Toen ik laatst ging fietsen knipperden de LED lampjes op het display en bij iedere hobbel in het fietspad viel de ondersteuning (en lampjes) weg. Naar huis gereden en accu doorgemeten en kabels door gemeten. Accu geeft nog 36V. de 5 aderige kabel geeft bij doormeten ook nog contact. Helaas gaan de LEDJES op het display ook niet meer aan. Hoe kan ik controleren of het nu aan het display of aan de controller ligt. Kan ik bepaalde draden doorschakelen om het te controleren?

Als eerste voor een eventueel zinnig antwoord is merk en model van de fiets belangrijk.

Alles uit elkaar halen, alle verbindingen en solderingen bekijken op breukjes (Sterke loep of microscoop) en doormeten, meer kan mijn kristallen bol er niet van maken ;-)

Hoi pa3gws, ik heb op een goede herenfiets ongeveer zeven jaar geleden een RAT systeem gemonteerd. Het is een 36 V 10Ah Lifepro accu die op de bagagedrager zit. Daar zit ook de controller waarvan een kabel naar het display loopt. Deze bevat vanaf de controller een witte, blauwe, witte, rode en zwarte draad. Het kabeltje dat naar het display loopt mond uit in een stekkertje (5 mm) met 5 polen. Hierin stop ik de contra stekker van het display alwaar ik het systeem mee uit- en aan schakelen kan, de 5 ondersteuningen en het licht mee kan bedienen.

Heb je het al aan RAT zelf gevraagd ? Die hebben de meeste ervaring en weten waarschijnlijk precies wat jij hebt en wat veel voorkomende problemen zijn.

Als alle draden heel zijn, connectors schoon en vast en alle onderdelen zelf vast zitten zul je het toch echt open moeten maken en zoeken naar bv soldeerbreuken. Het zal waarschijnlijk iets mechanisch zijn als het getriggerd wordt door hobbels. Het zijn heel erg lastig te vinden problemen omdat het niet permanent is. Zo iets als dat je auto net niet sputtert als de monteur er mee proef rijdt.

is je display verwijderbaar? al 2x gehad dat daar oxidatie in zat en de fiets 'defect' werd verkocht met kapotte accu.
display contacten reinigen en had een goeie fiets

je zou ook gewoon alles eruit kunnen slopen en nieuw systeem erin. tegenwoordig kost dat nog 30-35€ voor controller met besturingspaneel met display.
de accu kan je nog behouden dan, net als de motor
https://m.media-amazon.com/images/I/61J18x3uMfL._AC_SY450_.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op (45%)]

Hartelijk dank voor de goede hints. Ik heb RAT benaderd en zij hebben mij een schema toegestuurd waar alle bedrading van de connector van is. Nu zie ik iets meer door de bomen het bos. Alles opnieuw goed aangesloten en toen gingen alle lampjes van mijn display branden!!! Maar ze bleven branden welk knopje ik ook indrukte (behalve van de verlichting, die ging niet aan).
Ik kwam er wel achter dat het vrouwelijk stekkertje naar mijn display slecht is. Als het hier aan kan liggen zijn deze los te koop en zelf te vervangen?
fcapri ik heb hierbij een foto van mijn display gevoegd dat vast zit op mijn fietsstuur. Je hebt hieronder een mooi setje staan dat volgens jou € 30-35 zou kosten (waar vond je dit?). Dat heb ik nog wel voor mijn oude fiets over. Maar is dat op mijn fiets te installeren?? Ik heb nu een LSW 784-13-2 controller? Dit kost bij RAT € 139,- incl.display en trapsensor.

je kan ook gewoon de connector eraf knippen en de draden solderen. en dan goed intapen tegen het water.

met display
https://www.aliexpress.com/item/1005002976609454.html

met leds
https://www.aliexpress.com/item/32740856189.html

bekijk eens goed de advertenties daar. veel kans dat jouw paneeltje gewoon dezelfde is en je gewoon het display kan vervangen en dat de controllers gewoon hetzelfde zijn.

ik heb er nu al een stuk of 6 van gekocht en gebruik ze al een tijdje.
ebike waar controller of display van stuk zijn, daar vervang ik gewoon alles door dit.
ga nu een gazelle ombouwen, omdat die overal op slot zit (accu, display,... kan je niet zomaar vervangen daar). alles eruit, focan erin

wel goed opletten wat je besteld in china. zoals die eerste met display kost daar 40€ (controller+display). die 24€ is voor een los display. ook goed opletten naar de spanning. ze bestaan in 24-36V versie, en de 36-48V versie. als je 36V hebt kan je beide gebruiken.

hier is ene waar de controller + display 35e kost met 1€ verzending:
https://www.aliexpress.com/item/4001331228634.html

Beste fcapri, bedankt voor de links.
Ik merk dat u er meer ervaring mee heeft. Daarom mijn vraag als ik alleen het display wil vervangen ik zie op de site type 790, 800 en 810. Deze hebben maar 3 ondersteuningen terwijl ik er 5 heb. Correspondeert dat dan wel met elkaar?
Ik zie dat het display waarvan u mij de foto stuurde 5 ondersteuningen heeft, kan ik die dan niet beter bestellen. Weet u wat de lengte van de snoer is die hieraan zit? Ik zie hier ook nog controllers bij staan van 350, 450, 500 en 1000 W. Hoe bepaal ik welke ik moet kiezen? Ik vind hiervan niets terug op mijn huidige controller.

