fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Druppelladen is idd trickel-charging en is float. Er staat idd 14,4 wat je blijkbaar ook meet. Dat vind ik vrij hoog. Wat de mijne doet is 13,6V float, dan na 10 dagen kijkt hij of de spanning te ver is gedaald en zo nodig wordt er puls geladen. Ik denk tot dat de spanning weer hoog genoeg blijft, of de stroom opname onder een grens komt. Geen idee, zal best werken want Ctek heeft een goede reputatie.
Wat jou tekening laat zien is waarschijnlijk fout, tenminste ik hoop dat het schematje fout is maar gezien wat je meet lijkt ook de implementatie fout (ze zullen wel een Ctek achtige lader gekloond hebben en dan gaat het nogal eens fout bij onze Chineese vrienden) Want float op 14,4V is te hoog en dan als laatste stap gaan ze pulsladen met 12,8V. Dat is net verkeerd om.
Anoniem
Op 3 januari 2024 13:30:34 schreef fred101:
Wat jou tekening laat zien is waarschijnlijk fout, tenminste ik hoop dat het schematje fout is maar gezien wat je meet lijkt ook de implementatie fout (ze zullen wel een Ctek achtige lader gekloond hebben en dan gaat het nogal eens fout bij onze Chineese vrienden) Want float op 14,4V is te hoog en dan als laatste stap gaan ze pulsladen met 12,8V. Dat is net verkeerd om.
Nou, daar ben ik dus ook bang voor.
Ik vind het gewoon niet logisch wat er gebeurt maar misschien kan iemand toch een verklaring geven waarom hij doet wat hij doet.
Hij doet alles gewoon prima tot aan het einde van de absoprtiefase, dan gaat hij pulsladen met 14,4V. Het lijkt erop of hij dit circa 12 uur doet, onafhankelijk of de accu vol is of niet. Daarna verschijnt er "FUL" in beeld. Dan doet de lader volgens mij niets meer tot door zelfontlading de spanning weer onder een bepaalde drempel zakt.
Ik ben in staat om toch de Ctek te kopen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb ooit een lader gecontroleerd door de spanning en stroom te loggen maar daar moet je wel de spullen voor hebben. Ik heb multimeters die grafisch kunnen loggen, een stroom probe voor mijn scoop en een scoopmeter die dat in roll mode kan.
Je kunt het natuurlijk zonder loggen en steeds waarden noteren, bv om de 5 minuten ofzo
Op 3 januari 2024 12:00:33 schreef InHogereSferen:
[...]Deze informatie staat er wel, maar gaat er technisch niet diep op in. Op youtube filmpjes zie ik ook dat hij gepulseerd laadt. Maar over dit pulseren staat niets in de beschrijving.
De spanningsval over de kabels lijkt me niet noemenswaardig. Met de multimeter op de accu meet ik namelijk detzelfde spanning.
Een hoge spanningsval over de laadsnoeren treedt pas op bij het laden van een lege accu als de lader met 5A of 10A aan het laden is. Intern zal de lader de spanning opvoeren om de 5A of 10A laadstroom te kunnen bereiken. Wanneer de accu vol is dan is de spanningsval over de laadsnoeren bijna 0V omdat de laadstroom dan veel lager is.
Als je een nieuwe accu in goede conditie houdt (door o.a. niet verder te ontladen dan 50% van de accu capaciteit) dan heb je absoluut geen dure laders nodig omdat er nauwelijks sulfatering optreedt (of kan optreden). Een gewone labvoeding met een nette DC spanning met CV en CC mode is het beste voor het laden van een loodzuur accu.
Anoniem
Een hoge spanningsval over de laadsnoeren treedt pas op bij het laden van een lege accu als de lader met 5A of 10A aan het laden is. Intern zal de lader de spanning opvoeren om de 5A of 10A laadstroom te kunnen bereiken. Wanneer de accu vol is dan is de spanningsval over de laadsnoeren bijna 0V omdat de laadstroom dan veel lager is.
De lader voert de spanning op zodat hij 5A/10A geeft, maar tikt hij de 14,4V aan dan zal hij die spanning niet nog hoger opvoeren, want nu schakelt hij over op absorptieladen en daalt de stroom juist.
