vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ik heb een Fluke 187 true rms multimeter van onbekende herkomst en weet dus niet wat hij heeft meegemaakt en/of voor zijn kiezen heeft gekregen.
Een vaststaand feit is dat hij wat mankeert 
Ik heb een tabelletje gemaakt (niet volledig) met wat hij (nog)wel doet.
- Beide zekeringen (10A en 400mA) zijn goed.
- De display backlight werkt goed ook op dimstand.
- De temperatuurmeting met thermokoppel op °F en op °C werkt goed.
- Intern geen zichtbare schade, zoals geplofte R's, chips, C's, diodes, NTC's of varistoren.
- De meetsnoer in juiste bus (lead detectie) werkt goed.
- De Bargraph in de display werkt.
- Alle symbolen in de display werken corresponderend met de knopstand.
Waarschijnlijk is er met de calibratie gerommeld omdat de calibratiezegel aan de achterzijde een prikgaatje vertoont. (inschakelen calibratiemodus)
Een servicemanual zou al veel helpen of reparatietips die anderen al hebben gebruikt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Zie tabelletje wat aan mijn startpost is toegevoegd.
Als ik mijn fluke289 en de defecte meter parallel zet op het ohms bereik.
(tja zomaar een probeersel)
En ik meet een 10Ω weerstand dan geven ze dit aan:
Fluke 289 meet dan 10,18 Ω
defecte Fluke meter 9,86 Ω
Zonder weerstand (wel meters parallel)
Fluke 289 meet dan willekeurig wisselende MΩ waardes en OL.
Defecte Fluke meter geeft konstant aan: OL met MΩ in display
Het bovenstaande lijkt erop dat er geen meetspanning uit de defecte meter komt en de defecte meter "meelift" op de meetspanning van de fluke289.
De ingangs-impedantie meten op Vac en Vdc van de defecte meter, levert OL op.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De temperatuurmeting is een mV meting, ook de weerstand is een voltmeting(ik denk ook mV). Ik heb nog nooit een 187 open gehad maar ik zou eerst kijken of er ergens een "analog switch" zit.
Bij mijn Brymen zit er zo'n keramische weerstad-deler ivm range. Je zou kunnen kijken wat er qua spanning daarover gebeurd als je bv achtereenvolgens 100mV, 1V, 10V op de ingang zet.
Die ingang impedantie moet toch rond de 10M zijn ? Hij heeft toch geen >1Gohm input ?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zou denken dat deze meter een te hoge spanning heeft gehad. kan een ic zijn wat gehemeld is, maar net zo goed een weerstandje ter beveiliging. veel standen gebruiken hetzelfde circuit blijkt wel, dus de kans op een los circuit wat niet werkt is groote. er komt op temp nog een goede waarde uit, dus de processor maakt veel kans nog goed te zijn.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ja en de ADC is waarschijnlijk ook goed. Maar hij lijkt niet te schakelen, vandaar dat ik een analog switch multiplexer verdenk (als die gebruikt wordt, ik bedoel iets als een 4066, 4053 etc)
Hi,
Misschien helpt het aangehechte document je verder.
Maar eerlijk: moet het perse een Fluke zijn ??
Als je hobbyist bent heb je
Voor €25.- al een aardige UNI-T UT133-A
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut133a-multimeter.html
en voor € 110.- een heel nauwkeurige UNI-T 161-E, met datalogging:
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut161e.html
(Een 10 A zekering voor een FLUKE kost al gauw € 17.- ).
vergeten
Golden Member
@flash2b
Ook bij deze meter waren er problemen met de banaanbus detectie, maar die zijn opgelost en dat werkt nu goed.
De banaanbussen zijn gesplitst in 2 helften, en van elkaar geisoleerd.
steek je er een banaansteker in dan detecteert de meter dat.
Bijgevoegd uitgetekend hoe de ingangsdetectie plaatsvind van de 2 stroombussen.
Op de COM en de V bus zit geen banaansteker detectie.
@redguuz
Dank voor dat servicedocument, daar kom ik verder mee 
Ik ben niet op zoek naar een meter en het hoeft niet per se een fluke te zijn, ik zit niet zonder meter.
