Ik heb een oude, inmiddels werkende TV, Philips 17TX210A.
Het jammere is dat er achter de glasplaat wat vuiltjes zitten. Het is niet goed te zien of ze aan de binnenzijde van de glasplaat, dan wel op de beeldbuis zitten. Daar zit nl nog ruimte tussen. Je zou verwachten dat dat niet kan, omdat het geheel hermetisch gesloten is. Toch hebben vuiltjes, stof of opgedroogd vocht daar een plek gevonden.
Ze zijn nadrukkelijk te zien, afhankelijk van lichtreflectie en kijkhoek.
Om dit op te lossen zit er volgens mij niets anders op dan de beeldbuis compleet uit te bouwen en schoon te maken. En dan te hopen dat ik het er weer helemaal goed in krijg.
Heeft iemand dit wel eens gedaan? Moet ik nog rekening houden met bijzondere dingen?
Zou je de buis iets kunnen lossen en dan via die opening iets met perslucht kunnen doen?
Vochtvlekken krijg je natuurlijk niet weg zo maar stof misschien wel.
Anders is het een flinke klus.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je zou verwachten dat dat niet kan, omdat het geheel hermetisch gesloten is.
Hermetisch is het zeker niet. (er kan wel wat tussenkomen. Zeker als 'ie bij kettingrokers heeft gestaan zit er flink wat aanslag op...
)
Uitbouwen is niet erg moeilijk, alleen wel een tijdrovend werkje...
Bij alle oude TV's die ik ooit hersteld heb, was die glasplaat afneembaar. Ik heb nooit een BB moeten uitbouwen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat vermoeden had ik ook al... 
Nu zit die BB met een aantal vleugelmoeren die op 2 staanders zijn gezet vast. Ik moet het dan eerdaagsmaar wagen. Die krengen zijn wel loodzwaar..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een lederen schort en een veiligheidsbril zijn aan te raden (al deden hele volksstammen het vroeger zonder).
De buis is niet implosieveilig, en de glasplaat dient om de kijker daartegen te beschermen.
Op 2 januari 2024 13:40:26 schreef maartenbakker:
Een lederen schort en een veiligheidsbril zijn aan te raden (al deden hele volksstammen het vroeger zonder).De buis is niet implosieveilig, en de glasplaat dient om de kijker daartegen te beschermen.
Ja, dat klopt, dat was toen al gelaagd glas en dat was bijna niet stuk te slaan.
En vraag maar niet hoe ik dat weet 
Arco
Special Member
Voorkant van de buis is vrij veilig omdat die centimeter(s) dik is en de implosiescherven tegenhoudt...
Beeldbuizen werden vaak gedemonteerd, om ze andersom weer te monteren.
(dat gebeurde als er sluiting in de gloeidraad zat doordat die uitgerekt en ingezakt was)
Door de andere positie van de gloeidraad was de sluiting (al dan niet na wat kloppen op de hals) meestal weg...
Als je de sluiting liet zitten werd de kathode niet heet genoeg door de serieschakeling van alle buizen.
Als dat niet hielp werd er in sluitingsgevallen soms een aparte gloeistroomtrafo voor de beeldbuis gebruikt als laatste redmiddel.
(de kortgesloten gloeidraad kreeg dan een te hoge spanning, maar kon nog wel een tijdje mee...)
Op 2 januari 2024 14:08:35 schreef Arco:
Voorkant van de buis is vrij veilig omdat die centimeter(s) dik is en de implosiescherven tegenhoudt...
dat dikkere frontglas kwam pas later. Deze is nog een 90° buis, zonder veiligheidsband en versterkt geperst frontglas.( dit is de laatste generatie van dat soort buizen)
beschermende maatregelen zijn sterk aan te raden. Ik doe altijd de motorhelm en de moto-handschoenen /vest aan als ik zo een ballon uit de kast moet halen
Het is nog nooit fout gegaan, maar je weet maar nooit.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 2 januari 2024 14:08:35 schreef Arco:
Dat tegenhouden (absorberen van energie) werkt alleen als je hem rondom op zijn plaats houdt. Daarom zit er vanaf de eerste helft van de jaren '60 een vastgekitte spanband omheen. Bij oudere buizen zoals deze, knalt het alle kanten op en kan je kanon met afbuigunit er gewoon aan de voorkant doorheen komen zeilen.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams nieuwe onderwatercamera
Ik liet ze wel van eerste verdieping op een grasveld vallen dat gaf een mooie, doffe dreun. Was puber, dus experimenteren 
Geen mooie korte, rechthoekige CP90 chassis buizen, maar zwart/wit pijpen, maar dat hadden jullie al begrepen.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (16%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 2 januari 2024 17:01:41 schreef RAAF12:
Ik liet ze wel van eerste verdieping op een grasveld vallen dat gaf een mooie, doffe dreun. Was puber, dus experimenterenGeen mooie korte, rechthoekige CP90 chassis buizen, maar zwart/wit pijpen, maar dat hadden jullie al begrepen.
