Zou dit nog de moeite waard zijn om schoon te maken? En zo ja, hoe zou ik dit aan kunnen pakken.

Omgeving is vleesverwerking. Corrosie vermoedelijk agv Chloor? Ik heb het spul zelf niet vervangen.

Goudlaag is (was) hooguit 6 micron dik, daar valt niet veel meer aan te redden...

Dat ziet er smerig uit.

Of dat nog de moeite is hangt een beetje van de switch af. Die contacten zijn in de regel verguld, die laag ben je nu al kwijt.

Het is een courant model, Cisco 9200L. Raar toch, hoe kan goud nu zo reageren? Is het laagje te dun zodat de atmosfeer naar het onderliggende metaal diffundeerd?

Het spul komt uit een slachterij, ik heb geen idee welke stoffen daar gebruikt worden.

Heb wat geprobeerd met een wattenstaafje met azijn maar of dat succes heeft..?

Vraag me af of het wel verguld is.

afvoeren. je wil geen 10x naar ginder lopen voor netwerkproblemen.

hadden wij ook altijd met de PC's die aan de waterzuivering stonden. door de aggresieve lucht was het koper altijd vergaan.
als eerste netwerkproblemen, trek je de kabel uit, braken de pinnetjes af.
deed je de pc open, was het hele moederbord en de cpu koeler zwart. na 6maand werd die pc afgevoerd en vervangen door een nieuwe. keer op keer op keer.

je begint je uiteindelijk toch ook af te vragen hoe gezond het is voor de mensen die er continue werken. (horloge, gsm, gezondheid, sierraden...)

oxidatie is groen, zou dan betekenen dat de goudlaag reeds weg is, en het koper reageerd

switch in een kast steken, elke kabel door wartels, perslucht op de kast voor overdruk

wrs zijn je patchkabels ook al gehemeld, die contacten zijn ook verguld. ik zou ook denken iets met wartels, of je moet de hele switch buiten de ruimte met zure lucht kunnen plaatsen. kabels door wand heen halen en een kast tegen de wand in andere ruimte zetten bijv.

op t werk ook wat vleesverwerkers gemaakt gehad, meterkasten oxideren ook zo weg daar. men vond ip68 kasten te duur, maar daar kwamen ze wel achter met de manier van schoonmaken daar, alles met de hogedruk op 70 graden. of er kwam lekwater door temperatuurverschillen de kasten ingelopen, fikte meermaals de boel uit.

Wegmikken, zinloos daar nog naar te kijken.
Probleem is bekend in een omgeving met vocht.
In een slagerij gebruiken ze ook pekel ( zout) voor het bereiden van vlees en chloor of andere zooi met schoonmaken.
Er staat spanning op de poorten en dus kan er een stroom(pje) lopen.
Met POE gaat het nog harder, dan vreten de contacten weg en zien er uit of ze geroest zijn zelfs.
De contacten zijn fosforbrons met ong 0,5u goud er overheen, dat is dus zo weg.
Ook de reden dat je een RJ connector ook maar een beperkt aantal keren mag steken trouwens.

Met IDSN lijnen had ik ook nog wel eens compleet weggevreten keystones en connectoren, daar stond iets van 80 volt op de lijn en in een vochtige meterkast of ruimte was het dan vaak prijs.

En cisco's zijn toch vreselijk om te programmeren :)

Je kunt als je de middelen ervoor hebt er nieuwe op solderen.

Grootste probleem is het klimaat in je patchkast. Wij hebben in waterzuiveringen wat maat regelen genomen om vooral h2s buiten de kast te houden. In sommige hale we lucht van buiten/andere ruimte met een fan. In de kast zit ook een verwarmingselement.

Goede gold-plated oxideren niet, wel goedkope waar alleen het contact/schuifvlakje goud op zit. Dan oxideert het materiaal waar het goud op zit gewoon kapot.

Volgende keer kast ventileren met schone lucht (doe ik o.a. hier bij de verzinkerij) of een IP68 switch (met M12 netwerkconnectoren)

Helpt contactvet in zo'n geval om de connectoren wat langer mee te laten gaan?

De suggesties van GJ_ klinken beter, maar dit is natuurlijk wel snel en goedkoop als het zou helpen.

In zo'n omgeving zijn niet alleen de contacten een probleem.

De rest van de switch wordt van binnen ook opgevreten.

Kan het misschien zijn geweest dat er kwik(damp) in de omgeving heeft gezeten? Kwik en kwikdanp is aggressief t.o.v. goud. Ik denk aan kwikbatterijtjes voor een geheugen of gewoon (oude) batterijen met kwikamalgaam?

In iedergeval de kliko in met die switch !

Op zaterdag 13 januari 2024 20:32:57 schreef Sine:
In zo'n omgeving zijn niet alleen de contacten een probleem.

De rest van de switch wordt van binnen ook opgevreten.

Precies, inwendig is het ding ook weggevreten.
Ik heb er wel eens in een keuken van een restaurant een "gevonden" boven het systeemplafond in de keuken.
Die deed het niet meer >:)
Was ook opgevreten inwendig.
De telefooncentrale er naast ook, die gaf heel veel gekraak en storing.
Alles naar een kast buiten de keuken verplaatst.
De kabels verlengd, na er 30 cm af geknipt te hebben, er zaten natuurlijk goedkope RJ45 aan geknepen die weggerot waren, en de aders waren ook een stukje ingevreten.
Kabels met een LSA blok, die bestaan ook voor utp, gekoppeld in een rose kastje met wartels.
Toen bleef het wel heel.

