Op tafel ligt hier een SRM450v2 bord waarvan de hoofdzekering eruit was. Heeft aan een stroomgroepje gehangen waarvan de spanning onbelast ws veel te hoog is geweest. Was een deel van een opstelling voor een carnavalwagen. De oorzaak was een sluiting van Q21, die ondertussen is vervangen. Alle componenten rond driver U36 meten goed en er 18V komt aan. Ik begrijp niet goed wat die schakeling hier komt doen. Ziet eruit als een soort noodrem wanneer er iets fout loopt. Zag dat wel eerder in vermogenversterkers maar dan met een kortsluit thyristor. Waarom hier 68kHz moet staan op de gate gaat mijn petje te boven. De voeding zou willen starten maar "hikt". Die bordjes kwamen hier eerder al aan bod, maar daar niet gevonden wat ik zocht.

U36 doet de PFC correctie. Het is een boost converter van de netsinus naar de DC bus voor de SMPS rond U35.

De DC bus is normaal? Het is verder een vrij complexe schakeling om zo wat suggesties te geven. Ik zou zeker kijken of alles rond die 339 er normaal uit ziet.

Had ondertussen al de link kunnen leggen met tv voedingen die na de gelijkrichter ook een step-up converter hebben om de spanning op te krikken en zo toelaten het met minder bufferelco's te kunnen doen. Schakelende voedingen zijn altijd een uitdaging die niet zelden eens slecht aflopen.

op C240 heb je ook 380V dan? zo niet pfc kapot, wel voeding maar te laag ( als in 310V oid ) dan start de hoofdvoeding niet op, pfc ook kapot.

niet zelden gaat het vaak obscure chipje in de pfc om zeep.

Ik zou eens kijken met scoop of de Shutdown van U35 laag blijft.
Zoniet kun je nagaan wie de schuldige is : U40A, B of D
Die hun uitgangen horen normaliter allemaal hoog te zijn

Vreemde schakeling dit, want de twee grote elco's (680µF, C189 en C190) zitten voor de PFC. Dan is je 'power factor' toch alsnog naar de zak? :?

Als de 18V rail er is zou ik denken dat de PFC chip nog werkt en de genoemde 380V over C191/192 zal moeten staan. Als dat is bevestigd zou ik eens de voeding van U35 controleren en de suggesties van OXO lang lopen. Daarna moet Q7 en Q10 controleren en C162 eens bekijken of die toevallig open is.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (17%)]

De schakeling rong U36 werkt en de spanning over C240 meet 387V. D39 was onderbroken en werd vervangen. Het was me opgevallen dat de vermogensweerstand die de startboost moet geven zeer heet werd. Dat is nu verholpen omdat de alimentatie via D39 overneemt. Zou volgens schema 18V moeten zijn, maar meet amper 15.6V. Zal alles rond U35 controleren en met scoop eens kijken van pen 11 naar 14 of de drivertrafo "eten" krijgt. Shutdown meten idd een goede hint :-). Wordt vervolgd.

Q7, Q10 en C162 uitgenomen, getest en goed bevonden. U35 krijgt als startspanning 10.4V wat waarschijnlijk genoeg moet zijn om de startsalvo te geven. Datasheet zegt vanaf 8V. Daarna neemt voedingsdeel rond C232 dan wel over naar 18V. Shutdown spanning staat op precies 5V, zoals ook de V-ref spanning op pen 16, en dat zou niet correct zijn had ik begrepen. SHT-DWN moet dus 0 zijn. Met scoop geen signaal op trafo T4-c . Fout dus toch rond LM339.

@kruimel ik mag inderdaad hopen dat die condensatoren alleen geplaatst worden in apparaten zonder PFC eis. Met PFC is het draadbruggetje om er een spanningsverdubbelaar van te kunnen maken, sowieso niet nodig.

Shutdown dus actief, Q23 is dus open gestuurd... waarom?
Door U40A overstroom?
Door U40B overspanning? Dit lijkt me ook U36 te stoppen.
Door U40D onderspanning?
Heeft U36 ook een typenummer?

U36 is een UC3842AN. Die schakeling werkt want anders kan ik nooit aan 380V komen. Als ik met een spoeltje aan de scoop bij L3 kom, zie ik de 68kHz naaldpieken met wat kleine slingers erachter.

Ben nu vooral benieuwd of er een uitgang van U40 laag is.
Als dat D mocht zijn controleer dan gelijk R290 182K

U40 A zal stuk zijn. Op de -in (pen 6) staat 3,4V. +in (7) staat op ref. 5V. Of pen 7 nu hoog of laag is, de uitgang A blijft gewoon laag. Uitgangen B en D zijn hoog.
Edit: Uitgang A 7 Ohm naar min, en ondertussen 339 vervangen. Shutdown staat nagenoeg op 0 V nu. Ik zie nu wel pulsen op de gate van beide fets. De fets zijn nog niet geplaatst om vuurwerk te voorkomen bij het meten aan drivers. Denk nieuwe te zullen bestellen als ik die niet-Chinees ergens kan vinden.

[Bericht gewijzigd door jerome op (48%)]

Feedback: Werkt prima. Met dank, vooral aan OXO, voor de U40 hint.