In serie zou de totale stroom het zelfde moeten zijn als die van de aparte cellen. En voor serie gebruik moeten ze alle 3 gelijk zijn anders gaan ze elkaar laden.

AA's met serieweerstand nu al geprobeerd?

Op 8 december 2023 08:46:54 schreef SeniorM:
[...]

Knoopcellen zitten voor 100% in serie en er zit beslist geen aftakking. De zwarte draden zitten aan + en - van het printje gesoldeerd.
Als ik d.m.v. de gesoldeerde draden test met 3xAA stopt de muziek na 1 seconde.
Als ik vervolgens de 3 knoopcellen (in serie) weer aansluit begint het muziekje gewoon van voren af aan.

Die 3 in serie geschakelde knoopcellen ook al op de 2 zwarte draden aangesloten als test?

Arco - ga ik in het weekend proberen
Revado - ik sluit de 3 knoopcellen aan op de zwarte draden. Dan "werkt" het muziekje goed. Vanwege de aangesoldeerde draden passen ze niet meer in de print.

Op 8 december 2023 00:05:59 schreef Arco:
[...]
Nee, die kunnen een veel kleinere stroom leveren, maar wel uit een veel hogere Ri. (daardoor een soort van zelf nivellerend)
Worden waarschijnlijk nog steeds gebruikt omdat het de goedkoopste oplossing is...

Als de Ri groter is, wat al vaak genoemt is, dan is de stroom uiteraard kleiner. Ik vroeg me alleen af of dat werkelijk het geval was - wat dus zo is begrijp ik.

Op 8 december 2023 13:34:01 schreef SeniorM:
Helaas heb ik geen "verse" knoopcel.
Kortsluitstroom van 1 gebruikte knoopcel = ca. 125 mA
Kortsluitstroom van 3 in serie (geplakt) = ca 200 mA.

Krijg je dezelfde uitkomst als je dat nog een keer meet? Zoals gezegd klopt de uitkomst niet. Of je multimeter is onbetrouwbaar. Of heb je tussendoor aan de batterijen gesoldeerd? - daar kunnen ze niet/slecht tegen. Edit: je hebt aan de print gesoldeerd.
Wanneer heb je de labvoeding weer beschikbaar? Die is toch wel erg handig in dit stadium.

Ik meet de stroom door de pennen van de multimeter rechtstreeks op de knoopcel te plaatsen.

Zowel in mA modus als in 10A modus.

De opgegeven waardes zijn bij de start van de meting.
Echter de waarde loopt bij "langer" meten zeer snel omlaag.

Kortsluitstroom meten moet je ook maar zo kort mogelijk doen, anders zijn je batterijen leeg...

Heel bijzonder probleem.

Zet eens een potmeter van een paar honderd ohm in serie met je AA's en kijk wat er gebeurd bij een verschillende instelling van de potmeter.

Vermeld ook eens waar je woont, wellicht is er iemand die assistentie kan bieden.

Knoopcelletjes meten in kortsluiting... 8)7 Koop er maar nog een stuk of honderd als reserve. Bezint eer je begint met een goed boek of cursus over elektronica.

Of laat iemand erbij komen die weet wat hij doet.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]

Bezoekers komen vrijwillig op deze site :-) Maar knoopcellen kortsluiten is ook niet mijn idee. Hoewel sommige destructieve handelingen soms wel nodig zijn om inzicht te krijgen. Gelukkig zijn de cellen goedkoop.
Gek genoeg wil Amazon ze niet versturen naar een afhaalpunt wél naar een privé adres. Rara....

Goed voor ons milieu ook, en je kan als beginner ook de stroom op het stopcontact eens proberen om inzicht te krijgen. :P

Probeer eens 3 nieuwe knoopcellen, bv van de AC-tion zoals Arco aangeeft.
Dan is de spanning 4,5 volt.
Werkt het dan ook is het wel een heel interessant probleem aan het worden...

Op 8 december 2023 17:07:24 schreef Arco:
Als het AG13/LR44 is kan het een stuk goedkoper... :)
https://www.action.com/nl-nl/p/3009040/a-force-knoopcelbatterijen/

CP/

The 189 (LR54) alkaline button cell battery is ideal for watches, calculators, photography, memory backup and other electronic devices. Battery equivalent to: SR1130W, SR54, AG10, SB-BU, G10, 280-15, GP189, M, V389, D389, 626, S1131E, V10GA, LR55, GP389, LR1130, 389, 189 and LR54.

Ik heb de maatvoering niet bekeken.

