Allen,
Ik heb een vaatwasser Miele G765 en deze voegt geen spoelglans toe. Ook gaat het lampje spoelglans niet branden als ik het spoelglans reservoir helemaal leeg maak.
Genomen acties: De solonoid/ elektro magneet die het spoelglans klepje aanstuurt werkt op het juiste moment in het programma. Ik dacht aan een verstopping. Heb de hele unit uitgebouwd - wasmiddel en spoelglans - meerdere keren gespoeld. Eerst met azijn zoals ik op Youtube vond. Later met water van 60 graden waarin een kwart vaatwastablet in opgelost was. Bij leegschudden kwamen er allemaal zwarte slierten - schimmel? - uit. Procedure meerdere keren herhaald tot er niets meer kwam. Staat nu nog 1x in de week. Morgen de unit weer inbouwen en hopen dat het opgelost is. Iemand nog andere ideeën? Verder: hoe werkt de spoelglans aanwezigheids sensor? Is dit een optische sensor die in het onderste deel van het reservoir kijkt? Als ik nu tussendoor de unit even tijdelijk met de relevante stekker aansluit - dus na het vele spoelen - gaat het lampje toch niet aan. Iemand een schema van dit oudere model. Ik probeer de vaatwasser nog een poosje ' in de lucht' te houden. Zelf in de loop der jaren al meerdere reparaties uitgevoerd. Graag reacties

765? Bedoel je 647? Nooit van gehoord. Het je een foto vh typeplaatje? Dat bakje is normaal hermetisch dicht. Hoe daar vuil in komt is me onbekend. De dichting durft wel eens "verdwijnen". Is die nog aanwezig?
Werkt met reedcontact en magneetvlotter. Zijn maar 2 draadjes. Met reflexie kan dus niet. Op de vuilhoop liggen genoeg oude miele modellen. Daar gaan winkelen?

Het is echt een G765 van 1996 ;-) Komt ook voor als G765 SCI. Op Youtube vond in ik filmpje dat melding maakte van sterke 'gumvorming' in het reservoir van het spoelglansmiddel als het spoelglans mechanisme al een tijdje niet werkte. De complete unit van wasmiddel en spoelglans heeft als nummer 3993992

Post eens een foto van je vaatwasser? Bedieningspaneel?

Ik heb nav het eerdere antwoord van EricN het reedcontact doorgemeten. En dit werkt goed dwz ik hoor de vlotter als ik de unit 'rammel' en het reedcontact schakelt aan als ik de unit rechtop zet en de vlotter onderin ligt. En natuurlijk ook weer uit als de vlotter hoger staat. Ik heb de foto van het bedieningspaneel geupload.

De glans spoel is waarschijnlijk al tijd niet gebruikt geweest en als rubbertje in deksel glans spoel verteerd is dan heb je dat voedsel resten gaan schimmelen. Controleer rubbertje in dekseltje glans spoel. Plaats zeepbakje terug en meet of er spanning over stekkertje staat, pas op is gewoon 230 volt! Als die er niet is, is waarschijnlijk lampje zwart of defect..

Spoelglans is idd al tijd niet gebruikt. Maar omdat de hedendaagse combi tabletten niet altijd 100% voldoen en ook het advies van diverse fabrikanten is om toch altijd spoelglans te gebruiken, wilde ik eea herstellen. Ik ga uit van een verstopping omdat solonoid wel actief wordt en de arm naar boven beweegt.
Je bedoelt dat over de stekker van het reed contact 220 v staat? Reed contact zou dan rechtsstreeks 220 v schakelen?
Een nieuw rubber seal is misschien moeilijk / lastig te vinden. Als ik het reservoir vul met zeepoplossing (tijdelijk) en de unit hard schudt lekt er nergens vloeistof uit

bij mijn weten is de beweging voor de glansspoel dezelfde als die van het klepje van het zeepbakje te openen in het begin van de wasbeurt. later gaat deze nog een keer voor de glansspoel. oudere machines hadden wel vaker last dat de kunstof delen klem zaten in de doorvoer van het bakje. eea loshalen hielp dan doorgaans weer.

de klepsturing zelf kan ook gaar zijn, er zat een actuator in die werkt met een ptc die heet gestookt word en zo de klep opent. die dingen lieten in t verleden bij andere merken de elektronica weleens verdampen door kortsluiting in de ptc.

Rubbers zijn nog te verkrijgen, maar als het niet lekt dan niet nodig uiteraard. Testman, deze werkt nog met spoelen, denk niet dat dat het euvel is, maar vervuiling van uitloop zou wel kunnen: dat kan je met de hand testen toch? Yep, dit is nog een machine met een klok dus er staat direct 230V op stekkertje ( via Neon lampje)

@smd: na nog eens heel kritisch naar de pakking te hebben gekeken en nog eens flink geschud te hebben denk ik toch dat de pakking onvoldoende afdicht. Het nummer wat in de pakking staat is 4126840 maar op internet kom ik ook 4126841 tegen. Als hij lekt heb ik natuurlijk de oude situatie binnen de kortste keren terug. Vanochtend 3x met heet soda water gespoeld en het is dan toch verbazend hoeveel van die schimmel slierten nog los komen.
Alleen...tot op heden geen onderdelen bedrijf gevonden die deze pakking nog heeft.

