Imperial (Miele) stoomoven DG4664

Ah. Dat verklaart het weinige debiet. 1 vd kleppen gaat met water lopen.

I learn from the mistakes of people who took my advice

Een veel voorkomende fout is het filtertje dat in het driewegventiel zit dat verstopt is. Verder is dikwijls de terugstroomleiding van het de driewegklep naar het waterbakje verstopt. Achter de twee terugslagklepjes bevinden zich twee gaatjes voor de leidingen. Die voor de terugvoerleiding is maar 0,4mm groot en vlug verstopt. Best doorprikken met de juiste naalddikte. De dichting van het ruitenwisserpompje HELLA(gebruikt in de auto's vandaar de naam)met het waterbakje steeds vernieuwen daar lekken die toestellen het meest!

Ondertussen zit er een nieuw driewegventiel in maar geeft in de hogedruk functie na een tijdje nog steeds een F01. Op advies van Jos dat terugstroomventiel gecontroleerd, krijg er met een spuit wel lucht doorheen.
Hij blijft water afpompen in bedrijf, ik kan dan ook aleenmaar bedenken dat er iets niet in orde is met de afsluiters onder de ketel en de stoom aggregaat. Apparaat moet echt helemaal worden gedemonteerd om deze te kunnen onderzoeken. :/

Wat bedoel je met "blijft afpompen"? Dat de afvoerpomp blijft draaien of dat er water uit de afvoerdarm blijft komen?

Op 12 mei 2022 10:43:31 schreef EricN:
Wat bedoel je met "blijft afpompen"? Dat de afvoerpomp blijft draaien of dat er water uit de afvoerdarm blijft komen?

Beide, ik hoor de pomp aan en ook weer uit gaan, weet niet of dat normaal is. Hij zal de kennelijk signaleren dat er (lekkage) water is, geen idee waarmee trouwens.

Gaat motorgestuurd ventiel van boilerlediging dicht? Zowel mechanisch als hermetisch. Vult de boiler voldoende (snel)? Waterkastje of prof pomp?

Geen waterlekdetectie.

[Bericht gewijzigd door EricN op 12 mei 2022 12:33:20 (11%)]

Zijn enorme storings gevoelige apparaten.. Mn zus heeft er ook 1 heeft in garantie wel 15 x een Miele monteur op bezoek gehad en nog werkt ding niet OK ook deze storing om de 3 a4 keer gebruiken ongeveer. Af laten koelen en start daarna weer. was eerst altijd maar ze hebben print en firmware vervangen?? Miele weet van geen wijken en wil geen coulance bieden, ze is er best ziek van voor zo'n duur apparaat!!

Goh. Wij hebben er redelijk wat van verzet en zelden een defect of miserie. 1 klant had een moeilijk geval maar dat ding staat gans de dag te draaien daar. Vermoedelijk een uitzonderlijk geval daar bij jou. Maar aan statistieken heeft die ene pechvogel uiteraard niets. Ze staan inderdaad gekend om hun starheid.

Dus? Miele een klant armer, en dat is niet de eerste.. Voor haar nieuwe huis kiest ze voor Bosch..

Nee de lokale witgoed handelaar heeft er al een aantal richting Miele moeten sturen van te complexe fouten waar miele zelf ook niet uitkomt. Apparaten zijn maanden weg, komen defect retour of een dik prijskaartje van de reparatie

[Bericht gewijzigd door smd op 13 mei 2022 18:48:38 (72%)]

SMD... Stuur me even haar gegevens in een mail... Dat is niet de manier zoals het normaal gaat.

Dank voor de technische informatie die ik ontving via de mail. Begrijp de werking van de machine nu wel een stuk beter maar ben nog steeds aan het zoeken.
Die fout F01 is geen water, maar op welke plek is mij nog niet duidelijk.
Het watertankje wordt gevuld, zie dat er wel vebeterde vlotters zijn dus mischien doet er een van de twee het niet goed.
Of is het geen water in de stoomgenerator bijvoorbeeld doordat het weglekt via een lek motorventiel.

De ene vlotter (buitenste) doet niets. Die waakt enkel als te hoog komt om alarm te slaan. De andere regelt hoogte.

Ik had al een paar keer gevraagd naar de pomp. Welk type? De pomp na het waterkastje.

Er zijn 2 motorventielen. Heb je de werking nagekeken?
Werkt de pomp die na het waterkastje staat?

