Waarde forum genoten,

Als eerste mijn dank voor de vele (leerzame) leesuren die ik hier op uwer forum heb mogen maken.

MAAAAR, hoe meer ik de post(s) lees aangaande het laden van een accu in een aanhanger hoe duidelijker het wordt dat ik richting A- technisch neig ...

Mijn vader heeft een honden aanhangwagen met daarin een 12v ventilator, twee kleine led strips en een klein led tl balkje die nu worden gevoed door de accu van de auto.
En u voelt de vraag aankomen; om een lege auto accu te voorkomen zou hij graag een accu in de aanhanger plaatsen welke wordt opgeladen tijdens het rijden en wanneer de auto uit staat de ventilator en verlichting van stroom voor ziet.

aan deze en gene al eens gevraagd maar, zo lijkt het tenminste voor ons, heeft een ieder daar een andere (voor ons) ingewikkelde methode/oplossing voor.

Weet of heeft één van u een kant en klare (duidelijke) oplossing zodat ik met een boodschappenbriefje naar de winkel kan en vader en ik dit kunnen toepassen????

Thank you

Wat voor een stekker zit er aan het trekkend voertuig? De ouderwetse 7-polige of de nieuwere 13-polige?

Zowel op de auto als de stekker van de aanhanger zijn 13 polig

enig idee wat die dingen verbruiken? die ledstrip zal wel niet zoveel zijn, maar die fan kan wel.
eenvoudigeste is een kleine lood accu in de auto, en de laadstroom door de connector van de auto dan iets beperken.
als echter die accu leeggetrokken wordt tot leeg, dan zal ze ook niet lang leven.

een 2de oplossing zou eventueel gewoon een powerbank kunnen zijn (usb kabels). er zijn er die ook kunnen opladen en ontladen tegelijk.
dan moet je enkel een 12V naar 5V laadkabel maken (gewone sigaretteplug gsm lader bv).

als die dan langere tijd niet gebruikt wordt, leg je ze gewoon binnen

Weet of heeft één van u een kant en klare (duidelijke) oplossing zodat ik met een boodschappenbriefje naar de winkel kan

Simpelste oplossing:
Je koopt een 2e accu en een Cyrix-ct Battery Combiner Kit, zoals deze bijvoorbeeld: https://www.acculaders.nl/victron-cyrix-ct-battery-combiner-kit-1224v-…

Hier staat ook precies beschreven (zie productsheet) hoe je dat moet aansluiten. In plaats van de startaccu, zoek je de + en - aansluiting op van de 13-polige stekker waar je de stroom vandaan haalt. Als er geen andere types zijn, dan zouden het volgens de tabel aansluiting 10 en 13 moeten zijn.

Je moet het wel zelf inbouwen.
Kom je daar uit, of loop je dan ergens tegenaan? Vraag het, dan komen we er vast met elkaar uit :)

Op woensdag 17 januari 2024 11:54:57 schreef Pimmie:
Zowel op de auto als de stekker van de aanhanger zijn 13 polig

Dan is het redelijk simpel: die 13-polige zijn bedoeld om, om het zo maar uit te drukken, twee aparte systemen te vormen: enerzijds de verlichting, dat is een soort verlengstuk van de verlichting van het trekkend voertuig; anderszijds de wooninstallatie. Het idee is daarbij dat die wooninstallatie zwevend is uitgevoerd, ttz de min van de woonbatterij is bedoeld om NIET verbonden te zijn met het chassis van de aanhanger.

Het gevraagde boodschappenlijstje omvat dan
*/ de diverse afnemers (licht, ventilatie) voorzover nog niet aanwezig
*/ optioneel maar sterk aanbevolen: een onderspanningsbeveliging, zodat de hulpaccu niet te diep wordt ontladen; dat is nl. funest voor de levensduur
*/ enkele zekeringen
*/ enkele schakelaars
*/ draad van gepaste diameter en, idealiter, standaardkleuren

Misschien is onderstaande bruikbaar, alleen zitten daar geen schakelaars in. Maar die zijn misschien al aanwezig? In de ledstrip zelfs ingebouwd, wie weet?
https://www.aliexpress.com/item/1005006112920929.html

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (11%)]

(misschien wil een vriendelijke moderator het tikfoutje in de titel rechtzetten?)((en dat werd intussen netjes gedaan, waarvoor dank! daarmee mag dit bericht weg))

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (34%)]

Op woensdag 17 januari 2024 11:27:28 schreef Pimmie:
Mijn vader heeft een honden aanhangwagen met daarin een 12v ventilator, twee kleine led strips en een klein led tl balkje die nu worden gevoed door de accu van de auto.
En u voelt de vraag aankomen; om een lege auto accu te voorkomen zou hij graag een accu in de aanhanger plaatsen welke wordt opgeladen tijdens het rijden en wanneer de auto uit staat de ventilator en verlichting van stroom voor ziet.

