In bijlage ziet u de aansluitdoos waarop mijn oud fornuis zat.
Nu het fornuis weg is, mag ik daar een gewoon stopcontact op installeren?

Als het 1 fase is en je kan er een enkele groep van maken dan wel.. de zwarte draden afdoppen

ok, kan ik daar ergens meer uitleg over vinden?

Wat voor meer uitleg heb je nodig?
Je hebt daar 3 fasen, een nul en een aarde. Voor het stopcontact gebruik je de nul, de aarde en 1 van de 3 fasen. Welke dat is kun je nog kiezen, ik zou de fase kiezen waar de minste belasting op zit.
En zoals gezegd, de andere twee fasen, daar zet je een dop of een lasklem zodat die niks kunnen raken.

Losse bedenking: misschien het bestaande stopcontact/contactdoos netjes laten zitten, voor het geval van "wie weet wat er morgen komt" en er een enkelfasig opbouwstopcontact naast monteren?

Tenslotte is er een algemene maatschappelijke trend om meer en meer dingen elektrisch te gaan doen, dus het verwijderen van mogelijke voedingspunten is misschien niet aangewezen. Maar natuurlijk ken ik de concrete situatie niet, ter plaatse.

Overigens: als ik de foto goed interpreteer dan is het zwarte snoer een uitgaande verbinding, en hangt met zijn nul en fase tussen twee fases van de inkomende? Zou het kunnen dat dit een (Belgische?) installatie is met 3x220V~ tussen de fasen?

Op zaterdag 17 februari 2024 15:06:28 schreef 2206:
In bijlage ziet u de aansluitdoos waarop mijn oud fornuis zat.
Nu het fornuis weg is, mag ik daar een gewoon stopcontact op installeren?

Dat mag, maar de afzekering van die kabel is nu waarschijnlijk 25 of 32A. Zal je moeten vervangen door <= 20 A als je daarop een “gewoon stopcontact” aansluit.

Fornuis draaide blijkbaar op bruin en zwart... fornuis op 380 of een 3x220 net?
Zie ik 5x2,5 of toch 5x4mm2? Misschien staat er dan een automaat van 25A.
Volgens het lastenboek van Niko zijn hun 1F stopcontacten maar geschikt tot 16A.
4P automaat vervangen door 2P, eendraadschema en situatieplan aanpassen om later een keurder tevreden te houden.

prima tips, bedankt!
het is inderdaad een Belgische installatie.

Goed idee om het te laten hangen, en er een opbouw stopcontact naast te monteren. Maar hoe kan er dan reglementair afgetakt en doorverbonden worden?

Boven het fornuis zat nog een oude dampkap ook.
Benieuwd of dat een gewoon stopcontact zou kunnen zijn. Dan kan er eventueel langs daar afgetakt worden.

Op zaterdag 17 februari 2024 18:37:51 schreef 2206:
prima tips, bedankt!
het is inderdaad een Belgische installatie.

okee, en mogen we nu ook nog weten of het 3x220-230 is dan wel 3x380-400?

Goed idee om het te laten hangen, en er een opbouw stopcontact naast te monteren. Maar hoe kan er dan reglementair afgetakt en doorverbonden worden?

Op het risico af van een stroom banvloeken over me heen te krijgen: monteer dat opbouwstopcontact vlak tegen de bestaande contactdoos, boor wat gaten doorheen beide, en trek massief draad van voldoende diameter en van de correcte kleur van het een naar het ander. Geen haan die er naar kraait, en niemand kan ooit aantonen dat de beunhazerij niet van voor uw tijd dateert.

Boven het fornuis zat nog een oude dampkap ook.
Benieuwd of dat een gewoon stopcontact zou kunnen zijn. Dan kan er eventueel langs daar afgetakt worden.

Tsja, zolang jij het niet weet weten wij het ook niet ;)

Op zaterdag 17 februari 2024 19:46:01 schreef Paulinha_B:
[...]
okee, en mogen we nu ook nog weten of het 3x220-230 is dan wel 3x380-400?

gezien hoe de 3x0,75mm2 op de foto zit aangesloten zou ik zeggen een 3x 230V krachtnet nog.

Dat zwarte snoer is een afnemer, he, geen aanvoer. Of zo lijkt het mij toch. Maar ook mij lijkt 3x230 het meest waarschijnlijk, jawel. Als de topicstarter nu eens een multimeter bovenhaalde...

Op zaterdag 17 februari 2024 20:23:22 schreef Paulinha_B:
Dat zwarte snoer is een afnemer, he, geen aanvoer. Of zo lijkt het mij toch. Maar ook mij lijkt 3x230 het meest waarschijnlijk, jawel. Als de topicstarter nu eens een multimeter bovenhaalde...

natuurlijk is dat een afnemer, wie frot er nu een 3x 0,75mm2 op een 5x 2,5 fornuisaansluiting die wrs nog 25A gezekerd is ook.

Dat is geen 0,75 en de inkomende bedrading is ook geen 2,5mm2

[Bericht gewijzigd door Sine op (27%)]

Op zaterdag 17 februari 2024 20:29:52 schreef Sine:
Dat is geen 0,75 en de inkomende bedrading is ook geen 2,5mm2

Mijn ogen zijn niet meer zo best, en met foto's was ik al nooit goed, maar die beide puntjes had ik me inderdaad ook al afgevraagd :)

de voeding is wrs 4 dan, evengoed 25A of meer gezekerd doorgaans in BE. afgaand kan 1 of 1,5 zijn maar meer ook niet.