Als het een AG10 is, is de hoogte 3.1mm (de AG13 is wat hoger met zijn 5,2mm)
Diameter beiden is 11.3mm

Ik heb hier een paar oude muziekkaartjes met ledjes liggen, die doen het allemaal perfect ook op een Lithium CR2030, zijn niet zo kieskeurig. En gaat jaren mee.

Eentje ervan van een zesjarig meisje, hebben we er een CR2450 in verstopt. Speelt dagelijks met ledjes in een soort muziekdoosje.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (29%)]

Daarom had ik al een poging gedaan om te vragen of meerdere metingen tot dezelfde resultaten leiden. Om vervolgens er achter te komen of het probleem in de elektronica zit of met de aansluiting/meetmethode. Als je weet wat je meet en meet wat je verwacht, geeft dat toch wel meer kans op een oplossing.

Met een labvoeding (Matrix MPS-3206) allerlei instellingen geprobeerd.

Op 1,9 Volt wil het muziekje opstarten maar stopt na 1 sec.
Onafhankelijk van stroominstellingen.
Boven 2,0 Volt en onder 1,9 Volt gebeurt er niets.

Inmiddels geprobeerd met CR3032, muziekkaart werkt perfect.
(had ik nog een paar liggen)
Ga het muziekwerkje nu aanpassen voor zo'n grote batterij.

Trouwens over het meten aan knoopcellen.
In mijn WTB opleiding van 60 jaar geleden kwamen, behoudens knopen aan mijn overhemd, geen knoopcellen voor.
Dus vergeef me als ik metingen gedaan heb aan knoopcellen die eigenlijk niet kunnen of mogen.

Zonder serieweerstand gaat 't nooit werken...

Eigenwijs dus niet geprobeerd, misschien een oplossing die werkt, maar laat meer vragen achter over het waarom en daardoor een duurzame oplossing onmogelijk.

Idd een 'workaround' ik ben ook meer voor de real thing and tackle the problem. Hmm waarom dat in het Engels moet, knopje staat ergens op UK.

Op 9 december 2023 14:15:19 schreef SeniorM:
Met een labvoeding (Matrix MPS-3206) allerlei instellingen geprobeerd.

Op 1,9 Volt wil het muziekje opstarten maar stopt na 1 sec.
Onafhankelijk van stroominstellingen.
Boven 2,0 Volt en onder 1,9 Volt gebeurt er niets.

Inmiddels geprobeerd met CR3032, muziekkaart werkt perfect.
(had ik nog een paar liggen)
Ga het muziekwerkje nu aanpassen voor zo'n grote batterij.

Trouwens over het meten aan knoopcellen.
In mijn WTB opleiding van 60 jaar geleden kwamen, behoudens knopen aan mijn overhemd, geen knoopcellen voor.
Dus vergeef me als ik metingen gedaan heb aan knoopcellen die eigenlijk niet kunnen of mogen.

Je kunt de labvoeding zo instellen dat hij zich als een knoopcel gedraagt.
Spanning instellen op 4,5V (3 knoopcellen van 1,5V in serie)
Stroom instellen* op 200mA (in je meting kwam je op deze kortsluitstroom)
en vervolgens de kaart aansluiten.
Als dat werkt kan je dit met weerstanden namaken op een set AA batterijen.
Als het niet werkt, klopt je vorige meting niet en kan je ofwel opnieuw meten, of spelen met de instellingen tot het werkt, of alsnog batterijen gebruiken als het te veel tijd/moeite gaat kosten.

*Dit doe je door de stroom op 0 in te stellen (spanning boven 0) en de draden van de voeding 'kort te sluiten' (er loopt geen stroom, want die staat op 0A ingesteld) om vervolgens de stroom naar 200mA te brengen.

Stroom instellen* op 200mA (in je meting kwam je op deze kortsluitstroom)

Da's veel te hoog, de schakeling trekt maar een fractie daarvan...
Je moet de stroom zo instellen, dat de spanning terugregelt tot 3.9v bij nominale belasting.

De voeding moet wel een spanningsbron zijn, geen stroombron! Als de spanning op 4,5V ingesteld wordt zoals ik aangaf, is de voeding een spanningsbron en geen stroombron (dus 200mA is niet te hoog).
Als de kortsluitstroom van de batterij 200mA is, dan kan de stroom daar op ingesteld worden naast de spanningsbegrenzing. Mocht de stroom tóch boven deze waarde komen, dan zal de voeding een stroombron worden (net zoals de batterij die max 200mA kan leveren) en de spanning inzakken.

De stroom op 200mA instellen is zinloos: dat trekt de schakeling nooit dus de spanning blijft altijd 4.5v...
Een serieweerstand is echt veel simpeler en werkt beter...