Zonder te weten over wat voor stromen we praten vraag ik me af of je niet te moeilijk denkt. Uit de tijd dat ik nog met m'n ouders op vakantie ging weet ik nog dat m'n pa voor de Alpen-Kreuzer aanhangwagen een 12 Volt aansluiting in de disselbak had gemaakt, omdat de campingkoelkast precies in de bak geplaatst kon worden, zodat deze onder het rijden gewoon bleef werken.

Trok een Ampère of 6 uit m'n hoofd, maar die kon gerust een minuut of 20-30 blijven draaien bij stilstand, de auto-accu ging daar echt niet meteen plat van.

Hoe lang wens je stil te gaan staan met de auto dat je bang bent dat de accu leeg raakt? Het klinkt naar mijn mening al niet als een erg goed plan om voor ventilatie een ventilator te hebben draaien. Overleeft de viervoeter het als die stopt met draaien? (door defecte ventilator of accu die uitgeschakeld wordt door diepontladen)

Uitval van de ventilator is een aandachtspunt, jawel, maar uit welke batterij er gevoed wordt maakt daarbij niet uit.

(off-topic: Ik heb geen verstand van honden - eigenlijk heb ik de gloeiende pest aan honden, met een uitzondering voor de zeldzame goed opgevoede exemplaren - maar het zou mogelijk moeten zijn om frisse lucht te voorzien door natuurlijke convectie.)

En eigenlijk komt het er ook niet op aan hoeveel stroom er dient geleverd, of gedurende hoeveel tijd: de extra batterij is navenant te dimensioneren, en zo simpel is het. De aanhanger met zijn stroomafnemers op de startbatterij laten draaien lijkt me geen goed idee, de minste vergetelheid volstaat om niet meer te kunnen starten. Maar ik meen tussen de regels te lezen dat het niet gaat om een pauze voor tanken/sanitair/eten van pakweg een halfuur, eerder lijkt het me te gaan over dagevenementen, of toch minstens over meerdere uren. De topicstarter zou dat wel eens mogen verduidelijken.

Zorg in ieder geval dat de laaddraad goed is afgezekerd, want als de start accu leeg of zwak is zal deze de stroom uit de aanhanger accu trekken. Dan is de kans groot dat de relatief dunne draad uit de kabelboom brand.

Ja, ook dat is een aandachtspunt, jawel. Zou men een (schottky)diode kunnen overwegen die belet dat er stroom terugvloeit van de aanhangerbatterij naar de auto? Dan moet men wel zeker zijn dat de aanhangerbatterij nooit helemaal leeg gaat, een reden te meer om een onderspanningsbeveiliging toe te passen.

Daar had ik al een oplossing voor gepost (Cyrix-accuscheider). Met deze oplossing heb je
1. gegarandeerd een volle start accu in de auto voordat de aanhanger accu geladen wordt;
2. geen stromen die teruglopen van de aanhanger naar de auto.
3. slechts één set, zodat er geen externe onderdelen meer nodig zijn - want dat gaf de TS aan: graag een kant en klare oplossing.

dat gaf de TS aan: graag een kant en klare oplossing.

Hm, daar had ik blijkbaar overheen gelezen. Een sterk punt!

Altijd weer de grootste vraag bij een accu in een aanhangwagen. Geraakt deze voldoende opgeladen? De spanning die aan de accu aankomt gaat lang niet de laadspanning zijn die nodig is. Als TS geluk heeft zijn de draden 2,5mm² zoals voorzien in ISO 11446. Heeft TS brute pech dan zijn deze draden slechts 1,5mm². Er zitten toch al snel enkele meter draad tussen batterij of CAN bus en batterij. Op spanningsval moet TS zeker rekenen.

Op woensdag 17 januari 2024 12:07:35 schreef OPTOdesign:
[...]

Hier staat ook precies beschreven (zie productsheet) hoe je dat moet aansluiten. In plaats van de startaccu, zoek je de + en - aansluiting op van de 13-polige stekker waar je de stroom vandaan haalt. Als er geen andere types zijn, dan zouden het volgens de tabel aansluiting 10 en 13 moeten zijn.[...]

De aansluitingen kloppen niet. Voor pen 10 (geschakelde stroom) is pen 11 de massa. Voor pen 9 (constante stroom) is pen 13 de massa. Voor correcte aansluitingen zie ISO 11446 hier boven. Ook voor beide massa's geldt dat die niet aan elkaar mogen aan aanhanger zijde.

Misschien niet van toepassing voor TS, niet alle 13-polige aansluitingen zijn compleet bedraad. Heel vaak dienen er extra zaken aangeschaft om toch over de volledige functionaliteit te verkrijgen.

