Op zondag 28 januari 2024 13:14:19 schreef GJ_:
[...]daar ga je echt geen bijdrage aan leveren: die verslaving houd zichzelf in stand. [...]

Was ook een opmerking bedoeld voor de verslaafde zelf ;(

Op zondag 28 januari 2024 13:02:41 schreef Peter112:
Misschien toch maar eens een oplossing maken in mijn kast tegen een loshangende nul.
Ik kan een fase-nul relais monteren met een dik relais die de boel afschakelt. Nadeel relais altijd in kost paar watt en kans op gebrom.

Is daar een fase controle relais niet handig voor?

Op zondag 28 januari 2024 13:14:19 schreef GJ_:
[...]daar ga je echt geen bijdrage aan leveren: die verslaving houd zichzelf in stand.

Precies. Als een hopeloos verslaafde zijn geld niet met blikjes rapen kan verdienen, zoekt ie wel een ándere manier om dat geld bijelkaar te krijgen om de (bij alcohol letterlijk levensgevaarlijke i.v.m. epileptische aanvallen) ongecontroleerde ontwenningsverschijnselen te voorkomen.
Er zit een hele medische wetenschap achter het behandelen van verslaving, 'geen geld geven aan een verslaafde' of 'een verslaafde geen geld laten hebben' als "oplossing" zien, is voor verslavingsartsen hetzelfde als wat wij vinden van elektronica solderen met S39 of het compleet onderspuiten van een edge connector met Kontakt 60 in de gedachte dat je er wat goeds mee doet. Nutteloos of contraproductief, en in het ergste geval fataal voor de "patiënt".

Die verslaafde weet heel goed dat in ieder geval bij alcohol of benzodiazepine-ontwenning zijn leven in gevaar is (en dat het bij ándere drugs zo voelt, ook als het niet zo is), en hij zonder alcohol op straat ligt te stuipen als er niets meer in z'n systeem zit. Dus gaat ie hoe dan ook wel een manier zoeken, om alcohol te verkrijgen.
Bijvoorbeeld koper of fietsen jatten, of simpelweg winkeldiefstal. Al is dat maar 50 euro, dan kan ie weer een week of 2 overleven.

Op zondag 28 januari 2024 13:25:39 schreef maus0611:
[...]

Is daar een fase controle relais niet handig voor?

Een Siemens 3UG5616-1CR20 kan dit doen, echter met de (hulp) contacten moet je dan wel iets doen.

Op zondag 28 januari 2024 13:41:02 schreef Ledlover:
Al is dat maar 50 euro, dan kan ie weer een week of 2 overleven.

Nou, ik ken er een aantal en die maken dat in twee dagen op. Te triest voor woorden, maar het is zo.

Maar voor de rest helemaal mee eens. Ze doen er echt alles aan om aan geld te komen, wat het ook is.

de dag dat blikjes naar het statiegeld systeem gingen was amper geweest en ik zag al dat gemeentewerkers die de openbare prullenbakken legen die blikjes eruit stonden te filteren, beetje stiekem in een 2e vuilzak steken. het schijnt wel interessant te zijn voor oa straatbewoners, 100€ in een week is wel haalbaar aan statiegeld in de steden.

Vroeger toen huisvuil nog langs de straat gezet werd, zat er ook altijd een bak onder de vuilniswagen waar metalen ingingen. Dat hoort er toch ook een beetje bij.

Hoe word huisvuil nu dan opgehaald? Het staat hier nog steeds langs de straat.

Op zondag 28 januari 2024 21:57:01 schreef GJ_:
Hoe word huisvuil nu dan opgehaald? Het staat hier nog steeds langs de straat.

Hier niet meer, er zijn van die ORAC krengen op ieder hoek van de straat.
En in ons appartementencompex containers in een aparte ruimte.
Alleen grofvuil gaat nog op straat, en alleen op een vooraf afgesproken dag.
Wat er in de avond neergezet wordt is in de ochtend totaal veranderd :)
Alles wat metaal is halen de busjes met niet gele kentekenplaten weg.
Mensen nemen bruikbare meubeltjes mee en gooien er weer andere troep voor terug ;(

Ah, natuurlijk. Wi hebben hier ook van die stortdingen op de hoek, maar het word ook nog gewoon opgehaald.

Op maandag 29 januari 2024 07:15:19 schreef GJ_:
Ah, natuurlijk. Wi hebben hier ook van die stortdingen op de hoek, maar het word ook nog gewoon opgehaald.

Maarten bedoeld denk "toen stond het nog in zakken aan de straat" nu zit het in een container. Maar goed daar kun je nog in graaien als je wilt. :r

Zou hier geen mogelijkheid liggen voor de "slimme meters"? Deze kunnen ook schakelen EN weten de actuele netspanning per fase. Boven de 270V o.i.d. de afgaande kant automatisch uitschakelen?

Ze willen de meters in de toekomst immers ook gaan gebruiken voor een "staged startup" na netuitval (i.v.m. alle warmtepompen en laders welke direct volle bak aan gaan).

Op maandag 29 januari 2024 10:48:08 schreef Brokencore:
Zou hier geen mogelijkheid liggen voor de "slimme meters"? Deze kunnen ook schakelen EN weten de actuele netspanning per fase. Boven de 270V o.i.d. de afgaande kant automatisch uitschakelen?

Ze willen de meters in de toekomst immers ook gaan gebruiken voor een "staged startup" na netuitval (i.v.m. alle warmtepompen en laders welke direct volle bak aan gaan).

Op zich wel een idee, maar heeft ook nadelen.
Stel dat de spanning een keer even piekt dan gaat de boel plat en meteen weer aan. Dat maakt ook veel schade als je pech hebt.
De huidige slimme meters kunnen niet schakelen, ze zullen er wel zijn, maar de gene die ik ken van bv Iskra in woonhuizen niet.

