligheidsbril aan, ziet er belachelijk uit maar liever dat dan een spat gesmolten metaal in je oog als er toch wat mis loopt.
rew
Op 17 november 2023 17:14:51 schreef fcapri:
12V 5,5Ah en 140C ontlaadstroom. dat ding doet 770A CONTINUE. dat wil je niet kortsluiten
Dat "continue" is releatief: gedurende bijna 30 sec. Dan is ie leeg.
Inmiddels heb ik 2 accu's gebouwd en ze zijn allebei echt top! Heel veel KM die ik kan fietsen en al 2 jaar werken ze geweldig. Het kostte destijds wat doorzettingsvermogen, maar het is best goed te doen 
Iedereen alsnog bedankt voor alle ideeën en tips 
Misschien mosterd na de maaltijd maar toch....
Ik kwam uit op Nederlandse leverancier NKON (zie internet voor bedrijfsgegevens) en heb voor het zelfde type accu gevraagd wat zij aanbevelen, vanwege de vele mogelijkheden zag ik door de bomen het bos niet meer.
Zeer snel volgde response, het door hen aanbevolen type was: Samsung INR18650-35E 3400mAh - 8A (productiejaar 2023) Prijs van enkele maanden geleden was 2.15,- / stuk incl. BTW, ex. transport.
In plaats van puntlassen heb ik ze gesoldeerd in de "Bosch Power pack 400" met behulp van soldeerwater via AliExpress bestelde "Stainless Steel Liquid Flux Soldering Paste Flux Liquid Solder".
Voor ruim 100 euro aan materiaal (heb enkele cellen extra besteld) heeft de fiets volgens mijn partner op zijn minst dezelfde capaciteit als bij oorspronkelijke aflevering.
Net als andere Bosch producten ben ik overigens niet erg gecharmeerd van het ontwerp, maar da's een heel ander verhaal.. 
Vertel ook wat je ervaringen zijn met de BMS-protectie. Heb je de aansluitingen onder spanning gehouden? Of werkte het gewoon na uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Heb je een truuk om de protectie te omzeilen? Kun je nog gewoon opladen net zoals vroeger?
Reuzebenieuwd!