[...]

Simpelste oplossing:
Je koopt een 2e accu en een Cyrix-ct Battery Combiner Kit, zoals deze bijvoorbeeld: https://www.acculaders.nl/victron-cyrix-ct-battery-combiner-kit-1224v-…

Hier staat ook precies beschreven (zie productsheet) hoe je dat moet aansluiten. In plaats van de startaccu, zoek je de + en - aansluiting op van de 13-polige stekker waar je de stroom vandaan haalt. Als er geen andere types zijn, dan zouden het volgens de tabel aansluiting 10 en 13 moeten zijn.

Kom je daar uit, of loop je dan ergens tegenaan? Vraag het, dan komen we er vast met elkaar uit :)

Hoe begrens je eigenlijk de laadstroom naar die 2e accu?
120A lijkt me veel te veel om door de trekhaakstekker te sturen.

Zulke grote stromen zullen enkel optreden als de aanhangerbatterij volledig leeg is, en dan nog slechts gedurende seconden. Zelfs als het al eens gebeurt hoeft het niet catastrofaal te zijn, en als men zeker stelt dat de aanhangerbatterij nooit helemaal leeg komt, bv. met een onderspanningsbeveiliging, dan gebeurt het nooit.

Toevoeging @hieronder: inderdaad, de bal ligt in het kamp van de topicstarter. Ik had al eens gehint dat we best wel eens wat meer wilden vernemen.
Maar misschien hebben we haar/hem wel afgeschrikt met al te vergaande/diepgravende discussie, dat is al eerder gebeurd. Zoja: excuus!

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (31%)]

Op de juiste manier afzekeren lijkt me voldoende. Daar heb ik al voorstellen over voorbij zien komen.

Hopelijk laat de topic starter binnenkort wat van zich horen zodat we hem gericht advies kunnen geven en hij ons informatie kan verstrekken zodat wij ons op de feiten kunnen richten en een passend advies kunnen geven waar hij ook wat aan heeft. Misschien zit er al een zekeringskastje of is de aanhanger stekker in de auto gezekerd. Het is nu allemaal koffiedik kijken.

aan deze en gene al eens gevraagd maar, zo lijkt het tenminste voor ons, heeft een ieder daar een andere (voor ons) ingewikkelde methode/oplossing voor.

Daarom noem ik bovenstaande nog maar eens. Vooruit kijken is goed, maar de topic starter moet het nog wel kunnen volgen. Zonder input van hem wordt het al snel een ingewikkeld 'rommeltje', zo blijkt.

@Pimmie: We wachten je reactie graag af :)

Mannen, Als eerste mijn dank voor alle reacties.

In alle eerlijkheid moet ik bekennen Google te hebben moeten gebruiken om sommige geopperde oplossingen enigszins duidelijk te krijgen.

Waar vader en ik hadden gedacht dat er simpel van de aanhangerkabel één of twee draden konden worden aangesloten op een device, vandaar naar de accu in de aanhanger en dan naar de ventilator en led strips blijkt dit te simpel gedacht.

En waar ik, net als bij het wekelijkse boodschappen van mijn vrouw(!), heel goed een tekening kan volgen cq stappen te volgen en zaken kan inbouwen

Maakt des te meer duidelijk dat ik A- technisch ben en visueel ingesteld en dit misschien boven onze pet gaat.

De Jip & Janneke gedachten is nu om een accu te plaatsen in de aanhanger en daar de ventilator en licht strips door te laten voeden en deze accu om de zoveel tijd los op te laden.

Pim

Wel, omwille van uw visuele instelling heb ik gekliederd hoe ik het zou aanpakken:

* vanaf de 13-polige stekker recht naar de extra batterij, slechts met een zekering ertussen. De exacte pinnummers op de 13-polige zijn hogerop al aangegeven

* na de batterij een onderspanningsbeveiliging oftewel undervoltageprotection oftewel UVP, ik vind deze heel heel erg aangewezen wegens de levensduur van de extra batterij maar absoluut onmisbaar is ze niet - men moet dan wel zelf een beetje meer opletten. Diepontladen is echt funest!

* na de onderspanningsbeveiliging, de drie afnemers, elks met een eigen schakelaar en zekering. Men zou desnoods nog de drie zekeringen kunnen vervangen door een enkele, maar daar mag het m.i. niet op aankomen. De schakelaars zijn misschien al ingebouwd in de led-armaturen, daarover werd ons nog niets medegedeeld.

Uw idee om de extra accu dan maar apart op te laden zou niet meer besparen dan de verbinding naar de 13-polige stekker (2 draden, weliswaar voldoende dik, pakweg 2,5 mm2 is een minimum, en let er vooral op om gevlochten draad te nemen, zeker geen massief want dat trilt vroeg of laat los) en een (1!) zekering, is het sop de kool waard?