Zwavelzuur van de spruitjes? <g>

Op zaterdag 13 januari 2024 22:00:17 schreef schaafuit:
Zwavelzuur van de spruitjes? <g>

Het was een chinees...
hooguit spruitjeslucht ;(

Vleesverwerking word meestal ook flink schoongemaakt met chloor en andere dampende schoonmaak middelen. Chloordampen vreten ook electronica aan.

Op zaterdag 13 januari 2024 22:11:00 schreef revado:
[...]

Het was een chinees...
hooguit spruitjeslucht ;(

Ik weet nog wel dat toen ik rond de eeuwwisseling op vakantie was in
Zandvoort, er een Chinees was (in een soort hexagonale hut, voor wie 'm
herkent) waarvan de verkoop- en keukencomputers (die overigens heel wat
slot- en bayafdekkingen misten) met een wirwar van parallelle en
seri"ele kabels aan elkaar hingen.

Zal wel goed gegaan zijn omdat het oud, grof spul was, maar welk handig
neefje *dat* bij elkaar had geknutseld...

In dit geval zal de switch inderdaad intern ook aangevreten zijn.

Ik maak regelmatig dit soort corrosie mee op allerlei printen. Een methode die behoorlijk werkt is azijn, gewoon de hele print in azijn van 10% concentratie (huis azijn is 7%, werkt wel maar net niet goed genoeg).
Tijdje erin laten liggen (uren) en dan naspoelen/drogen.

Het probleem is ook als op de print BGA's zitten die ook onder de chip corroderen en dat zie je niet.

Nu komt het: Sommige (flatpack) IC's hebben geheel geen last van corrosie, blinken nog. En sommige beginnen weg te rotten op de plek waar de pootjes uit te behuizing komen, zo zwart als roet. Raar, waarschijnlijk net wat ander materiaal of beter vertind of zo.

Ik heb nu als test op een paar PCB's de IC's ingesmeerd met vaseline, zou volgens een kennis als een speer moeten werken. We gaan het zien.

In die kasten waar ik problemen had heb ik nu ook sinds een jaar of 3-4 een externe FAN kast staan met filters om het stof eruit te houden. Die zorgt voor koeling van 3 grote kasten. Sinds die ombouw heb ik bijna geen storingen meer, hetgeen wat dan uitvalt is van voor de ombouw en had al wat schade geleden.

Op zaterdag 13 januari 2024 22:24:11 schreef schaafuit:
[...]

Ik weet nog wel dat toen ik rond de eeuwwisseling op vakantie was in
Zandvoort, er een Chinees was (in een soort hexagonale hut, voor wie 'm
herkent) waarvan de verkoop- en keukencomputers (die overigens heel wat
slot- en bayafdekkingen misten) met een wirwar van parallelle en
seri"ele kabels aan elkaar hingen.

Zal wel goed gegaan zijn omdat het oud, grof spul was, maar welk handig
neefje *dat* bij elkaar had geknutseld...

Het zoontje van Ome Alie denk ik ;(
Zal de zelfde zijn geweest als bij de chinees waar ik was.
Veel van die kassasystemen bij restaurants hangen van ellende aan elkaar.
Het kan netjes, maar er is ook een enorme hobbybob factor vaak...

Op zaterdag 13 januari 2024 23:06:04 schreef revado:
Veel van die kassasystemen bij restaurants hangen van ellende aan elkaar.
Het kan netjes, maar er is ook een enorme hobbybob factor vaak...

Hetzelfde geld voor café's: als ik 1 euro krijg voor elke meter erin gebrast tweelingsnoer was ik nu miljonair.
Ik heb het zelfs zo erg meegemaakt dat iemand kleine spijkers midden in het tweeling snoer op een houten balk gespijkerd had (het werkt toch?).

Maar nu gaan we wel behoorlijk off-topic.

tweelingsnoer, heb het heel recent nog van een zolder getrokken, met krammen zat het op de nokbalk gespijkerd waar de stekkerblokken aanhingen voor het licht. golfplaat dak was dermate slecht dat 1 blok vol water stond en daar zaten gare metalen tlbakken op die dus geen aarde kregen maar wel een aarde op het netnsoer en stekkerblok had waar de fase in het water stond. ging dus meteen de kniptang doorheen..

Tweelingsnoer spijkeren was 50 jaar geleden heel normaal: Je had speciale spijkerklemmetjes met twee groeven, die precies over de beide aders pasten en een hardstalen spijkertje in het midden. Drie kloppen met een hamer en het snoertje zat vast. Tja, tijden veranderen....

Wat te denken van oostblok aannemers die gewoon tweelingsnoer in het gips smeren voor lampen en zo?
En tweelingsnoer met spijkertjes in het midden meer gezien.
Dat deden ze met lintkabel antenne toch ook zo?
Inderdaad de kniptang er in.
Het ergste wat ik ( ik was nog een klein ventje) heb gezien in een stal bij een oude boer was 2 stroken kippengaas, een links en een rechts, wat aan de balk was getimmerd.
Daar hingen fittingen met lampen aan met een stukje snoer wat om dat gaas gewikkeld was.
Makkelijk als je er een lamp bij wil maken was het commentaar toen mijn vader opmerkte dat het niet echt veilig was en mij duidelijk vertelde dat het ZO zeker niet hoorde ;)
Brrr.

Maar we gaan flink off topic inderdaad...

Enkelgeïsoleerde kabel in het gips smeren, was in mijn herinnering een aantal jaar geleden ook bij onze oosterburen nog toegestaan.