Een reden kan zijn dat met zulke dunne laadsnoertjes de lader beurtelings de accu doet laden en daarna de accu spanning doet meten om de laadspanning te compenseren voor het spanningsverlies over de dunne laadsnoertjes bij 5A of 10A laadstroom (als deze lader al uberhaupt compenseert). En misschien is die 14,4V wel de minimale laadspanning in de lader aan het begin van de dunne laadsnoertjes bij een lage laadstroom.
Dit pulseren doet hij dus wanneer de 14,4V bereikt is, hij geeft ook aan dat de accu zo goed als vol is (alle batterij streepjes staan er), alleen dan wil hij per se pulserend laden met circa 100mA. Zeg maar 12 uur lang en dan pas komt er daadwerkelijk "FUL" in beeld te staan. Ik heb dit nu getest bij een slechte accu en een goede accu.
En deze laatste fase begrijp ik niet. Het is toch juist niet goed voor een accu om rond deze spanning te blijven staan??
Als je een nieuwe accu in goede conditie houdt (door o.a. niet verder te ontladen dan 50% van de accu capaciteit) dan heb je absoluut geen dure laders nodig omdat er nauwelijks sulfatering optreedt (of kan optreden). Een gewone labvoeding met een nette DC spanning met CV en CC mode is het beste voor het laden van een loodzuur accu.
Zo deed ik dat ook, en gaat opzich prima. Maar dan moet ik zelf de CV in de gaten houden. Ik wilde juist een apparaat wat dit helemaal automatisch voor mij doet. Maar hij moet dit wel goed doen 
Op 3 januari 2024 14:11:17 schreef InHogereSferen:
De lader voert de spanning op zodat hij 5A/10A geeft, maar tikt hij de 14,4V aan dan zal hij die spanning niet nog hoger opvoeren, want nu schakelt hij over op absorptieladen en daalt de stroom juist.
Als de accu leeg is en bijv. nog maar een open klemspanning van 11V heeft en de lader met 5A of 10A gaat laden dan zal de lader de spanning intern opvoeren tot misschien wel boven de 14,4V om de 5A of 10A te kunnen bereiken afhankelijk van de totale weerstand van de keten van laadsnoeren en de accuklemmen. De lege accu dicteert de spanning in de bekken van de accuklemmen (ca. 11V bij een lege accu) en de lader dicteert de spanning aan het begin van de laadsnoeren en die delta V moet worden overbrugt om de 5A of 10A te kunnen halen.
De lader zal geregeld tussentijds even met het laden stoppen om de accu spanning te kunnen meten en als die de 14,4V nadert dan zal de lader de interne spanning daaraan aanpassen (neem ik aan).
Anoniem
Op 3 januari 2024 14:27:23 schreef Bobosje:
[...]Als de accu leeg is en bijv. nog maar een open klemspanning van 11V heeft en de lader met 5A of 10A gaat laden dan zal de lader de spanning intern opvoeren tot misschien wel boven de 14,4V om de 5A of 10A te kunnen bereiken afhankelijk van de totale weerstand van de keten van laadsnoeren en de accuklemmen. De lege accu dicteert de spanning in de bekken van de accuklemmen (ca. 11V bij een lege accu) en de lader dicteert de spanning aan het begin van de laadsnoeren en die delta V moet worden overbrugt om de 5A of 10A te kunnen halen.
De lader zal geregeld tussentijds even met het laden stoppen om de accu spanning te kunnen meten en als die de 14,4V nadert dan zal de lader de interne spanning daaraan aanpassen (neem ik aan).
Oke dat zal dan zo zijn maar dan compenseert hij dit zelf al want de spanning op het schermpje is met bulk laden hetzelfde als de spanning gemeten op de accu.
Dus als ik jou verhaal goed begrijp dan weet hij de weerstand van de draden en compenseert deze spanningval op het schermpje.
De lader zal vermoedelijk de spanning van de accu geregeld tussentijds meten door het bulk laden even te stoppen en de gemeten accu spanning op het schermpje te tonen.
Anoniem
Op 3 januari 2024 14:45:27 schreef Bobosje:
De lader zal vermoedelijk de spanning van de accu geregeld tussentijds meten door het bulk laden even te stoppen en de gemeten accu spanning op het schermpje te tonen.
Maar waarom doet hij dit ook als de accu al vol is.
