Onze oude droger heeft altijd prima gewerkt maar sinds kort verwarmt deze niet meer. Draaien, programma afwerken etc. gaat allemaal nog prima.

Ik wil kijken waar het probleem zit en heb het verwarmingselement er nu uitgehaald. Voordat ik dat deed heb ik wat spanningsmetingen gedaan. Er komen een rode, blauwe, zwarte en witte draad uit de stekker waarmee het element met de kast verbonden is. Tussen de aansluitingen van de twee elementen (rode en blauwe draden) en het chassis staat 230 volt. De verwarmingselementen lijken niet onderbroken: ik heb de weerstand gemeten en die is laag (heb het niet exact gemeten, dat lijkt me niet nodig).

Nu zitten er drie componenten op waarvan ik niet weet hoe ik ze kan controleren. Een zwarte sensor boven de elementen: ik vermoed een temperatuursensor. Daar bij in de buurt zit een soort contact, vermoedelijk een thermisch contact dat normaal dicht is. Dat lijkt goed te werken. Aan de zijkant zitten twee elektronische componenten waarvan ik niet weet wat het is. Soort diodes? Beetje torpedovormig, geel randje er omheen. De cijfers 169 er op. Ze lijken goed.

Afijn: enig idee hoe ik kan uitvinden waarom de droger niet meer verwarmt? Zit het in de aansturing? (Kan ik me haast niet voorstellen want ik meet spanning op het element, alleen 230 Volt op alle aansluitingen en dat is niet goed.) Zit het in 1 van de componenten? Hoe vind ik dan uit welke? Is er ergens een schema te vinden waarmee ik het probleem kan opzoeken? Of is er een component dat vaker kapot gaat en dat ik eenvoudig kan vervangen? Kan ik ook iets meten op de stekker die op de kast zit? Wat zou ik op die 4 aansluitingen moeten meten? Veel vragen voor een simpel ogend probleem.

Op 23 december 2023 22:11:27 schreef fabrice:
Foto's zouden veel helpen.

Hierbij.

het onderdeel met de twee elementen en met de aansluitingen.

de sensor boven de elementen, rechts de schakelaar.

linksboven de “diodes”, rechtsboven weer de schakelaar en de sensor

meet toch de weerstand van de elementen maar eens direct op het element, bij 2500W zal dat in de buurt van 20 ohm zijn. heb je dan dezelfde weerstand ook op de stekker? want de temperatuur beveiligingen kunnen de reden zijn, vaak weer omdat het afvoerlucht kanaal verstopt zit met pluis..

Het Enr is wat we nodig hebben.

De 4 thermostaten veiligheden behoren nul ohm te geven. De ronde zwarte klixon. De platte thermostaat en de 2 microthermische veiligheden.

Dikwijls is de vermogensschakelaar vh verwarmingselement op de timer doorgebrand.

Kun je via een schema verder? Heb je technische capaciteiten?

Op 23 december 2023 23:01:48 schreef testman:
meet toch de weerstand van de elementen maar eens direct op het element, bij 2500W zal dat in de buurt van 20 ohm zijn. heb je dan dezelfde weerstand ook op de stekker? want de temperatuur beveiligingen kunnen de reden zijn, vaak weer omdat het afvoerlucht kanaal verstopt zit met pluis..

33 ohm op 1 verwarmingselement (de twee blauwe draden)
40 ohm op het andere element (rode en blauwe draad)
72 ohm tussen rode en blauwe draad (twee elementen in serie)
Op de connector:
72 ohm tussen de rode en blauwe draad
0 ohm tussen rode en zwarte draad
40 ohm tussen de rode en witte draad
72 ohm tussen blauwe en zwarte draad
40 ohm tussen de zwarte en witte draad

Op 24 december 2023 09:08:50 schreef EricN:
Het Enr is wat we nodig hebben.

De 4 thermostaten veiligheden behoren nul ohm te geven. De ronde zwarte klixon. De platte thermostaat en de 2 microthermische veiligheden.

Dikwijls is de vermogensschakelaar vh verwarmingselement op de timer doorgebrand.

Kun je via een schema verder? Heb je technische capaciteiten?

Het elektrotechniek gestudeerd, al is dat wel lang geleden. Kom wel een heel eind met een schema. Ik zal de veiligheden nog eens doormeten. Wordt wel pas vanmiddag. Ik heb voldoende gereedschap (multimeter, soldeerbout, schroevendraaiers, tangetjes etc.). Ik heb een tijdje gerepareerd bij het Repair Café. Bij printplaten houdt het voor mij wel een beetje op. Heb je een schema voor me dan?

Beter eens meten op de klixon, thermostaat en veiligheden zelf.

[Bericht gewijzigd door fabrice op (28%)]

Metingen lijken ok. Fout ga je elder moeten zoeken. Toch op de aansluitstekker gemeten? Zo meet je gans de boel in 1 keer. Alles in serie.