Rubber is IDD vervangen volgens Miele website en als je Miele belt of Emailt , leveren ze hem gewoon hoor.. 24,74 Euro.

Wat wij klanten adviseren bij zulke toestellen(hoog bejaard, einde levensverwachting, exuberante kosten,...) Is om het spoelmiddel niet meer te gebruiken en over te schakelen op all-in-one. Dit raden we bij een gezond toestel niet aan gezien de prijs en niet-meerwaarde maar in zulke gevallen dus wel. Wel oppassen met programma's boven 50 graden. Dan is de spoelmiddelwerking van de all-in-one teniet en is het droogresultaat (druppens, vlekken) dus minder.

Maar dit is een DHZ klus dus kosten vallen best mee. Machine was geproduceerd tussen 1994-1996..

Dank jullie allemaal voor het meedenken. Dat de vaatwasser bejaard is ben ik met je eens...februari 1996 dus bijna 28 jaar!!. Toch schep ik er voldoening in zoals ik eerder schreef hem zo lang ' in de lucht te houden'. Destijds zelf nieuw aangeschaft. Hoge kosten? Dat valt nogal mee. 1x een lekke dikke water slang met een gevolgschade in de vorm van 2 defecte schakelaars onderin. Vlotter geloof ik. Slang vervangen door een goedkope heel dikke slang voor de radiator van een auto ;-) Voor het leven denk ik. Verder een keer een versleten lager/draai mechaniek van de sproeiarm. En recentelijk een gebroken staalkabel van het balans systeem van de voorklep. En nu dan perikelen met het spoelglans doseer mechanisme / reservoir. Ik gebruikte de spoelglans al langere tijd niet zoals EricN adviseert. Omdat ik toch wat last had van druppels/ vlekjes op bestek ed meende ik toch weer spoelglans te gaan gebruiken. De temperatuur van de wasser kan niet lager dan 55 graden dus wellicht speelt dat mee en lossen de componenten van de all in one te snel op (spoelglans).
@smd. Na alle reinigings acties ging het einde spoelglans lampje het ook weer doen ;) Nu even kijken of de pakking het houdt. smd je zegt Miele bellen voor die pakking. Bedoel je hier een algemeen service nummer? Ik vond een onderdelen bedrijfje dat de complete unit - wasmiddel en spoelglans - aanbied voor 25 euro. Gedemonteerd uit oude machine maar je weet dan ook niet precies wat je koopt...

@fabrice: het gaat hier om het bakje van de spoelglans

En foto voorkant volledige unit, t-nr erop?

Het T nummer nummer 3993992 van de complete unit had ik eerder gepost

https://www4.miele.de/msd/MSD#/device/44778/etd/349206031101/

De onderdelentekening.
Onderdeel 4126841 lijk je nodig te hebben. Is gewoon leverbaar maar niet direct online te bestellen, zou even een mailtje doen naar info@miele.nl

@maus0611. Ik heb dit vanochtend vroeg al gedaan. Bestellen via de website lukte niet en verwezen werd idd naar dit email adres. Wacht nog op reactie. Bedankt voor het meedenken

Eventueel heb ik nog een complete zeepbak liggen.. Is wel schoon

@smd. Ok ...stof tot nadenken dan. Heb vandaag 'proef gewassen'. Had het glansspoel 'balletje' uit de 3 in 1 vaatwas tablet gewipt om te testen of het doseer systeem van de Miele nu wel voldoende glansspoelmiddel toevoegde. Ben nog niet enthousiast.. te veel water/kalk vlekjes op het bestek. Regelaar op standje 3. Ik vraag me trouwens af hoe het middel uit het reservoir in de waskuip komt...Er zijn 2 sleuven aan de voorzijde van de combi zeep/glansbak. Deze zijn aan de achterzijde met een zwart slangetje aangesloten op het bakje onder de droog ventilator. Condenswater kan dus zo terugvloeien in de kuip. De magneetspoel die het glansspoel reservoir bedient verplaatst de witte arm. Ik ga er dan vanuit dat er dan een opening geopend wordt tussen die 2 sleuven en het reservoir. Echter..een groot deel van het reservoir zit veel lager dan die sleuven (klept dicht natuurlijk). Er is geen pompje dus hoe komt het glansspoelmiddel er uit. Onderdruk in de kuip?? Ik probeer te begrijpen hoe het werkt.
smd wat zou je voor die zeepbak willen hebben ?

heb je ook al eens gekeken bij je water leverancier wat op jouw adres de waterhardheid is? kan zijn dat stand 3 nog te laag is.