De lage Ri van de loodaccu is het hele eiereneten. Verdiep u in de materie. Zolang er vragen worden gesteld is de kennis onvoldoende.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (25%)]

Raadpleeg van het type/model accu de laad-gegevens van de fabrikant, dat is het beste en het veiligste...

Op 1 januari 2024 17:36:14 schreef RAAF12:
De lage Ri van de loodaccu is het hele eiereneten. Verdiep u in de materie. Zolang er vragen worden gesteld is de kennis onvoldoende.

Haha je kan interessant blijven doen over de inwendige weerstand van de batterij. Ik weet wat de inwendige weerstand van een batterij is.
Maar wat wil je hiermee nu precies zeggen?
Je voegt echt niets toe.

De spanningsval ÷ de stroom = inwendige weerstand van dat moment. Bij het laden is deze alweer anders als bij ontladen. De accu is geen vierkante doos met een simpele ohmse weerstand erin.

Op 1 januari 2024 18:15:43 schreef InHogereSferen:
De accu is geen vierkante doos met een simpele ohmse weerstand erin.

Mee eens.

Klopt het waren opmerkingen om te kijken of je het begrijpt. Niks mis mee, dat mijn manier als 70+ er, om de materie te benaderen :-)

Daar ben ik het niet mee eens. Een lege accu vraagt ontzettend veel stroom.

Dat je het er niet mee eens bent, dat mag. Je hebt tenslotte ook klimaatontkenners.

Ontzettend veel stroom. Hmm. Dat is andere koek. Wat is 'ontzettend' veel?

a. 1A
b. 10A
c.100A

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (52%)]

Op 1 januari 2024 17:30:40 schreef InHogereSferen:

Dus volgens deze link zou ik de 12Ah accu zelfs met 18A kunnen laden?
Dan zit ik met 5A veilig.

Ja dat zou best kunnen kloppen zolang je onder de 2,3V/ per cel blijft en het om accu gaat die je met water moet bijvullen en er ook precies genoeg water in de accu zit. Met een onderhoudsvrije zou ik het niet zo snel doen.

Maar ik denk dat de 1,5C geld voor een startaccu want die zijn toch al iets anders opgebouwd en geoptimaliseerd op veel stroom te kunnen leveren maar mogen maar tot 25% ontladen worden. Na het starten van bv een diesel motor in de winter kan de dynamo daar soms wel 50A of meer aan stroom de accu opladen. Maar na zeg 5 minuten is die stroom al weer een stuk lager.

= inwendige weerstand van dat moment. Bij het laden is deze alweer anders als bij ontladen. De accu is geen vierkante doos met een simpele ohmse weerstand erin.

Het is dan ook maar de vraag of het je lukt om 18A in een 12Ah accu te krijgen dat lukt je in ieder geval niet bij 14,4V. Of als de accu te ver ontladen is dan kan dat misschien heel even voor 1 seconde dat die stroom zo groot is maar dan gaat dat al weer terug naar een voor die accu normale laadstroom.

Eigenlijk hoef je je dus bij een loodaccu geen zorgen te maken dat de laadstroom te hoog is want met een spanning van 14,4V kan dat niet. Als er bv in de handleiding staat dat je maar met 0,2C mag laden dan geld voor het overgrote deel van de laadtijd, maar in het begin als de accu echt leeg is mag dat groter zijn.

Ik geloof echter niet dan een 12Ah accu er echt goed tegen kan om met 1,5C opgeladen te worden. Volgen TS mag deze accu maar maximaal 6A aan laadstroom hebben.

Als men de accu laadt met 13,4V of 13,8V dan zal er altijd lading aan de chemie in de accu worden toegevoegd net zolang totdat de laadstroom nagenoeg 0A wordt. Het laden duurt alleen langer en is veiliger dan laden met 14,4V waarbij water ontleedt in H en O.

Als de accu vol is en er doorgeladen word zal er altijd waterstofgas worden geproduceerd, maar in een onderhoudsvrije combineert dat weer tot water. Als het een goede automatische lader is dan is laden op 14,4V net zo veilig als laden op 13,8V en zal er maar een minimum aan waterstofgas worden geproduceerd.
Als na het laden de accu ook nog door de lader gebalanceerd word word er ook gedurende die tijd in de cellen die al vol zijn watergas geproduceerd.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (19%)]

De Ri bestaat uit een ohmse weerstand (Mechanisch) en een ionische weerstand. (chemisch) Samen zijn ze de totale effectieve weerstand voor DC.

