Op 22 november 2023 12:22:14 schreef pamwikkeling:
Mag ik het als volgt samenvatten :
er zijn twee mogelijkheden waarom de diode defect gaat.

1) overstroom
2) overspanning

Dat zijn de bekende hoofdoorzaken maar ik vermoed dat er wel meer oorzaken zijn waarbij een diode defect kan raken.
Bij ons op werk ging in een machine die 3 DC motoren aan moest sturen ook soms de bruggelijkrichter defect. Het viel mij op dat dat altijd in de zomer was. Eerst zat daar een 200V 20A brug in en op het laatst een 600V 50A brug. Overstroom kan je dan wel uitsluiten. IK heb toen maar een extra 230V ventilator achterop de kast geplaatst die voor meer koele lucht zorgde en sindsdien is het niet meer voorgekomen.

Diodes kunnen een stuk minder aan als ze continu warm zijn. Een gelijkrichter is ook niet heel erg subtiel enkel op de top van sinus word er een behoorlijk hoge piekstroom geleverd. Daar zijn dan ook wel deels voor gemaakt en de waarden die ze opgeven in de datasheet houd daar ook wel iets rekening mee.
Maar een diode kan dus door continu warm te zijn al bij een lagere stroom en of spanning defect raken.

Ik zou dus eens kijken hoe warm die dingen worden en of de koeling op een goede manier te verbeteren is.

@arnold,
fijn dat je ons laat weten hoe het afgelopen is.