Beste fcapri, sorry maar ik heb het helaas lange tijd moeten laten liggen.
Nu wil ik het display bestellen wat jij adviseerde (https://www.aliexpress.com/item/1005002976609454.html) maar nu zie ik dat op het display stekker 5 draden zitten in één stekker nl. rood, blauw, zwart, groen en geel terwijl in mijn controller maar een stekker met 4 draden zitten nl. rood, zwart, groen en blauw.
Ik heb hiernaast nog wel twee stekkertjes die naar het stuur lopen: één met bruin en licht bruine draad en één met geel en witte draad.
Kun je mij vertellen of ik dit toch aan kan sluiten?

displays en controller moeten hetzelfde protocol praten, anders zijn ze niet uitwisselbaar.

ik vervang altijd controller en display in 1 keer. complete set kost 30€ ofzo, en display alleen is vaan 20-25€

OK dan ga ik een controller met display bestellen.
Weet u wat de lengte van de kabel is die hieraan zit? Ik zie hier controllers staan van 350, 450, 500 en 1000 W. Hoe bepaal ik welke ik moet kiezen? Ik vind hiervan niets terug op mijn huidige controller.

Ik ben met alle adviezen een stuk verder gekomen:
- het niet doen van het display bleek aan de slechte verbinding te
liggen van de stekkertjes: eraf geknipt en draden aan elkaar
gesoldeerd.
- Een steeds weer kapotte zekering die niet meer verkrijgbaar was.
Dit heb ik opgelost door de aan/uitknop van de accu op uit te
zetten en een nieuwe zekeringhouder (met de bij mij 20A auto-
zekering met rubberen waterdichte hoesje)in het plastic accu
afdekkapje te monteren.
- De contactpunten (die in de accu moeten) maken nu nog geen goed
continu contact.
Deze moet ik op de een of andere manier verlengen of verdikken.

Tips zijn altijd welkom!!!!

Ik heb beide polen omhult met dik aluminiumfolie en accu er voorzichtig overheen geschoven. Hij blijft het zo doen gelukkig.
Ik moet alleen de accu opladen in de fiets of nieuw aluminiumfolie erom doen als ik de accu eruit haal.

Op 22 maart 2023 08:10:37 schreef fcapri:
je kan ook gewoon de connector eraf knippen en de draden solderen. en dan goed intapen tegen het water.

met display
https://www.aliexpress.com/item/1005002976609454.html

met leds
https://www.aliexpress.com/item/32740856189.html

bekijk eens goed de advertenties daar. veel kans dat jouw paneeltje gewoon dezelfde is en je gewoon het display kan vervangen en dat de controllers gewoon hetzelfde zijn.

ik heb er nu al een stuk of 6 van gekocht en gebruik ze al een tijdje.
ebike waar controller of display van stuk zijn, daar vervang ik gewoon alles door dit.
ga nu een gazelle ombouwen, omdat die overal op slot zit (accu, display,... kan je niet zomaar vervangen daar). alles eruit, focan erin

wel goed opletten wat je besteld in china. zoals die eerste met display kost daar 40€ (controller+display). die 24€ is voor een los display. ook goed opletten naar de spanning. ze bestaan in 24-36V versie, en de 36-48V versie. als je 36V hebt kan je beide gebruiken.

hier is ene waar de controller + display 35e kost met 1€ verzending:
https://www.aliexpress.com/item/4001331228634.html

Hallo

Ik heb ook interesse in zo een 'controller set'.
Ik zit met een Qwic elektrische fiets en de controller en/of display zijn defect.
Nu vraag ik me wel af.
Passen de meeste trapas sensoren daar op?
En passen de meeste rem contacten daar op?
Of is het zo makkelijk van de fiches er af te knippen en ze gewoon te verbinden?

grt

er zijn 2 soorten remhendels. met 3 pinnen (hall) en met 2 pinnen.
ik heb al 2pin remmen gebruikt op 3pin kabelbomen (vind je wel online).

voor de trapsensoren zijn er verschillende soorten kleuren op verschillende plaatsen. daar zal je moeten gaan meten en uitzoeken.
tot nu toe alles aan de praat gekregen met het volgende.
https://i.imgur.com/5OHdYdo.jpg

de pinnetjes kan je uit de connector halen door met een klein boortje (2mm dacht ik) naast de connector in het gleufje te drukken. je kan de kabeltjes dan wisselen

WEL opletten: er zijn fietsen met de controller IN het wiel bij de motor. die moet eruit dan als je andere controller wil gebruiken

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

Op 16 december 2023 17:19:58 schreef fcapri:
er zijn 2 soorten remhendels. met 3 pinnen (hall) en met 2 pinnen.
ik heb al 2pin remmen gebruikt op 3pin kabelbomen (vind je wel online).

