Hallo,
ander vraagje ( alweer? )
ik heb ook ongeveer zo’n printje gekocht:
https://alitools.io/en/showcase/image?url=https%3A%2F%2Fae01.alicdn.co…
MAAR met andere Ctjes, niet van die mooie blokjes maar van die bruinige Ctjes met de –
NE5532 als ik het nog goed heb er in.
Mijn vraag: is het dan normaal dat de LF er zachter uit komt als dat het er in gaat?
Hij doet het wel, MAAR zachter!
Ik voed het trouwens met 12 Volt gelijk, en het zou tot… gloof 24Volt mogen.
.
schema heb ik helaas nog niet moet nog ff zoeken.
VrGr Rob
Hallo Hubie,
he jammer, ja was er ook een beetje bang voor.
Dit plaatje wat je kunt zien is hem niet 100% maar lijkt behoorlijk…
die van mij heeft ook inderdaad een gelijkrichter wacht gevonden deze:
https://www.amazon.nl/Versterker-NE5532-Pre-Versterker-Control-Volumer…
Alleen raak ik in de war DC 12-24 V / AC 8-19 V maar wissel 18Volt maak ik er ff van en 24 gelijk.
Kzal eens kijken of ik dat ergens heb 18V wissel.
( jammer dat ie dan zo zacht is met 12Volt gelijk )
.
ik denk het kan denk ik wel, maar vond het zo zacht!
( Ik dacht ook nog aan nep onderdeeltjes zoals die NE5532 )
Dankjewel voor jou verhaal!
VrGr Rob
Dat is praktisch dezelfde schakeling.Het is een toonregeling, geen versterker,dus dat er niet veel audio uitkomt kan wel kloppen.
De beoordeling is ook wel heel slecht met 3/5 sterren.
Maar omdat dit een actieve toonregeling is zou het zonder signaal verlies kunnen werken. Er zitten immers buffer op-ampjes in.
Maar 12 VDC is echt te laag, er zit ook een LM7810 of 7812 in? Die hebben een Vdrop van 2 VDC en dan de gelijkrichter nog.
Als je 12VDC die je hebt al stabiel en gereguleerd is dan kun je de LM78xx ook verwijderen en doorverbinden, dan ben je er ook.
Jaaa okeejjj kort door de bocht Hubie heeft gelijk,
MAAR heer nijhuisr zoals jij het zegt kan het misschien zijn dat ie dus wat harder word.
Dankjewel voor uw schrijven meneer nijhuisr
VrGr Rob
Er is een enkele stabilisator in TO-220. Ik zou even kijken wat dat is, de werkelijke minimale voedingsspanning zal een V of 5 boven zijn uitgangsspanning zijn. Dus 17 V als het een 7812 is. 3V voor de stab., en nog 2 voor de brugcel. Dan zit men ruim.
Te weinig voedingsspanning geeft m.i. echter niet te weinig of een andere gain, vooral heel veel vervorming als de boel snel clipt.
De ingangstrap is een inverterende versterker, de opamps en de eerste vier weerstanden linksonder. De weerstanden zijn niet leesbaar, maar te weinig gain zou toch niet moeilijk wat op te krikken moeten zijn. Het zal allicht gedimensioneerd zijn op een wat enthousiast eindtrapje met 40 dB gain of zo.
De volumepot zit direct aan de uitgang, met daar voor twee elco'tjes om de DC instelling tegen te houden. De DC instelling zelf zal gewoon met twee weerstanden en de 22 uF elco's gedaan zijn.
100n over de voeding van de 5532's is er niet, en wordt wel sterk aangeraden ivm vervorming, maar dat zijn tweede orde zaken.
Voor serieus gebruik zou ik wel controleren of het 5532's lijken te zijn, en niet opgeleukte 1458's ofzo 
Deze boardjes worden op ali voor ongeveer 3 euro aangeboden.
Een goede en originele ST NE5532 kost mij ongeveer 50 cent.
Daarnaast nog een goed schema/print ontwerp wat wel goed werkt zou wel kunnen maar er kunnen ook fouten in zitten.
Er zijn teveel variabele hier om te kunnen duiden wat het zou kunnen zijn, als de juiste voedingspanning het niet oplost dan iets anders fatsoenlijks aanschaffen.
Of echt gaan back engineren en de juiste waardes bepalen voor de juiste gain hier en daar, de PCBs zijn bruikbaar en meestal wel van goede kwaliteit.
Ow, misschien had het vraag nummer 1 moeten zijn, Wat wil je er precies mee?
En waarvoor?
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik heb mijn printje even te voorschijn gehaald en er wat metingen aan gedaan.
Volgens de plaatjes is die van mij een iets andere versie.

.
Dit is de frequentie responce toen ik de bas, middengebied en het hoog zo goed mogelijk met een blokgolf zo vlak mogelijk had ingesteld met een scoop en een functie generator.
De volumeregelaar staat maximaal ingesteld en de gain is dan 13,5dB wat ongeveer 4,73x versterking is.