Hoe had je gedacht de info (manual) te ontvangen?

deze droger is ruim 20 jaar heb ik het vermoeden, als er nog een klok inzit dan is de kans groter dat daar idd het contact gaar van is. dat er onbelast 230V uit de machine komt kan best, maar onder last niets meer.

Doe daar nog maar een paar jaar bij.

De voorste trommel lagering is het grootste zorgenkindje.

Op 24 december 2023 09:29:11 schreef fabrice:
Beter eens meten op de klixon, thermostaat en veiligheden zelf.

Klixon, thermostaat en veiligheden doorgemeten en zijn OK.

Op 24 december 2023 10:31:02 schreef EricN:
Metingen lijken ok. Fout ga je elder moeten zoeken. Toch op de aansluitstekker gemeten? Zo meet je gans de boel in 1 keer. Alles in serie.

Hoe had je gedacht de info (manual) te ontvangen?

Ja, op de aansluitstekker gemeten.

Manual: via een link? Mag ook via mail naar info@evertkuiken.nl

Op 24 december 2023 10:59:57 schreef EricN:
Doe daar nog maar een paar jaar bij.

De voorste trommel lagering is het grootste zorgenkindje.

Droger is volgens mij van mijn moeder geweest en zij is 26 jaar geleden overleden…

Bij deze droger is de riem om de trommel mijn grootste zorg. Die is al aardig doorgesleten en voor zover ik kan zien niet eenvoudig te vervangen.

Waar vind ik de schakelaar voor de verwarming? Onder het deksel bij de functieschakelaars?

Oorzaak gevonden, denk ik. Wat denken jullie. Solderen en het werkt weer? Of is er meer aan de hand? De droger heeft nog nooit een storing veroorzaakt, dus kortsluiting in het apparaat zal het denk ik niet zijn. Eerder 27 jaar hoge stroom door een dun spoortje op de print en iets te dun solderen.

En de andere zijde van de print?

Graag ook foto andere zijde print.

Indien de schade alleen maar aan de onderkant van de print zit (waar nu een foto van is), dan adviseer ik om de slechte printsporen eerst compleet vrij te maken van de oude soldeertin. Je kunt er soldeerlint voor gebruiken.

Daarna de sporen een voor een solderen met nieuwe tin waar soldeerflux inzit.

Beschadigde sporen kunnen eventueel worden VERSTERKT door er 1.5mm2 koperdraad bij te solderen. Daar kun je huis-installatiedraad voor gebruiken. De zwarte.

Maak de print na het solderen schoon met printplaatreiniger. Google op kontakt LR.

Met een beetje mazzel kun je de machine supergoedkoop fixen voor weer vele jaren.

Vergeet niet als je toch bezig bent om gelijk ALLE solderingen op de print even na te solderen. Kleine moeite. Voorkomt dat je over 4 jaar weer de machine uit elkaar moet draaien.

Op 24 december 2023 15:49:23 schreef fabrice:
En de andere zijde van de print?

weinig te zien want daar zit de schakelaar op gesoldeerd.

Gefixed! Twee punten opnieuw gesoldeerd. Rest van de print ziet er prima uit. Print schoongemaakt. Alles weer in elkaar gezet en de machine verwarmt weer. Dank voor jullie hulp!

Zijn het de aansluitingen van een relais want kun je deze beter vervangen.

Het relais kan namelijk ook verbrand beschadigd zijn.

Deze kosten de wereld niet en voorkomt verdere ellende.

nee, dit zijn de klok contacten zelf. ik had nog een stukje draad om de pin gedraaid alvorens te solderen, nu is het print kopervlak al weggebrand dus moet de tin meer overbruggen met die hoge stromen.

de andere solderingen komen ook al in beeld, die hele klok nasolderen mag zeker wel. zou ook de stekker verbindingen mee nemen.

dacht wel dat deze machine oud was, 28 jaar intussen zo te zien. heb er bij een vorig werkgever zat van dit model in onderhoud gehad. de snaar ging de levensduur mee nog. de latere modellen halen geen 8 jaar meer voor de snaar rot was.

1. De brandschade moet iets beter verwijderd worden. Met fiberstift of drg.

2. Losse contacten met dit ten gevolge zijn banaal en zeker zo oplosbaar. Als... de punten niet te fel afgebrand zijn. Er moet flink wat stroom door dus als de nieuwe soldering niet tiptop is door niet 100% verbinding kun je brand krijgen.

3. Soms krijg je losse contacten omdat de soldering mede heet wordt door een overgangsweerstand op het versleten schakelkontakt. Wederom brandpolis nakijken.

Reparatie ziet er vakkundig uit.
De koperdraad om de pin wikkelen alvorens te solderen is een slimme.
Als het daar WEER misgaat op dezelfde plek relais vervangen.