Voor AC, op 1 kHz: De impedantie is ohms voor een gezonde accu. Bij een slechte accu loopt de reactantie op, deze wordt negatief (capacitief)

Welke je aanhoudt maakt niet zo veel uit. Ik prefereer de impedantie omdat deze wat over de gezondheid verteld. Zolang je maar steeds de zelfde gebruikt. Je meet de waarde nieuw, houdt het verloop bij. Voor de toekomst voor zijn identieke opvolgers heb je dan het slijtage profiel van je accu en dat is zinvolle data. Tenzij je die data van de fabrikant hebt, in dat geval meet je het op de manier die de fabrikant hanteert. (als je genoeg budget hebt ;-) )

Laden: zie datasheet van de fabrikant. De rest is allemaal leuk maar beetje zinloos als de fabrikant iets anders voorschrijft. Alleen als die data er niet is (bv accu van Ali express) dan kun je niet anders dan "algemene richtlijnen" volgen.

Op 1 januari 2024 18:29:23 schreef RAAF12:
Klopt het waren opmerkingen om te kijken of je het begrijpt. Niks mis mee, dat mijn manier als 70+ er, om de materie te benaderen :-)

[...]

Dat je het er niet mee eens bent, dat mag. Je hebt tenslotte ook klimaatontkenners.

Ontzettend veel stroom. Hmm. Dat is andere koek. Wat is 'ontzettend' veel?

a. 1A
b. 10A
c.100A

Dat is natuurlijk afhankelijk van het type accu en de capaciteit ervan. Een lege autoaccu zal tientallen ampere vragen. Mijn 12Ah in ieder geval meer dan 5A, want mijn labvoeding geeft max 5A en dan is de spanning nog niet eens 13V.
Heb je een volle 200Ah accu en die koppel je parallel aan een lege 200Ah accu, dan voel je de startkabel warm worden, weet ik uit ervaring. Dus zeg het maar

Bekijk het maar. Heb wel wat beters te doen :-)

Idem. 8)7

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (44%)]

Op 1 januari 2024 18:35:11 schreef benleentje:
Als de accu vol is en er doorgeladen word zal er altijd waterstofgas worden geproduceerd, maar in een onderhoudsvrije combineert dat weer tot water. Als het een goede automatische lader is dan is laden op 14,4V net zo veilig als laden op 13,8V en zal er maar een minimum aan waterstofgas worden geproduceerd.
Als na het laden de accu ook nog door de lader gebalanceerd word word er ook gedurende die tijd in de cellen die al vol zijn watergas geproduceerd.

Waterontleding zal inderdaad ook al bij 13,8V plaatsvinden zij het echter in zeer geringe mate en is waar te nemen als miniscuul kleine, zeer weinige en sporadische gasbelletjes in het accuzuur.
Bij hogere voltages (14,4V) neemt de waterontleding en de daarmee gepaard gaande gasvorming exponentieel toe en is waar te nemen als het wel bekende "koken" of borrelen van het accuzuur (dit is schadelijk voor de accu en beperkt de levensduur van de accu).

Aan het eind van de bulk-fase (CC-mode) en dus aan het begin van de absorptie-fase (CV-mode) mag de spanning 14,4V bedragen maar zodra de laadstroom is afgenomen tot onder een bepaalde drempel dan mag je niet meer met 14,4V blijven doorladen en moet je overgaan naar de float-fase (CV-mode) van max. 13,8V.

Blijven doorladen met 14,4V is ontzettend slecht voor elke loodzuur accu.

Bij hogere voltages (14,4V) neemt de waterontleding en de daarmee gepaard gaande gasvorming exponentieel toe en is waar te nemen als het wel bekende "koken" of borrelen van het accuzuur

Ja dat klopt helemaal maar pas nadat de accu boven 2,3V/cel zit daaronder zo goed als niets omdat alle stroom als lading word opgenomen. Daarom maakt de grote van de laadstroom tot dat punt weinig uit omdat het meeste als lading word opgenomen en er amper warmte word geproduceerd. De meeste warmte word pas geproduceerd als de accu bijna tot helemaal vol is of als je accu defect is en al een behoorlijk hoge Ri heeft.

Een accu heeft zeg een Ri van 20mΩ
Als daar 5A door loopt is dat 0,5W
Bij 18A is dat 6,4W.
Maar stel de Ri is een keer meer dan verdubbeld dan zit je bij 18A ineens aan zeg 15W, dat begint toch veel te worden

En bij een lege accu is die warmte productie gewoon de beperking, maar voor korte tijd is het geen probleem.
Dus zelfs als je accu maar met max 4A mag laden en je accu lader doet in de eerste 10 minuten even 5A omdat het een 5A lader is dan is dat echt geen probleem.