Als ik de accu aansluit op de labvoeding en instel op 14,4V dan loopt er nog maar 90mA. Dit zou toch voor de acculader wel een teken moeten zijn dat hij kan stoppen met 14,4V zijn. Dat hij dit pulseren even doet om te monitoren begrijp ik. Maar waarom doet hij dit 12 uur lang?
Als ik kijk naar de Ctek lader van Fred dan gaat hij na de absorptiefase na een test direct naar een floatspanning van 13,6V.
Wat mij veel beter voor de accu lijkt.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 3 januari 2024 14:09:28 schreef Bobosje:
Ik ben niet helemaal akkoord met je visie.
Ik gebruik ook regelmatig een labvoeding met CV/CC om een nieuwe/oude of in onbekende staat bevindende accu te laden.
Dat gebeurt dan wel in een omgeving waarbij ik echt in de buurt ben (dikwijls op de keukentafel) en waarbij ik het laadproces in het oog kan houden (spanning/stroomsterkte/gasontwikkeling).
Mijn motorfiets (Suzuki SV1000S van 2004, 2e-hands aangekocht in 2009) staat nu al +5 jaar ongebruikt in de garage wegens fysische beperkingen mijnentwege (rugproblemen + gescheurde schouderligamenten).
Toch kan ik het niet over mijn hart krijgen om hem weg te doen (en gedurende deze 5 jaar heb ik altijd trouw mijn jaarlijkse verzekerings-en wegbelastingpremies betaald!).
4 jaar geleden heb ik dan een nieuwe accu aangeschaft (de vorige was morsdood wegens jarenlange stilstand) en sindsdien staat deze 24/24, 7/7, 365/365 op een oude (2009) CTEK 3.8 3-trapslader.
Ondanks de +5 jaar oude benzine start de Suzuki binnen de twee seconden (5 minuten geleden nog getest!).
Daarmee wil ik zeggen dat ik never ofte nooit mijn motorfiets zonder toezicht continu aan een labvoeding zou leggen om de accu op peil te houden.
Op 3 januari 2024 14:56:41 schreef InHogereSferen:
[...]Maar waarom doet hij dit ook als de accu al vol is.
Als ik de accu aansluit op de labvoeding en instel op 14,4V dan loopt er nog maar 90mA. Dit zou toch voor de acculader wel een teken moeten zijn dat hij kan stoppen met 14,4V zijn. Dat hij dit pulseren even doet om te monitoren begrijp ik. Maar waarom doet hij dit 12 uur lang?
Als ik kijk naar de Ctek lader van Fred dan gaat hij na de absorptiefase na een test direct naar een floatspanning van 13,6V.
Wat mij veel beter voor de accu lijkt.
Dat de lader op 14,4V blijft staan is zeker niet goed en is zeer slecht voor de accu om redenen die ik al eerder heb aangegeven.
Een slimme lader laat een accu na het laad proces minimaal 4 uur rusten om dan de accu spanning te meten. Is die spanning dan ongeveer 12,85V dan is de accu vol en verder laden heeft dan geen zin meer.
Heb je al eens andere laad-programma's bekeken of gebruikt of evt. laad instellingen aangepast?
ik heb ook zo een Ctek,
paar jaar terug verschillende leeggelopen nieuwe accu's van UPS aan de lader gehangen. spannin varieerde van 0.7V tot 9V ofzo. meeste wou zelf geen stroom aanvaarde,. Ctek eraan voor een paar dagen. je kan aan de leds zien waar die mee bezig was. vaak duurde het 2dedagen voor de accu stroom wou aanvaarden, maar de meeste kwamen er toch door.
hier nog een oud filmpje van toen.
https://www.youtube.com/watch?v=MPfZwWQ-DdQ&ab_channel=AndyDevuyst
spanningen op accu: 0.8V - 1.5V - 3V - 4.4V
Ri was wel verschrikkelijk, ik had al vele parallel accu's nodig om door de selftest van de UPS te geraken maar ze deden het weer.
ik ben er toch ook mee gestopt, binnen de 2jaar ellende met die accu's gehad. 1 set was volledig beginnen koken en vervormen. de andere paartjes onbetrouwbaar. heb de meeste afgevoerd ondertussen. voer 10slechte af, krijg je genoeg recyclage geld om 1 goeie te kopen, die het beter zal doen dan die 10slechte.
heel heel lang geleden reed ik met een dodge W200 van 1977, zijn accu en laadsysteem waren gaar.
