hoi allemaal.

Ik heb in mijn auto een andere tellerbak gemonteerd, alle lampjes werken enzo, metetjes doen het, ik helemaal blij:P

maar ik heb hem erin gezet omdat er een toereteller inzit, mijn vraag is nu, waar haal ik het signaal vandaan en hoe werkt dat signaal? zijn het allemaal pulsjes (Wat ik dacht als je hem van de verdeler aftakt) of is een een varierende spanning?
Als ik hem op de verdeler zet, moet ik dan een gat boren in de kap en er een soort van sensor inzetten, of hoe gaat zoiets?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Bij de meeste moderne auto's komt het uit de computer of van de can-bus. Of eigenlijk "een" can-bus want vaak hebben ze in auto's twee of drie can-bussen ingebouwd. (aparte voor instrumentatie, besturing en on-board-entertainment)

Het beste kun je het gewoon even bij de dealer navragen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

je kan het toerental signaal dmv een spoeltje (paar windingen)om 1 van de bougiekabels doen. dan heb je wel het halve toerental en zou je dat nog met 2 moeten vermenigvuldigen. waarmee en hoe je het verder doet weet ik niet, ik heb het eens zo gehoord..........

Op 30 mei 2005 19:22:11 schreef Hoihoi:
je kan het toerental signaal dmv een spoeltje (paar windingen)om 1 van de bougiekabels doen. dan heb je wel het halve toerental en zou je dat nog met 2 moeten vermenigvuldigen. waarmee en hoe je het verder doet weet ik niet, ik heb het eens zo gehoord..........

Klopt, je zou het ook met een normale klem kunnen doen. Zelf ben ik ook wel nieuwsgierig naar een schema'tje dat van deze inductie spanning een mooie detecteerbare puls genereert.

Het gaat hier om een standaard toerenteller uit een standaard auto.
Het is maar helemaal de vraag wat voor een signaal die nodig heeft. Hobbien met een spoeltje is wel leuk maar ik ben bang dat er tussen dat spoeltje en de teller nog een flinke kluit elektronica moet. Vandaar: de dealer.
Als je advies wil geven zul je toch minimaal moeten weten om welk merk/type auto het gaat en om wat voor een teller!

Goedbedoelde adviezen met een inductiespoeltje zijn niet geheel zonder risico: als de TS'er dit zelf gaat proberen zonder gehinderd te zijn door kennis van zaken is de kans aanwezig dat hij z'n boordcomputer om zeep helpt!

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Op 30 mei 2005 19:47:52 schreef GJ_:
Het gaat hier om een standaard toerenteller uit een standaard auto.
Het is maar helemaal de vraag wat voor een signaal die nodig heeft. Hobbien met een spoeltje is wel leuk maar ik ben bang dat er tussen dat spoeltje en de teller nog een flinke kluit elektronica moet. Vandaar: de dealer.
Als je advies wil geven zul je toch minimaal moeten weten om welk merk/type auto het gaat en om wat voor een teller!

Goedbedoelde adviezen met een inductiespoeltje zijn niet geheel zonder risico: als de TS'er dit zelf gaat proberen zonder gehinderd te zijn door kennis van zaken is de kans aanwezig dat hij z'n boordcomputer om zeep helpt!

ja dr moet wel iets van scheiding electronica zooi tussen. een sheidingsrafoo, een FET (evt een optocoupler), een kleine PIC die het toerental met 2 vermenigvuldigt en er een mooie 5V blokpiekspanning uitgang van maakt en dan weer een optocoupler die je dan op je dashboard aansluit ofzo. het is idd niet zo 1,2 3, gebeurd. zoiets zou ik dan denken, kweet niet of het goed is, maar er moet iig aardig wattussen jah

Wie zegt dat je met een blokgolf iets kunt doen met die teller? Ik heb vooral veel ervaring met taximeters: die hebben de puls van de snelheidmeter nodig. In sommige auto's is die echt nergens te vinden en al helemaal niet in het tellerhuis.

Misschien is het in dit geval wel heel envoudig hoor, maar dan zal er toch eerst meer informatie moeten zijn.

Hoi remy, iets meer info over het type auto (merk , type jaartal) zou handig zijn.

maar als het vrij standaard is, zit er een Losse bobine op ?

zo ja , er zitten twee aansluitingen op

+15 , is positieve spanning via contactslot.
-1 , is signaal draad voor de toeren teller.

