Kicad 5 heb ik enige ervaring mee opgedaan, heb er prints mee ontworpen en met succes besteld etc.
Vorige week is mijn PC gecrasht. Ik heb een nieuwe aangeschaft met Windows 11 en de backup terug gezet. Maar helaas, in Kicad is het niet goed gegaan. Als ik nu een schema wil wijzigen, passen de draden niet meer op de contacten en verschuift alles ten opzichte van elkaar.

Wat doe ik fout?

Ik denk dat de instellingen voor je 'grid' veranderd zijn en je met een andere oorsprong of met een ander grid werkt. Als je op 'n' drukt maakt hij het interval kleiner, in het menu kan je ook handmatig een getal instellen.

jippie, dat werkt! Dank

Pfieeuw, een sterk staaltje is dat, @Kruimel, proficiat! Ik doe mijn best om het te onthouden tegen de keer dat ik hetzelfde voorheb :) .

Het is een gouden tip. Ik was bang dat ik alles opnieuw moest maken als ik wat wilde aanpassen. Er zijn meer dingen niet goed, maar die zijn makkelijker op te lossen dan die verspringende verbindingen. Kruimel: bedankt!

De nieuwere Kicad versies (7 en 8) hebben een functie om alles correct weer "on grid" te zetten mocht het echt off grid gaan.

Beetje zij-topic. Heeft KiCad ook een mogelijkheid om weergave old-school te doen? Dus zwartwit, mooie lettering, kekke symbolen (- kant condensator rechthoek gevuld met zwart)?
Het zou al helpen om een niet-CAD lettertype, zwarte lijnen (100%Z, niet 0,0,0 RGB) en scherpe i.p.v. ronde hoeken in lijnen te hebben.

Het valt me op dat nieuwe schema's zo gruwelijk lelijk zijn om te zien, beetje "Autodesk-verpest" zeg maar. Alleen die kleuren al. Als ik een klassieke service-manual open sla zijn ze echter prachtig. Ik maak ze voor mijn historische onderzoekswerken dus steeds met Freehand, maar dat is natuurlijk meer een soort digitale tekentafel dan elektronisch schakelontwerp gereedschap, waarbij je alle handigheid mist voor het slim routen van lijntjes. Ik heb me wel eens gewaagd aan opwerken van KiCad/Eagle uitvoer, maar dat is meer werk dan het enkel als onderlegger in PNG gebruiken.

Je kunt alle kleuren zelf instellen.
Voor afdrukken kun je bij een printer meestal kiezen voor b/w of rgb...

Op dinsdag 27 februari 2024 05:21:31 schreef blanka:
Beetje zij-topic. Heeft KiCad ook een mogelijkheid om weergave old-school te doen? Dus zwartwit, mooie lettering, kekke symbolen (- kant condensator rechthoek gevuld met zwart)?
Het zou al helpen om een niet-CAD lettertype, zwarte lijnen (100%Z, niet 0,0,0 RGB) en scherpe i.p.v. ronde hoeken in lijnen te hebben.

Het valt me op dat nieuwe schema's zo gruwelijk lelijk zijn om te zien, beetje "Autodesk-verpest" zeg maar. Alleen die kleuren al. Als ik een klassieke service-manual open sla zijn ze echter prachtig. Ik maak ze voor mijn historische onderzoekswerken dus steeds met Freehand, maar dat is natuurlijk meer een soort digitale tekentafel dan elektronisch schakelontwerp gereedschap, waarbij je alle handigheid mist voor het slim routen van lijntjes. Ik heb me wel eens gewaagd aan opwerken van KiCad/Eagle uitvoer, maar dat is meer werk dan het enkel als onderlegger in PNG gebruiken.

Er bestaat een Library gebaseerd op de "oude" Elektuur symbolen. Lang niet compleet maar niets houd je tegen eigen symbolen te maken, dat is heel eenvoudig en in z/w af te drukken of te exporteren naar PDF.
En je kunt je eigen fonts laden / kiezen.

Ik denk dat ik een soortgelijke/dezelfde vraag heb. Na mijn .sch file 7.0.10 in de zo juist geladen versie 8 heb "binnen gehaald" krijg ik bij het testen van de Elektrische regels op bijna elke kruising/verbinding een foutmelding.
Zie de bijgevoegde (gedeeltelijke) screendump. Ik kan hierover niets vinden :?
Wat heb ik fout gedaan/nagelaten??
Ruud

Op dinsdag 27 februari 2024 18:00:03 schreef Bapaktus:
Ik denk dat ik een soortgelijke/dezelfde vraag heb. Na mijn .sch file 7.0.10 in de zo juist geladen versie 8 heb "binnen gehaald" krijg ik bij het testen van de Elektrische regels op bijna elke kruising/verbinding een foutmelding.
Zie de bijgevoegde (gedeeltelijke) screendump. Ik kan hierover niets vinden :?
Wat heb ik fout gedaan/nagelaten??
Ruud

<ctrl>A (selecteer alles)
Rechter muistoets -> "Align elements to grid"

@Bprosman
<ctrl>A (selecteer alles)
Rechter muistoets -> "Align elements to grid"

Bovenstaande methode gebruikt, maar geen verschil .
Misschien ligt het aan Spice?
Zie de twee afbeeldingen.
Vorig jaar had ik andere problemen vanuit Spice, maar dat probleem heb ik, met hulp van jullie, opgelost.
Het zijn alleen maar waarschuwingen, maar dat voelt niet prettig. :S
ruud

Nee , ligt er echt aan dat je onderdelen niet op de grid staan. Pas anders je grid aan en sleep ze dr net de hand even op
Als t niet goed op de grid staat bestaat er een kans dat je netlist niet klopt

@bprosman
Nee , ligt er echt aan dat je onderdelen niet op de grid staan. Pas anders je grid aan en sleep ze dr net de hand even op
Als t niet goed op de grid staat bestaat er een kans dat je netlist niet klopt

Ik ga dat morgen proberen.
bedankt, Ruud

Vanmorgen opnieuw geprobeerd om de "waarschuwingen" te laten verdwijnen.
Met onderdelen/draden te verschuiven en het veranderen van de Grid instellingen heb ik alles weer in orde gekregen.
Ik vermoed, nu achteraf, dat dit "probleem" géén Kicad 8 probleem is maar mijn eigen schuld.
Ik heb vlak vóór de software vernieuwing op mijn grote schema wat schakelingen van vorige ontwerpjes met knippen en plakken toegevoegd. :) :?
Mijn oorspronkelijke kleine schema's waren allemaal losse "stukjes" die op zich in orde waren. Die had ik nu samengevoegd tot 1 groot schema. En daar is het waarschijnlijk fout gegaan.
Dus voortaan opletten bij zo'n "schema totaal" realisatie.
iedereen bedankt en weer wat geleerd.
Ruud