Ik zie het als een uitdaging te proberen hem weer goed te krijgen.
Als dat lukt is het een welkome aanvulling natuurlijk.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (11%)]
@ RAAF12
Een echte (niet chinees/engels) vertaalde service manual, is dat ook ergens beschikbaar / downloadbaar ?
Ik heb hier ook nog een 187 en een 189.
En heb de stekkerbussen ook al "ge-her-soldeerd".
[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (29%)]
RAAF12
Golden Member
Op donderdag 11 januari 2024 13:40:24 schreef pamwikkeling:
@ RAAF12Een echte (niet chinees/engels) vertaalde service manual, is dat ook ergens beschikbaar / downloadbaar ?
Ik heb hier ook nog een 187 en een 189.
De 187 is een probleem daar is niet veel over te vinden. Die 189 iets beter, dit plaatje komt van het forum op het EEV blog.
@Bobosje leuk hoor, maar daar heeft @vergeten nix aan.
Op donderdag 11 januari 2024 14:31:07 schreef RAAF12:
@Bobosje leuk hoor, maar daar heeft @vergeten nix aan.
Kan nog altijd eens van pas komen... 
vergeten
Golden Member
Inmiddels wat in het Ampere bereik getest.
Dat lijkt redelijk goed te gaan.
Bereik: A mA dc
1,6v batterij met 10 Ω resistor in serie geeft 0,155 A
1,6v batterij met 100 Ω resistor in serie geeft 15,78 mA
Bereik: µA dc
1,6v batterij met 100kΩ in serie geeft 16,8 µA
1,6v batterij met 1mΩ in serie geeft 1,69 µA
Alle DC spanningen vermeld in die Chinese service-manual zijn ook aanwezig.
Die ±600KHz (switcher IC LT1307) heb ik nog niet gemeten!
Maar ik verwacht wel dat die er gewoon is omdat de spanningen 3,3v en 5v er gewoon zijn.
fred101
Golden Member
vergeten
Golden Member
fred101
Golden Member
Oeps, ik zie nu dat de jouwe een 187 is. Verkeerd onthouden. Dat is jammer want die bevat veel gewone componenten en een gewone processor. De 187 bevat 3 custom Fluke ASICs. Die krengen zijn erg duur. (Heb er ooit 1 voor een scoopmeter besteld, dat was een IC van 140 euro.
vergeten
Golden Member
Op de geel omkaderde "Varistor"(?) meet ik oneindig hoge weerstand ofwel "OL".
De markering erop is:
1399
00|52
Er zit er nog een met dezelfde markering die meet 10K.
Ik weet nog niet of en zo ja welke van die twee een rol speelt bij het probleem met deze meter.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (14%)]
fred101
Golden Member
Als ze parallel aan de input staan zijn het MOVs, als ze in serie met de ingang staan zijn het PTCs. Ze zien eruit als en MOV. Er staan vaak 2 NOVs in serie om zo boven de 1000V te komen.
Testen is simpel, gewoon tijdelijk weglaten. Een 10K MOV is kapot.
RAAF12
Golden Member
Neem aan dat de MOV met een pootje los getest is zodat eventuele parallel troep niet wordt meegemeten. Mja, dat is les 1 bij in circuit meten.
fred101
Golden Member
vergeten
Golden Member
Was door tijdgebrek even vlug in circuit gemeten.
(ik had dat er beter even bij kunnen zetten)
Gedemonteerd is de varistor geen 10KΩ meer, maar ook "OL"
Dus niet mede schuldig aan de problemen met deze Fluke187.
Tips zijn nog steeds welkom.
Ik zoek verder.
vergeten
Golden Member
Op donderdag 11 januari 2024 13:40:24 schreef pamwikkeling:
@ RAAF12Ik heb hier ook nog een 187 en een 189.
Her-solderen lost soms niets op.
De banaanbussen bestaan uit 2 helften, het though-hole pinnetje breekt wel eens af, door verkeerde banaanstekers en bewegingen, tussen het connectorblok en de print.
Dan werkt de lead detectie niet.
Kijk eens naar mijn post van donderdag 11 januari 2024 10:29:15
Daar zie je op de bijlage hoe het zit/werkt, alleen op de ampere bussen.