Dat is de enige reden voor een piek van ±400 volt.

Op vrijdag 26 januari 2024 20:44:07 schreef Roetzen:
https://nos.nl/artikel/2506385-stroompiek-door-koperdiefstal-in-oude-p…

Zouden ze de nul onderbroken hebben?

zou het wel denken ja, wrs met een spanningszoeker gemeten, e hier staat geen spanning op en knip.. kan ook nog een TN-CS zijn geweest waar aarde en nul samen in 1 geleider zat. voor dergelijke onberekenbare externe factoren zit hier een overspanningsbeveiliging tussen fase en nul op een aantal groepen..

hoewel een piek van tegen de 400V ook door sluiting in het 150KV net kan komen, zoals bekend van een 1,5 jaar terug..

Hier om 18:14 juist een korte dip (< 1s). Juist geïnstalleerde UPS nam het werk vlekkenloos over :)

Klinkt idd alsof ze met de nul begonnen zijn te knippen

RTV Noord heeft een uitgebreider filmpje
https://www.rtvnoord.nl/video/1120902/schade-na-spanningspiek-door-kop…

Ze hebben gewoon de complete voeding weggeknipt tussen trafo en het afgaande veld.
Als ze nu de 10kV kant gepakt hadden waren ze meteen gestraft.

'Is het mogelijk dat er in sommige woningen een hogere spanning geweest is dan gebruikelijk'

'- 400V begreep ik?'

'ja, dat kan TOT 400V zijn ja'

Exact dus wat je krijgt bij een missende nul.

Ik heb hier een OSB in de meterkast zitten. (Dehn). Als t goed is gaat die in zo'n geval over de zeik en neemt mn hoofdzekeringen mee ipv al mijn apparatuur. Een losse nul is mn grootste angst...
Toen ze hier een keer onderhoud hadden in het blok (appartementen, 6 woningen op 1 inkomende voedingskabel die voorzien is van 3x50A) was de nul behoorlijk warm geworden, zodanig dat de monteur die toen nog opnieuw gemonteerd heeft (voordat het fout ging)

filmpje geeft aan dat er een rail gejat is idd, maar dat was dan een gecombineerde rail aarde/nul. anders liepen de fase rails daar ook wel langs.

een OSB zit overigens tussen fase(n) en aarde, als je wilt dat die ook beschermt tegen overspanning tussen fase en nul moet je het ding anders aansluiten.

netbeheerders hebben het toch al erg druk met storingen, sprak pas een stel storingsmonteurs, die hadden erg veel storingen aan de middenspanning en 400V door het erg hoog staande grondwater.

Hoorde het op het nieuws van Radio M Utrecht vanmiddag in de auto.
Alleen de omschrijving...
"Door koperdiefstal hebben ruim 250 woningen in Oude Pekela veel meer stroom binnen gekregen dan wat hun kabels aankunnen.
Ze kregen 400 volt binnen in plaats van 220 tot 240 volt " ;(

Op vrijdag 26 januari 2024 21:04:29 schreef Tidak Ada:
Hier om 18:14 juist een korte dip (< 1s). Juist geïnstalleerde UPS nam het werk vlekkenloos over :)

Toen je de kooldraadlamp aan hebt gezet ? :)

Maar zonder gekheid, het is natuurlijk absurd dat die kl**tzakken voor een paar tientjes koper een hele buurt in de ellende storten.
Nu zien mensen kapotte apparaten, maar en sneuvelt de komen de tijd nog wel meer wat nu nog net heel is gebleven...

veel meer stroom binnen gekregen

Dat klopt dan weer wel. hogere spanning = meer stroom ;). Maar de stroom kan verder niet te hoog worden voor de kabels want dat is allemaal gezekerd.

Maar even een vraag. Hoe lang gaat zo een spanningspiek nu door is er nog iets van een beveiliging of moet er door iemand iets afgeschakeld worden?

[Bericht gewijzigd door benleentje op (28%)]

Dat vraag ik mij ook af, gaat er een beveiliging in werking of duurt het tot een monteur ingrijpt.
Misschien weet @mvdk daar wel meer over te vertellen.

Op vrijdag 26 januari 2024 22:41:34 schreef benleentje:
Maar de stroom kan verder niet te hoog worden voor de kabels want dat is allemaal gezekerd.

Niet voor de kabels, maar allerlei apparatuur kan er helemaal niet tegen.

Op vrijdag 26 januari 2024 21:38:15 schreef revado:
Maar zonder gekheid, het is natuurlijk absurd dat die kl**tzakken voor een paar tientjes koper een hele buurt in de ellende storten.
Nu zien mensen kapotte apparaten, maar en sneuvelt de komen de tijd nog wel meer wat nu nog net heel is gebleven...

Dat. En gelukkig zitten in trapliften en scootmobielen en tilliften en … allemaal accu’s.
En mensen die van een zuurstofconcentrator afhankelijk zijn hebben (als het goed is) ook een fles. Maar niet noodzakelijkerwijs iemand in de buurt die even het slangetje overplugt. (Nou ga je daar niet gelijk dood aan, maar het is minstens oncomfortabel en toch potentiëel wel gevaarlijk). Mensen met insuline in de koelkast of andere medicatie… gaat ook niet dirèct fout, maar toch.

