Wat kan ik het beste toepassen als vervanging voor mijn buitenlamp?
Er zit nu een TL armatuur van 2x18 Watt, 230 Volt.
Het geheel zit in een geheel gesloten TL-Bak.
De lamp brand best wel veel.

Wat kan ik het beste doen om minimaal dezelfde lichtopbrengst te hebben?
TL-LED?
of een afzonderlijke LED-strip, en dan welke? Liefst een op 230V.

Een TL-LED vervanger is het minste werk, maar dat is niet mijn drijfveer.

Ik zou gaan voor de makkelijke oplossing, TL vervangende ledbuizen.
Afhankelijk van de schakeling van het armatuur moet je misschien nog wat aan de interne bedrading doen.

Op 2 januari 2024 13:38:41 schreef KlaasZ:
Ik zou gaan voor de makkelijke oplossing, TL vervangende ledbuizen.
Afhankelijk van de schakeling van het armatuur moet je misschien nog wat aan de interne bedrading doen.

De aanpassingen ken ik, een aparte "starter" in doen (dit is als het ware een doorverbind-starter).
Het VSA kan er dan ook uit, voor mij niet erg moeilijk.

Bedankt, ik ga op pad zodra het droog is.....

Wat is wel je drijfveer dan ? In ons appartementen complex moesten de 8W TL bakjes ook zo nodig vervangen worden, de nieuwe LED bakken van 4W geven idd net zoveel licht.

Maar nu komt het, na 5 jaar zijn er al een stuk of 6 bakken a 60€ / stuk van de 42 defect gegaan, waar de 8W TL's zomaar 8 a 10 jaar mee gingen en een paar € per stuk kosten. Kortom een paar led bakken per jaar defect en de hele "besparing" op stroom is al in rook opgegaan, nog los van het werk en de kosten om de gehele bak te vervangen ipv een losse tl.

Ik heb nog een paar van deze liggen.
Uit een project gehaald, zijn weinig gebruikt en "over".
Niet wit, kleur 830 maar geven flink licht.
Het zijn glazen buizen en niet van die plastic dingen.
Tegen verzendkosten pak ik ze heel goed in voor je.
PM maar als je interesse hebt.

Op 2 januari 2024 13:46:04 schreef Roland van Leusden:
Wat is wel je drijfveer dan ?

De lichtopbrengst is niet veel meer, de buizen zijn al meer dan 30 jaar oud.
Vervanging is gewenst.
Als ik dan toch de ladder op moet om de kap weer een keer goed schoon te maken kan ik gelijk de buizen vervangen door een energie-zuiniger exemplaar. De tijd is voor mij, zelfstandige pensionaris, niet belangrijk.

ik denk net altijd even anders. ik zou gewoon een kleine 12V voeding in de armatuur steken en een ledstrip in werken.

2-3jaar geleden heb ik over de volledige lengte van de dakgoot een ledstrip geplakt van aliexpress (2x 5meter), jaja, die goedkope meuk dus.
dit is ledstrip die waterdicht is, met een soort van gelachtig plastic over aan de buitenkant.
die is 12V en wordt gevoed door een oude 12V 4A laptopvoeding die op zich dan nog eens is ingeplugged op een 230V schakelstopcontact met afstandsbediening (die hangt aan mijn sleutelbos en kan 4 verlichtingen aan/af zetten van in de auto).

zolang de boel uit staat, verslijt de voeding ook niet. deze verlichting staat uren aan savonds (ongeveer 30W verbruik), vaak zie ik smorgens dat ze de hele nacht aan stond :-).

sinds vorig jaar (een week geleden dus) heb ik die ledstrip verlengd met dat stukje van 1meter op het midden van de foto.
hier stond vroeger zo een 150W verstraler om het terras te verlichten. die werd vervangen door dat stopcontact (waar volgend jaar de kerstverlichting dan inplugged).

het geeft een berg licht.

vroeger stond er een 150W R7 op het terras, een 150W R7 op de zijkant van het huis, en 2x 250W R7 op een paal aan de loods (foto hieronder).

de boel helemaal verlicht was dan 800W aan verlichting.
nu heb ik die R7 lampen op die paal vervangen door 2 ledvervangers van 30W, de 150W aan de zijkant is vervangen door een 30W ledstrip, en de 150W op terras vervangen door dat 1metertje ledstrip (komt nog een stuk bij aan de andere kant zodra ze geleverd zijn. al bij al dus nog 100Watt ofzo en qua verlichting moet ik niet onderdoen.
met die verstralers was de straat en de buur vroeger ook verlicht, met de Ledstrips niet meer

2x 18W in tl uitvoering die buiten hangt in kou en weer. niet teveel stukstaren op lichtopbrengst van de oude lichtbronnen. heb al zat armaturen vervangen voor led om te weten dat je echt niet 1:1 met je lumen hoeft te gaan zitten om hetzelfde licht te hebben. je hebt dan veel meer licht. immers komt alle licht van een led lamp naar 1 kant, een tl geeft rondom het opgegeven licht waardoor je al een best deel lumen kwijt bent aan opbrengst.

je hebt nu een armatuur wat in totaal 36W is, een armatuur wat de helft van dat doet in led komt doorgaans aardig in de buurt.

alleen de oude tl's vervangen voor led tl buizen valt vaak wat tegen, beste dan goede buizen nemen die hebben een betere opbrengst lumen/W bijv philips master buizen. en vergeet niet dat de meeste 2x of 4x18W armaturen serie buizen hebben, dus je kunt er niet simpel 1:1 led buizen inzetten zonder wat aanpaswerk aan bedrading. veel uren maakt dat armatuur dus niet, buizen van 30 jaar oud dat is 27 uur per maand gebrand. een lamp die op schemerschakelaar zit doet gemiddeld ( 10 uur per dag ) over het jaar 300 uur per maand.