Op zaterdag 17 februari 2024 20:27:23 schreef testman:
[...]

natuurlijk is dat een afnemer, wie frot er nu een 3x 0,75mm2 op een 5x 2,5 fornuisaansluiting die wrs nog 25A gezekerd is ook.

Ik heb het gezien hoor...
Daar werd een wasmachine mee gevoed, draadje was iets van 15 meter of zo.
Wasmachine was niet snel..

Ik ben wel een oen zeg....

Hoe kunnen jullie nu zien wat voor een voedingsspanning er is?
Ik heb wel een vermoeden, door de 5 aderige aansluiting denk ik dat de TS 3x 230/400 Volt heeft, doch de aansluiting van het snoertje doet me denken aan een 3x 130/230V, maar ik durf er geen kwartje op te zetten, laat staan een advies te geven hoe het te doen.
Hoe kunnen jullie de waarde van de zekering in de meterkast zien?
Hoe zien jullie dat het snoertje 0,75 qmm is?

Zie jullie ook hoe de aarding verzorgd is?
( Tip! Het fornuis mag direkt geaard zijn, een wcd moet (niet altijd) voorzien zijn van een aardlek.)

Ik vind dat deze zaken die erg belangrijk zijn om een deskundig en veilig advies aan de TS te geven.
Maar tja, wie ben ik?

Op zaterdag 17 februari 2024 21:02:08 schreef Toeternietoe:
Ik ben wel een oen zeg....

Hoe kunnen jullie nu zien wat voor een voedingsspanning er is?
Ik heb wel een vermoeden, door de 5 aderige aansluiting denk ik dat de TS 3x 230/400 Volt heeft, doch de aansluiting van het snoertje doet me denken aan een 3x 130/230V, maar ik durf er geen kwartje op te zetten, laat staan een ?

een beetje installateur trekt natuurlijk een 5 aderige kabel in een huis, ook al heb je nog 3x230V kracht. dan is omschakelen later geen probleem. fornuizen die op 2 fasen 400V werken zijn bijster dun gezaaid evenals andere keuken apparatuur, vandaar dus de kans op 3x 230V nogal hoog is. ik ben geen fan van een wcd hier vanaf takken, mede omdat het wrs meer als 20A gevoed is, wat in BE ook niet voor een normaal wcd gebruikt mag worden. evenals een enkelfase wcd aftakken van een krachtvoeding niet zomaar mag. los daarvan zit het hele huis achter een 300mA hoofdaardlek in BE doorgaans, en hoeft een wcd in een droge ruimte niet achter de 30mA aardlek te zitten daar.

Op zaterdag 17 februari 2024 21:16:55 schreef testman:
[...]

een beetje installateur trekt natuurlijk een 5 aderige kabel in een huis, ook al heb je nog 3x230V kracht. dan is omschakelen later geen probleem. fornuizen die op 2 fasen 400V werken zijn bijster dun gezaaid evenals andere keuken apparatuur, vandaar dus de kans op 3x 230V nogal hoog is. ik ben geen fan van een wcd hier vanaf takken, mede omdat het wrs meer als 20A gevoed is, wat in BE ook niet voor een normaal wcd gebruikt mag worden. evenals een enkelfase wcd aftakken van een krachtvoeding niet zomaar mag. los daarvan zit het hele huis achter een 300mA hoofdaardlek in BE doorgaans, en hoeft een wcd in een droge ruimte niet achter de 30mA aardlek te zitten daar.

Ik heb een beetje installateur wel meer zien aan aanleggen........

Maar ik zie het, ondanks je uitgebreide omschrijving, nog steeds niet.
Netspanning bij de TS?
Waarde van de beveiliging.?

ja en? als ts het zelf denkt te kunnen maken dan dien je daar ook naar te kijken en te weten hoe, anders beter iemand laten komen die weet hoe je meet. ik heb nooit gezegd dat zomaar een wcd op deze aansluiting bij te maken verstandig is.

Omdat er 3 fasen en een nul aankomen, denk ik dat het 230/400V is.
Bij 230V tussen de fasen verwacht je niet dat er een nul is.
Maar alleen de TS kan hier uitsluitsel over geven.

We zullen het overmorgen eens nameten.
En hopelijk zit er een gewoon stopcontact achter de dampkap, dan kan dit gebruikt worden.

Uiteindelijk hebben we het stopcontact van de oude dampkap gebruikt.

Op maandag 19 februari 2024 12:49:42 schreef 2206:
Uiteindelijk hebben we het stopcontact van de oude dampkap gebruikt.

Heb je nog gemeten of het 230 Volt of 400 Volt is tussen de de fasen?

Op maandag 19 februari 2024 15:36:11 schreef Roetzen:
[...]
Heb je nog gemeten of het 230 Volt of 400 Volt is tussen de de fasen?

Welnee. Vindt het allicht al heel netjes van zichzelf om te hebben gemeld hoe het werd opgelost. Enne, wat doet het er ook eigenlijk nog toe?