Als aankopen een China een optie is, slechts enkele voorbeelden, lukraak uitgeplukt:
diepontlaadbeveiliging https://www.aliexpress.com/item/1005005501850846.html
doosje met zekeringen https://www.aliexpress.com/item/1005005954615237.html

PS het is niet verboden, eigenlijk is het zelfs gewoonweg beleefd, om ook de vrouwen te bedanken ;)

[...]

Simpelste oplossing:

De Cyrix Battery Combiner is niet geschikt voor Euro 5 en 6 motoren met een intelligente dynamo.

Op zondag 21 januari 2024 12:13:30 schreef Pimmie:
De Jip & Janneke gedachten is nu om een accu te plaatsen in de aanhanger en daar de ventilator en licht strips door te laten voeden en deze accu om de zoveel tijd los op te laden.

Dat is geen gekke gedachte en zou ook zomaar een mooi begin kunnen zijn. Als het vele los opladen toch wel wat gedoe blijkt, kan achteraf nog een oplaad functionaliteit worden aangebracht (evt rekening mee houden dat dit later gemakkelijk kan worden toegevoegd).

Wel is het dan verstandig de accu in dat geval ook niet verder dan 12V* te ontladen. Want dat verkort de levensduur - van een loodaccu uitgaande. Tenzij er een zogenaamde deepcycle variant wordt gekozen. Maar ook daar zit een ondergrens* aan die wel in acht moet worden genomen. In de praktijk is dat niet te doen, want als de verlichting dimt of de ventilator langzamer draait is de accuspanning al zomaar onder het niveau van 12V gezakt of de ondergrens van een deepcycle accu. Een spanningsmeter inbouwen (kunnen zien wanneer de accu moet worden bijgeladen) of een onderspanningsbeveiliging (schakelt automatisch de verbruikers uit als de accu leeg* is) is daarvoor de oplossing.

*Leeg is dus niet dat niks het meer doet. Leeg is het bereiken van een door de fabrikant vastgestelde ondergrens. Het voelt als half leeg, maar dat is het niet. Een accu met ingebouwde BMS zou nog een oplossing kunnen zijn zoals eigenlijk alle lithium accu's hebben. Die bepaalt voor jou wanneer de accu leeg is en schakelt de verbruiker uit.

Ik sta daarom achter het voorstel van Paulinha_B. Dit is niet heel ingewikkeld en heeft enkele voordelen t.o.v. het handmatig laden.

Een draagbare accu met BMS zou bijvoorbeeld deze kunnen zijn: https://batterylabs.nl/products/lithium/ZhQLJB45p5ho8g76g Zo zijn er vele merken te vinden. Met dit merk heb ik zelf dan goede ervaringen en een Nederlandse klantenservice die meedenkt.

Op zondag 21 januari 2024 12:13:30 schreef Pimmie:

Pim

Mijns inziens is het probleem dat je een 12v accu in de aanhanger moet zien op te laden met 12V uit de aanhangerstekker.
Mijn google zegt dat dat kan met een SEPIC converter.
Rond zo'n ding kun je vast wel een stroombegrenzing bouwen. Vraag mij niet hoe, daar zijn andere CO'ers voor :)

Wellicht bestaat er iets kant-en-klaars voor, want in mijn Mercedes zit ergens diep verstopt een backup batterij die ook zoiets nodig heeft.

Een kleine DCDC ( Victron Orion-Tr 12/12-9 (110 W)) op de geschakelde draad, en een batterijprotect om te voorkomen dat de loodaccu te ver ontlaad.

Alternatief: Een klein zonnepaneeltje op het dak een de load uitgang gebruiken van de zonnepaneelregelaar, die kan ook dienen als onderspanningsbeveiliging. (Dat zou mijn voorkeur zijn)

Victron Orion ding: 70 euro ofzo
Kleine MPPT met load uitgang: 70 euro (Bluesolar 75/10)
Zonnepaneel 100W : 50 euro 2e hands

Andere optie is een klein powerstation. Die kunnen ook via de sigarettenplug opgeladen worden (met een beperkte stroom en da's precies wat je wil). Alleen is dat wat prijziger omdat er dan ook meteen usb-c, omvormer enz bij zit.
Voordeel is wel dat je die eventueel ook elders kunt gebruiken, of makkelijk even thuis oid kunt opladen.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (27%)]

DAMES en heren en met name Paulinha_B
dit gaat lukken.
Met de Jip en Janneke tekening gaan wij aan de slag, het resultaat wordt, hoe dan ook, met u gedeeld.

Rest alleen de vraag de links voor aankoop midels Alieexpress is dit met het oog op kwaliteit goed of moeten de prijzen ons afschrikken???