Hmm ... geen foutmeldingen meer en voldoende watertoevoer, maar heb er een ander probleem voor terug gekregen. Nu wordt aan het einde van het programma niet al het water uit de ovenruimte weggepompt en stroomt het er aan de voorkant uit. De pomp werkt (denk wel 30 seconden lang) en uit de afvoerleiding komt ook water. Maar kennelijk niet voldoende om de ovenruimte leeg te maken. Als ik vervolgens het apparaat helemaal uitzet gaat de afvoerpomp nogmaals lopen en verdwijnt het nog resterende water uit de ovenruimte. Komt dit probleem iemand bekend voor?
slang loopt omlaag. Geen verstopping. En wanneer ik het apparaat uitschakel pompt hij ook netjes het resterende water weg.
Nauwkeuriger observatie van wat er gebeurt levert het volgende op: aan het einde van het kookprogramma loopt de afvoerpomp en voert water af. Als ik dan de oven openmaak lijkt het eerst of er geen of weinig restwater in de ovenruimte zit. Maar vervolgens lijkt er via de afvoer weer water in de ovenruimte te stromen en loopt het er aan de voorkant weer uit. Zou dat er op kunnen duiden dat de klep onder de boiler open staat en de boiler (ongewenst) leeg loopt? Normaal gesproken loopt de boiler toch alleen leeg wanneer je het apparaat helemaal uitschakelt?
Is dit ontstaan na het terugplaatsen? Dan zou ik toch aan de afvoerslang denken die omhoog loopt. Pomp stopt en afvoerslang loopt terug leeg. Achter de keuken kunnen er rare dingen met slangen gebeuren zodra de machine terug op zijn plaats staat.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
de boilerklep verdenk ik niet omdat daar druk op komt tijdens het stomen. Deze verzet zich pas in de open stand na uitschakelen dus de stand blijft tijdens de drukopbouw dezelfde als tijdens het vol lopen op het eind. Ik ga dus ook voor darm dir omhoog loopt of luchtdichte afsluiting aan de syfon die terug druk kan opbouwen.
Een terugslagklep is er niet
Dit was in de testopstelling. De slang liep naar beneden in een emmer. Maar het uiteinde zat onder water, dus het zou kunnen dat het luchtdicht afsluiten van de slang de veroorzaker is. Met een lege emmer getest en nu blijft er geen water in de ovenruimte. Hoera! De geringe tegendruk is dus kennelijk al voldoende om te zorgen dat het water niet volledig afgepompt wordt. Ik hou hem nog even in de testopstelling en zorg dat de emmer leeg is.
En voor mijn lering: wat voor type pompje zit er in de afvoer? Het heeft kennelijk een serieus lage opvoerhoogte. En de afvoerslang zit nog wel aan de bovenkant ook. Is het mogelijk dat als het pompje niet draait er water door het pompje heen terugstroomt?
EricN
Een eenvoudig. Synchroon inductie pompje. Anker is een magneet. Ook wel vijverpompje genoemd. Zit ook in de wasmachines en vaatwassers.
Het is een centifugaal pompje. Als de pomp niet draait kan er water passeren zonder moeite. De propeller heeft heel veel speling tov de wand.
Er zit normaal wel wat debiet op en kan 1 m omhoog pompen. Is de pomp nog wel ok? Mss is de propeller vd as gevallen. Gebeurt wel.
[Bericht gewijzigd door EricN op (19%)]
Dan moet ik hem er maar eens uithalen. Hij doet nog wel wat, want hii voert het meeste water nog wel af. Dus ik denk niet dat de propeller er helemaal afligt.
Pompje lijkt goed te werken. Maar ik krijg nu tussendoor af en toe ook de foutmelding F01 - geen watertoevoer. Wat ik zie is dat er door het aanvoerpompje wel water wordt ingeperst, maar dat het lijkt dat de klep naar de boiler niet opent (terwijl ik wel 230V meet op de klep). En het water wordt dan kennelijk deels in de ovenruimte en deels in de afvoer geperst (door de gesloten kleppen?). Er loopt dan ook heel veel water weg voordat de machine in storing valt. Ik ga de drie gecombineerde waterkleppen er eens uithalen en op werking testen. Waarom heeft elke waterklep eigenlijk een eigen condensator?
Waterkleppen getest. Ook deze lijken in orde. En de overvloed aan water lijkt via de boiler te lopen, niet via de andere kleppen. Het aanvoerpompje blijft ook veel langer lopen dan noodzakelijk is om de boiler te vullen. En als ik dan de ovendeur open maak stroomt het water er aan de voorkant uit. Er zit een waterniveaumeter in de boiler. Hoe werkt deze? En waar/hoe kan ik meten of deze goed functioneert?
[Bericht gewijzigd door GvD op (18%)]
EricN
Een elektrode. Gewoon een geïsoleerde pin in de boiler. Ze zetten daar een spanning op en als die pin water raakt loopt er stroom door de pin naar de boiler massa/aarding. Die stroom wordt gemonitoord als zijnde "boiler vol".
