Imperial (Miele) stoomoven DG4664/DGL5664

Waterkleppen getest. Ook deze lijken in orde. En de overvloed aan water lijkt via de boiler te lopen, niet via de andere kleppen. Het aanvoerpompje blijft ook veel langer lopen dan noodzakelijk is om de boiler te vullen. En als ik dan de ovendeur open maak stroomt het water er aan de voorkant uit. Er zit een waterniveaumeter in de boiler. Hoe werkt deze? En waar/hoe kan ik meten of deze goed functioneert?

[Bericht gewijzigd door GvD op zondag 11 februari 2024 16:01:32 (18%)

Een elektrode. Gewoon een geïsoleerde pin in de boiler. Ze zetten daar een spanning op en als die pin water raakt loopt er stroom door de pin naar de boiler massa/aarding. Die stroom wordt gemonitoord als zijnde "boiler vol".

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ok. Welke spanning zou ik moeten meten bij niet-vol? Of kan ik deze beter ohms meten? neem aan dat als de elektrode geen water raakt de ohmse weerstand oneindig is. En als de elektrode water raakt zeer laag gezien de hoge geleidbaarheid van water.

[Bericht gewijzigd door GvD op zondag 11 februari 2024 16:14:46 (49%)

Hoogtemeter nooit problemen mee gehad. Geen idee wat je behoort te meten. Maar "laag" zou ik de weerstand niet noemen als er water tot aan de pen komt. Zo goed geleidt water nu ook weer niet. Wel meetbaar met een ohmmeter maar op de 200ohm range zou ik hem niet zetten.

Wat ik me afvraag:
1. Heb je altijd goed ontkalkt met de roze vloeistaf. En op correcte wijze?
2. Komt er water in de boiler uit het gat waar de stoom vd boiler behoort uit te komen tijdens het vullen?

Pas als de boiler hitte begint te maken, pas dan sluit het motorventiel dat vd kuip naar de pomp gaat. Het motorventiel naar vd boiler sluut in het begin al als de boiler gevuld wordt. Bij het aanzetten vh toestel dus.

Als de boiler gevuld wordt en deze neemt te veel water omdat de meetpin niet registreert dan loopt het water in de kuip via de stoom opening bovenaan rechts. Dat water gaat direct naar het "putje" en daar het motorventiel vd afvoer open staat kan het ook naar de pomp lopen.

Een mogelijke test is om de pen even met de aarding te verbinden. Het water inlaten naar de boiler moet dan stoppen bij initialisering. Dwz bij het opstarten vd toestel waarbij boiler gevuld wordt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zal de pin eens met aarde verbinden. De oven is tweedehands, dus ik weet niet of het ontkalken altijd goed gedaan is.

Maar ik twijfel toch over de waterkleppen. Ik had ze er even uitgehaald om ze te testen. Maar daar heb ik nu toch mijn bedenkingen over. Heb ze er nu in laten zitten en de slangen een voor een losgehaald. En ook heb ik de oven een paar keer gestart met de deur open zodat ik kan zien waar het water vandaan komt. Als ik het afloopprogramma goed lees mag er tijdens het opwarmen alleen water in de boiler lopen. Maar er loopt ook water in de ovenruimte (vanuit de invoer in de achterwand) en er komt ook water via het motorventiel in de afvoer binnen (via de afkoeling van de afvoer). Dus dan lijkt het er op dat daar het probleem zit. Aangezien ik geen spanning op die kleppen meet (wel op de klep naar de boiler) en ze volgens mij NC zijn lijken ze niet goed dicht te zitten.

Die 2 darmpjes (2x afkoeling) kun je toch los maken en even een slang op zetten dat in een potje gaat? Mss is de druk te laag zodat de afsluiting niet goed gaat? Sluit door de druk van inkomend water.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedoel je dat de kleppen sluiten door waterdruk van de invoer? Weet je bij hoeveel druk ze dan sluiten? Ik kan ze eens rechtstreeks op de druk van de waterleiding zetten.

En ik had de slangen inderdaad al in een emmertje laten lopen. Wel één voor één. Maar dat zou toch niet uit mogen maken.

Op zondag 11 februari 2024 19:34:40 schreef GvD:
Bedoel je dat de kleppen sluiten door waterdruk van de invoer? Weet je bij hoeveel druk ze dan sluiten? Ik kan ze eens rechtstreeks op de druk van de waterleiding

Ja. De klep sluit door druk ad inlaat. Bij welke druk het juist moet sluiten weet ik niet.

Op zondag 11 februari 2024 19:34:40 schreef GvD:
En ik had de slangen inderdaad al in een emmertje laten lopen. Wel één voor één. Maar dat zou toch niet uit mogen maken.

En toen was het in orde of niet?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee, maar dat kan zijn omdat de druk aan de ingaande kant dan niet hoog genoeg was. Dus ik ga het nog een keer doen met de volle druk van de waterleiding er op. Dan zou er door de kleppen die niet geactiveerd zijn geen water mogen komen, toch?