In het laag is een kleine afwijking van ongeveer +0,4dB, het op het oog instelen met een blokgolf van 1KHz gaat natuurlijk niet perfect, maarde afwijking is maar erg klein
Dat het "0" niveau bij -6,5dB ligt is verder niet van belang, het is eigenlijk een beetje luiheid van mij dat ik het niet precies op een "0" lijn heb insgesteld. 

.
Hier heb ik het printje stevig uitgestuurd tot ruim 4,7V, let op de THD waarde boven in het beeld, hoe goed het is, 0,00028%.
De marker 1 en 2 zijn de 2e en de 3e harmonische.
De paaltjes beneden de 100Hz zijn harmonische van de 50Hz netfrequentie.
.
Deze meting geeft mooi aan dat de bandbreedte van de NE5532 zo mooi is, de THD is vrijwel gelijk aan de 1KHz waarde.
.
Wat mij betreft is de versie die ik hier heb een uitstekende voorversterker.
Groet,
Bram
Deze toonregeling word in diverse versies aangeboden.
"Mijn" versie heb ik destijds een schema van getekend, het is een Baxandall toonregeling.
Er zitten 7815's op (en 7915) dat ga je met 12V niet redden.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (13%)]
Het originele ontwerp had in het midden een aftakking op de koolbaan van de lineaire hoge tonen potmeter.
Waarom kreeg Peter geen gouden medaille van de AES, maar slechts silver?
https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Baxandall
edit: of het goud was op 
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Ha die Bram, 
Dank voor het schema!
Ik heb net de print ook even wat beter gefotografeerd, dit om d verschillen te kunen zien.
Onze printen zijn niet gelijk en lijken nagetekend, wie van wie heeft nagetekend zullen ze waarschijnlijk nooit weten, ik heb bij Alie nogal wat versies gezien.
Op mijn printje zittten wat andere condensatoren maar lijkt aardig volgens jouw schema te kloppen.
.
Aan de onderzijde is goed te zien dat mijn print waarschijnlijk met de hand is nagemaakt, dit i.v.m. de ronde hoeken vande print banen. 
.
Het eerste trapje versterkt 10x dat is als je de ingang met een lage impedantie aanstuurd, de uitgang impedantie van je bron staat in serie met de 10K weerstand R1a1 van het schema van Bram.
Dan hebben we nog de wat hoge weerstand R10a1 die i nserie staat met de potmeter RP4a waar dan ook weer de belasting aan parallel staat.
Dat geeft denk ik bij elkaar dus niet precis de 10x versteking die je verwacht.
Even een opmerking over dit printje, de volume regelaag bevind zich aan het einde van de hele keten, dat heeft voordelen zoals bij normale volumes een zeer goed ruisgedrag,
maar het nadeel is dat bij de + en - 15V voeding die mijn printje heeft dat je b.v. niet een CD speler kan aansluiten zonder clip vervorming als de CD maximaal is opgenomen.
Het IC waar het signaal in gaat zal dan clippen, een CD speler geeft ongeveer 2V RMS aan zijn uitgang en de uitgang van het IC U4B zou dan 20V RMS willen gaan leveren en dat kan hij niet!
Een simpele controle hoeveel voeding spanning je voor een versterker nodig hebt is het RMS signaal maal drie doen, dat zou 60V totaal zijn,
deze printjes die van Bram en Bram hebben totaal 30V als voeding (+ en - 15V)
Aanpassingen om het wat beter te maken als je hoog signaal bronne gebruikt voor het aansturen zoals CD spelers e.d.
Maak R1a1 en R1b1 wat hoger in waarde 18, 27 of 33K afhankelijk van je signaal bron.
Tweede aanpassing is deze, maak R10a1 en R10b1 100Ω dat is goed genoeg om generatie van U3a en U3b tegen te gaan en je verliest dan minder versterking ook al is het daar niet veel.
Groet,
Bram
https://books.google.nl/books?id=PvKPEFu2PVkC&pg=PA259&redir_e…
Auteur Douglas Self over de originele Baxandall center tapped potmeter. Wellicht dat er iemand is die zelf een tapje kan maken op de koolbaan. Voor zover ik weet zijn die potmeters niet te koop. Volgens mij een gat in de markt, maak zo'n potmeter en gooi het op Instagram en een YT kanaal. Kan je zomaar 100k volgers opleveren én een renderende shop!
Hallo allemaal,
dankjewel Aart, nijhuisr, Bram en hallo ook raaf
jongens schat mij alsjeblieft niet te hoog in? Graag Jip&Jannekes?
.
MAAR wat ik dus begrijp ik moet hoger in voltjes bij mij is het dacht ik een 12Volt stabilisator.
( heb er inderdaad niet goed bij nagedacht Aart! ) ik heb liefs alles rond 12Volt.
Bram ik zie gloof ik jij gebruikt een dubbele voeding, en als er iets is wat ik liever niet…
vorige keer was ik er toch mee bezig geweest op een breadboardje ook een LF voorversterker,
ik kon het af doen met 2 blokjes 9V deed het trouwens wel erg goed!