De burgemeester aldaar is kwaad, omdat hoogst waarschijnlijk alleen de dagwaarde wordt vergoed.

O ja, Oude Pekels (koptekst) is Oude Pekela, een gemeente dorp in het Noorden van het land.
Er is veel schade en de verzekering doet moeilijk. De dief heeft blijkbaar een sleutel van het trafohuisje gehad en de deur weer achter zich op slot dichtgedaan.
Beter hang en sluitwerk en een alarm/camera zou ook niet misstaan op dit soort kritieke onderdelen van de infrastructuur.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1122292/nasleep-spanningspiek-pekela-vo…

Op maandag 29 januari 2024 10:48:08 schreef Brokencore:

Voor zover ik weet de nieuwste niet meer omdat dat in NL ook juridisch niet mag (op afstand "afsluiten").

Wat je in dit soort situaties krijgt is het volgende: klanten zitten op een kabel die op het getroffen trafohuis zitten aangesloten. Enexis kijkt in hun administratie, welke klanten dat zijn. Buren van de klanten die van Enexis de toezegging krijgen dat de schade vergoed word, worden wakker. " Ik heb ook schade". Dan moet een technicus gaan uitzoeken of die klagers gelijk hebben. Soms is dat zo. Soms klopt de technische administratie niet, en zitten klanten op een andere kabel aangesloten dan oorspronkelijk werd aangenomen. Je weet het pas als je het helemaal met alle tricks and trucs hebt uitgezocht.
Het oude systeem met tariefdraden was zo gek nog niet...
Enexis is verantwoordelijk naar hun klanten, en kan proberen het te verhalen bij de veroorzakers.
Vwrzekeringen behoren te betalen, en kunnen dit dan verhalen bij Enexis. Dat argument van "geen blikseminslag", dat hangt dan weer af van hoe het in de polis staat.

Op de telefoon reaguren, het blijft moeilijk.

Op maandag 29 januari 2024 18:13:03 schreef mvdk:
Op de telefoon reaguren, het blijft moeilijk.

Zeker als de batterijen leeg zijn omdat je ze door stroomuitval niet meer kan opladen, of omdat je oplader door de 400V piek uit elkaar is geklapt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (12%)]

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240128_94582381

Afgelopen weekend hier in de regio gebeurd.

Wat zou er geknald hebben? De hoogspannings- of laagspanningszijde?

Ik vermoed dat er een muis of rat in de cabine geraakt is.

al vaker gezien met zwevende nul door fout aangesloten slimme meters en losse draden in de hoofdkast, netbeheerder denkt ervanaf te komen met een max van 2200€ aan schade, want dat is veranderd enige jaren terug zegt men dan. diverse bedrijven met veel meer schade als die 2200€ haalden hun advocaat erbij en netbeheerder kwam niet weg met die max van 2200€ bij schade door een fout of achterstallig onderhoud van hun kant. beetje makkelijk ook, als je ziet wat je aan vastrecht en transportkosten, meterhuur mag neertellen

Op maandag 29 januari 2024 20:30:53 schreef testman:
beetje makkelijk ook, als je ziet wat je aan vastrecht en transportkosten, meterhuur mag neertellen

Op zich is dat geen argument. Als de netbeheerder in enig jaar door hun klunzige 'monteurs' of door koperdieven zware schadevergoedingen moeten betalen, dan verhogen ze het jaar daarop hun tarieven om hun administratie weer kloppend te krijgen.

Op maandag 29 januari 2024 19:45:29 schreef evelo:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240128_94582381

Afgelopen weekend hier in de regio gebeurd.

Wat zou er geknald hebben?
(...)

Aan uiterlijk huisje te zien, denk ik aan een GPLK middenspannings eindsluiting. Vroeger werd er bij ons bedrijf twee keer per jaar een inspectieronde gemaakt. Die eindsluitingen zitten sinds eind jaren 60 in doorzichtig plastic, met een zaklamp controleer je dan of er nog genoeg vet in staat. Het is nou eenmaal zo met dat soort kabel.

De telelefoon geladen houden is een challenge.
Eskom se: dit is jóu probleem. Dixit Snotkop met die padda.

Raar redenering Enexis. "Het is niet onze schuld, het komt door die koperdieven..."
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2094720592/zo-n-140-000-euro-schade-do…
Als mijn auto gestolen word, en de dieven veroorzaken er schade bij een ander mee, word ik er op aangesproken, en ga ik naar m'n verzekering.
Als inbrekers over mijn dak lopen, en ze schoppen per ongeluk een steentje van het dak, en iemand krijgt dat op z'n hoofd, word ik als eigenaar aangesproken. (Daarom ook een persoonlijke WA verzekering.)
Enexis zit fout, zij moeten die verbruikers schadeloosstellen.

Het standaardrecept voor bedrijven als Enexis is om het op overmacht te
gooien. Maar het gaat hier niet om schuld, maar om verantwoordelijkheid.

Natuurlijk is het de schuld van Enexis niet. Helaas voor hen zijn ze
naar de klant toe dus wel verantwoordelijk. Dat wordt dus dokken, hoe je
het ook wend of keert. Natuurlijk kan Enexis de schade dan wel op de
dieven proberen te verhalen, maar die zullen er vast voor zorgen dat er
bij hun niks te halen valt.

Sorry Enexis, maar that's life. Het kan niet zo zijn dat het risico niet
bij een goed (hoop ik) georganiseerde organisatie met (redelijk) grote
buffers valt, maar bij de (mogelijk sappelende) klanten die part noch
deel hebben aan hoe het netwerk is {ingericht,beveiligd}.