Goedemorgen,

Ik heb een 3 fase aansluiting in mijn meterkast. Nu wil ik een extra groep plaatsen met een aardlekautomaat 16A. De reeds aanwezige aardlekautomaten zijn verbonden d.m.v. een kamrail. Echter op een andere plek dan waar ik de nieuwe aardlekautomaat wil aansluiten.
Nu is mijn vraag mag ik op de hoofdschakelaar een 2e draad aansluiten om deze aan te sluiten op de nieuwe aardlekautomaat? De huidige draden in de hoofdschakelaar zijn aangesloten d.m.v. aderhulzen.
Ik hoor graag wat kan/mag en natuurlijk veilig is.

Groet, Bert.

P.s. mocht ik onduidelijk zijn dan hoor ik dat graag.

Drie keer hetzelfde item posten is niet echt de bedoeling...

Weet ik. Ging ook per ongeluk. Excuus.

En ik had er per ongeluk ook drie in de trashcan gekieperd, toen was er niks meer :-)

Hoeveel draden er in een klem mogen is afhankelijk van merk en type schakelaar. Bij de meeste aansluitklemmen is het geen probleem, en zelfs met verschillende diameters kan het vaak gewoon zonder problemen.
Wel is het zo dat er nogal wat keurmeesters zijn die hun eigen regels bedenken en er moeilijk over doen.

Wat voor schakelaar is het en hoe dik zijn de draden?

GJ_ stelde al een goede vraag.

Wat ik mezelf ook afvraag is hoe de kamrail met de daarop aangesloten automaten hun voeding krijgen? Het lijkt me nu met draad vanaf de HS?

Als het maar een enkele aardlekautomaatschakelaar en automaat is, al dan niet een combinatie van die twee in een module, dan kan je ook onder die kamrail in een van de bestaande modules 'aftakken'.

gr.

Ik heb even een foto bijgevoegd van de situatie. Op de plaats van de beltrafo komt de nieuw aardlekautomaat die ik wil aansluiten aan de hoofdschakelaar als dat mag/kan/veilig is.

je kan adereindhulzen krijgen waar 2 draden in kunnen.
er zijn ook uitbreidingsblokjes met 2 draden in en 1 pen uit

Dat kan en mag.
Zou, een dubbele draadbus gebruiken zoals ze op de aardlekschakelaar gedaan hebben naast de hoofdschakelaar.

Dank jullie wel voor de antwoorden het is me duidelijk geworden.

Nog een aanvullende vraag. Zijn er nog voorschriften in welke van de 3 fase ik de aansluiting moet maken? De ¨nul¨ draad is natuurlijk wel duidelijk.

Groet, Bert.

Er is geen voorschrift dat zegt weke fase je moet kiezen. Maar er is wel een gezondverstandregel die zegt dat je moet streven naar een gelijkmatige verdeling van de belasting over de 3 fasen.
Dus eerst een overzicht maken van wat op welke fase zit, kijk dan naar de grote verbruikers die gelijktijdig aan kunnen staan en dan zie je waar nog ruimte is.

Op 17 december 2023 14:42:33 schreef KlaasZ:
Er is geen voorschrift dat zegt weke fase je moet kiezen. Maar er is wel een gezondverstandregel die zegt dat je moet streven naar een gelijkmatige verdeling van de belasting over de 3 fasen.
Dus eerst een overzicht maken van wat op welke fase zit, kijk dan naar de grote verbruikers die gelijktijdig aan kunnen staan en dan zie je waar nog ruimte is.

Hallo KlaasZ,
Bedankt voor je reactie. Ook hier kan ik wat mee. Is duidelijk, eigenlijk had ik zelf ook al dit bedacht maar wilde even een bevestiging hebben.

Doe voorzichtig. Nadat je de hoofdschakelaar hebt uitgezet, toch nog effe meten.
:+

Op 17 december 2023 14:51:25 schreef mvdk:
Doe voorzichtig. Nadat je de hoofdschakelaar hebt uitgezet, toch nog effe meten.
:+

Zal ik doen.

Heb je een 3 fase installatie zit er weer zo'n 1 fase kookgroep in.

Op 17 december 2023 20:23:19 schreef Peter112:
Heb je een 3 fase installatie zit er weer zo'n 1 fase kookgroep in.

Hallo Peter,

Waarop baseer je dit?

Grt. Bert.

Ik denk dat Peter112 dit vermoedt vanwege de zichtbare 1fase kookgroep. Hoe deze is aangesloten blijft nog een beetje raadselachtig. Maar ook ik vermoed dat de kookgroep slechts op 1 fase zit. Maar ach, heel veel mensen koken elektrisch zonder dat ze weten dat er maar een 25A in hun 1 fase aansluiting zit. En dat kan jaren goed gaan. :+

Op 17 december 2023 21:36:22 schreef mvdk:
Ik denk dat Peter112 dit vermoedt vanwege de zichtbare 1fase kookgroep. Hoe deze is aangesloten blijft nog een beetje raadselachtig. Maar ook ik vermoed dat de kookgroep slechts op 1 fase zit. Maar ach, heel veel mensen koken elektrisch zonder dat ze weten dat er maar een 25A in hun 1 fase aansluiting zit. En dat kan jaren goed gaan. :+

De meterkast is geïnstalleerd door een erkende installateur. We koken op inductie en dat gaat goed. Wat zou er dan fout kunnen gaan?