Ok. Welke spanning zou ik moeten meten bij niet-vol? Of kan ik deze beter ohms meten? neem aan dat als de elektrode geen water raakt de ohmse weerstand oneindig is. En als de elektrode water raakt zeer laag gezien de hoge geleidbaarheid van water.
[Bericht gewijzigd door GvD op (49%)]
EricN
Hoogtemeter nooit problemen mee gehad. Geen idee wat je behoort te meten. Maar "laag" zou ik de weerstand niet noemen als er water tot aan de pen komt. Zo goed geleidt water nu ook weer niet. Wel meetbaar met een ohmmeter maar op de 200ohm range zou ik hem niet zetten.
Wat ik me afvraag:
1. Heb je altijd goed ontkalkt met de roze vloeistaf. En op correcte wijze?
2. Komt er water in de boiler uit het gat waar de stoom vd boiler behoort uit te komen tijdens het vullen?
Pas als de boiler hitte begint te maken, pas dan sluit het motorventiel dat vd kuip naar de pomp gaat. Het motorventiel naar vd boiler sluut in het begin al als de boiler gevuld wordt. Bij het aanzetten vh toestel dus.
Als de boiler gevuld wordt en deze neemt te veel water omdat de meetpin niet registreert dan loopt het water in de kuip via de stoom opening bovenaan rechts. Dat water gaat direct naar het "putje" en daar het motorventiel vd afvoer open staat kan het ook naar de pomp lopen.
Een mogelijke test is om de pen even met de aarding te verbinden. Het water inlaten naar de boiler moet dan stoppen bij initialisering. Dwz bij het opstarten vd toestel waarbij boiler gevuld wordt.
Ik zal de pin eens met aarde verbinden. De oven is tweedehands, dus ik weet niet of het ontkalken altijd goed gedaan is.
Maar ik twijfel toch over de waterkleppen. Ik had ze er even uitgehaald om ze te testen. Maar daar heb ik nu toch mijn bedenkingen over. Heb ze er nu in laten zitten en de slangen een voor een losgehaald. En ook heb ik de oven een paar keer gestart met de deur open zodat ik kan zien waar het water vandaan komt. Als ik het afloopprogramma goed lees mag er tijdens het opwarmen alleen water in de boiler lopen. Maar er loopt ook water in de ovenruimte (vanuit de invoer in de achterwand) en er komt ook water via het motorventiel in de afvoer binnen (via de afkoeling van de afvoer). Dus dan lijkt het er op dat daar het probleem zit. Aangezien ik geen spanning op die kleppen meet (wel op de klep naar de boiler) en ze volgens mij NC zijn lijken ze niet goed dicht te zitten.
EricN
Die 2 darmpjes (2x afkoeling) kun je toch los maken en even een slang op zetten dat in een potje gaat? Mss is de druk te laag zodat de afsluiting niet goed gaat? Sluit door de druk van inkomend water.
Bedoel je dat de kleppen sluiten door waterdruk van de invoer? Weet je bij hoeveel druk ze dan sluiten? Ik kan ze eens rechtstreeks op de druk van de waterleiding zetten.
En ik had de slangen inderdaad al in een emmertje laten lopen. Wel één voor één. Maar dat zou toch niet uit mogen maken.
EricN
Op zondag 11 februari 2024 19:34:40 schreef GvD:
Bedoel je dat de kleppen sluiten door waterdruk van de invoer? Weet je bij hoeveel druk ze dan sluiten? Ik kan ze eens rechtstreeks op de druk van de waterleiding
Ja. De klep sluit door druk ad inlaat. Bij welke druk het juist moet sluiten weet ik niet.
Op zondag 11 februari 2024 19:34:40 schreef GvD:
En ik had de slangen inderdaad al in een emmertje laten lopen. Wel één voor één. Maar dat zou toch niet uit mogen maken.
En toen was het in orde of niet?
Nee, maar dat kan zijn omdat de druk aan de ingaande kant dan niet hoog genoeg was. Dus ik ga het nog een keer doen met de volle druk van de waterleiding er op. Dan zou er door de kleppen die niet geactiveerd zijn geen water mogen komen, toch?
Ja, klopt in zijn geheel. Als de klep dichtstaat (en goed aangesloten is) mag er zonder spanning er op geen water uit mogen komen!
Dan lijkt daar het probleem te zitten. Ik heb even een filmpje gemaakt. kleppen er uit gehaald. Aansluiting direct op de waterleiding. Kraan vol open. Twee van de drie kleppen lijken goed te sluiten. De derde lijkt vol open te staan. Dus deze moet vervangen worden. Of is hij te repareren?
EricN
Zijn dat niet gewoon de 10mm 3 voudige van in de wasmachines? Die zijn vrij goedkoop. Herstellen zou ik niet aan beginnen.
Geen idee. Ik ga kijken of ik een leveranciers artikelnummer kan vinden. Dan kan ik er wel op zoeken. Meeste onderdelen blijken uiteindelijk standaard onderdelen voor andere apparaten te zijn. Alleen als je ze bij Miele bestelt betaal je de hoofdprijs van de hoofdprijs.
EricN