Misschien dat er in dèze specifieke wijk niemand woonde die erg van het lichtnet afhankelijk was, maar hoe meer getroffenen hoe meer kans dat het een keer fout gaat.

Dus, ja, extreem asociaal en dan druk ik me mild uit.

“Ze” zouden het binnenste van die transformatorhuisjes onder spanning moeten zetten om diefstal te voorkomen :+ ;) >:)

(Of het koper markeren en oud-metaalboeren fiks belonen als ze een koperdief ‘ter beoordeling aanbieden’ aan het juridisch systeem. En tegelijkertijd een fatsoenlijk sociaal plan om de stakkers die dergelijke risico’s nemen voor die paar fluteuro’s minder in de knel te laten zitten zodat ze die risico’s niet nemen en die schade niet veroorzaken, want met alleen harder duwen los je geen problemen op. Punt weer: wie zijn ‘ze’ en hoe kunnen we dat praktisch werkbaar voor elkaar krijgen? Is het uberhaupt goedkoper dan af en toe een kapotte woonwijk? Of komen die kosten bij een ander terecht dan degene die extra kosten kan maken om het te voorkomen?)

Uiteraard is dit slechts mijn onderbuik-mening, dus het is mijn 2ct zogezegd.
Ik draag niet bij aan het probleem (tenzij deze discussie onderdeel is van het probleem, dan dat wel). En eigenlijk ook niet aan de oplossing ervan (tenzij deze discussie onderdeel is van… )

Ik denk dan ook aan een oudere met een personenalarm.
De adapter ploft door de overspanning, of het hele toestel is er aan, maar wordt niet opgemerkt tot de bewoner zijn alarmknopje indrukt na te zijn gevallen...en eindeloos kan wachten op hulp :(
Die dingen geven om de paar dagen maar een testoproep dus het kan wel eens te lang duren.

Voor de rest helemaal met je eens @Lucky Luke!

voor de kerst was er in limburg nog koper bliksem afleider op het 150KV net gestolen, valt het 400V trafohuisje nog mee..

https://nos.nl/artikel/2500963-koperdieven-halen-levensgevaarlijke-cap…

Je zou haast denken dat de NOS al AI aan het gebruiken is om hun nieuwsberichten samen te stellen.

Er valt nog veel te leren

Op vrijdag 26 januari 2024 23:10:43 schreef revado:
Dat vraag ik mij ook af, gaat er een beveiliging in werking of duurt het tot een monteur ingrijpt.
Misschien weet @mvdk daar wel meer over te vertellen.

Ik zit in ZA op m'n telefoon te reageren.
Koperdiefstal is overal in de wereld een issue. In dit geval, omdat ze kennelijk alleen de aardleidingen en de nulleider(s) van verdeelrek naar trafo hebben losgesneden is het goed afgelopen. Een beveiliging, tot 630kVA zijn dat smeltpatronen in de primaire kant, werkt hier niet op. Je moet het echt hebben van klanten die gaan bellen. De eerstelijns technicus heeft soms geen bevoegdheden om in de middenspanning uit te schakelen, dus is het nog iets langer wachten met die te hoge spanning.
Een collega van me moest ooit naar een haags trafohuisje waar ook iets soortgelijks aan de hand was, spanningsklachten word dat dan eufemistisch genoemd. Bij aankomst zag m'n collega een paar benen uit het dak van het huisje steken. Hij dacht in eerste instantie aan een grap van z'n collega's, maar na het openen van de deur trof hij een minder frisse situatie aan. De persoon was hangend in het ventilatiegat geëlectrocuteerd toen hij de spanningvoerende delen raakte.
Hier in ZA zijn het hoofdzakelijk de spoorwegen die lijden onder metaaldiefstal. Tijdens de Covid lockdowns zijn er grote hoeveelheden signaleringskabel, bovenleidingskabel en zelfs kilpmeters spoorrails verdwenen. Vaak gefaciliteerd door corrupte taxibus ondernemers. De spoorwegen zijn een concurrent voor het taxibedrijf. Putdeksels worden hier ook gestolen, worden met grote haast vervangen door kunststof exemplaren.
Terug naar het incident met het trafohuisje in NL: hier valt niks tegen te doen. Het is maar de vraag of de gebruikelijke overspanningsbeveigingen zullen werken.
Wél heb ik hier in het verleden een keer gepost dat als zo'n situatie ontstaat door een montagefout in de straat, bijvoorbeeld een stukje kabel vervangen wegens graafschade, en een fase en de nul word per ongeluk gewisseld, dat je dan beter af bent met een aansluiting op de Zeeuwse manier.
Dat is, dat e aardsysteem, wat dan wel een 16 kwadraatje naar een aardelektrode met 1,5ohm verspreidingsweerstand moet zijn, met de nulader van de aansluitkabel zit verbonden. Dat betekent niet dat daarmee de mespatroon in het trafohuisje onmiddelijk doorgaat, maar de persoon die em plaatst merkt wel dar er iets mis is. Dat hoor je wel.. ;)