Wat gebeurt er exact?
Een vb:
Toestel aanzetten
Waterkastje vult
Boilerledigingsventiel sluit
Boiler vult
Tijd instellen en starten
Toestel warmt op
Veel gerommel in afvoerdarm
Bij bijna bereiken temp gaat afvoerventiel dicht......

In de laatste foto zat bij deze de verstopping.

Mijn machine heeft het ruitenwisserpompje, die heb ik getest en is in orde.
Motorventiellen nog niet, komt er moeilijk bij wat me nog heeft tegengehouden.
Waterkastje vullen gaat goed en lage temperatuur lijkt wel normaal te functioneren.
Ik ga me storten op de ventiellen en zal de routine nalopen.
Wordt vervolgd..

Je moet er niet bij komen. Gewoon visueel vaststellen dat ze draaien en door observeren of druk opbouwen de sluiting testen.
Die demonteren zou ik enkel in uiterste nood doen!

De niveaumeting vd boiler werkt? Dan gaat hij overvullen en komt het water er langs de afvoer terug uit.

[Bericht gewijzigd door EricN op 25 mei 2022 12:12:30 (23%)]

Dag, vanochtend weer een poging ondernomen. Bij het programma van 120gr pompt hij steeds bij en loopt dit weer weg via de afvoer. Ik heb de indruk dat het motorventiel niet goed afsluit. Het ventiel beweegt wel, ik dacht dat ze 24v waren maar het zijn 220v AC motoren. Hoe ze die sturen dat de motor de andere kant op loopt is mij nog een raadsel, ik kan de switch bij de motor voor de stoomboiler indrukken met een schroevendraaier en dan gaat hij draaien.
Morgen ga ik de slang naar de afvoer eens losmaken en kijken wat er gebeurt bij 120gr programma.
Die overstort van de boiler bij overfill zie ik niet.

Het is een bolkraan. Draait 360 graden in de ronde. Stopt (via de nokjes tegen de microswitch) gewoon om de 90 graden om te sluiten of openen.

De kraan-as afgebroken kan.

De kraan sluit pas vlak voor de tijd aftelt. De tijd telt pas af als hij op temperatuur is. Dus de kraan sluit pas net voor het bereiken vd temperatuur (90-100graden)

Zie je water en stoom uit de afvoer stoten "terwijl" de tijd aftelt?

Je zou op het schijfje met nokjes een streepje kunnen zetten.Zo zie je als hij op 90, 180, 270 of 360 graden positie zit.

Enfin ik stel maar voor om te observeren om te vermijden dat je moet demonteren zonder dat het nodig is.

Hoi, de slang los gemaakt na het motorventiel en de machine aan gezet. Uit de slang en de afvoer ging inderdaad direct water lopen. Ik heb hem toch maar uit elkaar getrokken.
De motor hierna direct aangesloten, draait mooi rond maar de kogel ziet er niet goed uit.
Hierna de ene kant van de stoom tank op de waterleiding aangesloten en slang dichtgehouden, water spuit uit de dichte afsluiter!
Lijkt me verstandig beide kogel afsluiters/motorventielen te vervangen. Ik ga op zoek naar een vervanger voor de afsluiter.

Er zijn ook wel alternatieven vindbaar denk ik.. Lijkt een kogelkraan voor CV installatie...

Zal er eens mee naar Wildkamp, idd vrij eenvoudig kraan.

Wat ik van in den beginne al dacht. Die oude jongens hebben het bijna elke keer voor... |:(

vergeten

Golden Member

TS, Als hij het weer doet let dan even op het volgende:

Is dit een Rifa condensator?
Zo ja dan vervangen of er staat je op termijn een kleine "explosie" met rookontwikkeling danwel kortsluiting te wachten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Deze RIFA kent de ouderwetse problemen niet meer, no worry!!

Op 4 juni 2022 18:17:28 schreef smd:
Deze RIFA kent de ouderwetse problemen niet meer, no worry!!

Even een bochtje off-topic maken: weet je vanaf wanneer dit opgelost is?
Vorige week nog een W832 gehad waar quasi heel de EL110 sturing zwart zag door zo'n rookbom. Wist zelfs niet dat ze daar in gebruikt waren.

Halloww een EL110 van een 30 jaar oud, deze RIFA is van na 2000, RIFA was er bekend mee en productie verbeterd rond 2000