voor de trapsensoren zijn er verschillende soorten kleuren op verschillende plaatsen. daar zal je moeten gaan meten en uitzoeken.
tot nu toe alles aan de praat gekregen met het volgende.
[afbeelding]

de pinnetjes kan je uit de connector halen door met een klein boortje (2mm dacht ik) naast de connector in het gleufje te drukken. je kan de kabeltjes dan wisselen

WEL opletten: er zijn fietsen met de controller IN het wiel bij de motor. die moet eruit dan als je andere controller wil gebruiken

Het betreft een fiets met controller bij de batterij op de achterdrager.
Naar de motor gaan 3 dikkere kabeltjes (blauw, groen, geel) en 3 fijne kabels (zwart, groen, rood)

De Pedaal assist sensor is denk ik het onderste type van op je foto, althans de kleuren zijn idem.

De remhendel sensoren zijn vreemd (QWIC) de 2 sensoren gaan samen met de display kabel over in een dikkere kabel aan het stuur en zo naar de controller. Dat zal wat zoekwerk worden.

Ik had wel gedacht om daarom meteen nieuwe brake sensoren te bestellen maar ik vind ze niet(zie foto).
Maar als ik het goed begrijp bestel best een gashendeltje mee om te testen?

gtrjs

Op dinsdag 21 maart 2023 08:48:10 schreef fcapri:
is je display verwijderbaar? al 2x gehad dat daar oxidatie in zat en de fiets 'defect' werd verkocht met kapotte accu.
display contacten reinigen en had een goeie fiets

je zou ook gewoon alles eruit kunnen slopen en nieuw systeem erin. tegenwoordig kost dat nog 30-35€ voor controller met besturingspaneel met display.
de accu kan je nog behouden dan, net als de motor
[afbeelding]

hallo

ik heb dit ondertussen geplaatst en de fiets rijd perfect.

Super bedankt daarvoor
Ik heb maar een probleempje als ik stop met trappen gaat de actuele snelheid op et display naar 0.
De motor heeft naast de voedingskabels 5 dunne adertjes. (geel, blauw, groen, zwart en rood)
De module heeft een aansluiting speed sensor. (zwart, wit rood) en hall sensor A B C( geel groen blauw).
ik denk dat die verkeerd aangesloten zijn aan elkaar.

die chinese controllers halen hun snelheid aan de aansturing van de motor. als je stopt met trappen, dan word de motor ook niet meer aangestuurd en kan de controller dus ook de snelheid niet meer zien.

als je motor een eigen snelheids signaal heeft, zou je die aan de controller kunnen aansluiten, weet niet of ze allemaal die draad hebben.

heb al fietsen gehad die gewoon geen snelheid meer weergeven dan.
simpelste oplossing is gewoon een losse km teller erbij met een magneet in het wiel.

heeft je controller een snelheids draadje? als je motor er geen heeft, zou je zelf met zo een reedsensor en magneetje zelf iets kunnen aansluiten ervoor

Op zondag 17 maart 2024 16:39:35 schreef fcapri:
die chinese controllers halen hun snelheid aan de aansturing van de motor. als je stopt met trappen, dan word de motor ook niet meer aangestuurd en kan de controller dus ook de snelheid niet meer zien.

als je motor een eigen snelheids signaal heeft, zou je die aan de controller kunnen aansluiten, weet niet of ze allemaal die draad hebben.

heb al fietsen gehad die gewoon geen snelheid meer weergeven dan.
simpelste oplossing is gewoon een losse km teller erbij met een magneet in het wiel.

heeft je controller een snelheids draadje? als je motor er geen heeft, zou je zelf met zo een reedsensor en magneetje zelf iets kunnen aansluiten ervoor

Ok dat wist ik niet, ben ik weer wat wijzer geworden. Ik dacht dat de controller de actuele snelheid haalde uit hall sensor van de motor.
Als dat niet zo is wat hebben die sensor draden uit de motor dan voor meerwaarde? ze zijn dus eigenlijk niet aangesloten bij mij.

Dag, na het lezen van dit topic besloten dezelfde controler en display te bestellen om een chinese fiets met voorwielmotor te repareren.
Het originele display was defect door vocht en zag er niet meer uit. De fiets werkte nog wel was alleen niet meer te bedienen, motor en accu dus nog goed.
Het is een 36V systeem, ik heb de connector voor de hall sensor voor de motor overgezet van de oude controler, de nieuwe controler heeft dezelfde kleuren met één witte draad extra voor een wielsensor.

Ik heb de oude wielsensor zo'n reed contactje aangesloten op de witte draad en de ander naar de -.

Mijn fiets heeft een axis sensor, die heeft drie draden. Ik vind die niet terug bij de nieuwe controler. Alleen een motorsensor, daar heb ik hem maar op aangesloten. Nu gebeurt er wel wat als ik ga trappen, maar niet helemaal zoals het hoort. in een horizontale positie van de trapper werkt de ondersteuning. Ook als ik afstap gaat het voorwiel opeens draaien.

Display en bediening werken.

Update
Ik denk dat het te maken heeft met de instelling van de controler, ik lees over de PAS setting in de handleiding.