Op vrijdag 26 januari 2024 23:30:37 schreef Lucky Luke:
[...]
de stakkers die dergelijke risico’s nemen voor die paar fluteuro’s

Ik ben bang dat die stakkers uit een bepaald deel van Europa komen. :+

feitelijk heeft de scheve last gezorgd dat de voeding op 1 fase naar de 400V ging. de zwaarst belaste fasen hadden er geen last van immers, die gaan omlaag. met geluk dus maar 1/3 van de aangesloten last had schade met die missende nul.

nu is het weer wat minder met koperdiefstal ondanks de hogere prijzen, maar enige jaren terug was het op de bouw nog nodig om een kabel direct in te graven anders was deze weg na het weekend. ook kabels van de paddestoelen werd toen ingegraven. soms werd alleen het stuk wat uit de grond stak nog gejat zelfs. nu is er al jaren bouwatch en vaak ook beveiliging die er rondes doet. ook bliksem afleiders op daken van 20 meter hoog, heel de afleider was van alu, behalve de laaste 50cm op dak en dat werd dan gejat.

Op vrijdag 26 januari 2024 23:30:37 schreef Lucky Luke:
(Of het koper markeren en oud-metaalboeren fiks belonen als ze een koperdief ter beoordeling aanbieden aan het juridisch systeem.

Dat heeft nul komma nul zin. Dat koper gaat nu al niet naar een bonafide metaalboer dus via die route ga je de boeven niet vangen.

Op zaterdag 27 januari 2024 09:33:49 schreef pa3gws: Ik ben bang dat die stakkers uit een bepaald deel van Europa komen. :+

Het heeft weinig nut om zonder enige kennis over het voorval een hele groep mensen tot verdachte te maken. Toevallig weet ik van een enorm aantal diefstallen dat het bepaalde deel gewoon Nederland was. En ook toen kregen bepaalde andere delen van Europa de schuld.

Toen ik nog in de weegbruggen werkte heb ik het ook eens meegemaakt.

Tijdelijke weegbrug geplaatst op een werf in een stationsbuurt.

Kabel van ongeveer 100m van weegbrug naar de werfkeet met de weegcomputer.

Op een dag telefoon, weegbrug doet het niet meer. Kabel weggeknipt, een 6x0,75mm² afgeschermde kabel.

De bouwfirma zag de bui wel al een beetje hangen want de weegcomputer werd elke avond meegenomen uit de werfkeet. Ze wilden een stekker aan de kabel wat normaal niet de gewoonte is bij weegtoestellen wegens meer kans op fouten.

Op zaterdag 27 januari 2024 11:39:12 schreef evelo:
(...)
Kabel weggeknipt, een 6x0,75mm² afgeschermde kabel.
(...)

Ja, en dan vraag je je af, wat proberen die lui nou te scoren? Een berg plastic of (soms) papier?
Veel schade, weinig opbrengst. Met dat soort kabel kun je nog beter aluminium blikjes gaan rapen.

Per kilo zal het wel ongeveer vergelijkbaar zijn`, maar de schade van het kabelknippen is inderdaad véél groter.

Op zaterdag 27 januari 2024 14:01:51 schreef mvdk:
[...]
Ja, en dan vraag je je af, wat proberen die lui nou te scoren? Een berg plastic of (soms) papier?
Veel schade, weinig opbrengst. Met dat soort kabel kun je nog beter aluminium blikjes gaan rapen.

ze nemen ook het snoer van een verlenghaspel 3x1,5 mee, haspel knippen ze er af. brengt in zn geheel meer op.

tijd terug viel de stroom uit in de buurt, een bedrijf had een eigen noodgenerator, dus dan neemt die mooi over. nou nee want de koppelkabels waren weg, die zijn ook spanningsloos normaal. god weet hoe lang die kabels al weg waren.

om de kabels te strippen is het pas boven de 16mm2 interessant tov het extra werk wat je ermee hebt. scheelt wel in prijs, rood handgepeld koper heeft de hoogste koperprijs de kilo.

Op zaterdag 27 januari 2024 14:01:51 schreef mvdk:
[...]

Onironisch.
https://www.pfand-gehoert-daneben.de/wp-content/uploads/2018/05/4x3-200x200.png

In andere landen zet men vaak statiegeldflesjes en blikjes náást de prullenbak, voor de mensen die het wat moeilijker hebben.

https://rp-online.de/imgs/32/2/2/5/1/0/7/1/1/tok_29d718cdfa5ede1c1f9bd4bbd23d91c5/w940_h528_x470_y264_0a6a516b686d171a.jpg

Proeven met rekjes voor flesjes enzo. Dan hoeft men niet meer letterlijk door het afval te grabbelen op zoek naar statiegeld.

Overigens vermoed ik dat de overlap tussen flessenrapers en koperdieven tamelijk klein is.

Kabels strippen gaat ook met dunnere kabel razendsnel met een walsje. De koper word gewoon uit de isolatie geperst.