Op 17 december 2023 21:51:11 schreef HAGER:
[...]

De meterkast is geïnstalleerd door een erkende installateur. We koken op inductie en dat gaat goed. Wat zou er dan fout kunnen gaan?

Je mag verwachten dat de tweede automaat van Rechts voor je fornuis is. Dat is een Nederlandse "kookgroep", een dubbele 1 fase groep.
Niet zo netjes gemaakt door de "erkende" installateur.

Ook een erkende installateur kan fouten maken.
Hoe lang is het geleden dat deze installatie gemaakt is.
Heb je de installatie al eens laten keuren?

Een kookgroep zoals op de foto zichtbaar, is een nederlandse uitvinding. Bij een éénfase huisaansluiting van 35A, met twee gekoppelde automaten van 16A, heb je nog enige selectiviteit tov van die 35A patroon of 40A automaat.
Bovendien hoeft de installateur niet met extra bossen dikkere draad rond te rijden, de hele installatie is met 2.5qmm te maken. In B word een kookaansluiting met 4 of 6qmm bedraad.
Een bestaande éénfase kookgroep vraagt bij omzetting naar een driefase aansluiting een beetje aandacht. Wat zit er nog meer op die fase waar die groep op zit? Zit daar ook een wasmachine en een wasdroger op, kan dat problemen geven. Die openbaren zich op een moment dat een van die machines draait, en er uitbundig gekookt word. Dan kan het licht zomaar gedeeltelijk uitgaan. Waarvoor is die 3fase aansluiting gemaakt? Is er verdeeld in de kast?

Een éénfase kookgroep kun je ook op twee fasen gebruiken. Voorwaarde is dan wel dat die twee fasen over dezelfde aardlekschakelaar lopen.

Ja, dat is natuurlijk zo. Maar het is allemaal een beetje moeilijk zichtbaar.

De 3 fase is nu ongeveer 8 jaar geleden aangelegd voor een laadpaal voor de auto. Later is er nog een inductie plaat geïnstalleerd. Ik vermoed dat ze toen deze ¨truc¨ hebben uitgehaald. We hebben echter sindsdien ook nog nooit last gehad van spontane stroomuitval. Waarbij ik natuurlijk niet zeker weet of alles gelijktijdig gebruikt wordt. Voor meer tips of vragen sta ik natuurlijk altijd open.

Grt. Bert.

Ja kijk. Zo druppelt de info binnen. Het was dus oorspronkelijk een éénfasekast, de groepenkast. Dat betekent voor mij, dat alle oorspronkelijke groepen op één en dezelfde fase zitten. Gewoon, dat neem ik zo aan, omdat ik dat zo in m'n werkzame leven als stoppendraaier meermaals heb meegemaakt.
Het kan lang goed gaan hoor, no panic. Maar het staat mooier, áls er driefase in de groepenkast binnenkomt, dat verbruikers zo veel als mogelijk gelijkelijk over de fasen verdeeld worden. Het beste zoek je dat zelf eens een keer uit op een regenachtige zondagmiddag. Uitzoeken, per groep optellen van de vermogens van apparatuur wat mogelijk gelijktijdig aan kan staan. Dan die groepen uitzoeken op welke fase ze zitten.
Past mooi in een excel docje, maar kan ook gewoon op een A4'tje

Edit: Ohw, niks moet natuurlijk he.. ;)

Op 18 december 2023 13:13:48 schreef mvdk:
Ja kijk. Zo druppelt de info binnen. Het was dus oorspronkelijk een éénfasekast, de groepenkast. Dat betekent voor mij, dat alle oorspronkelijke groepen op één en dezelfde fase zitten. Gewoon, dat neem ik zo aan, omdat ik dat zo in m'n werkzame leven als stoppendraaier meermaals heb meegemaakt.
Het kan lang goed gaan hoor, no panic. Maar het staat mooier, áls er driefase in de groepenkast binnenkomt, dat verbruikers zo veel als mogelijk gelijkelijk over de fasen verdeeld worden. Het beste zoek je dat zelf eens een keer uit op een regenachtige zondagmiddag. Uitzoeken, per groep optellen van de vermogens van apparatuur wat mogelijk gelijktijdig aan kan staan. Dan die groepen uitzoeken op welke fase ze zitten.
Past mooi in een excel docje, maar kan ook gewoon op een A4'tje

Edit: Ohw, niks moet natuurlijk he.. ;)

Dank, voor je reactie. Nog een laatste vraag vermoed ik zo. Hoe kan ik het beste uitzoeken wat op welke fase zit? Zou dit kunnen door per fase een aansluiting los te koppelen en dan kijken wat er nog werkt in het huis. Ter info het was inderdaad een 1 fase aansluiting bij plaatsen laadpaal hebben wij de hele meterkast laten vernieuwen/moderniseren. Ook zijn er later nog zonnepanelen, thuis accu en een inductie kookplaat aan toegevoegd.

Nou, ik denk dat het moet lukken om de bedrading visueel te volgen. Niks losmaken. (voorlopig).
De foto is gemaakt lichtelijk schuin van linksboven, waardoor niet goed zichtbaar is hoe een en ander aan de onderzijden is aangesloten. Maar ik denk dat je dat zelf goed kan uitzoeken, desnoods met een zaklamp erbij.
Eerst per groep uitzoeken wat erop zit. Dan hoe elke groep is aangesloten en waarop. Zit die kookgroep achter een aardlekschakelaar, trouwens?