Ja, klopt in zijn geheel. Als de klep dichtstaat (en goed aangesloten is) mag er zonder spanning er op geen water uit mogen komen!

Dan lijkt daar het probleem te zitten. Ik heb even een filmpje gemaakt. kleppen er uit gehaald. Aansluiting direct op de waterleiding. Kraan vol open. Twee van de drie kleppen lijken goed te sluiten. De derde lijkt vol open te staan. Dus deze moet vervangen worden. Of is hij te repareren?

Zijn dat niet gewoon de 10mm 3 voudige van in de wasmachines? Die zijn vrij goedkoop. Herstellen zou ik niet aan beginnen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Geen idee. Ik ga kijken of ik een leveranciers artikelnummer kan vinden. Dan kan ik er wel op zoeken. Meeste onderdelen blijken uiteindelijk standaard onderdelen voor andere apparaten te zijn. Alleen als je ze bij Miele bestelt betaal je de hoofdprijs van de hoofdprijs.

Origineel gaat dat een fortuun kosten.

Deze:

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Deze die vd wasmachines. Voor de voorwas zit er een restrictie in. Dat rode ding kun je er volgens mij uitboren. Kost alternatief een pak minder

Zoiets? https://fixpart.nl/product/bitron-inlaatventiel-3-voudig-wasmachine-1

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 12 februari 2024 21:48:55 (22%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Je kan de ventielen opendraaien, de rubbers die er inzitten mogen niet verhard zijn. Maar 2 vd 3 werken dus kan ook vervuiling / kalk in midden gaatje zijn en dan sluit die nooit meer.

Op maandag 12 februari 2024 21:33:44 schreef EricN:
Deze die vd wasmachines. Voor de voorwas zit er een restrictie in. Dat rode ding kun je er volgens mij uitboren. Kost alternatief een pak minder

Zoiets? https://fixpart.nl/product/bitron-inlaatventiel-3-voudig-wasmachine-1

Dat is inderdaad betaalbaar. Daar ga ik niet voor proberen de oude te repareren. Dank je. De uitgaande aansluitingen moeten overigens 10,5 mm zijn, dus best dun. Deze is 12 mm, maar er is wel een alternatief beschikbaar met 10,5 mm.

[Bericht gewijzigd door GvD op dinsdag 13 februari 2024 13:04:09 (14%)

Update: toch weer eigenwijs geweest en het inlaatventiel een nachtje in de milde ontkalker gezet. Wat kloppen en uitblazen en heel wat kleine rommel verwijderd. getest en hij lijkt weer goed te werken. alle klepjes dicht als er geen spanning op staat en voldoende water als er spanning op de klep gezet wordt. Weer ingebouwd en de watertoevoer lijkt weer in orde.

Nu wil ik eigenlijk ook de boiler nog een of twee keer goed ontkalken. Kan ik dat geforceerd doen? Ook als de oven nog niet aangeeft dat het tijd is om te ontkalken?

En kan je de elektrode in de boiler eenvoudig demonteren? Die zou ik nog een keer willen inspecteren.

Nog nooit hoeven doen. Altijd een risico op lekkage. Ik zou de pen testen door zelf voor pen te spelen (meetpunt tegen aarding houden) en door goed of meermaals met de speciale roze miele ontkalker voor drukstoomovens.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb nog voldoende Miele ontkalker. Maar hoe forceer ik het ontkalkingsprogramma?

Ha, ha. Typisch voorbeeldje van "In case everything fails, read the instruction manual". In het boekje staat gewoon hoe je het ontkalken kunt forceren. Probleem opgelost.

Ik heb nog steeds het probleem bij mijn Imperial DGL 5664 dat de gaarruimte zich vult met water vanuit de afvoer. Zodra ik deze dicht stop, desnoods met mijn pink, doet de oven alles normaal, inclusief de ontkalkingsprocedure. Ik heb het motorventiel van de waterafvoer, het driewegventiel, de niveauregelaar in de boiler en het waterbakje vervangen en de machine ontkalkt. Ik zou toch zeggen dat het motorventiel ervoor moet zorgen dat de wet van de communicerende vaten buiten werking wordt gesteld. Wat zie ik over het hoofd? Er zit toch geen terugslagklep tussen de afvoer en het motorventiel?

By the way, als iemand nog onderdelen nodig heeft: ik heb nog driewegventielen en waterbakjes over. Ook nog een pomp en een ventilator.

Dag peter. Het topic telt al 6 blz en is al door verschillende gekaapt. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Kun je een nieuw topic aanmaken?

PS op het eerste zicht heb je de afvoerdarm verkeerd aangesloten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb een nieuwe discussie geopend. Ik heb alle slangen gemerkt bij loshalen en aansluiten. Ik heb dit probleem eerder gehad met een oudere Imperial DG 3666.