Op 30 mei 2005 20:29:15 schreef shiptronic:
Hoi remy, iets meer info over het type auto (merk , type jaartal) zou handig zijn.

maar als het vrij standaard is, zit er een Losse bobine op ?

zo ja , er zitten twee aansluitingen op

+15 , is positieve spanning via contactslot.
-1 , is signaal draad voor de toeren teller.

Veel toerentellers worden ook op de dynamo (W) aangesloten.

Ja, dat klopt, maar dat geld meestal voor diesel motoren

het gaat om een toyota starlet uit 88, met idd losse bobine. Ik heb al geprobeerd om het signaal af te takken maar heb de + nog niet gevonden.
verder is het tellerpaneel van een suzuki swift uit 92.
Maar van de boboine komen dus pulsjes af? en die worden door de toerenteller omgezet in een normaal signaal die dan de wijzer laat draien?

Dat lijkt me bij zo'n oude auto wel het meest waarschijnlijke ja. Ik geloof werkelijk niet dat bij de kleinere auto's van die leeftijd al gebruik werd gemaakt van bussystemen. Maar als je het zeker wilt weten ga je gewoon bij een toyotadealer langs.
Per slot van rekening ziet die ook wel in dat een fanatieke knutselaar van nu een klant voor een nieuwe toyota voor later kan zijn.

naar de dealer zal niet gaan, tenminste niet met auto, want die is geschorst en ik ben nog geen 18 :P
Ik kan wel es gaan rondbellen en heb op een club iets gelezen over een stekker die ze bij metingen enzo gebruiken om een externe toerenteller op aan te sluiten. Ik zal die eerst maar eens gaan zoeken dan en kijken wat mn bevindingen zijn :D

Enige mogelijkheid is om te achterhalen met welke puls de teller uit de Suzuki wordt gestuurd, en dit na te bouwen/over te zetten op de Toyota.

Wagens van een dergelijke leeftijd beschikken inderdaad nog niet over een of ander centraal CAN-bus systeem, al zeker niet een simpele auto als de Starlet.

Ik gok op het "W" contact aan de dynamo, of een inductieve puls vanaf de eerste bougie(kabel).

Op 30 mei 2005 20:46:09 schreef shiptronic:
Ja, dat klopt, maar dat geld meestal voor diesel motoren

das niet waar

er zijn genoeg benzine auto's waar de +W aansluitng op de dynamo zit.

dit wordt tot '93 veel toegepast.

nu komt het signaal vrijwel altijd van de electronische ontsteking af.
grote kans dat er op jou ontstekings unit een aansluiting zit die waar geen stekker inzit of een afdichtdop.

en het lijkt me sterk dat je auto niet is voorbereid op een toeren teller

Greets

Remi

ja, daar zeg je wat. Er liggen nog een aantal draden die maar zo van een toerenteller kunnen zijn. Hoe kan ik meten of daar spanning op staat? Met een wisselspanningsmeter zou het mogelijk moeten zijn?
overigens denk ik haast niet dat het voorbereid is omdat er 1 model is uitgevoerd met toerenteller, en die is vrij zeldzaam. maar wie weet :)

Een Toyota starlet van 88 heeft inderdaad een losse bobine, je moet niet de + bobine hebben want daar staat gewoon 12v op maar de -bobine waar het signaal van de ontsteking vandaan komt. Een suzuki swift van 92 is waarschijnlijk wel een auto met electronische ontsteking cq injectie, die toerenteller moet dan impulsen hebben die niet hoger mogen zijn dan 12v. Je kan hem daardoor niet zomaar aan de -Bobine hangen die pulsen zijn daar 200-400v. Zet er een weerstand van +/-47k ohm tussen dan moet ie het doen.
Meestal bij japanse karren is de zwart/witte draad op de bobine de 12v (+bobine) zodat je dus de andere aansluiting moet hebben.

Succes Paul

Kijk eens aan, kan ik zo de meter op de min van de bobine zetten (wisselspanning??) en kijken of daar dan idd 200 volt op staat?

Op 5 juni 2005 18:04:11 schreef KT88:
Wagens van een dergelijke leeftijd beschikken inderdaad nog niet over een of ander centraal CAN-bus systeem, al zeker niet een simpele auto als de Starlet.

Even voor de volledigheid: moderne auto's beschikken ook niet over een CENTRALE Can-bus. Er zitten normaal gesproken twee of drie onafhankelijke can-bussen in.

kan ik ook de min-spanning meten? en met weleke meter? (wisselspanning?)

btw, hoe werkt zon toerenteller eigenlijk? is het een soort van comparator, dus op 1 ingang staat 12 volt en op de andere een variabel (afkomtstig van de motor) spanning en op de andere uitgang de massa?