de auto kon er op LPG net op starten, en dan gaf de dynamo 15-20V. dit wekte de accu telkens weer tot leven. tijdens het rijden nam de spanning dan af en moest ik met verbruikers regelen zodat ik toch boven de 13,5V bleef (ruitenwissers of verwarming afschakelen). heb 9jaar met die auto gereden en met die gare accu
.
de ergste was een fiesta mk1 die ik gevonden had, stond al 2-3jaar buiten, accu 0V. gestart met startkabels en als toerental lager dan 2000rpm kwam, viel de auto uit (ontsteking geen spanning meer). die heeft een week aan mijn Ctek gehangen en die accu kwam er door (bosch silver als ik me goed herinner)
wat heeft iedereen hier ook tegen die 14.4V trouwens? mijn trouwe golfje laadde altijd op met 14,4V, als ik dus 2uur naar het werk rijd, krijg die accu 2uur lang +14V voor de kiezen.
heb die gekocht met een oude accu erin (100Ah) en die is 10jaar erna verkocht met diezelfde accu, nog altijd goed werkend. die accu was bijna zo groot als mijn motorblok
Op 3 januari 2024 14:58:44 schreef Turbokeu:
[...]
Daarmee wil ik zeggen dat ik never ofte nooit mijn motorfiets zonder toezicht continu aan een labvoeding zou leggen om de accu op peil te houden.
Met een labvoeding een loodzuur accu opladen kan met een veilige laadspanning (CV mode) van max. 13,8V en een laadstroom (CC mode) van max. 10% - 15% van de accu capaciteit. Het laadt proces dien je uiteraard wel zelf in de gaten te houden en te stoppen zodra de laadstroom is afgenomen tot onder de 1% van de accu capaciteit.
Ten overvloede, alleen labvoedingen gebruiken die beschikken over een CV en CC mode en waarvan je resp. de spanning en stroom kunt instellen.
en dan trek je de stekker eruit en POEF zegt de labvoeding
.
gebruikt gewoon een echte accu lader die ervoor gebouwd is, gaan knoeien met een labvoeding moet je niet doen.
Op 3 januari 2024 15:20:58 schreef Bobosje:
Ik ga uit van enige technische kennis op dit vlak...
En toch is een fout zo gebeurd .
Anoniem
Ik denk dat ik toch een Ctek 5.0 ga kopen.
Hoewel we misschien van mening verschillen over het 100% vol krijgen met een spanning lager dan 14,4V, zijn we het er wel allemaal over eens dat onnodig op 14,4V laten staan een accu niet ten goede komt.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 3 januari 2024 15:17:23 schreef Bobosje:
[...]
Het laadt proces dien je uiteraard wel zelf in de gaten te houden en te stoppen zodra de laadstroom is afgenomen tot onder de 1% van de accu capaciteit.
Daarom dat ik zei dat een labvoeding OK is om occasioneel een accu te laden maar niet om langdurig (jarenlang) een accu op peil te houden.
fred101
Golden Member
Vooral als dat apparaat in een echt laboratorium staat.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 3 januari 2024 15:10:20 schreef fcapri:
heb die gekocht met een oude accu erin (100Ah) en die is 10jaar erna verkocht met diezelfde accu, nog altijd goed werkend. die accu was bijna zo groot als mijn motorblok
Right! Dat is me een partij overkill! Een normale auto van die klasse heeft toch ongeveer 40Ah? Het dynamotje kan dus onvoldoende stroom leveren om dat ding "overvol" te krijgen. En de cycli, "starten" en "weer opladen" zijn relatief ook erg klein.
Maar goed. Als je normaal iedere 5 jaar een 40Ah koopt en nu iedere 12.5jaar een 100Ah, dan zit je op vergelijkbare kosten-per-jaar.
Mijn ervaring is echter dat accus voornamelijk door "een keer dom doen" kapot gaan. Te leeg laten lopen door de lichten aan te laten staan en dan een week niet nodig hebben of zo. Tja, dan is zo'n 100Ah op de lange duur weer snel duurder dan een 40Ah....
Dus aan mij is die "2.5x hogere investering om 2.5x langere levensduur te verkrijgen" niet besteed. Dat is zeker anders voor andere mensen (en andere leefpatronen etc).
fred101
Golden Member