Blijven doorladen met 14,4V is ontzettend slecht voor elke loodzuur accu.

Toch om accu echt naar de 100% te krijgen en ook om te balanceren voor een korte tijd wel noodzakelijk. Maar je hebt helemaal gelijk de duur moet zo beperkt mogelijk zijn.

Heb je een volle 200Ah accu en die koppel je parallel aan een lege 200Ah accu, dan voel je de startkabel warm worden, weet ik uit ervaring. Dus zeg het maar

De meeste startkabels die je in een bouwmarkt oid koopt is gewoon bagger. En veel te dun voor zijn doel dat een dergelijke kabel warm word is normaal.
Als je 2 accu parallel zet zal er inderdaad een forse stroom lopen maar nog ruim minder de iets wat een stroom lijkt waarmee je een auto start en bovendien zal die forse stroom er maar voor minder dan 1 minuut lopen. En dan ook alleen nog maar als 1 van die 2 accu als echt veel te ver ontladen is.
Als je een normaal ontladen accu aan een volle accu koppel dan zal die stroom een lager zijn dan wat je acculader erin stop op 14,4V. Om ook een te diep ontladen accu via een accu lader op laden heeft die lader vaak wel stroom begrenzing en als de accu zelf te ver heen is begint die niet eens met laden.

Maar eigenlijk als een accu normaal ontladen is en je zet er 14,4V op dan is de stroom nooit zo groot dat het schadelijk is voor je accu. Zelfs niet als je een 200A lader op een 12Ah accu zet. Door de Ri van de accu zal de laadstroom altijd binnen de limiet van accu blijven. Alleen als een accu te diep ontladen is zal de stroom even te groot kunnen zijn maar die tijd is zo kort dat er zelfs dan geen grote schade optreed.

Eigenlijk is het gewoon cyclisch gebruiken van een accu het beste voor de accu. De accu zal dan na zeg 6 jaar een keer op zijn maar heeft dan wel zijn werk gedaan. Het op de plank hebben staan voor een accu is wat dat betreft slechter. Ook dan moet je die periodiek opladen en zal zeg na 8 jaar ook een keerdefect zijn maar nog nooit nuttig gebruikt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]

Sta me toe om het balanceren van de loodzuur accu cellen met 14,4V in twijfel te trekken. Als er onbalans tussen de cellen is dan kunnen gezonde cellen worden overladen (een te hoge celspanning krijgen) terwijl de ongezonde cellen te laag in spanning blijven (hangt af van de mate van onbalans tussen de cellen). Bij het laden met 13,8V is het risico op het overladen van de gezonde cellen bij een onbalans tussen een of meerdere cellen kleiner.

Het heeft dus geheel geen zin om een -lood- accu met spanningen ver boven de 13.8V te laden.
Hij komt gewoon vol.
Iemand die anders beweerd heeft op school ergens niet opgelet of niet begrepen.
En dan maakt het niet uit of je een 12V accu van 7Ah hebt of een 24V van 750Ah.
De spanningen moeten gewoon in verhouding zijn.

Denk dat het onbegrip inderdaad komt omdat het chemisch/elektrisch proces ingewikkeld is.
De Wet van Ohm is al iets gecompliceerds voor de niet wiskundig aangelegde medemens

https://www.digikey.nl/nl/resources/conversion-calculators/conversion-…

Daar staat ook een mooi plaatje wat het kan verduidelijken voor de huidige Youtube en grafisch aangelegde adepten.

En als er dan uitgebreid over de zeer lage inwendige weerstand tussen de loodplaten en het daartussen klotsende zuur wordt geschreven zie je ineens dat er wordt afgehaakt en hele andere dingen te berde worden gebracht. Ik kan helaas slecht schoolmeesteren, maar misschien dat de kennis nu wel neerdaalt in de hoofden. Uiteindelijk is het vergaren van kennis voor de meesten onder ons wel iets wat als prettig wordt ervaren. Tjonge wat een lap tekst dat doe ik echt alleen als ik vol energie zit of iets moet zeer spannend worden. Have a nice day, nog 363 dagen dan is het 2025.

Ik weet echt niet wat je met Ohm wilt beginnen hier Raaf ....