( zo’n 4 in 1 IC weet ff niet welk, licht in hokje )
.
Dankjewel voor het delen bprosman dat BAXANDALL TOONREGELING herken ik wel ja!
.
nijhuisr
waarvoor: om het daarna OF een zender in te proppen onderanderen EN eerlijk ik wou er ook mee spelen EN ik moet ook nog iets voor mijn TEF ontvanger hebben daar zit minimaal versterker in en das gewoon zonde dus kan er denk wel 4 kanten mee uit.
Ik rij met de auto naar https://www.brokxelectronics.nl/ De NE5532P koste 1,10€
.
Voor mij heeft hij wel Goud verdient Raaf!
Zijn schema of princiepe schema komt zelfs mij bekend voor en overal meermaals gezien,
en ZEKER bewust of onbewust gebruikt! ( ere wie ere toekomt! )
.
kwam trouwens ook een 15kHz LowPass filter Tegen maar waarvoor??? Bram?
https://www.amateurradioshop.nl/webshop/katruud/detail/1332/katruud-15…
.
Nogmaals dank allemaal!
.
VrGr Rob
blackdog
Golden Member
Hi,
Rob, meestal als ik info post in en topic probeer ik het zo op te bouwen dat de vraagsteller er iets aan heeft, maar ook de meelezers.
Als je een printje hebt met de zelfde soort opbouw, dan is het probleem van b.v. de CD speler ook voor jou van toepassing.
Wat betreft het 15KHz filter printje, het lijkt er op dat dit met LC filters is uitgevoerd.
Ik heb over dat printje en dus de opbouw geen enkele informatie, dus kan er verder weinig over zeggen om je te helpen.
Groet,
Bram
Hallo Bram,
Begrijp jou uitgebreide informatie, vaak erg goed of wel, en das vaak wel het fijne er van!
.
15KHz filter: Hoowww ik dacht juist jij moet dat weten? Hahahaaa lol kan ook niet altijd…
het is voor zendertjes, tenminste dat dacht ik wel, maar net zoals dit heb ik mij nooit echt in verdiept.
Zo heb ik ook gisteren een Pre-emphase (Bouwkit) besteld en is onderweg.
ook daar, heb ik mij eerlijk gezegd nooit erg in verdiept! 
VrGr Rob
Op 7 januari 2024 14:56:12 schreef rob007:
Hallo Bram,Begrijp jou uitgebreide informatie, vaak erg goed of wel, en das vaak wel het fijne er van!
.
15KHz filter: Hoowww ik dacht juist jij moet dat weten? Hahahaaa lol kan ook niet altijd…
het is voor zendertjes, tenminste dat dacht ik wel, maar net zoals dit heb ik mij nooit echt in verdiept.
Zo heb ik ook gisteren een Pre-emphase (Bouwkit) besteld en is onderweg.
ook daar, heb ik mij eerlijk gezegd nooit erg in verdiept!VrGr Rob
Is dat niet om de 19kHz er uit te filteren (of ruim daar onder) bij stereo gebruik ?
blackdog
Golden Member
Hi,
Andere Bram heeft het goed, het filter dient er voor om er voor te zorgen dat de Piloot toon(19KHz) niet gaat mixen met de hogere audio frequenties.
En ook dat er geen energie meer is om te mixen met de 38KHz schakelfrequentie van de stereo encoder.
Groet,
Bram
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op 7 januari 2024 11:35:55 schreef RAAF12:
https://books.google.nl/books?id=PvKPEFu2PVkC&pg=PA259&redir_e…Auteur Douglas Self over de originele Baxandall center tapped potmeter. Wellicht dat er iemand is die zelf een tapje kan maken op de koolbaan. Voor zover ik weet zijn die potmeters niet te koop. Volgens mij een gat in de markt, maak zo'n potmeter en gooi het op Instagram en een YT kanaal. Kan je zomaar 100k volgers opleveren én een renderende shop!
Welnee. Er zijn weliswaar nog romantici/ouderwetselingen/tegendraders die het allemaal analoog willen doen, maar het is vandaag gemakkelijker en goedkoper om het regelen van audiosignalen digitaal te doen. Vergeet die 100K volgers maar gauw, en 100k kopers al helemaal.
Op Catawiki heb ik menig vintage versterker en cassettedeck verkocht er is echt veel belangstelling voor analoge audio. Diverse artiesten brengen nieuwe albums uit op vinyl. En zelfbouw met buizen en printjes van Ali is erg in trek. Dus een original ontwerp met een center tapped Baxandall potmeter kan best goed vallen in dat wereldje. Met ideeën is het zo dat pas achteraf bewezen kan worden of het klopte. En research doen, is een bestaande 100k potmeter om te bouwen naar een centertap?
Btw.
Stefaan Verdonckt in Berchem, Antwerpen liet nieuwe potmeters voor een Quad 33 pre-amp maken. Dat was voor de volume met netswitch. Blijkbaar kan dat ook op beperkte schaal laten produceren.