Hallo, van mijn favoriete power supply delta 0-30V 3amp is de voedings trafo uitgefikt.
Heeft iemand misschien nog onderdelen hiervan.
Vrees het ergste, maar je weet maar nooit ?

Bedankt Bob

Op maandag 5 februari 2024 14:56:10 schreef Techbob:
is de voedings trafo uitgefilterd.

:o ? ?

Je bedoeld waarschijnlijk uitgefikt?

Berichtje sturen naar Delta wie weet kunnen zij je helpen.

Delta heeft zover ik weet alle onderdelen van de oude modellen opgeruimd.

Dat is een redelijk bijzondere trafo met vreemde spanningen en een dubbel aardscherm.
Die is te vervangen door drie losse trafo's. De 48V die het vermogen moet leveren dient behoorlijk overbemeten te zijn.

Klopt , moet natuurlijk uitgefikt zijn.
Heb inderdaad een mailtje gedropped bij delta, dus even afwachten. Ben benieuwt wat eventueel de prijs is ?
Heb al gedacht om zelf over te wikkelen maar het is natuurlijk de binnenste wikkeling die uitgefikt is.

De primaire zekering is heel gebleven?

-edit-

Hmm, de secundaire zijn niet gezekerd, bij een sluiting aan de hulpvoeding kon de primaire wel eens heel blijven.

[Bericht gewijzigd door Sine op (63%)]

Nee, hij stond voor een duurstest de hele nacht aan op 3Amp.
Viel me al op dat die toch wel warm werd, maar ach moet kunnen.
De volgende morgen bleek de zekering eruit te liggen, maar de trafo was ook overleden......snif snif.

Daar moet hij gewoon tegen kunnen, dus er is nog iets anders gesneuveld, of die trafo liep om een of andere reden al op het randje.

Vermoed idd dat de trafo al minder was.
Mijn vrouw klaagde ook regelmatig dat er een vreemd luchtje rond hing,
Das nu dus over !

Ik denk niet dat sine bedoelt dat de trafo zelf op het randje liep maar dat er iets in de voedingsschakeling zelf te veel stroom trok waardoor de trafo zelf veel te lang flink over belast werd.

Trafo's overlijden over het algemeen niet zomaar vanzelf. Vaak is daar een oorzaak als langdurige overbelasting, veel te hoge voedingsspanning of elektrisch geleidend stof of vocht in de wikkelingen ofzo voor.

Ik hoop dat je een originele trafo kunt vinden.

Heb reparatie opgegeven. Geen nieuwe trafo te krijgen en zelf opnieuw wikkelen gaat me te ver. Dus gezwicht voor een voeding van Ali.
Mocht ik iemand nog een plezier kunnen doen met de restanten , dus de gehele defecte voeding, dan hoor ik dat wel.

Groet Bob

Een kastje er naast of er onder met een aantal trafo's om alle spanningen te maken.
Met een (flinke) ringkern trafo kun je heel eenvoudig wikkelingen er bij leggen.

Zo maar een gedachte, voor de knutselaars onder ons.