vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Bij een kennis is een een Honeywell Round (opentherm) thermostaat vervangen door een "Nefit moduline Easy" (opentherm) met "EasyConnect" converter.
Het werkt 
Nu heeft men het gevoel dat het huis minder snel opwarmt als met de oude thermostaat.
Wie weet of er verschillen zijn in de "moduleer-snelheid" (of opwarm snelheid) bij verschillende (merken)thermostaten?
Roland11
Golden Member
Bedoel je 's ochtends? De Nefit thermostaten hebben meestal een "zelflerend klokprogramma". Het idee ervan is dat hij dan beter in staat is om de gebruiker van dienst te zijn
Dat zelflerende aspect zou de oorzaak kunnen zijn van het verschil.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
's-ochtends (bij opstaan) of 's-avonds bij thuiskomst dat maakt niet veel uit, hoewel het 's-ochtends meestal wel kouder is buiten.
Voorbeeld: geen exacte meting, het gaat over "het gevoel"
Oude thermostaat: Half uur na inschakelen kamer voelbaar warmer.
Nefit thermostaat: Doet er langer over.
Zelflerend staat momenteel uit in de thermostaat(app) bij deze vergelijking.
De regelalgoritmes zijn inderdaad fabrikant afhankelijk. Een opentherm thermostaat in combinatie met een modulerende ketel kan het opwarmgedrag sterk beinvloeden. De thermostaat kijkt naar het verschil "gewenste - werkelijke" temperatuur, en stuurt dan een bepaalde vermogen vraag naar de ketel. Een zelflerende thermostaat zou hier echter wel na een paar dagen een goed gedrag moeten vertonen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vaak kun je ook nog heel wat parameters instellen, (bij mijn Chronotherm ook...)
Meestal zit dat in een installateursmenu.
(bijv. Eco mode, dan probeert 'ie zo zuinig mogelijk te verwarmen, wat meestal langer duurt)
[Bericht gewijzigd door Arco op (28%)]
vergeten
Golden Member
Op dinsdag 23 januari 2024 12:31:49 schreef RP6conrad:
De regelalgoritmes zijn inderdaad fabrikant afhankelijk.
Is er ergens informatie over te vinden misschien?
Een opentherm thermostaat in combinatie met een modulerende ketel kan het opwarmgedrag sterk beinvloeden. De thermostaat kijkt naar het verschil "gewenste - werkelijke" temperatuur, en stuurt dan een bepaalde vermogen vraag naar de ketel.
Dus mag ik voorzichtig concluderen dat de Honeywell "meer gas gaf" dan de Nefit, bij dezelfde temperatuurverhoging. (2 °C)
Een zelflerende thermostaat zou hier echter wel na een paar dagen een goed gedrag moeten vertonen.
Zelflerend staat (bewust)uit bij deze vergelijking!
vergeten
Golden Member
Op dinsdag 23 januari 2024 12:42:04 schreef Arco:
Vaak kun je ook nog heel wat parameters instellen, (bij mijn Chronotherm ook...)Meestal zit dat in een installateursmenu.
(bijv. Eco mode, dan probeert 'ie zo zuinig mogelijk te verwarmen, wat meestal langer duurt)
Er is nog een optie "aanwarmvervroeging", dan zorgt hij ervoor dat op het gewenste tijdstip de ingestelde temperatuur is bereikt. Dat hangt natuurlijk ook samen met de buitentemperatuur.
Bij buiten -10°C zal hij eerder moeten beginnen met stoken, dan bij buiten +5° C.
Misschien die optie aanzetten dan, maar dat kost wel meer energie 
[Bericht gewijzigd door vergeten op (13%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hangt van veel factoren af. Een extra buitensensor maakt 't voor de thermostaat ook makkelijker om de warmtevraag te voorspellen...
Bij OpenTherm zit alle "intelligentie" qua regelen in de thermostaat. Het enige dat naar de ketel gaat is "doe mij aanvoertemperatuur X". Dus het kan inderdaad heel goed zijn dat een ander merk thermostaat een ander gedrag geeft.