Meer spanning is meer stroom, dat is wel duidelijk. Het hele punt is dat teveel stroom niet fijn is voor een accu.
Bij twijfel kijk op de accu of datasheet daar staat de aanbevolen maximale laadstroom in de regel gewoon in/op.

"laten gassen" van een accu deed men in 1950, anno nu is dat een erg slecht plan met AGM en onderhoudsvrije accu's.

En ja, je accu komt (uiteindelijk wel) vol met 13,8V, maar wil je snelladen zul je met spanning EN stroom omhoog moeten.
De meeste automatische laders bulk laden in CC mode tot 14,5V (spanningen afhankelijk van accu temperatuur als ze het echt goed doen) en vallen dan terug naar 13,8V in CV mode en melden dat de accu 'vol' is als dan de laadstroom zakt tot onder een bepaalde waarde.

Dat bulk laden zorgt voor een sneller volle accu en verminderd sulfatering van de platen.

Een "dikke trafo met brugcel" lader zoals de TS heeft houdt hier allemaal geen rekening mee, als je die maar lang genoeg laat hangen zul je de accu overladen.

Op 2 januari 2024 07:57:25 schreef Jinny:
Het heeft dus geheel geen zin om een -lood- accu met spanningen ver boven de 13.8V te laden.
Hij komt gewoon vol.
Iemand die anders beweerd heeft op school ergens niet opgelet of niet begrepen.
En dan maakt het niet uit of je een 12V accu van 7Ah hebt of een 24V van 750Ah.
De spanningen moeten gewoon in verhouding zijn.

En toch merk ik verschil of ik een accu dagen lang aan de druppellader hang welke niet verder gaat dan 13,7V. Of aan de normale 7 traps lader welke een absorptie spanning van 14,4V heeft. Als hij geladen is met 14,4V doe ik er langer mee.
Meerdere sites die aangeven dat de accu pas echt helemaal vol komt na het laden met 14,4V.
Ook heeft echt elke lader die ik ken een absorptie spanning van 14,4V en 14,7V voor AGM. Ook de Victron laders van mijn werk hebben deze spanning. Als dit zo slecht was dan had dit niet zo geweest. Pas na het laden op deze spanning zakt de spanning naar 13,7V. En er is ook geen optie op deze trap van 14,4V over te slaan. Accu's worden dagelijks gebruikt.

Screenshot van: https://www.amperewinkel.nl/uitleg-acculaders/

Als je de accu continu aan een labvoeding hangt met 13,8V, dan zakt de stroom op een gegeven moment niet meer, de stroom die er nog wel loopt is verlies. Wanneer je nu de spanning op 14,4V zet loopt er weer een heel stuk meer stroom. Volgens jou zou dit dus allemaal verlies moeten zijn. Want de accu is al vol. En dat is gewoon niet zo.

Op 2 januari 2024 10:41:01 schreef Sine:

Een "dikke trafo met brugcel" lader zoals de TS heeft houdt hier allemaal geen rekening mee, als je die maar lang genoeg laat hangen zul je de accu overladen.

Die heb ik niet.

Daar ging ik even van uit door de 5/10A stand. Dat hadden die klassieke bromdozen ook namelijk.

[Bericht gewijzigd door Sine op (40%)]

Op 2 januari 2024 10:49:15 schreef Sine:
Daar ging ik even van uit door de 5/10A stand. Dat hadden die klassieke bromdozen ook namelijk.

Aha, nee het is een 7 traps lader.

Een automagische lader doet al alles verder voor je, je accu geeft aan dat 6A prima is. En je lader doet 5A

Probleem waar?

Tegenwoordig is dat ook niet spannend meer, je koopt voor 15 euro al een volautomatische lader bij de Lidl om de hoek.

[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]

Op 2 januari 2024 10:50:53 schreef Sine:
Een automagische lader doet al alles verder voor je, je accu geeft aan dat 6A prima is. En je lader doet 5A

Probleem waar?

Tegenwoordig is dat ook niet spannend meer, je koopt voor 15 euro al een volautomatische lader bij de Lidl om de hoek.

Nee geen probleem meer. Ik ben allang overtuigd dat het geen zeer groot probleem is. Al bracht de gebruiksaanwijzing van de lader me in twijfel omdat de minimale aangesloten capaciteit 20Ah moet zijn.

Mooi,

Wat wel dodelijk is voor een loodaccu is leegstaan, zeker onder de 10V zijn ze niet blij mee, dan beschadig je de platen onomkeerbaar. Zeker als ze lang zo blijven staan.