Een weerstand is heeft een meer analoog gedrag. Ik denk dat het eerder een persoonlijke voorkeur, dan wat beter is hoe te beginnen met foutopsporing en de voorhanden componenten: de TS heeft wel een labvoeding, maar geen potmeters en bakjes met weerstanden wat ik zo begrijp. Ik denk dan mee in zijn situatie wat het meest eenvoudige is om dingen uit te sluiten en zo achter het probleem te komen.

Ik heb een paar potmetertjes en weerstanden.
Ga morgen verder met experimenteren.

Als je toch een labvoeding zoals eerder gezegd wilt gebruiken, moet je de spanning instellen op 4.5v.
De stroom moet je op iets onder het verbruik van de schakeling zetten. (en wel zodanig dat de spanning 3.9v is)

Dat 4,5V en 200mA CC mode werkt niet, precies zoals arco aangeeft.
Als hij een echt goede labvoeding had ipv deze low budget Chinees (dus een waar je de stroom tot op de mA kunt afregelen) , dan had hij hem op 4,5V kunnen zetten en dan in CC mode maar beginnen bij bv 5mA en dan de stroom opdraaien tot de boel werkt. Je kunt het proberen met deze voeding maar het zo kunnen dat de CC instelling daar niet genoeg resolutie voor heeft en dat hij helemaal onderin niet stabiel genoeg zal zijn. Voor zoiets heb je waarschijnlijk een 10 slag potmeters nodig. Jou voeding kan met 10mA resolutie worden ingesteld maar de stabiliteit is 0,2% +/- 3mA. Als het verbruik boven iets van 50 mA ligt zal het wel lukken.

Als die methode werkt dan verwacht de boel blijkbaar een stroombron. En dan gaan 3 AA batterijen met een weerstand wel werken. De stroom van je voeding gebruik je dan om de weerstand te berekenen.

Een nieuwe cel is 1,5V, en de kortsluitstroom is 200mA wat een Ri van 7,5 ohm is. Dat wil zeggen dat je 3x1,5V in serie hebt met 3x 7,5 ohm. Ik zou dan de voeding op 4,5V zetten met een 50 ohm potmeter in serie. Dan kijken wat de stroom grenzen zijn. Test dan hoeveel je de spanning kunt verminderen en met welke weerstand hij het langste blijft werken. Dat de potmeter los, weerstand ervan meten en de labvoeding door de drie AA batterijen vervangen.

Op 8 december 2023 18:28:51 schreef Arco:
Als het een AG10 is, is de hoogte 3.1mm (de AG13 is wat hoger met zijn 5,2mm)
Diameter beiden is 11.3mm

Hmm https://www.batterijtjes.nl/L1131

Blijkbaar toch iets andere maten

c/p
L1131 batterijtjes hebben een diameter van 11.6mm en zijn 3.05mm dik.
De L1131 Varta batterijtjes hebben een capaciteit van 85mAh. De L1131 Duracell batterijtjes hebben een capaciteit van 80mAh.

Weet iemand wat de 'F' in de originele L1131F cel betekent?

Op 9 december 2023 21:02:58 schreef RAAF12:
[...]

Weet iemand wat de 'F' in de originele L1131F cel betekent?

Heeft volgens mij geen noemenswaardige betekenis.
De L1130 en L1131 zijn ook gelijk, alleen is de eerste 3.0mm dik, en de tweede 3.1mm (verschilt soms per fabrikant, soms er tussenin)

Dank voor je aanvulling fred101. Dat is precies wat ik bedoelde - en om met de stroom die experimenteel als 'stabiel' is vastgesteld (200mA of anders) de berekening te maken. Ik was wel van een goede voeding uit gegaan.

Wat betreft5 die voeding, als de TS niet goed thuis is in voedingen dan zou het kunnen dat het een instelfout is. Deze voeding heeft OVP/OCP. Dat is heel ongewoon voor een 6A voeding van 65,=. Maar de meeste (zelfs meer ervaren) mensen weten niet wat dat doet omdat het weinig voorkomt, zeker op low budget spul. Dit apparaat heeft maar 1 knop dus de TS moet Met een drukknop kiezen tussen V en I, maar daarnaast zit de OVP/OCP knop. Als hij deze indrukt dan regelt de voeding niet terug naar de ingestelde stroom maar hij koppelt de uitgang af. En dan krijg je een een seconde geluid en dan stopt de boel.

Ik zeg niet dat dit de oorzaak is waarom de labvoeding niet werkt maar het is wel een mogelijkheid.

De instel resolutie is 10mA, dat maakt het lastig als de kaart echt weinig stroom trekt. Ook de regel-lus en rimpel heeft geen geweldige specs voor experimenten met lage stromen.

TS, als je in de buurt zit (Ik zit in Zeeland) dan mag je langskomen, ik heb hier een "voeding" die je met uA en uV resolutie kunt instellen (een SMU)

Een update.
Omdat ik nog een paar CR3032 knoopcellen had liggen heb ik er eentje aangesloten op de voeding van de muziekkaart. Hierop werkt de muziek prima.
Vervolgens moest er ook nog een schakelaar gemonteerd worden in plaats van het "uittrek pappiertje".

Via een paar draadjes een schakelaartje aangesloten.
Helaas, muziekje wil wel opstarten maar stopt na 1 seconde.
Schakelaartje verwijderd en draadjes aan elkaar vast gemaakt. Zelfde resultaat. Waarschijnlijk weerstand via draadjes te hoog.

Draadjes weer los gesoldeerd en toen helaas; muziekkaart overleden.
Geen oorzaak gevonden maar mogelijk is er tijdens het de-solderen ergens een printspoortje in het minuscule printje verbroken.

In elk geval allemaal bedankt voor het meedenken.

Dan gok ik een beetje dat er al ergens een scheurtje of dergelijke aanwezig was.

In elk geval bedankt dat je nog even een update hebt gegeven!