maakte dat vroegah vaak veilig voor de afvalverwerking door het vacuum van de buis te halen, en dat zag je vrijwel niet, iemand die zo'n tv probeerde te gaan herstellen zal het ding vervloekt hebben 
heb wel wat matchlines gezien van begin 90's die nog zo'n losse glasplaat hadden voor de buis. daar zat ooit een vuil achter, vooral bij rokers.
In de jaren vijftig was dat inderdaad echt implosiebeveiliging. Mijn pa beweerde altijd dat dat kogelvrij glas was. Dat is de reden dat de gebruiker dat absoluut niet mocht kunnen verwijderen. Als dat niet terug goed geplaatst was, is de beveiliging weg.
Als kind wel vaker zo'n kasten kapot geklopt omdat mijn pa het glas gebruikte in de tuin. (beeldbuis was er natuurlijk uit gehaald.)
In de jaren 80 en 90 maakte men mij wijs dat het glas licht absorberend was. Wij hadden begin jaren 90 een Loewe tv in de woonkamer met ook zo'n glas. Als er iemand in huis onder een grote spot zat te lezen, scheen dat licht op de tv, stoorde even hard als zonder glas.
Nu is Loewe dat ook bij de flatscreens, meer bepaald bij de individual reeks blijven volhouden. Echter, dat glas ziet nu blauwig van kleur aan de voorkant en het absorbeert echt licht.
In mijn bureau staat zo'n Individual. Dat is het enige tv toestel waar ik iets op zie als er zonlicht door het tegenoverstaande raam binnen schijnt.
Weetje: tot ergens 2017 zijn ze dat blijven volhouden tot aan de Reference serie.
Met wat hokus-pokus is dat ook af te nemen om te poetsen. Het is al een even grote stofmagneet als bij een beeldbuis.
testman
samsung had ook ook monitoren in het assorti welke een laag plexi voor het lcd hebben, videobewaking monitoren oa. kan een stuk meer hebben als een lcd zonder die laag.
maartenbakker
Golden Member
Voor professionele monitoren die in het veld gebruikt worden, is het vrij gebruikelijk om er plexiglas schermbeschermers op te schroeven. Die zijn doorgaans gewoon doorzichtig en niet contrastverhogend.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]
Zwaar off topic:
Toen ik nog klein was hadden wij een TV met een glasplaat die je met 4 klemmetjes eraf kon halen.
En die plaat werdt elke week verwijderd en gesopt.
Niet omdat we rookten ofzo, maar steevast na dierenmanieren met Martin Gauss. 1 van onze Sint Bernards lukte de plaat compleet af!
Arco
Special Member
Bij loewe zag je die blauwachtige filters vaker...
Ze schijnen te helpen in gevallen waar de gebruiker niet tegen de rasterfrequentie kan.
Ik ben bij iemand geweest die zonder dat blauwe filter helemaar dol werd door het geknipper van het beeld. (ik zag zelf niets vreemds)
Met het blauwe filter had 'ie bijna geen last meer ervan... (hoe dat precies werkte/kon werken weet ik niet)
Op 2 januari 2024 21:12:03 schreef High met Henk:
Zwaar off topic:Toen ik nog klein was hadden wij een TV met een glasplaat die je met 4 klemmetjes eraf kon halen.
wannneer was dat (dat je klein was
) ? midden jaren 80 kwam de front-glasplaat nog eens terug, niet voor de veiligheid maar als modeverschijnsel (oa Matchline). En bij vele merken kon je er die dan frontaal afhalen, voor Dora.
testman
Op 2 januari 2024 22:01:13 schreef High met Henk:
Zal idd eind 80 geweest zijn; mijn bouwjaar is 81
das n heel goed bouwjaar.
Arco
Special Member
Is dat niet een koppelingetje voor de metalen band uiteinden?
Ook ik kan mij niet herinneren dat de ruit er uit kon aan de voorzijde.
Edit: @arco was mij net voor.
[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]
Ik heb die sierstrip er even uitgehaald. Dat ging vrij gemakkelijk. De glasplaat beweegt nu wel als je hem met een zuigertje vastpakt, maar de glasplaat kan er nét niet doorheen...